Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 5819 ggr
Ylva-Li
0

Ditt bästa viktminskningstips

Vad är DITT bästa viktminskningstips?

Tänkte att vi tillsammans kunde samla alla våra bästa sätt att gå ner i vikt i den här tråden.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Väg/mät allt du äter och skriv ner det på en lapp, då ser du själv snabbt om du äter för mycket, för lite eller lagom. Du får också ett humm om vad du kanske hade kunnat byta ut mot något nyttigare.

MOTIONERA!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ylva-Li
0

#1 Det är jättebra att skriva ner. Också bra att ha om man vill ta hjälp av läkare/dietist, då de ser vad man stoppat i sig.

Mitt tips är att inte ta mer än en portion. Och fylla med iaf en tredjedel med sallad.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

AnneN
0

Låtbli att äta godis, chips, popcorn, ostkrokar, läsk, choklad, go´fika.

Gå inte och småät utan ät bara på utsatta måltider (frukost, lunch, middag, ev mellanmål)

_**/Mvh Anne

Niklas
0

Ersätt saker du älskar att äta, men som inte är så nyttiga, med andra saker som du tycker om.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Anne
0

Stirra dig inte blind på det du gör fel, och tillåt dig att misslyckas ibland. Det måste få ta tid att gå ner i vikt, och bara för att du kanske åt något mindre bra igår finns det ingen anledning att ge upp. Varje dag innebär nya tag.

Skaffa en stegräknare och gå minst 3000 steg mer än du gör i vanliga fall, öka sedan successivt.

Hoppfull
0

Ät naturlig mat och undvik tillsatser i alla former. Heller en msk äkta grädde än en dl av en lättprodukt osv.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Niklas
0

Undvik färdigmat. 

Vänliga hälsningar

Niklas

Anne
0

Kom ihåg att det inte är så svårt egentligen: gör av med mer energi än du får i dig, då kommer du gå ner i vikt. Inte på en dag, kanske inte på en vecka heller, men i det långa loppet så är det inte svårare än så.

AnneN
0

Då jag blir sötsugen så dricker jag ett stort glas citronvatten (riktigt mycket citron), då går det värsta av sötsuget över.

_**/Mvh Anne

dara
0

mitt alra bästa tipps är, VAR GLAD. det är omöjligt att banta när man är i ett jobbigt skede i livet och när man är glad är det så mycket lättare att göra annat än att äta hela tiden.

Ylva-Li
0

#10 Det har du SÅ rätt i!
För några år sedan försökte jag så hårt att gå ner i vikt. Ingenting hände.. En drivande faktor vad antagligen min djupa depression. Då hjälper det inte hur mycket man försöker. Min kropp ville helt enkelt inte.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

shintaida
1

Köp en liten tallrik.

// Shintaida

Lorita
0

Ha tålamod och låt resan ner ta tid.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Ylva-Li
0

Äta flera gånger om dagen, mindre portioner istället. Frukt och liknande som mellanmål.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Pavva
0

Jag gillar frukt.

Smalinka
0

det gäller verkligen att börjar sin viktminskning när man mår bra, när livet är om det ska vara, stabilt, då är motivationen bäst och du har mycket större chans att klara av det "jobbiga".

[Norrbysa]
0

Jag kan tipsa om en väldigt bra sida träningslara.se. Där kan man lära sig mycket om hur kroppen fungerar.

Såhär räknar du ut hur mycket du ska äta per dag för att gå ned X antal kilo:

Först måste du ta reda på hur mycket du gör av med total. Detta gör du genom att räkna ut hur mycket din kropp förbrukar. Förbrukningen består av din basalomsättning och den träning du gör.

* Räkna ut ditt energibehov här

Sen räknar du ut hur stort underskott du ska ligga på för att gå ned X kilo på DD dagar. 1 kg fett består av 7400 kcal. Det krävs alltså ett samlat energiunderskott på 7,4 kcal för att förbränna 1 gram fett.

Om ditt mål är att bli av med X kg fett, måste du därmed skapa ett energiunderskott på minst:

X 000 g x 7,4 kcal = Y kcal

För att förbränna X kilo på DD dagar, krävs ett dagligt energiunderskott på:

Y kcal/DD dagar = Antal kcal

Nu kan du helt enkelt dra av detta energiunderskott från ditt energibehov så har du de antal kalorier du kan äta på en dag.

Du kan själv väga maten och räkna ut genom att kolla i kalori-listor och på förpackningar.

* Kaloritabell på vanliga livsmedel
* Kalorikollen

[Norrbysa]
0

Lite allmänna tips:

* Chilli i maten - ger ökad mättnadskänsla och skruvar upp förbränningen
* Ät frukost - behöver inte vara mycket men det sätter igång förbränningen.
* Ät mer protein - Protein håller dig mätt och ger byggstenar till musklerna. Välj magra proteiner. Kyckling, fisk och rökt skinka är bättre än köttbullar och korv.
* Skippa alkoholen. - saktar ner ämnesomsättningen och är väldigt kalori-rikt.
* Intervallträna - När du promenerar spring så fort du kan i trettio sekunder ca var femte minut. Detta håller förmodligen din puls i förbrännar-zonen.
* Meditera/slappna av - Stress påverkar ämnesomsättningen.
* Vatten, vatten, vatten -Det är A och O för att må bättre och förlora vikt.
* Ät flera gånger om dagen - helst fem-sex gånger, men mindre portioner. Det håller igång förbränningsapparaten längre.
* Välj sojaprodukter - De är fulltankade med protein och kan höja thyroxin-nivåerna, som är viktiga för fettförbränning.
* Uteslut snabba kolhydrater - som ris och ljust bröd. De ger dig svajande blodsocker och godissug.
* Ät mer fiber - Dels ger de ökad mättnadskänsla, dels kan de binda fett redan i mag- och tarmkanalen.

Om du får ett ovälkommet sug:

* Borsta tänderna - då smakar allt illa
* Drick vatten - ibland är man bara törstig
* Drick något varmt - te eller buljong är toppen
* Ta kromtillskott - minskar sötsug
* Ring en kompis - eller distrahera dig på något annat sätt
* Se till att det finns något bra att knapra på istället för onyttigheter.

Min filosofi:

Så lite kcal som möjligt för så stor matmängd som möjligt som stannar kvar i magen så länge som möjligt och har bra näringsämnen.

Musiken
0

Trana nagot ROLIGT!

Det finns inget varre att slapa sig till gymmet for att man "maste"! Det ska vara roligt att trana, da kampar man mer och far ut mer av det :)

Lava
0

Mitt bästa tips är att minska rejält på kolhydraterna i kosten, samt att sluta med lightprodukter och istållet äta riktigt smör och fullfeta produkter. Det har hjälpt mig och många andra :)

Helajna
0

det som fungerade bäst för mig första gången var att inte förbjuda mig mot något.
då jag sa "jag får inte äta godis, inte äta pizza m.m." så blev jag OTROLIGT sugen!

Istället sa jag till mig själv… "jag får äta,… men vill jag? är det värt det?" suget försvann direkt!genom detta ökade även självförtroende och motivationen :)

och träna lagomt med effektivt. varken för mycket eller för lite är bra, hitta ett shcema och träningsmetoder som passar dig bäst :)

birma
0

Har länge (ca 1 år) trott att lågt intag av kolhydrater är bra och en i längden hållbar metod för borttagande av överviktskilon. Men börjar åter luta åt det man alltid hört, som Anne skriver i inlägg nr 8, citat:

"Kom ihåg att det inte är så svårt egentligen: gör av med mer energi än du får i dig, då kommer du gå ner i vikt. Inte på en dag, kanske inte på en vecka heller, men i det långa loppet så är det inte svårare än så."

Det är nog det bästa tipset ändå.

kardemumman
0

Mitt bästa tips kommer från min syster…

SVARTA LÅDAN är ett underbart sätt att gå ner i vikt! Finns visserligen bara i Stockholm men det räcker ju för mig. :)

[Norrbysa]
0

Svarta lådan är ju jättedyrt!

Helajna
0

vad innebär Svarta lådan??

[Norrbysa]
0

Rådgör gärna Google. :-)

Katitzi
0

väldigt många bra tips ni kom med :D

Alexandra Wisén
AlexandraWisen@hotmail.com

Ylva-Li
0

#26 Problemet är att det inte är det lättaste att googla på ett sånt diffust namn. ;) Svarta lådan är ju t.ex vad piloterna har i flygplanen ifall något går fel etc. Tydligen är det en bok också? Lade till Stockholm och hittade ett lunchställe. Hm. Så, vad är det? :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Helajna
0

#28 haha exakt :p massor utav olika svar som kom upp :p

Tatsu
0

#28 + 29
Skriv Svarta Lådan Stockholm, hittade det direkt.
Men det blir ganska dyrt om man ska anlita dessa att frakta hem speciell mat. 330:- för lunch och middag för 1 dag, inklusive hemkörning i Stockholm. Det fanns även lyxvarianter.
Konceptet är bra om man inte orkar laga mat själv, vilket kan vara tråkigt om det är efter en speciell diet, det är lättare att få "gå till dukat bord". Men då bör man inte handla hem annat gott heller så det inte finns så mycket hemma att småäta.

Detta är absolut inget för mig utan det är nog till de som har mycket pengar och lite tid.

Ylva-Li
0

#30 Jag skrev precis så men fick en massa andra förslag. Svårt när man inte har den blekaste vad man letar efter :)

Men ok, så det är ett matställe?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Helajna
0

#30 va?
fy vad dyrt.. sjukt juh :S kankse därför man går ner i vikt… köper inte så mykcet mat?:P

skuggspel
0
Ylva-Li
0

#33 Ah tack!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

shintaida
0

Så här BORDE jag göra:

* Äta många små gånger om dagen

*Inte glömma mellanmålen

* Äta fullkornssaker

* Äta minst en frukt om dagen

* Räkna eller uppskatta kaloriintaget

* Motionera

Detta är mitt mål, när jag blir fri från ryggskottet.

MEN jag har köpt mig en LITEN tallrik, så det blir bara EN mindre portion till middag!

Inte som förr - stor tallrik och ta om igen bara för att det var gott.

// Shintaida

[Norrbysa]
0

Dietpartner.se är mycket billigare än Svartalådan, men då får man laga maten själv och får matkassar med recpet hemlevererade varje vecka. :-) Om jag bodde i Stockholm skulle jag börjat beställa sånna. Det skulle verkligen underlätta otroligt mycket!

kardemumman
0

Angående Svarta Lådan (www.svartaladan.se)

Jag kan hålla med om att det är mycket pengar. Men dyrt tycker jag inte. Man få ju nästan en egen privat kock som ser till att man får precis så mycket mat och den typ av mat så att man går ner så många kilon man vill. 

Sen finns det ju billigare. På deras hemsida står ju att man kan få lunch, 2 mellanmål och middag hemkört för 314 kr. Det blir 78,5 kr per rätt och då är det inklusive hemkörning. Tänk bara på vad man lägger ner på lösgodis, slaffsiga mackor på 7-11 osv. Man kommer LÄTT upp i den summan för bara skräp!

Ylva-Li
0

#37 Absolut! Det har du så rätt i. Och visst låter det som ett bra koncept. Och det kanske är en kick till att börja laga eget själv. För lagar man själv så kommer man ju lätt under den summan. :)

Sen funderar man ju lite på hur stora portionerna är.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

skuggspel
0

Åh, vet ni, jag har köpt en så hiiiiimla bra bok ang viktminskning. Gillian Mcennith.. (jag tror absolut inte namnet stavas så..) DU ÄR VAD DU ÄTER- KOKBOKEN Shit, vilka recept! Den funkar tillochmed på MIG!!Glad

kardemumman
0

Jaa det är klart att det är billigare att laga själv. Vore ju konstigt annars :)

Men min syster har som sagt kört och oroa er inte över portionerna. De är inga fågelportioner med frön och gurka. ;)

Gerbilflicka
0

Mitt basta tips ar att gora hemmatraning enkel; Satt pa musik och dansa nar du diskar, kor 5-10 minuter styrketraning framfor ditt favoritprogram, gor tahavningar nar du borstar tanderna, ta en promenad (gillar du inte att bara promenera, ta med en ipod eller en kamera)… Det funkar bra for mig de dagar da jag varken kanner att jag har tid eller ork till att faktiskt trana "pa riktigt". Glad

Forstar ni vad jag skriver forresten? Haha. Tahavningar som i att man lyfter halen och sen sakta sjunker ner igen for att trana vaderna.

birma
0

Varit och kollat in de där två sidorna om svarta lådan och dietpartner. Visste inte att sånt existerade. Intressant att få veta. Kanske inte läste tillräckligt noga, men förstod inte varför namnet svarta lådan användes. Associerar inte till mat när jag hör det ordet. Kommer maten hem i svarta lådor då kanske.

kardemumman
0

svarta lådor och svarta kylväskor :)

willowpysen
0

Mitt bästa tips är…

LCHF-kost (gott mättande och ger låg insulinutsöndring = Högt insulin = stor fettinlagring)

Motion, (promenader, jogga om man orkar, styrketräna, simma…. gör ngt du tycker är kul… rida kanske??)

Ät när du är hungrig, drick mycker vatten…. Ha inte ätandet som en "hobby" utan gör något roligt istället….

Är du som jag som gärna vill äta när du är ledsen, spänd, stressad??? Ta en promenad eller gör avslappningsövningar, eller skaffa en spikmatta att ligga på….. och unna dig en massage nån gång ibland, för  pengarna du sparar på alla chips du inte äter….

Ät medvetet, njut av maten, och om du bestämmer dig för att äta ngt onyttigt, så njut av det och ta nya tag sen… Du kan alltid välja, det är du som bestämmer om du ska glufsa i dig en massa skräp, eller om du ska njuta av maten/godiset, bli en finsmakare och välj bara det godaste, och försök krympa portionerna om de är för stora….

Nu ska jag försöka fortsätta att själv leva som jag lär, lycka till ;)

"En stund i taget - här & nu"

shintaida
0

#44 willowpysen

Jag håller INTE med om att just LCHF skulle passa ALLA.

Var med i 2 år och det var bara under de första sex månaderna som jag gick ner. Gick sen UPP igen! Med SAMMA mat!

LCHF  är INGEN garanti!

Motionen håller jag med om.

Jag tycker att SUNT FÖRNUFT för varje individs levnad bör beaktas.

(ps: Jag har slutat HELT  med LCHF, men har inte dött och jag lever gott och går SAKTA ner i vikt! ds)

Ylva-Li
0

Neh, LCHF är bra för många, men inte för alla. Min mage gick helt sönder. Klarar inte av för mycket fett. Olika dieter till alla. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Hoppfull
0

#45 & 46 Instämmer tillfullo!

Tycker oxå att det är oerhört viktigt att ha den balansen i diskussionen kring såväl LCHF som andra dieter. Det finns ingen diet som passar alla! Ganska självklart eftersom vi inte är exakt likadana allihop! Jag blev väldigt dålig av LCHF och har kvarstående problem sedan jag slutade.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

willowpysen
0

#45 Kanske det inte gör, men man vet ju inte förrän man testat ;)

Skönt att du kan gå ner i vikt med mer kolhydrater, vi är ju individer och jag fixar inte att äta enligt tallriksmodellen, för då kommer ett otroligt sötsug. Med LCHF slipper jag sötsuget och går oxå sakta ner i vikt, dessutom har mina PMS-besvär minskat betydligt vilket gör att jag kunnat dra ner på min medicin. Dessutom mår jag bra i magen av denna kosten, har haft mycket problem med magkatarr förut. Så uppenbarligen funkar denna kosten för mig, jag har inte heller sagt att det absolut måste funka för ALLA, men det funkar tydligen för MÅNGA, det syns tydligt på kolhydrater.ifokus, och Tex. Anna Jacobssons blogg "vägen från 137kg"…..

"En stund i taget - här & nu"

shintaida
0

#48 willowpysen

Jo, jag har läst och varit med på Kolhydrater.

Min PMS blev bara VÄRRE. Dvs att nu har jag istället fått två veckors PMS, en veckas mens och en veckas "ledigt". Och så går det runt.

Och det började när jag hade hållit på med LCHF ca 1,5 år.

Jag mådde inte heller alls bra psykiskt av den kosten. Kände mig hjärntvättad och det sa min man också att jag blivit, genom att jag blivit "skrämd" av kolhydrater i allting.

Jag vågade knappt TA i en brödskiva till slut!

Så långt gick det.

Det tog tid att ta sig ur det för mig.

Så….det var ABSOLUT ingen diet för MIG. Rynkar på näsan

Solini
0

Lyssna på din kropp, men låt den inte lura dig

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

birma
0

#49 shintaida skrev om lchf:
"Så….det var ABSOLUT ingen diet för MIG."

Hm, kanske samma sak för mig. Inte helt klar än, över vilket. Men har lärt mig mycket under tiden jag hållt på, sedan januari 2008.

Ayena
0

Jag har testat LCHF och jag har testat kalorimetoden.

Utan tvekan så väljer jag kalorimetoden eftersom LCHF inte alls passar mig.

Jag vill ha fullkornsbröd, jag vill äta frukt och grönsaker.

Men detta är helt individuellt, det som passar en kanske inte passar den andra.

Viktigt är dock, att om man nu ska följa en metod, att ta reda på varför förbränningen fungerar och verkligen ta reda på vad man ska äta och vad man ska undvika.

Vissa säger att de hört talas om LCHF att man ska äta fett för att gå ner i vikt. Och så brer de en macka och lägger på mycket smör och en tjock skiva ost - denna kombination är förrödande!

Ta reda på fakta! Det finns massvis med information och böcker -  men blanda inte ihop metoderna utan håll er till en - i taget.

Branneli
0

När du skriver vad du ätit….skriv också ner varför du åt !! Kan bli en tankeställare.Flört

[Tassy]
0

Fokusera på det du lyckas med, stirra dig inte blind på misstag.

Våga berömma dig själv, och låt bli att straffa dig när det går fel.

Tala om för andra i god tid att du tänker banta - ofta får man oväntat mycket stöd!

jaga inte kilona, dom kommmer att jaga till baka. Ta det lugnt!

Ät på små tallrikar.

Sätt upp delmål, kasta dig inte på slutmålet direkt, då blir det kanske oövervinnerligt.

Stressa inte.

Sov ordentligt.

Ät ordentligt.

Motionera.

Våga lita på dig själv; Du kan!

Niklas
0

Sätt inte upp målen som minskad vikt. Sätt upp mål som "i dag ska jag äta rätt och motionera tillräckligt". Då kommer vikten på köpet.

shintaida
0

Det har Du HELT rätt i, Niklas!

Så lätt, men har ALDRIG tänkt på det !

Tack för tipset!

annainorrland
0

Mitt bästa viktminskningstips är: Ät så mycket du vill av ALLT som du INTE tycker om. Då kommer du garanterat att gå ner i vikt

sandra1977
0

motion..det handlar om att röra på sig i förhållande till vad man äter!

Solini
0

Håller med #58. Testa på någon sport, börja promenara och utmana dig själv med att småspringa då o då. Tvinga dig ibörjan. Ellerl cykla, och utmana dig med lite jobbiga backar. Lovar dig att i slutändan är det roligt att det är jobbigt!

Detta gjorde inte bara att jag tappade vikt, utan jag blev väldigt intresserad av mat och jogging. Blir halvmara i höst :)

men det där med att komma igång är så svårt. Försök hålla igång motivationen med något, i slutändan är de det ända som spelar någon roll! motivation

/Tore

Medarbetare på Flugfiske.Ifokus

Engla
0

Minska på antalet kolhydrater. Glad

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

shintaida
0

Föra matdagbok…

Excel är bra för det syftet med.

AnneN
0

Stoppa inte i dig fler kalorier än du förbränner

_**/Mvh Anne

Hausswolff
0

Mer energi ut än in, det är det enda det handlar om även om metoderna är otaliga.

Rör på dig, det gör ingen skillnad för vikten, men är jättebra för kroppen på andra sätt.

Ät bara essentiella näringsämnen och strunta i allt annat skräp som kroppen inte behöver. Då försvinner snart sötsuget som är ett skapat "missbruk". Vägra onaturliga tillsatser

Överdriv inte intaget av frukt som innehåller mycket socker, ät hellre mycket grönsaker.

trollabolla
0

#63 "Rör på dig, det gör ingen skillnad för vikten, men är jättebra för kroppen på andra sätt."

Hur sjutton skulle det inte påverka vikten? Jag har gått ner med ökad motion, och då åt jag som vanligt.

sandra1977
0

jag oxå..jag traskade bort 12 kilo!! så visst gör det skillnad!

shintaida
0

Jag håller med! RÖRELSE GER VIKTNEDGÅNG!

[LiisaDagger]
0

Mitt tips för snabb viktnedgång:

-Naturdiet kombinerat med Delight Super caps

-Promenader varje dag

Funkar jättebra för mig och är man målmedveten så håller man vikten!

Hausswolff
0

Ni kan tycka vad ni vill, och motion är jättenyttigt, men det finns ett antal studier som tydligt visar att motion gör väldigt lite för vikten när man vill bli av med kilon. Läs mer här

I övrigt tycker jag att det är beklämmande att man i en tråd som denna, där alla borde vara lika välkomna med "sitt bästa tips", ägnar sig åt att förkasta vissa metoder endast för att de inte passar en själv.

Sunt förnuft är också en populär "metod", men frågan är hur sunt folks förnuft är. Var och en blir ju salig på sin tro, inte sant? Och enligt min erfarenhet är de flesta människor inte så intresserade av att verkligen ta reda på hur kroppen fungerar, de vill bara går ner i vikt snabbt. För mig är tanken skrämmande, men var och en har ju ansvar för sin kropp och hälsa.

Här bör ALLA tips, metoder, dieter, upplägg, program etc. vara lika välkomna att diskuteras. Även LCHF, trots att det finns ett eget forum för detta.

sandra1977
0

jag uppfattar ingen förkastning?!?!?!? möjligtvis din egen då du påstår

att de flesta människor inte är intresserade av att verkligen ta reda på hur kroppen fungerar,de vill bara gå ner i vikt snabbt.

vad vet du om det med dessa människor som finns på denna disskutionssajt?!?!

Hausswolff
0

#69 >> Du bör kanske läsa igenom tråden igen, eller åtminstone mitt inlägg här ovan så kan vi ha en diskussion sen. Om du ska citera mig så gör det åtminstone ordentligt och ta inte en halv mening, helt ur sitt sammanhang, tack. Anklaga mig helst inte heller helt grundlöst, som t.ex. att jag har påstått något jag aldrig påstått.

Jag upplever att vissa metoder som nämns här tydligt avfärdas av sådana som säger sig ha provat dem och misslyckats och jag kan inte se hur det gynnar någon att man då utbrister "Nej, den metoden funkar inte!!!". Det är väl upp till var och en att välja hur man vill gå tillväga med sin viktminskning, inte sant? Kritisera gärna, men var då saklig och undvik att lägga in personliga värderingar, om möjligt.

För att förtydliga vad jag bygger min erfarenhet på så grundar sig den på flerårigt arbete inom hälsa/träning och har ingenting att göra med människorna på detta forum.

Vänligen,

//C

vasterbottensost
0

LCHF är den absolut bästa metoden att gå ned i vikt. Kroppen får den näring den behöver. Fett och protein. Kolhydrater kan vi vara utan och bör vi vara utan

shintaida
0

Alla kan INTE äta LCHF!

Branneli
0

Jag började med LCHF i januari 2009……ingen viktminskning, men andra hälso-vinster…..= mår bättre

Fast kroppen har levt riktigt fettsnålt i 10 år+ & undrar väl vad jag håller på med….Obestämd

Vad kroppen behöver/inte behöver tror jag är individuellt !!

Glad

Hausswolff
0

#72 Sant, men det skulle bli ganska jobbigt om varenda metod bestreds med samma iver som du bestrider LCHF, eller hur? Så fort LCHF nämns är du där och, med versaler och fetstil, förtydligar att det INTE är bra, och INTE ger några garantier (vilket diet gör det föresten?) och det är ganska tröttsamt.

Alla kan inte äta frukt heller. Eller VLCD, eller piller, eller kolhydrater, eller viktväktarmat, eller Cambridge eller motionera osv osv…

Om alla på detta forum bara kunde låta ALLA metoder/dieter få rekommenderas av de som tror på dem eller har bra erfarenhet av dem skulle det bli en mer gynnsam diskussion. Snälla, snälla sluta gnälla på olika metoder/dieter! Det räcker med att tala om att "det funkade inte för mig", inte sant?

kanelbullen
0

#74 håller helt med dig.

Jag har testat många olika dieter. Mest kanelbulledieten. Jag kan tyvärr inte rekommendera den även om den var god. Man minskar inte i vikt så bra

ostfralla
0

För mig har också LCHF funkat så otroligt bra. Kroppen mår så bra när sötsuget försvinner och man känner sig behagligt mätt mellan måltiderna. Så den metoden kan jag varmt rekommendera. Inte bara som viktminskning, utan en livsstil man mår mycket bra avGlad

Faidra
0

För alla er som snackar om hurovida motion och träning påverkar vikten: Om man tränar mycket och på så vis bygger muskler är det ju inte så konstigt om man går upp (eller inte går ner så mycket) eftersom att muskler väger mer än fett.

liiindaaah
0

det som funkat för mig är att låta bli sötsaker,chips o sånt. och bara minskat hur mycket jag äter. droppa 11 kg på 2-3 månader. utan att ens motionera :P

Helajna
0

Angående motion och viktminskning.
Jag tränar väldigt mycket, har alltid gjort.
Men innan jag gick med i viktväktarna och fick hjälp med kosten gick jag upp eller stod still. Då jag gick med och ändrade mina matvanor och kombinerade det med mer träning (spinning 3-4 gånger i veckan samt styrka 2 gågner i veckan) har jag rasat i vikt. 14,5 kilo på mindre än 3 månader.

Gerbilflicka
0

Eller sa kan man prova min killes favvodiet; 'see food diet' (later alltsa seafood diet). "I see food and I eat it." Skrattande

Att bara borja trana och inte andra matvanorna alls funkar inte direkt pa mig heller, om det inte ar extrem motion. Men det gor ju att allt gar snabbare nar man ater ratt ocksa! Dessutom ar det viktigare for mig att inte bli for "slapp" an att bara bli smal.

birma
0

Vad är grundkonceptet i Viktväktarna? Själv ätit enl LCHF under ca 1 år med noll viktminskning. Där är grunden ett lågt kolhydratintag, ordinärt proteinintag, generöst med fett, företrädesvis mättat animaliskt. Om veg fett ska ingå så föredras kokosfett. Motion och träning anses ej ha effekt för viktminskning (fettvikt). Kcal-räkning har underordnad eller ingen betydelse. Betonas att det inte är en tillfällig diet, utan en livslång kosthållning. Utöver flera andra hälsovinster ska den vara viktnormaliserande. Det var en kortfattad beskrivning om lchf-grunderna. Bra för många, kanske de flesta då den sägs vara närliggande vår naturliga ursprungskost. Försöker nu lära mig om fler kosthållningar i förhoppning om att hitta fram till något bra och bärande.

Vilka är grunderna i en viktväktarlivsstil? Finns det även där de som fått noll resultat på övervikt trots att de följt kostråden till fullo, eller i stort sett följt dem?

Helajna
0

Grunden i viktväktarna är att som du säger, ändra livsstil och få en fungerande livsstil utan att du väljer bort allt för många livsmedel.
Du räknar points som du får tillgodo för dagen, varje livsmedel och ingrediens har ett pointsvärde. På så sätt mäter du upp rätt mängd mat, lär dig att välja bort de dåliga livsmedlen och ersätta det med ett bättre. Det bästa med viktväktarna är att man inte känner sig utanför… det finns alltid alternativ.
Varje vecka  kan man gå på ett möte med ett nytt tema, man lär sig otroligt mycket om mat, om motivation, träning, pratar om drömmar, pratar om hur man kan motstå ett sug av någonting, delar erfarenheter och tips med varandra. Vilket har hjälpt mig massor.
Innan jag böjade i viktväktarna ville jag inte att någon skulle veta. jag var lite för stolt för att erskänna att jag inte kunde ta hans om min kropp och viktvminskning på egenhand… men sedan jag gick med är jag stolt över att jag tog det beslutet och har insett att Viktväktarna inte helt och hållet är en diet… jag äter allt.. äter bara rätt mängd, priorieterar och planerar. Har lärt mig att känna efter och för fösta gången i mitt liv har jag kunnat känna riktig mättnad :)
Då du nått din målvikt på viktväktarna får du dessutom en jämnviktsdiet och sedan hjälp att hålla dig på din idealvikt. 3 Månader efter att du hållt vikten får du bli guldmedlem, vilket innebär att du går gratis hela livet så länge du håller vikten. :)
Varje vecka ser jag fram emot att få väga mig, räknar dagarna innan jag får gå dit, för att få prata av mig, motivarion, och mycket berömm :) Hela tiden får man delmål och beröm till tusen :)

Visst, finns det dem som inte har nått resultat via viktväktarna, men jag måste säga att jag tycker det är konstigt eftersom man äter mindre och mycket bättre än tidigare. Kanske ligger det andra faktorer bakom det. Men viktväktarmetoden kräver självdisiplin och total ärlighet mot sig själv.. en del har svårt med det. i alla fall till en början.

för mig var i alla fall viktväktarna ett utav mitt livs bästa beslut :)

birma
0

#82 Helajna. Tack så mycket för den fina informationen och det du berättar ur egen erfarenhet. Hade hört lite negativt om viktväktarna under min aktiva lchf-tid, men man ska inte tro på allt. Alla har sina olika erfarenheter av bra och dåligt. Har själv fortsatt i den nyinvanda lchf-kostens spår men inte lika följsamt som under helåret 2008. Tyckte i alla fall att jag lärde mig mycket om kost och hälsa när jag läste in mig på samt började efterleva enl lchf. Men vikten rörde aldrig på sig, inte heller bukomfånget. Åtminstone inte åt minushållet, vilket jag hade önskat.

Det låter bra att inte behöva gå hungrig med viktväktarmetoden. Det talar för att det ger möjlighet till en mer varaktig livsstil än bara en tillfällig. Bra också att kunna äta av allt, men som du säger - planerat. Vet du om det finns platser på nätet att läsa lite djupare om metoden? Till exempel bloggar, diskussionsforum?

Helajna
0

Jag själv var väldigt negativ innan jag började… gick dit med svansen mellan bena för att en kompis drog dit mig och när jag redan efter en och två veckor uppnådde resultat gav jag det en chans :)

Viktväktarna gör att man kan hållla vikten lättare efter viktminskningen genom att man ändrat sina vanor och inte valt bort någonting… utan prioriterar någonting osv :)
Nu mera vill ja inte äta det jag kunde slänga i mig..s om fet mat, godis, chips osv… mycket för att jag inte tycker det är lika gott längre, bara äckligt.. då äter jag hellre något utav viktväktarnas "godisar"
Men sen äter jag bullar och annat ibland… men inte som innan :)
Så skönt att inte känna sug längre, och att inte välja bort för att jag måste/borde utan för att jag vill :)

Du kan gå in på viktvaktarna.se och läsa lite, sedan har jag själv min blogg där jag skriver om min viktminskning och mitt liv i övrigt.. kommer ibland resepttips, träningstips, resultat och mina med och motgångar… titta gärna in dr :)

http://helenasoas.blogg.se/

birma
0

Tack Helajna. Är redan igång och läser…

Helajna
0

okej :)
upptäckte dock att min senaste uppdatering inte kommit in :S men håll gärna utkik och följ min blogg i framtiden med :)
har utlovat med tips angående träning och små förändingar i maten, samt tips om hur man kan få det att fungeramed viktminskning när man som ja har en pinnsmal sambo som vill och kan äta näst intill vad som helst :p

Callisto
0

I februari bestämde jag mig för att bli av med mitt sockerberoende - min största bov. Jag hade då ett BMI som låg på 22,2, alltså inte överviktig eller något men jag var ändå väldigt missnöjd med min kropp. Reultatet av förbättrad motion och den minskning i kaloriintag som uteslutandet av socker innebar är att jag gått ner knappt 4 kilo och förlorat 7 cm runt magen. Mitt BMI ligger på 20,8. Det är långsam och hälsosam viktnedgång som håller!

Mitt bästa tips är absolut att bli av med sockerberoendet, vilket tar sin lilla tid.

Det roligaste med det här var att jag för en dryg vecka sedan, när jag inte hade ätit livsmedel med mycket socker under hela den tid som jag satt ut som mål tillåt mig att äta en påse godis.. Det var inte gott alls, det smakade bara sliskigt och äckligt!

Ett annat bra tips är, som många andra redan sagt, att skriva ner allt man äter. På det sättet kan man lätt utföra den enkla matematik som viktminskning egentligen är - färre kalorier in än de som går ut.

[Tassy]
0

#87 Håller med!

När man blivit av med sockerberoendet smakar allting så annorlunda.

Jag började automatiskt tycka om nyttigare och bättre saker, det mesta skräpet smakar just skräp, alldeles för sötsliskigt.

flisan708
0

Hej Liisa Dagg!!!

Måste säga att jag blev nyfiken på dedär pillerna du rekomenderade. Kollat in dem och beställt. Ska bli spännande. Om det kan dämpa hunger och sug så är det värt att prova.

Mvh Lisa

Elwyin
0

Hej alla!

Jag har ett super bra tipps för dem som kanske inte har någon kompis som man kan gå ut och motionera med.

Inskaffa en WII enhet.
Min syster har ett WII och hon har den där Balanse Board och hon har gått ner
ca: 15 kg.
Men det är hårt arbete. Men är inte all vikt minskning det?
Men det roliga med Wii är att det är roligt och man glömmer fort bort att man tränar. Det är ju mest kul. Det förståss är ju om du tycker om själva spelet.

Min syster har haft det svårt att hinna med att gå och få röra på sig när hon har 3 barn som hänger i kjolen hela tiden.
På kvällarna brukar hon spela WII och på vissa dagar när barnen är på dagis.
Jag är jättestålt över henne.
Wii är ett roligt sätt att få kondision och man får fort upp flåset och kilorna rasar utan att man själv märker det.

Men att köpa själva enheten kostar kring 2,500 kr upp till 4,500 kr.
Beroende på vart man köper det.
Vi har inte haft råd att köpa enheten ^^;
Men snart ska även vi göra det och då blir det att ha skoj och se kilorna rasa XD

Men det finns ingen garanti att det fungerar på alla. Men som sagt detta är ju bara ett tipps.

Kämpa på alla! En dag når ni ert mål <3

Hausswolff
0

Problemet med Viktväktarna är de många "återfallen". Metoden fungerar, utan tvekan, men den kräver disciplin, både på kort och lång sikt. Frågar man deltagarna hur många gånger de varit med i VV svarar majoriteten att det är fler än 1 gång… Eller så har de varit med under låååång tid.

Jag tycker också att det är en smula oroväckande att man tar så lätt på det här med tillsatser då det är en ständig jakt på kalorier. Light-produkter rekommenderas och jag är rädd att hälsan blir bortprioriterad i Viktväktarnas metod.

Generellt gäller att alla metoder som innebär att du får i dig mindre energi än du förbrukar är effektiva metoder för viktminskning. Sedan är det ju egentligen bara en fråga om personliga preferenser - huruvida man tröttnar på att vara hungrig jämt, dricka pulver, äta Soppor, motionera som en tok etc. etc.

[Tassy]
0

#91 Fast alla dieter kräver sin diciplin. Det är ju därför man behöver hitta den diet man har lättast att föja, vilket kan vara klurigt ibland.

Oavsett om jag äter nutrilettshake frukost/lunch/middag eller rejäla måltider med sallad och lightmat eller enligt LCHF så krävs diciplin, som till exempel bryta gamla vanor att proppa i sig godis och sånt.

Vissa behöver verkligen känna att de gör något för att hålla motivationen uppe, jag tänker nu till exempel på att man kanske väljer att gå hungrig pga pulver i stället för att äta sig mätt på LCHF/lightkost etc. Nu spekulerar jag bara utifrån egna teorier, men jag tror det kan vara så.

Jag personligen tappar iallafall motivation om jag känner att jag äter mycket, även om det är "ok" mat. Sen vet jag itne om det beror på ätstörningar (förmodligen) eller annat, men jag andtar att det är fler av oss som har någon form av ätproblem.

Lite yrvakna tankar ifrån mig Skrattande

[LiisaDagger]
0

#89 Vad kul att du tog mitt råd. De funkar verkligen. Passa dig bara för att gå med helt tom mage, man kan må illa då och drick mycket vatten! Börja med en kapsel på förmiddagen och se sen om det räcker. Själv tar jag nu en på morgonen och en på eftermiddagen. Skriv gärna hur de funkar för dig!

flisan708
0

#93 Väntar på leveransen. Hoppas jag får dem vilken dag som helst. Tack för rådet. Vad kan hända om man tar på tom mage? Gillar att testa nya grejer så det ska bli spännnade. Ska berätta hur det funkar. Vad har du fått för reslutat på dessa?

[LiisaDagger]
0

#94 Du mår dåligt, men det gör man ju utan piller också. Bara det att hungern dämpas så pass att man ibland glömmer sig och går för länge utan mat.

Jag gick ner 5 kilo på 2 veckor och då skippade jag tabletterna på helgerna.

flisan708
0

#95 åt du som vanligt då? menar normal mat med mellanmål? hur la du upp det?

[LiisaDagger]
0

#96 Jag åt 5 påsar naturdiet choklad varje dag

flisan708
0

#97 Tack då vet jag. Ska testa. Kan bli spännande att testa. Får köra igång på söndag, hoppas jag får dem idag eller i morgon. Hur länge tog du tabletterna. Äter du dem ett tag efter med? Hur går det för dig, är du nära dit du vill komma? Lycka till!!!

Just nu njuter jag av festival som är i stan. Glad

[LiisaDagger]
0

#98 Nu har jag semester så jag äter normalt men jag körde piller o diet i 2 veckor, jag är nöjd nu :) Kanske får ta pillerna efter semestern igen, vem vet :)

flisan708
0

#99 Låter kanon att du är nöjd. Önskar att man blev det. Men är glad att det inte är allt för mycket att bita tag i. Har nämnligen gjort den långa resan en gång. Men det är en annan historia. Semester det låter härligt, får vänta tills augusti. Tur du och ni andra som har semester har med vädret. Njut och unna dig saker under semestern. Ska du göra något speciellt eller tillåter du dig bara vara och ta dagen som den kommer.

[LiisaDagger]
0

Jag drar till amsterdam om en vecka ungefär, annars tar jag det bara lugnt och mår gott på semestern :)

shintaida
0

Jahaaaa, ska Du på White Sensation?

Min dotter ska dit.

[LiisaDagger]
0

Vad är White Sensation?

shintaida
0

Det är visst en musikfestival med olika band och alla (dom som åker dit) bär bara vita kläder. Tror att det var för att visa att de tror på freden. Går av stapeln nu till helgen.

[LiisaDagger]
0

Aha, visste jag inte. Verkar ju intressant :)

[Norrbysa]
0

putt för en bra tråd :-)

Cawolina
0

Mitt bästa tips är att äta mycket fiber!

Det har hjälpt mig så himla mycket att hålla koll på alla fiber jag äter. Det är så bra för oss som har knasiga magar dessutom Skäms

Och så hjälper det ju tarmen att samla på sig det nyttiga i maten :D

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.