Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4477 ggr
[Mova]
0

Mellanmål?

Jag vill gärna ha tips på snabba billiga och lätta mellanmål. Frukt är inte toppen tycker jag, för äter jag ett äpple blir jag hungrigare än vad jag var innan jag åt det. Så är det någon som har massa olika mellanmålstips så släng in det här! :)

[linda-pinda]
0

Kokt ägg; kan tas med i väskan
Små hårdostar (Babybell, ej lättvarianten); kan också tas med
Rullar av ost och skinka, kanske med en gurkstav i varje rulle
Turkisk yoghurt(lägg i bär om du vill)

Gott och mättande alltihop! :-)

Calmare
0

Ölkorv är gott! Glad

Helajna
0

Skorpor mättar bra och tar du med fullkorn får du ännumer mättnad.
sedan ägg som digidare nämnts.
avokado.
Bär.
Yoghurt.

LinaN
0

riskakor och en tub mjukost funkar också bra att ha i handväskan ^^ sålänge man inte sätter sig på denSkrikandes

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Zaphix
0

Brukar äta nötter, framförallt valnötter, eller rostade sojabönor/solrosfrön till mellanmål, till det äter jag en banan. Smidigt att ta med, och smaskigt. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[linda-pinda]
0

#5 Åh ja, nötter glömde jag ju! Älskar nötter och äter det varje dag! :-) Testa macadamianötter - mättar jättebra och smakar mmmmm!

[Mova]
0

Tack allihopa! :) Ölkorv och skinkrullar hoppar jag då jag glömde skriva att jag är vegeterian, Men det här med ägg och ostrullar tex, hur många/mycket får man äta under ett mellanmål när mitt syfte är att gå ner i vikt. Hur mycket ska man äta av allt det ni föreslagit, för att kunna gå ner i vikt?

Tidigare har jag aldrig ätit mellanmål och inget vidare överhuvud taget. Så ska prova att börja äta mer, eller kanske inte mer men oftare iallafall. Kanske sex gånger per dag med mellanmål inräknat då. Jag tror att min slarviga matvana gör så jag har gått upp i vikt, för nu tränar jag ca 3 ggr i veckan och har börjat äta med måtta. Tex äter 2 frukost mackor istället för 4. Nu så äter jag 1-2 ggr om dagen ibland 3 ggr. Men ska se om jag kan tappa om jag börjar äta oftare och jag vet att jag nog blir piggare av det :)

Quiila
0

Smoothie tycker jag är jättegott som mellanmål, och gärna med en riskaka eller en skorpa till.
Blir mätt och står mig rätt länge på det Glad

~Quila Roze~

[SarahOhrn]
0

Fullkornsskorpor o smoothites är perfekt mellanmål! :)

Jag älskar fullkornsskorpor och dom är mättande tycker jag :D Fy vad sugen jag blev på fullkornsskorpor och smoothies nu! ;) Haha. Fan, måste klara mig till den 25:e =P

Calmare
0

#7 Jag förstår inte riktigt Obestämd ursäkta en ovetandes fråga. Som vegetarian kan man då äta ägg och fortfarande vara vegetarian eller är man vegetarian "light" kanske?

Helajna
0

#10 Vegitarian är man om man utesluter enbart kött.
Om man även utesluter ägg, mjölk, smör m.m. så är man vegan :)

Hausswolff
0

Äter man ägg och mejeriprodukter är man lakto-ovo-vegetarian. Veganer utesluter ALLT som på något sätt kommer från djurriket, även sånt som t.ex. honung…

Calmare
0

Aha! man kan alltså vara vegetarian även om man äter diverse animaliska produkter från djurriket. Lite motsägelsefullt men jag försöker förstå Glad

LinaN
0

#13 jupp. och sen finns det olika varianter av att vara vegetarian, men bland den vanligaste är lakto-ovo-vegetarian, dvs man äter mjölkprodukter och ägg.

sen finns det avarter såsom pescarianer, dvs de äter fisk men inget annat från djurriket, och ibland kombineras detta då medlakto-ovo om jag förstått det hela rätt.

Jag är lakto-ovovegetarian och har varit det i 2 år nu, men nu på sistonne har vi börjat använda hönsbuljong i maten som ett insteg till att så småningom börja äta iaf kyckling och kalkon också för vi har sagt att när vi får barn så vill vi inte tvinga dem att vara vegetarianer det får de välja själv. Men då är planen också att all kyckling som äts i hushållet (och kalkon för den delen med) ska vara ekologiskt uppfödd och vi ska vara med vid slakten. Så det är en bit kvar tills dess.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Calmare
0

#14 låter vettigt! Glad

Zaphix
0

#14: Helt OT egentligen, (är ruskigt bra på att föra saker till OT..) men varför vill ni inte "tvinga" barnen att bli vegetarianer? Ni "tvingar" ju dom att bli köttätare annars..

Jag är lakto-ovo-vegetarian, men sakta men säkert på väg att bli vegan, och jag tycker det ska vara barnets eget val att äta kött..

Men förslåt, väldigt OT. :)

Min och Dackes blogg

Calmare
0

#16 Människan är redan anpassad för att äta och processa kött i alla former. Så att neka barn människoföda för att man själv har en speciell åsikt/livsstil tycker jag är både dumt, själviskt och förmodligen också straffbart.

Branneli
0

#0 Blir du också mer sugen av frukt…..jag med Rynkar på näsan

Zaphix
0

#17: För man klarar sig ju inte enbart på veganmat eller? Straffbart, lite att ta i va?

Fast jag tycker nog det är värre att tvinga i barn djur, det tycker jag är nåt man måste få välja själv. Vi har olika åsikter.

Min och Dackes blogg

inisklo
0

Obestämd

Hmyyy..hmyy..jag kom på det här om dagen,att jag blir jätte HUNGRIG…om jag äter nån söt frukt…juu..u..typ äpple..då skulle jag kuna ÄTA nästan var som helst efter..

Dom mellanmål som skrivs i tråden är bra…ölkorv nami…Glad

HannaM
0
[Mova]
0

Jag är inte vegeterian på det viset, snarare lyx vegeterian även kallat kräsen. Jag kallar mig själv vegeterian eftersom de flesta då förstår att man inte äter kött och fågel. Men jag äter fisk skaldjur och dricker mjölk och äter ägg och ost. Men hälsar jag på hos någon så säger jag då att jag är vegeterian för då är det lätt för dom att förstå att jag inte äter kött. :)

Jag är "vegeterian" för jag tycker inte om kött hur det ser ut, smakar och luktar. :) Har inte ätit kött och fågel på 9 år.

Bergspuman
0

Jag undrar varför det blir så att en del blir MER hungriga och sugna om de äter frukt?

För min del blir jag ganska mätt på en fruktsallad på t ex 2 kiwi, 1 banan och 1 apelsin.

Vad är det för mekanism som gör att suget ökar hos en del när de äter frukt?

SaJo123
0

Jag läste om att man kan ha olika typ av metabolism - dvs vissa mår bra av att äta kolhydrater och andra får bara problem med blodsockersvängningar om det gör det.

Jag har en hög ämnesomsättning - så jag mår bra av att äta mer fett och lågt GI. Om jag äter kolhydrater så får jag blodsockersvaj - en sockerkick och sedan sockerdarr…

Har ganska hög kroppstemperatur, kan äta rätt mycket mat mm. Men som sagt frukt, vitt bröd mm är inte bra för mig. Helst ska jag äta frukt som efterrätt så jag inte äter bara frukt…

Bergspuman
0

Ja, det förklarar ju en del.. Själv klarar jag inte av att äta stora mängder mat, eller mat med för mycket fett, t ex majonnäs, bacon, pizza, grädde … kan inte bryta ner det, mår bara illa och får magproblem. Har väl låg ämnesomsättning då haha, men frukt går bra.

inisklo
0

Obestämd….#24…Du skriver typ sånt som jag också har läst o säkert är det så.För vi alla är så olika.

Jag har märkt,att till mig passar bätre äta just sånt som #25 skriver, att passar inte till henneSkrattandevisst är det konstigt.

Men hur man än väljer o äter..för paskat måste man försöka,att gå ner i vikten…o kuna hålla vikten nere sen när man nå idealvikten som man trivs med.Tungan ute

Calmare
0

#19 Du vet var B12 är antar jag?

Calmare
0

Dubbelpost Glad

Zaphix
0

#27: Ja, vilket är det enda man behöver få i sig ifrån kosttillskott egentligen. Det går att få i sig ifrån en viss sorts alger också, men smidigast med kosttillskott.

Mig veterligen så får många barn vitaminer ändå, trots att de äter kött. Och jag tror att många barn, och vuxna för den delen, missar att få i sig endel vitaminer och mineraler ändå.
Så spelar det så stor roll om man ger B12 som kosttillskott? Tror de flesta veganfamiljer har betydligt större koll på vad de ger sina barn och tänker mer på att de ska få i sig allt de behöver än många köttätande familjer.

Min och Dackes blogg

Calmare
0

#29 Nu är ju inte kosttillskott någon artriktig och naturlig mänsklig föda och äter du en för människan anpassad kost så behöver du inga sådana. Det känns inte som det är en bra kosthållning om den måste kompletteras med kosttillskott, då är det bättre att äta det en människa bör istället för något onaturligt eller konstgjort.

Zaphix
0

#30: Fast äter man det man "bör" så måste man äta djur, vilket inte alla vill. Jag skulle heller inte vilja servera det till mina barn.

Kosttillskott är ett bra komplement, naturligt eller ej. Sjukt stor del av maten du äter är heller inte helt naturligt framställd, mycket olika onaturliga ämnen insprutade i köttet tillexempel.
Och när djuren du äter levde så åt de inte bara naturliga produkter.

Så att det inte är naturligt för människan med kosttillskott spelar väl kanske inte så stor roll, när man ändå får i sig så mycket onaturliga ämnen.

Min och Dackes blogg

inisklo
0

Glad..kom på,att havrepiffar kan vara bra,att ha som mellan mål om inte rent av hel måltid…

Om det kan vara nåt skriver jag gärna recept.Jag tycker jätte mycke om dom…

inisklo
0

Havrebiffar från Rumänien..

[Mova]
0

#32. Berätta gärna mer om dom och vart dom finns att köpa och hur man tillagar dom :) har aldrig hörttalas om det innan :) Är de utan kött och fågel?

HannaM
0

Alla typer av bön och linsbiffar är väldigt goda kalla på knäckebröd tycker jag. Makrill i tomatsås på macka mättar också gott och är enkelt.

inisklo
0

Glad…..va kul att,Du är intreserat av dom.Dom är goda(tycker jag)o dom är utan kött o fågel…men om man vill då kan man äta dom med just kött o fågel som jag gör…svimma inte ; ) men med bacon..ooo så gottis gott…Lite nån sårts sallad som man tycker om o lingonsyllt…nami..nami…

Har inte köp dom o vet inte om dom finns nånstan..rättare sakt  har inte kollat,men recep kommer här:

HAVREBIFFAR (RUMÄNIEN)

2 1/2 dl havregryn ( jag tar fiberhavregryn)

2 1/2 dl riven ost

1 stor riven morot

2 ägg

skorpmjöl

Blanda  samman alla ingredienserna och forma biffar.

Vänd dem i skorpmjöl och stek dom i olja eller baka dom

i ugn med en smörklick på varje.

Glad….då så..ny är det bara prova sig fram..o för hoppnings

vis njuta av smaken osv fram.

Ps. värmen i  ugnen har jag så där 2oo mellan 225 o efter

en tid vänder jag dom osv tills dom blir gulande bnuna.

Lycka till….

[tililili]
0

En liten grötportion med kesella och kanel, mkt kanel:D Perfekt innan jag ska och träna, funkar även att äta kallt.

Kör gröten i en burk i micron på morgonen, låter svalna ngt innan jag klickar i lite kesella och kanel och sätter på locket.

Brukar göra på bovete, kan tänka mig att havregryn tex blir ganska klistrigt när det kallnat, men bovete är gott:D

inisklo
0

Hej Mova!Glad

Har du hunnit prova havrebiffar?I så fall…

Jag är bara lite nyfiken…om du tyckte om dom?

Ps.Har nån annan provat dom?..Dom är bra mat till oss som vill gå ner i vikten tycker jag..Man kan variera lite med havregryn o ost(ta lite minre)o byta sort av ost exc.

Prova..det är billit o lätt mat at göra…

Calmare
0

Havregrynsgröt är jättegott! Glad 

Tyvärr är det sämre att äta havregryn om man vill tappa vikt(minska på fett). Eftersom havregryn innehåller över 57% sockerarter så kommer kroppens insulinproduktion att kicka igång och stoppa all fettförbränning. Rynkar på näsan

Havregryn ångprep el havremjöl

Per

100Gram

Energi kcal:

369,00

Energi kJ:

1544,00

Proteiner:

13,30

Fiber:

10,00

Kolhydrater:

57,60

Vatten:

10,20

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

7,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

2,50

Mättade:

1,20

F-mättade:

2,80

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,70

B2:

0,10

B3:

0,90

B6:

0,20

B9:

56,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,80

Mineraler:

Fosfor:

425,00

Järn:

5,30

Kalcium:

56,00

Kalium:

400,00

Magnesium:

130,00

Natrium:

2,00

Selen:

1,00

Zink:

3,20

Zaphix
0

#39: Men nejje, jag äter ju alltid havregrynsgröt. :/

Nåt tips på nån bättre gröt? :)

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#40 Bovetegröt kanske? Den är det lite proteineri.

[Mova]
0

#38 nej jag har inte hunnit prova än, men tänkte göra det i nästa vecka :) skriver då hur jag tyckte dom var :)

Zaphix
0

#41: Okej, är det gott då? :)

Älskar egentligen grahamsgrynsgröt, men det måste man ha mjölk i. :\
Kanske fungerar med sojamjölk?

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#43 Om det är gott=p Tja ajg tycker det är väldigt gott. Gärna med lite lite kardemumma i gröten och äpple eller äppelmos ovanpå.

Zaphix
0

#44: Okej, får köpa såna gryn när havregrynspåsen är slut.

Äppelmos har jag alltid till gröten, finns inget godare att ha till. :)

Min och Dackes blogg

Calmare
0

Bovete och Graham innehåller mer sockerarter än havregryn…Rynkar på näsan

76% respektive 61%.

Bovetemjöl ljust

Per

100Gram

Energi kcal:

357,00

Energi kJ:

1493,00

Proteiner:

6,60

Fiber:

1,90

Kolhydrater:

76,00

Vatten:

12,60

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

2,00

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,50

Mättade:

0,30

F-mättade:

0,50

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,30

B2:

0,10

B3:

2,70

B6:

0,30

B9:

20,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

0,30

Mineraler:

Fosfor:

190,00

Järn:

2,10

Kalcium:

8,00

Kalium:

200,00

Magnesium:

48,00

Natrium:

1,00

Selen:

5,00

Zink:

2,00

Grahamsmjöl vete

Per

100Gram

Energi kcal:

331,00

Energi kJ:

1385,00

Proteiner:

10,00

Fiber:

11,30

Kolhydrater:

60,70

Vatten:

14,00

Alkohol:

0,00

Fetter:

Fett:

2,50

Kolesterol:

0,00

E-mättade:

0,40

Mättade:

0,30

F-mättade:

1,10

Vitaminer:

A:

0,00

B1:

0,40

B2:

0,10

B3:

4,00

B6:

0,30

B9:

43,00

B12:

0,00

C:

0,00

D:

0,00

E:

1,40

Mineraler:

Fosfor:

350,00

Järn:

5,00

Kalcium:

35,00

Kalium:

380,00

Magnesium:

130,00

Natrium:

3,00

Selen:

3,40

Zink:

2,30

Bergspuman
0

#39 Jag måste protestera. Det är för svepande att säga att vissa födoämnen innehåller för mycket sockerarter och därmed kommer att stoppa fettförbränningen, dvs man går inte ner i vikt om man äter t ex havregryn.

Sanningen är att man går ner i vikt om man konstant tillför kroppen färre kalorier än vad man förbrukar. Plus och minus. Vad det man tillför kroppen verkar spela mindre roll, så länge man förbrukar mer än vad man äter.

En annan sak är att vi människor har olika metabolism som ju påpekats.

Men det går därför inte att säga generaliserat "havregryn innehåller för mycket sockerarter och därför kan man inte gå ner i vikt om man äter det". Fel.

Vissa människor kan äta havregryn och ändå gå ner i vikt. Åter andra kanske inte kan äta havregryn. De kanske mår bättre av att äta ett mer proteinrikt mellanmål. Medan en som jag, förmodligen bara skulle få sur mage och må illa av att äta för stora mängder protein.

Jag kan äta 5-6 frukter om dagen, pasta, bröd (även ljust), vitt ris, osv. och ändå gå ner i vikt. Så länge jag ser till att det totala intaget är mindre än det jag förbrukar.

Någon annan kanske måste ha en högre andel fett, protein och dra ner på kolhydraterna för att lyckas gå ner i vikt.

Men det FINNS människor som klarar av att bryta ner kolhydrater! Glöm inte det.

HannaM
0

Jag tillhör dom som gissningsvis skulle kunna äta havregrynsgröt och gå ner i vikt, nu behöver jag inte det så jag tänker inte göra experiment men om jag käkar gröt till frukost håller jag mig mätt till långt efter lunch oftast vilket resulterar i att jag slipper småätande. Nu vet jag att alla som avskyr kolhydrater kommer säga att jag blir fet ändå men så fungerar jag=)

Zaphix
0

#47: Tack för inlägget, då fortsätter jag med min gröt. :)

Min och Dackes blogg

HannaM
0

#46 Nu pratade jag väl inte om bovetemjöl men skitsamma.

Calmare
0

#47 Vad är det för svepande med denna information? Är den felaktig?  Obestämd

#48 HannaM,  jag säger det igen, vad skönt! då har du inga problem med detta Glad

inisklo
0

#47 Glad…Tack o kram….

Jag försöker gå ner i vikt o vill äta varierande mat..till o med havrebiffar o tycker,att lära sig äta minre osv är bätre för mig än försök,att ta genomväg med piller o pulver osv..HAR PROVAT o kan säga så där för mig är det inte nåt,att tänka mer..har till o mer provat piller från docktor Phill..nje ursäkta så hette han inteOskyldig

Bergspuman
0

#51 Det blir fel att rent allmänt säga "havregryn innehåller för mycket sockerarter, så det stoppar upp fettförbränningen och man går inte ner i vikt". Då framstår det som något som gäller ALLA människor. Självklart är det felaktigt. För alla människor har som sagt inte samma slags metabolism.

Du skulle kunna säga så här: För er som har svårt att hantera och bryta ner kolhydrater, är det inte att rekommendera att äta havregryn pga den höga halten sockerarter.

Men det går inte att avråda från havregryn till ALLA människor. Finns många människor som havregryn passar utmärkt för som livsmedel.

Calmare
0

#53 Informationen om sockermängden i Havremjöl, Bovete och Graham kommer från Statens Livsmedelsverk.

Att insulin stänger av fettförbränning har jag bl.a fått ifrån denna läkare, detta är numer allmän kunskap och kan hittas överallt till och med på Wikipedia. Flört

Jag rekommenderar dig starkt att följa modern forskning och uppdatera din kunskaper, här får du en länk till National Library of Medicine.

Självklart är metabolism och toleranser för olika "livsmedel" individuella men principen är den samma för alla människor.

Glad

Att äta mindre kalorier än man förbrukar kallas för svält och är inget att rekommendera. Obestämd

Bergspuman
0

#54 Det jag invänder emot, är INTE din noggranna redovisning av sockerhalterna i de respektive livsmedlen.

Om du läser vad jag skrev, så skrev jag att ALLA människor inte har samma slags metabolism. Det finns alltså människor som INTE har problem med att bryta ner kolhydrater och socker. Alltså blir det fel att rikta ditt budskap till dem. Det blir även fel med läkarens information om insulin.

Vi människor är väldigt individuella.

Det som passar en av oss, passar inte den andra.

Sedan läste jag vad den där läkaren förespråkar. Och det liknar mycket Annika Dahlqvists teorier. Hon som fick pris som Årets Förvillare. Och som landstinget i Sundsvall inte ville anlita längre.

Med tanke på hur olika vi människor reagerar, så sågar jag den läkarens teser fullständigt. Finns män som kan dricka öl och gå ner i vikt. Jag äter sötningsmedel, frukt, bröd och pasta varje dag och går ändå ner i vikt, givet att det jag äter underskrider det jag gör av med.

Föreslår att du skriver artiklar på Kolhydrater iFokus, där passar ditt budskap betydligt bättre.

Bergspuman
0

#54 Jag är medlem i Viktväktarna och har tillgång till all kostlära jag behöver.

Jag är vuxen och väljer själv den kost som passar mig bäst.

Propagera inte är du snäll. Vuxna människor måste få göra sina egna val.

[SarahOhrn]
0

För mig passar åtminstone Havregrynsgröt väldigt bra. Jag går ner även om jag äter det och blir inte mer sugen dessutom blir jag mätt snabbt och länge av det! :) Så kan inte, trots att det kanske nu inte är det nyttigaste, avråda från att äta detta till frukost. Byt ut en vit smörgås med ost o oboy mot havregrynsgröt o du gör ändå ett stort framsteg! =) Tycker jag…

Bergspuman
0

#54 Det enda sättet att gå ner i vikt är att äta färre kalorier än man stoppar i sig.

Nu tänker inte jag debattera längre, det du förespråkar är bara dumheter i mina öron.

inisklo
0

Förvånad…Calmare o Bergspuma …hej var är det mer er?Var allt detta ny bara för jag skrev om dom havrebiffar….eller fattar jag inte nåt nu????

hur det än är skriver du helt sånt som man kan hålla med Bergspuma…enkelt sakt den ene tycker om mamman o andra om flickan..FlörtJAA..JUU..DET HANDLAR OM MELLANMÅL SOM MOVA EFTERLYSER…SÅ VA DET….nästan glömde bort det Flört

Calmare
0

#59 hej inisklo, med mig är det bara bra tack! Glad hur är det själv? Glad

alexia27
0

56 Det är ju du som propagerar med ditt ViktVäkteri. Du har tillgång till den kostlära företaget WeightWatchers/ViktVäktarna vill att du ska ha. Jobbar du åt dom eller?

Du borde lyfta ögonen över horisonten och se att det finns fler viktminskningsmetoder som inte behöver kosta pengar. En är att dra ner på socker…

inisklo
0

#60….. kan man lita på det…?????Obestämd

jag har det så trevlig sååååååååå surrar lite ront i forumet o skojar med folk…så här skoj har jag inte haft på jätte länge.

sur..sur..silivip…..

Calmare
0

#62 Japps, här är det kanonbra! har just sett melodifestivalen alltid lika trevligt. Glad 

Vad härligt då e vi två… Flört

inisklo
0

#63 Glad,,jag har ingen tv o i radion hörs det os..jag har njutit av denna kväll helt o hållet av att surra lite dit o hit i forumet…för det är länge sen som jar har mått så toppen bra o till o med fungerar "lådan"bra..jag passar på ny när jag har den här kvar bara mars månad..sur-sur..

ny ska jag äta nåt gott..men vad??hur som helst säg inte till nån,att jag ska äta nu när jag ändo vill gå ner i vikt Flört

fyi inisklo Tungan ute

matmonster

Calmare
0

#64 Hur menar du bara mars månad kvar?  Det är ju lördag då kan man väl få festa till det med något gott tycker jag Glad Unna dig ngt du gillar å jag säger inget till ngn…

[SarahOhrn]
0

Jag tycker snarare att båda propagerar lika i så fall. Dock bör diskussionen stoppas här nu ang. detta då den här tråden ska handla om mellanmål och nu har gått långt utanför dessa gränser..

Så nu återgår vi till grundämnet annars får tråden låsas helt enkelt! Sen finns även "Kolhydrater i fokus" för dem som är väldigt insnöade på just kolhydratskost och det är klart Viktväktarna diskuteras en del här eftersom det handlar mycket om Viktväktarna t ex på denna sajt och dom som förespråkar lågkolhydrat (LCHF eller ej) har en sajt att diskutera på också. Alla är dock välkomna här! Och man kan respektera andras åsikter..

Calmare
0

#66 Instämmer Glad

graleh
0

Keso & bär eller en tallrik fiberhavregrynsgröt.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

[Norrbysa]
0

Jag gillar fiberhavregrynsgröt med både sylt och mjölk till frukost. Det håller jag mig mätt på länge och de kolhydrater som finns däri ger mig styrka och kraft att springa många kilometer. :-)

Mellanmålsförslag:

Ett ägg ett supermellanmål som mättar…

Olika kesoblandningar funkar oxå. Mosa en banan i en halv burk keso eller grovriv lite morötter några stänk citron på och blanda med keso.

En halv burk kesella med halvtinade bär är mums som efterrätt och mellamnål.

Något grovt bröd med tex: tonfiskröra, makrill i tomatsås, humus osv.. strö lite pumpafrön och solrosfrön på och lite kryddor på toppen.

Blandade bönor med hackad schalottenlök tillsammans med lite olivolja, vinäger och kryddor funkar både som mellanmål och tillbehör till en måltid.

Quinoa+rödalinser kan man äta kallt tillsammans med lite keso och kryddor.

En varm tomatsoppa på bara krossade tomater och tomatpure + lite kryddor mättar utan att innehålla mycket alls.
(Lägg i lite frysta grönsaker och en click creme fraise och ombinera det med brödförslaget ovan och du har en hel måltid!)

Varm dryck stillar hungern! Te, buljong, kaffe eller bara varmt vatten. :-)

Glöm inte att krydda med kryddor som sätter igång förbänningen… chilli, kanel, ingefära, vitlök, senap, cayennepeppar och andra starka kryddor.

[ingvarisbjorn]
0

Jag gillar egna knäckebrödssandwichar som mellanmål. Bara att slänga på lite färskost (eller vilket pålägg som helst, egentligen) på ett knäckebröd, och lägga ett till knäcke ovanpå. Sedan packar man in det i papper, plast eller en liten burk.

(Det är långt ifrån så tidskrävande att göra egna som ett visst knäcke-företag antyder Flört)

Cawolina
0

Jag tycker om att skära två äpplen utan skal i klyftor, lägga över lite kanel och canderel och sedan mikra - smakar äppelpaj <3

Jag tror det borde funka att ha som mellis samma som frukost, t.ex en macka eller havregrynsgröt.

Men jag brukar göra smootihie av frysta bär (Jordgubbar, hallon och blåbär) med lite (½dl) mjölk och canderel. Mums!

graleh
0

#69> Blir du mätt på ett ägg?

[Norrbysa]
0

#72 Jodå.. tillsammans med en kopp te.. :-)

Hausswolff
0

#72 jag äter ett ägg till frukost och står mig fram till lunch… Ägg är ett ypperligt livsmedel.

graleh
0

Oj, ja vissa har det bra :) 1 ägg ger mig absolut ingenting.

Jag har nog aldrig ätit något så jag stått mig fram till lunch. Alltid hungrig igen efter 1~2h.

[Norrbysa]
0

#75 Har du testat fiberharvregryns-gröt med musli på? :-)
(Se upp för alltför mycket socker i muslin bara!)

Där har du ett energilager som borde räcka till lunch! Det åt jag till frukost när jag seglade hårt i 9 timmar om dagen. Vi hade lite hackat färsk frukt på oxå och laktosfri mjök.

Funkar inte det? Så addera en macka med grovt bröd med något magert pålägg.

Man ska inte vara rädd för att äta mycket till frukost tycker jag. Det ger så mycket energi! Om man orkar mer - så gör man av med mer energi under dagen! Plus att man småäter mindre! = viktnedgång ändå! :-)

Hausswolff
0

Tja, i mitt fall beror det på att jag äter näringstät mat utan socker. Det medför inga blodsockersvängningar och jag blir sällan hungrig eftersom kroppen naturligt tar av kroppsfettet när extra energi behövs.

vasterbottensost
0

Jag äter västerbottensost i mellanmål. Gott!

Calmare
0

graleh precis som Hausswolff skriver i #77 Glad

Hausswolff
0

#78 Jag gör detsamma, fast med fetast möjliga gräddost. Eller brie… *mmmm*

Cawolina
0

#75 samma här! Jag behöver äta två ägg och en macka för att bli mätt xD

Cawolina
0

När jag gick på GI åt jag fet grekisk joghurt med jordgubbar i - jättegott!

Hausswolff
0

#81 hoppa över mackan så kanske du står dig bättre…. Flört

Cawolina
0

#83 jag kan inte äta ägg utan salt så det blir inte så bra för mig ^^

Calmare
0

#84 Hausswolff har bra förslag där… Flört

graleh
0

#76> Japp det har jag testat. Havregrynsgröt håller mig mätt i ungefär en timme. Med smörgås till kan funka bra, problemet är bara att man kommer upp i för många kcal/dag.

Jag måste ändå äta rejält resten av dagen eftersom om jag äter mig proppmätt till frukost, blir jag ändå hungrig till lunch och måste äta massor där också. Så för mig spelar det inte så stor roll.

#77> Vad är det för mat? För tidigare när jag gått på LCHF och inte ätit kolhydrater, har problemet ändå existerat.

Calmare
0

#86 tar man du bort kolhydrater återstår endast protein och fett som energigivare. (studera innehållsförteckningen på maten www.minmat.net)

graleh
0

#87> Japp, jag känner till det. Men vad vill du ha sagt med det? Hur skulle det mätta bättre?

Calmare
0

#88 du skriver i #86 "Vad är det för mat? För tidigare när jag gått på LCHF och inte ätit kolhydrater" på det svarar jag - mat som innehåller protein och fett. Hänger du med? Glad

Det är också numer allmänt känt att föda som innehåller en högre grad av protein och/eller fett, mättar i bättre utsträckning än motsvarande andel kolhydrater(kolhydrater är ett samlingsnamn för sockerarter). Glad 

Lågkolhydratskost behöver inte vara LCHF.

graleh
0

#89> Okej, för jag får som sagt ingen positiv effekt av detta, därför undrade jag. Jag blir ändå hungrig om jag äter kolhydratsfattig mat. Jag får ändå sötsug.. allting är detsamma förutom att jag går upp mer i vikt av att äta LCHF.

Jag äter aldrig vitt bröd, vit pasta eller så idag heller, men jag äter t.ex. gröt och mörkt bröd. Men jag märker ingen skillnad på att äta en tallrik havregrynsgröt än att käka några ägg. Jag blir ändå hungrig efter 1-2 timmar oavsett mat.

Därför hängde jag inte med på vad det skulle vara för speciellt med den sortens kost.

Men min kropp är kanske udda :D Jag har kontaktat sjukvården och gjort prover för att kolla om något är fel, t.ex. sköldkörteln eller så, men man hittade inget och läkaren menade på att jag får leva med att alltid vara hungrig.. mao. leva med att successivt alltid gå upp i vikt.

*sigh*

Anyways, tack :)

Calmare
0

#90 Hoppas att det löser sig för dig! Glad

Liten jämförelse - energigivare per 100g i olika livsmedel… Visst är det intressant… Flört

Coladryck - Fett 0,0g , Kolhydrater 10,5g , Proteiner 0,0g

Havregrynsgröt - Fett 1.3g , Kolhydrater 10,6g , Proteiner 2,4g

Äpple - Fett 0,1g , Kolhydrater 14,6g , Proteiner 0,2g

Vitt bröd - Fett 3,6g , Kolhydrater 47,7g , Proteiner 8,2g

Mörktbröd (glutenfritt) - Fett 6.1g , Kolhydrater 54,6g , Proteiner 0,6g

Pasta - Fett 1.2g , Kolhydrater 71,9g , Proteiner 12,5g

Siffrorna från SLV

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.