Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1656 ggr
Marreme
0

Behöver hjälp.

Jag har ett problem…ingen motivation eller ork att ta tag i min viktminskning. jag har varit lite stor hela livet men 06 började jag med viktväktarna och gick ner 28 kg, blev lite för smal för min smak men. NU så har jag varit sjukskriven och sen blev jag av med jobbet vilket lede till en viktupgång på ca 15 kg. Paniken och ångesten som det har lät till att jag har låtit mig gå upp igen får mig må så dåligt. Nu har jag försökt att börja om men det går helt enklet inte..

Någon som har haft liknande problem eller som bara har lust att ge mig en spark i baken mott rätt håll?

SaJo123
0

Hej, börja med små delmål. Jag kämpar själv med vikten och inser att jag behöver ta små steg för att komma igång. Så jag känner att jag lyckas. Det blir så motigt att gapa över 15 kg och inte se slutet på det.

Sätt ett mål på 5 kg och dela upp det i 2,5 och 2,5 kg. Men sätt också prestationsmål, tex att gå ut och gå 2 gånger i veckan, sluta äta godis, eller liknande. Välj ett par st mål och fokusera på dem i 2 veckor. Skriv gärna ner dina mål och hur du ska uppnå dem!

Calmare
0

Hej Marreme,

Det du varit med om är så kallad jojobantning, och det fungerar sällan bra. Läs på denne läkares sida om vad han anser om de olika viktminskningsmetoderna.

Om du vill tappa i vikt läs här.

Du fixar detta! Glad

Helajna
0

Hej Marreme!

Som SaJo123 säger, sött upp delmål. Och det behöver inte alltid heller vara en vikt utan bara en förändring. Som att "Innan den månaden ska jag ha börjat gå 2 prommenader i veckan", eller "Innan då ska jag ha börjat äta godis bara på lördagar", "Mindre portioner", "Mer frukt" osv.
Sedan då du känner dig mer motiverad att du klarat första målet kan du sätta ett litet viktmål.

Sedan tror jag att det är viktigt attt du kommer ihåg att du gått ned 28 kg med viktväktarna förut. DU KAN! Det har du bevis på ;)
Jag tror på dig! :)

Marreme
0

Tackar. jo det med jojobantningen! det jobbigaste e att jag höll mig i tre år innan jag gick upp igen.. sen har jag en underbar sambo som säger att jag e så fin och behöver inte banta.. Blir så enkelt att kanske glömma bort det då. Men men..

Har satt upp mål och började igår med vv igen..

Mitt första delmål är 75kg vilket e -4 kg vilket e rimligt tycker jag.. promenader får jag då jag har hund men tänkte att jag skulle börja springa med han. Tror både han och jag kan behöva det. Sen inget mera godis=)

Ska inte väga mig innan den sista april då jag vill göra det utan att oroa mig om vågen står still eller inte. Måste ju ha blivit någon skillnad på 3 veckor..

SaJo123
0

Grattis till VV-beslutet! Duktigt! Håller tummarna!

Marreme
0

Tackar=)

Har haft en jobbig dag idag…sambon satt och åt massa gott igår ioch det finns massa kvar i skåpern..har gått och knaprat på gurka och vatten men har inte rört något..e alltid första veckan som e svårast..

Så jag går in här och läser om alla som har klarat det och skaffar mig massor av motivation..

Har klarat det i fem dagar så nu ska det gå!!