Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 2254 ggr
WornOut
0

Hjälp och tips ? :)

Hejsan! Jag tänkte skriva ungefär vad jag gör under en vecka och ungefär vad jag äter och så skulle jag bli jätteglad om ni ville kommentera och ge tips på hur jag kan förbättra vardagen så att jag går ner i vikt! :)

Måndag:

Mat- Frukost (ca 1 macka m ägg/ost eller 1 tallrik fil+flingor och kaffe).
Mellanmål (kaffe).
Lunch (skollunch och 1 glas vatten).  
Mellanmål (ex. 1-2 mackor eller nudlar etc. och ev kaffe).
Middag/kvällsmat (antingen någon hemlagad mat eller bara några mackor el liknande)

Träning-Oftast vilodag. Ev rida (ca 45 min)

Tisdag:
Mat-Frukost (ca 1 macka m ägg/ost eller 1 tallrik fil+flingor och kaffe).
Mellanmål (kaffe). Lunch (skollunch och 1 glas vatten).
Mellanmål (ex. 1-2 mackor eller nudlar etc. och ev kaffe).
Middag/kvällsmat (antingen någon hemlagad mat eller bara några mackor el liknande)

Träning- Vilodag

Onsdag:
Mellanmål (kaffe+kaka).
Lunch (hemlagad och 1 glas vatten).
Mellanmål (oftast inget ev. kaffe).

Träning- Promenad 15 min. Jobba i stall 09:30-16:00 + rida 60 min. Promenad 15 min. Rida lektion (60 min). Rida min häst (ca 45 min) Promenad 15 min.

Torsdag:
Mellanmål (kaffe+kaka). Lunch (hemlagad och 1 glas vatten).

Träning- Promenad 15 min. Jobba i stall 09:30-16:00 + rida 60 min. Promenad 15 min. Ev rida min häst.

Fredag:
Mellanmål (kaffe+kaka).
Lunch (hemlagad och 1 glas vatten). 
Middag/kvällsmat (antingen någon hemlagad mat eller bara några mackor el liknande) + Chips eller något annat :D

Träning- Promenad 15 min. Jobba i stall 09:30-16:00 + rida 60 min. Promenad 15 min. Rida min häst (ca 60 min) Promenad 15 min.

Lördag:
Lunch? (kanske snabbmat eller någon macka eller hemlagat)
Kvällsmat? (mackor eller ev lite choklad och vin och kanske chips)

Träning- Promenad 15 min. Rida min häst (ca 60 min) Promenad 15 min.

Söndag:
Lunch? (kanske snabbmat eller någon macka eller hemlagat)
Kvällsmat? (mackor eller ev lite godis eller kanske chips)

Träning- Promenad 15 min. Rida min häst (ca 45 min) Promenad 15 min.

Kan även tillägga att jag jobbar var fjärde helg 07:00 - 16:00 i stall.

Förlåt för att det blev så långt, och säkert ganska otydligt.. Tungan ute Hoppas att någon vill hjälpa mig iallafall !

Kram

vornanen
0

Efter att ha ögnat igenom lite snabbt och utan att vara särskilt insatt i sånt med bantning skulle jag nog säga att du kanske ska satsa på att äta något bättre än snabbmaten du kan äta vissa dagar och minska på intaget av onyttigheter i allmänhet.

Så delar jag väl med mig av tipset som jag själv har fått otaliga gånger, satsa på långsamma kolhydrater istället för snabba så lär du märka skillnad både psykiskt och fysiskt :)

WornOut
0

Tack så mycket ! :)

line84
0

Har kollat igenom det lite fort och jag tycker att det ser ut som att du äter mycket mackor? Du ska kanske byta ut mackorna till fikat med en frukt? Mycket socker i bröd.. :)

Halvdansken
0

vad väger du och hur lång är du? Du lever ju på  svältgränsen ser det ut som och mackor är ju inget man blir smal av.

Det är lika mycket socker i frukt, lineB4.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Norrbysa]
0

Om du vill gå ner i vikt så bör du lägga om din kost och öka på lågintensiv träning och styrketräning.

Du kanske kan börja med snabba promenader. Det behövs nog minst 45-60 min om det ska ge någon effekt. Kanske kan du börja med lite styrketräning hemma oxå? Finns lite övningar på tex. http://www.styrkeprogrammet.se

I allmänhet bör du läsa på lite om kost. Jag föreslår att du läser på om GI eftersom jag anser att denna livsstil passar bra för någon som lever ett aktivt liv och vill få i sig en mågsidig och hälsosam kost. Det innebär i stora drag att dra ner på snabba kolhydraterna (ris, pasta, vitt bröd, osv) och öka på proteiner, grönsaker och "långsam mat".

Kommentarer kring din dagbok:

Skippa fil och flingor till frukost. Flingor innehåller oftast en massa socker och håller dig inte mätt. Mackor är inte heller det bästa altenativet om de inte är riktigt grova och sockerfria. Ägg är däremot toppen!

Testa havregrynsgröt med fiber till frukost! Se bara till att sylten eller moset du lägger på gröten inte har så mycket socker. (Det finns sockerfritt äppelmos.) Eller så värmer du bara lite frysta bär i micron och har på istället. Eller färsk frukt funkar oxå.

Ett bra tips för att få i sig bra grejer är att dricka en brustablett c-vitamin till frukosten och svälja ner en multivitamin tablett och en omega-3 kapsel.

Om du äter en stor frukost så behöver du inte det första mellanmålet. Kaffet kan du dricka om du inte har socker i, men kakan kan du hoppa över.

Skol-lunchen är inte så mycket att göra åt, men försök att ta lite mindre av kolhydraterna och mer från sallads-bordet. Tex om det serveras ris och cilli-con-carne så kanske du inte behöver ta något ris och ersätter riset med lite bönor och annat grönt från salladsbordet. :-)

Istället för nudlar när du kommer hem så fixa ett snabbt mellanmål mer lite mer näring genom att tex göra en enkel omelett. (Bifogar mit favorit-recept) Det går lika snabbt! :-)

Sen på kvällen så vet jag inte vad du menar med hemlagat. Om du lagar själv så kan du alltid köpa en kokbok med GI-recept för att lära dig mer om kost. Om dina föräldrar lagar maten så kan du ju alltid ge dem en kokbok i present och be dem laga mer hälsosam mat. Eller ännu bättre - erbjud dem att DU lagar maten några gånger och visa dem att nyttig mat kan smaka MUMS! :-)

På helgen kan du skippa chipsen och godiset helt. (Hoppas att du undviker sockerfyllda drycker oxå.) Ersätt det onyttiga med något bättre istället. Grönsaksdipp kanske? Chokladen bör ha minst 75 % kakao för att de ska ha en antioxidantisk effekt och vinet bör vara rött och inte överskrida 2-3 glas.

Försök att skippa snabbmaten och gör matlådor att ta med till jobbet. :-)

Mumsigt tips: Är du sugen på glass så blanda lite kesella med frysta bär och fun-light och kyl lite grann. Kesella innehåller inte så mycket kolhydrater och en hel del protein.

Min favoritomelett:

Frysta grönsaker av valfri sort
2 ägg
Lite mjölk
Salt o Peppar
Fett i pannan (om det behövs)
1 rödlök
Solrosfrön
Pumpakärnor
Keso
Färsk (baby)spenat

1. Blanda lite frysta grönsaker (exempelvis någon wookblandning) med lite salt o peppar och micra dem varma.
  2. Blanda 2 ägg med en skvätt mjölk och lite salt o peppar.
  3. Sätt på plattan på 4an och ställ en stekpanna på.
  4. Hacka en rödlök när pannan värms.
  5. Häll i en skvätt flytande smör eller någon olja i pannan (om du tycker det behövs).
  6. Häll sedan i äggblandningen och när den börjat stelna smular du över löken och sedan lägger du på grönsakerna.
  7. Sedan brukar jag strö över lite solrosfrön och pumpakärnor och kanske lite färska kryddor.
  8. När den är klar är det bara att låta omeletten glida över på en tallrik.
  9. Ät som det är eller tillsammans med keso och sköljd baby-spenat.
WornOut
0

#4 Jag väger ca 60kg och är ca 163 cm.

#5 Tack så jättejätte mycket för tipsen!! :)

Calmare
0

Den här tjejen åt tidigare(19 kg sedan) mycket mackor och kämpade mot sötsuget. Glad