Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 9750 ggr
line84
0

Frukt=Onyttigt??

Hej alla!

Jag ska försöka att gå ner lite i vikt. Vill inte kalla det för att banta. Har misslyckats många gånger när jag förbjudit mig själv att äta vissa saker och tvingat mig ut på motion fast det tagit emot. Tänkte att sunt förnuft och att lyssna på kroppen kunde göra susen! :) Nu till min fråga.. Jag har kollat runt lite på olika sajter och på hälsaifokus kan jag läsa att det skrivs att frukt inte alls är bra. Ett äppel är lika illa som en kaka eller en macka. Jag har alltid fått höra att frukt är bra. Hur är det egentligen? Kan jag äta mycket frukt eller ska jag lägga av med det om jag vill gå ner några kilon?

Mvh Line

[Norrbysa]
0

Du behövde inte starta en ny tråd om detta eftersom det redan har diskuterats nyligen här:

Tråd

Glad

line84
0

#1 Förlåt, visste inte.. Skäms

[Norrbysa]
0

Ingen fara.. Ville bara tipsa.. :-) Hoppas du hittar något bra i tråden :)

Tofu
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det handlar om att BYTA UT  dvs byta mat, mot frukt och grönt.inte både ock.det är här' som många bantare gör fel.Ett äpple i stället för lunch.Kligröt med bär' i stället för middag.Till frukost havregrynsgröt med en skiva knäckebröd eller yoghurth utan socker-Naturell.Få fart på ämnesomsättningen handlar om kombinera.Promenad med stavar i snabbt tempo och lagom med mat som snabbt lämnar kroppen.Det gör susen-jag lovar!

shintaida
0

#4 Tofu

Vilken sorts mat är det som lämnar kroppen snabbt?

[Norrbysa]
0

#4 Jag undrar oxå vad som menas med mat som lämnar kroppen snabbt. :-)

Jag brukar nämligen tänka tvärt om. Att maten ska användas långsamt för en jämn insulinkurva och förbränning. :-)

Ju längre t.ex. gröt-tallriken stannar i magen, desto längre håller jag mig mätt och behöver inte äta mer kcal.

TjockaBerta
0

Hoppas att gröt-tallriken lämnar din kropp snabbt. Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

[Norrbysa]
0

#7 äter inte tallriken ju.. :-P *skrattar*

Calmare
0

hmmm…. fiber/fullkorn? Eftersom människans matsmältningssystem inte kan tillgodogöra sig detta på ett bra sätt…. kan det vara den mat som syftas på som mer eller mindre åker rakt igenom systemet….

shintaida
0

Puréer kanar väl rakt igenom kroppen? Obestämd

Jag menar, om man mosar all mat, glider den ut lätt som en plätt.

Bara en teori, förstås.

Tofu
0

Finns de' som mixar sin mat.Väljer rå äggula,banan,civi-sånt.Tänkte mest på att kli och havregryn dels skyddar tarmarna och är nyttiga för tarmbakterierna.Är ju dessa som gör jobbet-liksom.Ett bra och nyttigt alternativ till överviktiga som inte vill genomgå operationer är=BARNMAT på burk.Innehåller inte konserveringsmedel och är testade på olika sätt.Näringsinnehållet räcker och täcker en måltid.Innehåller ju ca två deciliter.Till detta vatten..vatten bara vanligt vatten.Problemet med att låta operera magmunnen är många.det störst är väl-blir svårt uppehålla nutritionen som äldre då magen inte fungerar så bra längre-saltsyran tex.sen tillkommer poblemet att många tänjerut sin avsnörda mage och äter sen som vanligt igen och blir tjocka??Viktigast är, använd ögonen och avgör med hjälp av dem-verkar denhär portionen vara rimlig eller ej.Låt inte hjärnan lura er.Den älskar god mat och sötsaker.Obestämd

shintaida
0

#11 Tofu

Det låter intressant med barnmaten!

Själv har jag genomgått en magmunsoperation, men jag hade ett stort bråck där, så det var inte i viktminskningssyfte. Men efteråt kunde jag bara äta barnmat och puréer i ca 2 veckor.

Jag kan ju inte kräkas mer, så när jag började med kött igen, så fastnade det i magmunnen och jag fick "ulka" (stöta) upp det och spotta ut det. Det var besvärligt!

Ska faktiskt kolla lite på olika barnmat. Blev ju nyfiken! Skrattande

Tofu
0

Med barnmat får du inte sådana problem som med hela bitar.Välj från ca ett år och smaka dej fram.Jättegott och det finns med allehanda proteiner och grönsaker.Fruktkompotter utan socker etc etc.Även snacks i form av majsbågar..helt utan annat än majs.Smooties och vällingar.Då det gäller kraftig viktnergång och hos en inte längre så ung..kan huden inte "gå tillbaka" från att ha varit utspänd av kortisol eller fett.även hormonerna man samlat på sej kan försvinna och tyvärr kan det vara de nyttiga.Sitter övervikten bara på ben och stuss-tänk er för..extra.Det som sitter på magen och överkroppen är det farligaste.Unga människor som lyckats gå ner kraftigt på egen hand, kan få plastikoperationer för den hängande huden, i vissa fall!!