vaffö
hallå, jag smyger runt här inne o skriver lite ibland, jag har ingen stor övervikt , är 170 cm lång o vägde i förrgår 72,9 kg. Har vägt 116 kg som mest för ca 7 år sedan, jag har en drömbild att väga 65-67 kg. Anledningen till att jag skriver här är att det har gått jättebra i drygt 2 veckor jag har varvat måltidsersättning med att äta vanlig mat mest sallad o protein, nån frukt o erkligen ansträngt mej att äta hälsosamt, idag skulle sonen bestämma mat det blev stekt fläskfile med nån slags potatis som ser ut som rutiga chips som finns i frysdisken, jag fixade en stor sallad åt mej själv o lagade till köttet o pärerna till han, jag tänkte att jag ska bara smaka en enda potatis o sen brakade de lös, det triggade igång mitt ätbehov så in i vassen, det hela slutade med att jag åt säkert 200 gram potatis, salladen o säkert 4 skivor kött, tog även ca 3 msk bea till. efter maten värmde jag kaffe o kastade mej över en proteinbar med toffesmak…herregud jag håller på att explodera nu, dels pga överfull mage sen av dåligt samvete, hur kan det komma sej att en så liten incident kan köra en stor j**la käpp i hjulet för en……..nu vet jag att potatis produkter verkligen är en nagel i ögat för mej å ska hålla mej ifrån det……..
Ibland behövs det bara lite för att trigga igång hetsätning. Bra att du vet att du skall hålla dig undan potatisen nu. 
Jaaa, denna knöl!
Jag gillar den skarpt. Men precis som Du, så kan jag överäta den tillsammans med sås och lingon ihopgeggat. Som barnmat. 
Men nu brukar jag koka den i småbitar - låta den svalna - och sen steker eller kokar jag den igen tillsammans med mycket grönsaker. Den får lägre GI-värde när den är kokt och sen fått svalna och sen tillagas igen.
Så NU har jag fått ordning på mitt "knölbegär"!
Fast det finns ju faktiskt värre saker än potatis. Äter man det med måtta så är det inga problem. Dock skulle jag inte äta typ pommes frites eller klyftpotatis man köper i affären. Onödigt mycket dåligt fett då.
Jag dissade potatis helt förut, men nu äter jag det igen, med måtta. Jag älskar kokt potatis. :)
#3 Fast när man är så känslig som jag vet att jag är och som TS också verkar vara, så är potatis lika illa som smågodis; det triggar igång en äthysteri som inte går att stoppa. :-( Inte roligt alls!
Vanlig kokt potatis utan sås är inte lika illa för min del, som andra former av potatis, men det äter jag inte eftersom jag tycker att det smakar skunk :-) Kokt potatis med sås däremot, eller klyftpotatis, eller bakad potatis, eller stekt potatis, eller mos… Mmmmm. Ätmonstret går igång bar jag tänker på det! Farligt!
#0 Jag vet hur det känns! Man tror att man kan ta en bit och sedan sitter man där när dimman lättar flera timmar senare och förstår inte alls vad som hände. Autopiloten har tagit över och det finns ingen hejd. Efteråt mår man dåligt över att man har ätit så mycket helt i onödan och så mår man rent fysiskt illa av att magen är alldeles för full.
Jag har inga tips, men jag lider med dig och skickar styrkekramar! Som sagt, nu vet du i alla fall att potatisen är bedräglig och kan göra ditt bästa för att hålla dig undan den. du harj u dessutom redan gjort ett jättejobb med dina tidigare resultat, så du har kommit lååååång väg!
Kram
Linda
#4: Det är iofs sant. Lite som Håkan i "Sune"-böckerna? :)
Har också såna saker, så jag vet hur det är, antar att jag bara hade svårt att förknippa potatis med det.

# 4 tack linda-pinda de e så för mej med kokt potatis går mej förbi men är den lilla rackarn stekt friterad bakad eller va som helst så e de ju såååå gott, jag har tänkt sen igår o kom fram till att jag har nu "skött mej" i drygt 2 veckor o gått ner drygt 4 kg så jag ska ta en "fridag" idag o äta det jag saknar, så till frukost blev det blåbär med mjölk o sötningsmedel, 2 knäckemackor ( den ena med leverpastej o gurka o den andra med gammaldags messmör) o så kaffe så klart, funderar o jag ska äta lunchen ute fast undvika potatisen, o till middag vet jag inte än familjen får va med o bestämma men ofta äter vi tacos till middag……sen upp på banan imorron till frukost med en diet shake……..jag tror jag fixar det
Det har hänt mig många ggr att man hetsätit sådant man egentligen inte skulle äta:/
Men om man ser det såhär. Förr kanske man hetsåt utan att tänka till eller brydde sig. det är ett naturligt beteende man hade innan man började sin nya livstil och det är inte sålätt att varken vänja kroppen eller hjärnan vid den nya livstilen. Det kan ta väldigt lång tid innan man vänjer sig.
Detta ska man självklart inte trycka ner sitt samvete alltför mycket iomed att det är i princip oundvikligt att detta händer. istället kan man se det positiva med ett snedsteg. man vet sina svagheter och nästa gång det dyker upp en sådan situation så kanske det är lite lättare att motstå eftersom man vet vad som hände senast. Man lär sig hela tiden.
snedsteg ska man inte förakta utan se det som en lärdom och det är också en naturlig process om man vill förändra någonting!
Dock tycker jag att man kan unna sig något man tycker om ibland, bara det inte blir alltför ofta.

#7 de va många kloka ord det :) tack