Proteinpulver.
Känner att jag får i mig för lite protein, mindre lätt att få i sig så mycket som jag behöver.
Baljväxter i all ära, men man behöver ändå äta mycket av det för att få i sig tillräckligt, och få i sig massa bönor och linser i stor mängd om dagen.. Det fixar jag inte, gillar inte ens bönor utan äter bara linser..
Och sedan finns det ju halvfabrikaten, soja och qourn. Just nu klarar jag inte av qourn sedan jag i veckan åt nån typ av qournburgare som smakade precis som kyckling. Väldigt vidrigt, så det har avskräckt mig ifrån qourn ett tag.
Och soja är ju cancerframkallande sägs det, och min hypokondriska sida säger nej.
Så nu har jag tänkt på att på att blanda proteinpulver i gröten på morgonen, eller dricka smoothie med proteinpulver. Inte vassleprotein, utan sojaprotein.
Är proteinpulver bra i längden? Är sojapulver också cancerogent (heter det så?)?
Nån som har andra proteintips?
(Nej, kött är inte ett alternativ, däremot djurprodukter såsom mjölk och ost.)
Proteinpulver är bra ersättning om man av någon andledning undviker kött. 
Olika baljväxter innehåller en hel del mer eller mindre toxiska ämnen.
Lektiner - Kan bindas till tarmcellernas ytor och därigenom reducera proteindigestionen och på så sätt störa näringsupptaget. Intag kan leda till illamående, diarré och kräkningar.
Saponiner - Saponiner har negativa hälsoeffekter då dessa i höga mängder kan bidra till hemlys(Nedbrytning av röda blodkroppar).
Linamarin - Cyanogen glukosid(cyanid).
Med mera…
Mer informationen om växtgifter - Statens Livsmedelsverk.
Spännande, tack för infon.
Hur stora mängder behöver man komma upp i för att det ska bli farligt eller i alla fall mindre bra med dessa gifter?
#2 Jag vet inte mängderna, men läs mer hos statens livsmedelsverk.
Läst, men det står inga mängder tyvärr.
Förekomsten av naturliga toxiner i konsumerade livsmedel behöver inte innebära en risk för människan eftersom den mängd vi konsumerar fördelas på en större kroppsmassa och dosen per kg kroppsvikt blir jämförelsevis låg. Men ofta är säkerhetsmarginalen liten innan den tröskelnivå nås då toxiska effekter kan uppträda.
Känns lite som att man behöver äta mängder av det, men att man inte vet exakt hur stora, bara att marginalen mellan ofarligt och farligt är liten..
Så vassle är cancerogent? Det visste jag inte.
Jag dricker Holostic proteinpulver och tycker det fungerar bra. Känner mig starkare och har behållit min vikt och gått ner 1% i fettprocent. :-)
#5: Inte vassle, soja. :)
Lär ju proteinpulver på soja vara också, ibland är jag ganska dum..
Men vassleprotein vill jag inte dricka av andra skäl.
Ahaa… Jag missförstod den har delen:
"Inte vassleprotein, utan sojaprotein. Är proteinpulver bra i längden? Är sojapulver också cancerogent (heter det så?)?"
:-)
#7: Menade såsom sojan halvfabrikaten är gjort av. :)
Men det är ju samma sorts soja, så jag var en aning dum..

Själv undviker jag soja i alla former och skulle satsa på ett pulver som är baserat på mjölkprotein.
Cambridge eller whey är två som jag själv provat. Men fråga i hälsokosten de ska väl veta vad de säljer.
>>>Malum domesticum<<<
Fast Cambidge har väl bara måltidsersättning?
Det har jag inget intresse av, bara ute efter protein.
Och Whey har väl bara vassle och soja?
Men kikar på Amino 3800
Det verkar ju vara baserat på protein ifrån mjölk, och inte vassle, vilket är okej. Men det verkar vara lite läskiga? Eller så är det bara jag som inte är van vid såna kosttillskott.

Är inte vassle mjölkprotein? Jag trodde att vassle är en biprodukt när man gör ost och därigenom mjölkbaserad. Men jag har inte kollat och kan ha fel.
Jo du har rätt om Cambridge. Men du måste ju inte ersätta måltiden utan kan komplettera med pulver. Så har jag även använt Whey.
>>>Malum domesticum<<<
Ost innehåller löpe, som ju kommer ifrån komagar. Och eftersom vassle är en biprodukt ifrån just osttillverkning känner jag inte för att äta just det.
Men det är ju just protein jag vill ha, inte resten som finns i måltidsersättningen, så cambridge är inte ett alternativ. Får nämligen i mig allt jag behöver, förutom just protein ifrån vanliga kosten.

OK jag fattar. Jag förstod inte att du var vegetarian. Du gör rätt i att undvika soja och quorn. Det är två saker jag aldrig skulle äta. Majs är den tredje.
>>>Malum domesticum<<<
Varför skulle du inte äta qourn?
#15: Jättetack för tipset!
Äter du ägg? Är själv vegetarian, och äter krav-ägg från frigående höns för att få i mig det protein som behövs. 
#17: Jag kan äta det i pannkakor, paj och sånt. Men kan inte äta det ifall jag känner äggkonsistensen.. :)