Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 10249 ggr
snoflinga
0

Äta sent på kvällen?

Hej allihopa!

Har bara en liten fråga - är en normalviktig tjej på 30 år som äter nyttigt sex dagar i veckan och motionerar regelbundet (har häst och joggar 2 ggr vecka utöver det).

Äter frukost, sedan proteindrink, därefter lunch (fil med havregryn och solrosfrön), och sen kvällsmat vid sextiden. Problemet är att jag ofta är jättehungrig igen vid tio på kvällen. Undrar då om jag FÅR äta då, har sett på "Du är vad du äter" att man inte ska äta efter kl 18… Men, samtidigt känner jag att man ju ska äta var tredje timme för att hålla ämnesomsättningen igång, och då är det ju rimligt att äta något vid nio/tio. Går och lägger mig vid halv elva/elva och frukosten blir vid sju.

Får jag lov att ta mig en kvällsknäckemacka med ägg på? Håller jag igång ämnesomsättningen då, eller är det så att jag kommer att gå upp i vikt av att äta så sent??? Jag är verkligen hungrig, det hjälper inte med ett glas vatten :(

Det gäller att ha mod att vara den man är,
och inte tappa modet för att man är den man är.

[vaargen]
0

Om du är hungrig så ät.

Det är en myt att du inte ska äta efter kl18(likaså att du ska äta var 3:e timme för att hålla igång förbränningen)

"Men det är fortfarande en myt att 500kcal klockan 17 gör dig mindre fet än 500kcal klockan 22. Det är inte enskilda måltider vid enskilda tidpunkter som avgör en persons viktbalans."

Referens

Helajna
0

instämmer med nummer 1. Det är dessutom bevisat i ett flertal studier att det är BRA att äta lite innan man sover för att på natten arbetar kroppen som mest för att "reparera" och vila och då går det engergi.

har ingen bättre källa till detta än en kvinna i släkkten som jobbar inom ätstörningar både hetsätning och anorexi.

snoflinga
1

TACK vaargen :) Har redan klämt i mig min efterlängtade knäckemacka med ägg på - jag var bara tvungen, hatar att vara hungrig.

Men, jag utökar ju det totala intaget på dygnet, får hoppas min förbränning klarar det :)

Jag är en sån som måste äta ofta annars blir jag akut aphungrig, det är på gränsen att jag klarar mig utan eftermiddagstugg, men jag har inte hittat något bra och billigt alternativ att äta som eftermiddagsmellanmål…

PatrikHagglund
0

Om du känner att du måste äta ofta så föreslår jag att dra ned på kolhydraterna. Svängit blodsocker är en anledning till att man blir hungrig. (Själva vanan att äta ofta är en annan.)

Själv tror jag att man tjänar mer viktmässigt på att äta sällan för att hålla fettförbränningen igång så länge som möjligt, snarare än att äta ofta för att hålla ämnesomsättningen igång (dvs man tjänar mer på att försöka äta mindre kalorier jämfört med att försöka förbränna mer kalorier). Om du äter efter 18 så innebär det att det är kortare fettförbränningstid till frukost, annars har nog just före/efter kl 18 mindre betydelse.

Zaphix
0

Det som däremot kan vara negativt med att äta så nära inpå sänggåendet är att man kan få svårt ch sova, och det är betydligt större risk att drömma mardrömmar. Jag äter aldrig närmare än tre timmar inpå sänggåendet av dom aledningarna.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[YlvaP]
0

Klart du blir hungrig om du äter frukost, mellis och lunch på förmiddagen och bara middag på kvällen. Lägg in ett mellanmål mellan lunch och middag.

snoflinga
0

#5 TACK - för jag har inga problem med att sova men har faktiskt drömt mardrömmar de senaste två nätterna då jag har ätit sent - kanske slumpen men jag är beredd att tro att du kan ha rätt :)

#4 Jag har ju dragit ner massor på kolisarna sen i somras - men jag tänker inte sluta helt med kolhydrater, LCHF passar inte mig eftersom det är nolltolerans. Gissningsvis har jag minskat mitt kolhydratintag med 75 % sedan jag började min diet. De kolhydrater jag medvetet intar är knäckemackorna på morgonen (2 st) och havregrynen i filen på lunchen (för att hålla magen igång). Är glutenintolerant och har svårt att hitta/baka bröd som har få kolhydrater eftersom glutenfria produkter alltid har mer kolisar per 100 gr än vanliga produkter - men jag försöker. Men, som sagt, har provat ren LCHF och det är inget för mig. Tror på att lagom är bäst. Oftast tar jag bort kolisarna helt i kvällsmaten, men de dagar jag har stallet eller joggar brukar jag tillåta mig att äta pasta - dock bara en till två gånger i veckan och i mindre mängd än tidigare.

PatrikHagglund
0

LCHF passar inte mig eftersom det är nolltolerans

Vissa som äter LCHF har det som regel, men de flesta har det inte. Jag tycker att det viktigaste är att oftast (till vardags) äta lite kolhydrater. Tex brukar jag inte äta annorlunda än andra då jag är bortbjuden, och jag äter godis ibland (men just bara ibland - typ varannan vecka).

Gissningsvis har jag minskat mitt kolhydratintag med 75 % sedan jag började min diet.

Mina siffror är nog inte så annorlunda.

Tror på att lagom är bäst.

Många äter nog vad de anser vara lagom, eftersom alla kan ha sin egen uppfattning om vad lagom innebär.

Cawolina
0

Jag fösöker att inte äta något 3 timmar innan läggdags, för att inte få upp magsyra i halsen, vilket man annars lätt får efersom att man ligger ner. Han sa det på doctor Oz ^

JigokuShoujo
0

Vad äter du mer på kvällen egentligen? Två knäckemackor och fil till lunch låter inte alls mycket. Förstår att du är hungrig på kvällen då!