Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: off-topic
Läst 7738 ggr
shintaida
0

Nu har jag nog hittat boven!

Som många vet så äter jag som en häst om nätterna. Oftast i sömnen.

MEN…nu har jag analyserat mina mediciner som jag tar till natten!

Och där har jag nog hittat boven i dramat.

Det gäller medicinen LYRICA. Den har jag mot PLM (Periodic Limb Movements/ofrivilliga rörelser med armar och ben)

Så här stod det i FASS om LYRICA:

Vanliga biverkningar som kan påverka fler än 1 person av 100 är angivna nedan:

• Ökad aptit (JAA)

• Känsla av upprymdhet (NEJ), förvirring (JA), desorientering (JA), förändrad sexuell lust (NEJ), irritabilitet (JA)

• Nedsatt uppmärksamhet (NEJ), klumpighet (JA), minnesstörning (JA), darrning (JA), svårighet att tala (JA), stickande känsla (NEJ), trötthet (JA), dvalliknande tillstånd (JA), sömnlöshet (JA)

• Dimsyn (JA), dubbelseende (JA)

• Svindel (JA), balanssvårigheter (JA)

• Muntorrhet (JA), förstoppning (JA), kräkning (NEJ), väderspänning (JA)

• Svårighet att få erektion (Nej *fniss*)

• Svullnad i armar och ben (JA)

• Berusningskänsla (NEJ), gångrubbning (JA)

• Viktökning (JAA)

Håller Ni med mig om att det KAN vara Lyricans "fel"???

Ska sluta med dom i kväll. Tar ju dom bara till natten och det är DÅ helvetet börjar!

Oh, nu blev jag glad igen!

Här svänger det i humöret, kan Ni tro!

Chestnut
0

Sluta inte med medicinen utan att prata med din läkare! Är alltid säkrast att höra efter med dem först. Dessutom är Lyrica en medicin som behöver trappas ut - det går inte att sluta tvärt och läkaren kan berätta hur du ska trappa ut den.

Med vänliga hälsningar
Chess

shintaida
0

Det går inte att trappa ut, eftersom det är kapslar.

Och jag orkar INTE vänta någon/några vecka på att en läkare ska ringa. Det finns bara ett sömnlab och det är i Avesta. Och det finns nästan aldrig några läkare där. Bara professorer.

Vägde mig idag och har gått upp 2,6 KG sen förra måndagen.

Så jag tar hellre smällen (om det blir någon) av att sluta med Lyrica.

Jag är mer rädd för att gå upp mer! Skiträdd!

Chestnut
0

#2 Men ringa sjukvårdsrådgivningen i alla fall och fråga. Tar högst 20 min och de kan råda dig hur du ska göra. Kanske ta kapsel varannan dag eller liknande. För risken finns att du går upp MER om du slutar tvärt än om du trappar ut. Obestämd

Ta hand om dig!

Med vänliga hälsningar
Chess

shintaida
0

Har precis pratat med dom.

Och det gick bra som jag föreslog.

"Min" läkare, har jag fått teletid till den 14:e. Han är ledig nu.

Dom vill inte blanda sina patienter, därför får jag ingen ny medicin just nu. Men jag kan vänta…

Chestnut
0

#4 Vad bra! Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

shintaida
0

Jaavisst!

Det ska bli SÅ intressant! Jag kanske får SOVA en hel natt, för en gångs skull….vem vet?

Chestnut
1

#6 Hoppas att du får det Glad

Mediciner kan vara ett riktigt jäkelskap, åt Celebra för ett par veckor sedan där ovanlig biverkning var viktuppgång. Gick inte upp första veckan men sedan gick det allt fortare oavsett hur mycket jag skärde ner (åt runt 1300 kcal per dag).. Konstant sugen på att äta, tugga, aldrig mätt.. Var en riktig befrielse att kunna plocka bort den medicinen! Efter min 9 veckors platå gick jag upp ca 3 kg på 2 veckor. Jättejobbigt. Men nu rör det sig med myrsteg neråt igen! Skrattande

Med vänliga hälsningar
Chess

shintaida
0

Vad TRIST med Din viktuppgång! Frustrerande!

Men, ack, så skönt att Du slipper Celebran och kan gå ner i vikt, sunt, igen.

Lycka till!! *kram*

TjockaBerta
0

Shintaida,

Hur länge har du ätit Lyrica. Blev själv nyss föreslagen den medicinen främst mot värk men jag tackade nej. Ännu mera säker på att jag inte ville ha den blev jag efter ditt inlägg.

(Hos oss räcker det med en som springer runt och äter på nätterna.)

Läkarna verkar inte bry sig så mycket om biverkningarna och viktuppgång bagatelliserar de. Trist

>>>Malum domesticum<<<

Chestnut
0

#9 Visst är det så. Denna läkaren försäkrade mig om att viktuppgång inte fanns med på biverkningslistan men en snabb koll i FASS visar att det gör det visst de med de indikationerna jag har för medicineringen. Obestämd Nåväl, äter den inte längre men det känns surt att vägen ur min platå blev uppåt pga medicinen…

Med vänliga hälsningar
Chess

shintaida
0

Jag har bara haft dom sen september -09. Och gått upp 11 kg! Skrikandes

Nä, läkarna bryr sig inte och bagatelliserar det mesta hos en som håller på att "gå under" av övervikten.

Bra att Du inte tog emot medicinen! Man måste nog läsa i FASS innan man tackar ja till någon medicin.

shintaida
0

Så var första natten avklarad UTAN Lyrica.

Gick och la mig ca 21.00 och läste till ca 22.30.

Då blev jag sugen på en kopp kaffe. Tog i samma veva 200 gr minikeso med lite kanel och lite äkta vaniljpulver. Det var gott!

Sen i säng igen. Och min vanliga tanke, var att jag inte kommer att somna.

Men det gjorde jag!

Dock, som vanligt, så vaknade jag efter 1-1½ timma. Men det gör jag varje natt, hela natten.

MEN…jag var ALDRIG hungrig - jag åt ingenting - drack inte ens en slatt kaffe!!

Ställde mig på vågen i morse.

Den visade på -0,4 kg!! Skrattande

Nu ser jag ett ljus i den mörka tunneln!

Tjolahopp!

fruktgumman
0

Vad roligt för digSkrattande Lycka till!!

shintaida
0

Tack!

Natt nr 2 utan Lyrica:

Inget nattätande alls. Inte ens en slatt kaffe. Haft fruktansvärd migrän sen i måndags eftermiddag till i morse vid 04,00-tiden. (Nog spänningar inför nytt bilköp, blev klart i går). Sen släppte det, gudskelov! Har INGET att göra med att jag slutat med Lyrican, för migränen kom före det.

I morse vägde jag mig. Räknat med att ha gått ner ett par hg.

Men jag hade gått ner EXAKT 1 KG!! Skrattande

Aaaah, känner att jag är på rätt väg nu!

Tjolahopp!

[YlvaP]
0

Härligt. Hoppas det håller i sig. Skrattande

SaJo123
0

Härligt Shintaida! Håller tummarna för att du ska få sova! :-)

shintaida
0

Tack #15 o 16!

Natt nr 3:

Ingen medicin.

Vägde mig i morse: -0,4 kg!

Inget nattätande. Men svettas mycket.

Tjolahopp! Skrattande

SaJo123
0

Kära nån! Det bara rasar ju hekton! :-)

shintaida
0

#18 SaJo

Javisst gör det!

Jättekul! Och mycket kul, därför att jag äter mig mätt och belåten med VV också.

JAG KAN/FÅR ÄTA OCH GÅ NER I VIKT SAMTIDIGT!! Skrattande

Tjoohoo!

shintaida
0

Natt nr 4:

Ingen medicin. Huvudvärken bättre. Börjat ta järnmediciner. Tror att det kan bero på antingen anemi och/eller järnbrist. Pratat med sköterska om det och värken.

Hon sa, att nästa gång jag får en vansinnig huvudvärk, ska jag inte ta det som självklart att det är migrän. Utan det kan även vara ytterligare en hjärnblödning. *suck*

MEN…

Idag vägde jag mig igen! Det är kul nu, ska Ni veta!

Vågen stod på ytterligare -0,5 kg!!

Det MÅSTE ha varit Lyrican!

Inte nattätit eller varit sugen. Tog bara den sedvanliga kaffeslatten vid 22.30 i går kväll.

Tjolahopp! Skrattande

[YlvaP]
0

Usch hjärnblödning låter illa. Grattis till viktnedgången.

shintaida
0

Tack, så mycket, Ylva!

Ja, sviterna efterblödningarna har jag lärt mig att leva med. Ingen idé att vara bitter och en surkärring. Jag kan t o m vara riktigt morbid och skoja om mina blödningar! Detta för att avdramatisera och låta folk fråga utan att skämmas.

Passar på att önska Dig och alla andra här…

EN RIKTIG GLAD OCH TREVLIG PÅSK! Skrattande

[YlvaP]
1

Glad Påsk till dig med. Skrattande

shintaida
1

Tack så mycket!

Natt nr 5:

Ingen medicin.

Idag var det +-0 hg/kg på vågen.

Var på middagsfest i går kväll. Så jag åt väl lite mer som inte hunnit "komma ut" än. Skäms

Men i morgon är det nya tag. KANSKE! För jag vill ju äta lite påskgodis också. Enda gången, förutom jul, som jag tillåter mig godis.

shintaida
0

Idag är det den 7 april.

Jag slutade med Lyrican den 29 mars.

Sen dess har jag gått ner 4,7 kg!

Det har gått fort, trots att jag äter enligt VV. Men jag är inte ledsen för det. Tror att det stannar av lite i hastigheten, när kroppen behöver vila sig.

TjockaBerta
0

Grattis. Tur att du hittade "boven". Hur går det med de nattliga promenaderna? Blev du av med dem?

>>>Malum domesticum<<<

shintaida
0

Tack!

Nä, promenaderna finns kvar, fast då går jag bara ner och röker eller/och tar mig en slatt kaffe.

INGET som helst behov av att nattäta mer!

Har fått en annan medicin nu, som dom säger, ska hålla mig "sövd" när jag SKA sova.

*suck*…får se hur det går.

Men jag har kollat biverkningarna och där fanns INTE ökad aptit och viktuppgång med alls.

Och det var ju skönt!

Den största biverkningen är trötthet. Men jag behöver sova. Dock går den biverkningen över efter en tids användning.

Men jag är SÅ glad att jag hittade boven!

Fick Lyrican i oktober och gick upp 11 kg! Nu ska jag ner igen och det går fint.

Tjolahopp!

shintaida
0

Provade Lyrica i går kväll.

Vad hände, tro?

Jo, 03,00 var jag nere i köket och svullade i mig bröd med bregott och riskakor. Till det, drack jag kaffe.

USCH OCH FY!

Ska inte ta dom mer! Tog det för att testa OM det verkligen var dom som var boven. Och det är det.

SaJo123
0

Det är väl konstigt hur kroppen fungerar/inte fungerar… Det är ju bra att du fått koll på att du reagerar på medicinen. Själv har jag det lite motigt med motivationen. Hamnar på 84 kg där jag legat i åratal… Det är som att jag när kommer ner till denna vikten så bara lägger jag av… Måste hitta motivationen till att komma vidare… Kanske ett mindre delmål på bara 1 kg eller nåt… Har dragit igång checklistan på vv igen, men jag tycker det är så jobbigt att fylla i den..

SaJo123
0

Det är väl konstigt hur kroppen fungerar/inte fungerar… Det är ju bra att du fått koll på att du reagerar på medicinen. Själv har jag det lite motigt med motivationen. Hamnar på 84 kg där jag legat i åratal… Det är som att jag när kommer ner till denna vikten så bara lägger jag av… Måste hitta motivationen till att komma vidare… Kanske ett mindre delmål på bara 1 kg eller nåt… Har dragit igång checklistan på vv igen, men jag tycker det är så jobbigt att fylla i den..

shintaida
0

#30 SaJo!

Se det roliga i det!

Eller gör som jag; jag tog en av mina bärbara datorer och riggade upp i köket. Då har jag full koll och kan kontrollera hur mycket maten är "värd" INNAN jag äter det. Och så skriver jag in allteftersom jag plockar fram ingredienserna och väger dom.

Likaså när jag bara druckit ett glas vatten, så fyller jag i checklistan i förbifarten.

För köksdatorn är alltid uppkopplad mot VV Online. Har den inte till något annat.

Upp med hakan, vännen! Och kör som Du säger, ta 1 kg som delmål till att börja med!

Sååå….

Lyrican borta ur mitt liv. Gick ju ner 4,7 kg de första 11 dagarna. Men den 11:e dagens natt, kom RLS:en tillbaka med buller och bång!

FY, vilken nervsmärta jag hade! Och hur dövar en RLS:are sin RLS, tro? Jo, genom att ÄTA! Oftast mer än vad magen klarar av att ta emot.

Man kan inte titta på TV, lösa korsord eller gå ut (det är ju natt!). Så för att ha något att pyssla med så ÄTER vi RLS:are. *suck*

Upp minst 3 kg sen den 9:e april.

Pratade med min doktor idag. Hade telefontid till honom ju.

Jag berättade det som det var och är. Att jag äter när jag tar Lyrica äter jag ochatt jag äter när RLS:en sätter igång.

Vi diskuterade olika preparat. Men jag var noga med att inte få något som man gick upp av!

Det förstod han. Och han sa att det är en KÄND biverkning på Lyrica, att man äter mer och går upp i vikt.

Han är gullig, min läkare!

Han lyssnade på vad jag kommit fram till.

Så nu ska jag börja med Kodeintabletter till natten. Om dom inte funkar, ska jag prova Neurontin. Men där är biverkningarna anorexi och/eller viktuppgång.

Inget sånt på Kodein.

Så nu ser jag ljusare på framtiden igen!

Invägningen idag, blev samma vikt som jag hade när jag började på VV Online.

Ja, det var väl allt!

Jäklar anamma - nya tag här nu!

Tjingeling!

SaJo123
0

Oj vad du kämpar Shintaida! Jag tycker du är så duktig som orkar peppa mig när du har så mycket att försöka fundera på själv. TAck! Som du säger, man får ta nya tag… Jag har ätit kasst idag, inte orkat fylla i checklistan och nu måste jag gå och lägga mig… Nä, får nog hitta på nåt sätt… Ska fundera på hur jag ska göra…