Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2295 ggr
Ylva-Li
0

Vikten av träning för viktminskning

Sambon hittade det här som jag tyckte var väldigt intressant.
För er som inte orkar läsa hela eller har svårt med engelska, så är andemeningen att det i regel inte är livsviktigt att träna för att gå ner i vikt. Däremot för att behålla vikten. Man har gjort åtskilliga studier där man kommit fram till att de som tränade 1 timme om dagen inte gick upp mycket när de slutade med en diet. Jämtemot de som inte tränade, som gick upp mycket mer.
Nu måste det ju inte vara vikter och långa löp. Utan vardagsmotion. Promenader, hushållsarbete etc.
Man kom också fram till att stillasittande människor gick mycket sämre ner i vikt, än de som bara stod upp under dagen. (Alltså inte rörde sig mycket, men inte satt ner.)
Deras tester gick ut såhär: (kopierar från artikeln.)

"In a completed but unpublished study conducted in his energy-metabolism lab, Braun and his colleagues had a group of volunteers spend an entire day sitting. If they needed to visit the bathroom or any other location, they spun over in a wheelchair. Meanwhile, in a second session, the same volunteers stood all day, "not doing anything in particular," Braun says, "just standing." The difference in energy expenditure was remarkable, representing "hundreds of calories," Braun says, but with no increase among the upright in their blood levels of ghrelin or other appetite hormones. Standing, for both men and women, burned multiple calories but did not ignite hunger. One thing is going to become clear in the coming years, Braun says: if you want to lose weight, you don't necessarily have to go for a long run. "Just get rid of your chair."

Så de som stod brände alltså fler kalorier än de som bara satt!

Vad som också var intressant i artikeln, är att vi kvinnor har det extra jobbigt. Män som aktivt tränar, får inte ökad hunger, medan kvinnor som tränar aktivt, får en ökad hunger och därför har det mycket svårare att gå ner i vikt. Då de oftast också äter mer.
Det gäller alltså att lära kroppen att inte bli så fruktansvärt hungrig när man tränar, om man vill bibehålla en bra viktminskning.
Min tanke (personliga då) är att det torde ju göra lite skillnad då också när man tränar. Säg att man tränar mellan 2 mål, då har man ju redan energi i kroppen att använda sig av. Än om man tränar på kvällen. Då är nog risken större att man också äter nånting extra.

Man gjorde försök med råttor där man först lät dem äta upp sig under 16 veckor. När de var feta satte man dem på en strikt diet varpå de alla förlorade vikt. Sen delade man upp dem. Ena halvan fick röra på sig, springa osv. De andra var stilla. Efter 8 veckor fick de fri tillgång till maten igen och man obsarverade hur de betedde sig under ytterligare 8 veckor. De som varit stilla kastade sig över maten och gick upp det de förlorat plus lite till. Men de som rört sig verkade bränna fett direkt efter det att de hade ätit. De stilla råttorna brände hellre kolhydrater och skickade fettet att lagras i fettcellerna.
Springråttorna gick visserligen också upp i vikt, men långtifrån lika mycket som de andra. Deras hjärnor skickade dessutom ut en signal till dem att de var nöjda så att de inte överåt sig.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

SaJo123
0

Jag har märkt det att när jag börjat röra på mig efter min pulverdiet så har jag ändå inte gått ner i vikt - vilket jag tror beror på att jag fått sånt sug och är hungrig hela tiden. Men jag hoppas det blir bättre i och med att jag nu kanske också byggt musker och det borde ju göra att jag förbrukar även de dagar jag inte tränar.

Ska försöka stå och jobba på jobbet oftare! :-)

Chestnut
0

Intressant med stå/sitta!

När det gäller tidpunkt försöker jag gå på rask promenad på morgonen, innan frukost. De dagarna äter jag mer frukost (rör sig om 50-100 kcal extra) men har då möjlighet att reglera det under dagen genom att t ex äta en smalare lunch. Glad

Med vänliga hälsningar
Chess

voranna
0

Idealet vore väl om man kunde stå och sova oxå hihiFlörtskojar bara!

Artikeln var intressant och det är väl så att vardagsmotionen inte ska underskattas.Att vara så rörlig det går under dagen om så bara att stå upp ist för att sitta stilla bidrar ju till viktminskning eller åtminstånde behålla vikten..Under reklampausarna på tv brukar jag röra mej lite, och reklamen kommer ju ofta så det blir en del under en film..Många bäckar små..

Lite typiskt att det var svårare för kvinnor oxå,undrar om åldern spelade in där..efter 50 tycker jag de sista fem kilona sitter som berget,men jag ger mej inte,dom ska bort dom oxå!Skriver detta stående hihi.

Ylva-Li
0

#3 Skulle inte förvåna mig om åldern också spelar in.
Men visst är det intressant!
Idag skiner solen så det blir nog en cykeltur senare. ;) Lite vardagsmotion! Samt lite städning. Det gör nog susen! Skrattande

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[luneri]
0

Fördelen med träning är att man får mer muskler. muskler kräver energi och ju mer muskler man har desto mer energi förbränns. Därför är det så bra med träning:)

Ja vardagsmotion är verkligen vitkigt:) man ska inte underskatta den.

Helajna
0

Hann inte läsa allt i detalj.
Jag tror att detta varierar oerhört mycket från person till person. Jag gick ju ned som bäst med mycket träning, och idag håller jag den bäst med regelbundenträning. Sedan tror jag att det ultimata är att äta 5 mål om dagen i kombination med träning, för att få igång ämnesomsättningen och få ut ultimat av träningen. Äter man en frukt eller annat mellanmål efter träningen är risken för småätande mindre på kvällen, i alal fall så har det fungerat så för mig.

Sedan att kombinara kondition med styrka, dels för att bli starkare i hållning och muskler och även som luneri säger, mmuskler förbränner mer även i vila :)

Ylva-Li
0

#6 Absolut! Och enligt forskningen här så håller man vikten bäst med regelbunden träning. Men i genomsnitt de som går ner, behöver inte träna för kung och fosterland. Med det inte sagt att det inte är bra. ;)
Men så sätt och vis känns det skönt att veta att man inte måste ha panik för att man inte orkade träna på wii'n. Jag diskade ju, städade och tog en cykeltur. Vardagsmotion som vi så lätt glömmer bort att vi gör.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
0

#6 Absolut! Och enligt forskningen här så håller man vikten bäst med regelbunden träning. Men i genomsnitt de som går ner, behöver inte träna för kung och fosterland. Med det inte sagt att det inte är bra. ;)
Men så sätt och vis känns det skönt att veta att man inte måste ha panik för att man inte orkade träna på wii'n. Jag diskade ju, städade och tog en cykeltur. Vardagsmotion som vi så lätt glömmer bort att vi gör.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||