Det har tagit stopp
Nu händer det inte så mycket med min vikt för tillfället. Jag har svårt att äta mindre för jag äter nästan inget alls. Motionen kan jag heller inte öka på för jag gör så mycket som jag orkar med.
Som jag förstår måste jag fördela maten på ett annat sätt än nu. Jag fundrara i banorna; två riskakor till frukost, två riskakor till lunch, två riskakor till mellanmål vid 15.00 för att sedan äta en lätt middag.
Skulle jag få en jämnare förbränning då om jag äter vid de tidpunkterna. Behöver inte vara riskakor, går bra med en frukt eller något annat.Det var bara ett exempel.
Vad jag är ute efter är? Om jag sprider ut det jag äter på flera små måltider skulle det öka förbränningen då? Middagen bör jag äta varje dag för barnens skull annars kunde jag dela upp den måltiden över dagen.
Jobbigt att äta när man inte är hungrig. Det känns fel.
>>>Malum domesticum<<<
Hej!
Nu vet jag inte hur mycket du vill gå ner, men jag tycker inte det är rätt väg att gå genom att ställa in kroppen på svält. Du ska inte äta mindre, du ska äta mer.
För att du ska orka träna (eller orka med dagen rent allmänt) så måste du äta! Annars har ju kroppen ingen energi att ta ifrån och kommer börja bryta ner dina muskler för att få energi till att överleva.
Förbränningen blir bättre om du delar upp måltiderna under dagen, där har du rätt. Men EN frukt var 3:e timme är inte i närheten av vad du måste få i dig under en dag och förbränningen kommer inte fungera optimalt på så lite mat.
Jag vet själv hur jobbigt det är att äta när man inte är hungrig, men om du ser till att äta något vettigt var 3-4:e timme kommer kroppen vänja sig vid det tillslut.
Nu pratar jag om en bra, stadig frukost, en lunch och middagen du äter hemma med barnen. Däremellan kan du äta det du äter nu, en frukt eller riskaka eller liknande om du känner dig hungrig.
Men som sagt, för att du ska få en hälsosam viktnedgång måste du börja äta normalt!

Men om jag äter så mycket går jag upp i vikt.
En gång var jag hos en dietist som skulle hjälpa mig att gå ner och enligt henne åt jag på tok för lite. Jag följde hennes råd och åt och åt och efter 6 månader hade jag mycket riktigt gått upp 2 kg till.
Det var ju inte det som var meningen.
>>>Malum domesticum<<<
Jag skulle se över träningen och börja äta mer varierat och näringsrikt. Hur tränar du idag? Lever du verkligen en dag på endast riskakor och middag eller missförtod jag din text?
Det är helt normalt att vikten står still då och då. I vissa perioder vid viktnedgång kan muskeltillväxten ta ut den vikten du förlorar i fett och då ser det ut som om du står still på vägen. Eller så kan andra processer i kroppen göra att du står still en period.
Om du står till en hel månad så kan det vara dags att dra ner på kcal-intaget med ca 200 - 400 kcal per dag.
Och glöm inte: Ju mer du går ner i vikt… Desto mindre behöver din kropp i energi.. (Det finns sidor där du kan räkna ut ditt basala energibehov.)
Däremot behöver du absolut inte svälta! Som #1 skrev så finns då risk att kroppen börjar bryta ner sig själv.
Om man ligger på ett väldigt lågt kcal-intag så bör man styrketräna lågintensivt minst 15 min per dag för att behålla så mycket muskler som möjligt. Men att gå ner i vikt på en extrem lågkalori-diet innebär ändå en viss muskelförlust. Plus att du tömmer dina glykogen-lager i musklerna och på så sätt tappar en hel del kilo vätska.Detta visar minus på vågen men är dåligt för kroppen eftersom det mesta du egentligen förlorat är muskler och vätska. Men det där vet du säkert redan. :-)
Om du känner att träningen inte ger resultat kan det vara bra att öka på protein-intaget. Det är svårt och ganska dyrt att få i sig tillräckligt med protein i den normala kosten så det kan vara bra att köpa ett proteinpulver för ökad styrka.
Om du vill läsa lite mer om viktnedgång och träning så kan jag rekomendera den här bloggen som jag följer. Jag har lärt mig massor bara av att läsa där.
#2 Jag förstår inte riktigt vad du menar med så mycket? Ett normalt intag av mat gör INTE att man går upp i vikt.
När jag pratar om frukost, lunch och middag så menar jag inte gigantiska portioner med mat. Ät små portioner av varierad kost för att hålla förbränningen igång hela dagen. På det du skriver att du äter nu håller du inte förbränningen igång alls.
Sen som #3 säger, ibland stannar viktminskningen av. Man får bara vara tålmodig och fortsätta med det man gjorde innan. Kroppen behöver pauser och tar dem ibland, även om man själv inte vill att det ska vara så.

Jag tränar, som jag skriver, efter mina förutsättningar och har inte möjlighet att öka på det.
Mitt basala behov är väldigt lågt. Jag har räknat ut det tidigare. Jag kan inte dra ner på kalorierna som jag skrev för jag äter redan så lite.
Riskakor är ett exempel. Men jag kan äta 2 st vid 10.30 eller två finn-crisp eller två skivor knäckebröd om jag är hungrig. Ev något vid fikadags kl 15.00 och sen middag vid 18.00. Idag åt jag faktiskt två finncrisp vid 9 och en burk makrillfile 12.30. Då utgår ju fikat så klart osv. Om jag måste äta något på kvällen efter maten, inte så ofta, så blir det nog riskakor.
Att man tappar vätska måste ju jämna ut sig i långa loppet. Jag har länge undrat när vattenkilona slutar att vara vattenkilon.
Exemplet med riskakor var mera för att åskådligöra tidpunkterna; att jag skulle äta oftare.
>>>Malum domesticum<<<
hmm.. hur tränar du? *funderar*
Du kanske skulle prova LCHF_kost.
Gå in på deras sida här på iFocus och kolla lite vad det går ut på.
Många "hopplösa" fall har fått hjälp med den kosten,särskillt om man har mycket övervikt.

#5 Vattenkilon brukar tyvärr inte vara så mycket. Ligger på runt 2-3kg sammanlagt och det är det som ligger lagrat i glukogen-depåerna. Du har int testat att kolla din kroppsammansättning i någon bodypod eller på gym eller nåt? Tränar man och äter korrekt så bygger man muskler och muskler väger ju mer än fett. Försök att inte stirra dig blind på vågen, den säger inte alltid så mycket - hur är det på måttbandet?
Ju mindre du äter - ju lägre ämnesomsättning kommer du få tyvärr. Är ett av kroppens försvar när den går in i svält att den kommer hålla kvar så mycket som möjligt av det du intar så det blir svårare att gå ner i vikt.

Jag går mellan 10 tusen och 12 tusen steg om dagen och så rider jag en gång i veckan.
Tack för tipset men jag kan allt om LCHF.
Jag har inte testat några sammansättningar.
Måttbandet står också still. Det hände faktiskt mera på vågen än på måttbandet men så lossnade även centimetrarna.
Jag vet att ämnesomsättningen minskar om jag drar ner på maten. Det är därför jag funderar över att fördela det jag äter annorlunda.
>>>Malum domesticum<<<

Vad ligger din kalorimängd på per dag egentligen? Kroppen ställer ju in sig på svält även om man får för lite näring (vitaminer, mineraler m.m) och dina riskakor ger inte så mycket näring i sig om du inte har mycket pålägg på dem, men jag misstänker att så inte är fallet.
Istället för att öka träningen kan du ju ändra den! Byt ut promenaderna mot simning, dans, pilates, aerobics, hopprep… Något nytt! Det brukar fungera för mig när jag hamnar på en platå. Sedan är det ju så himla mycket roligare också, att inte bara nöta samma sorts träning.

Sedan håller jag med de föregående talarna, angående kosten. Ett för lågt intag sänker din ämnesomsättning. Man måste äta för att orka. Lycka till!

# 10
Det vet jag faktiskt inte. Jag har undrat över det själv och över mitt basala behov.
Nej pålägg är det snålt med.
Men jag har smör på dem och det är såååå gott.
Jag äter inte bara riskakor.
>>>Malum domesticum<<<

mm, smör(bregott) är det godaste att ha på riskakorna enligt mitt tycke 
Det basala energibehovet per dag (utan motion) ligger på 22-27kcal/kg kroppsvikt. Är du aktiv så stiger den siffran till 33-41kcal/kg kroppsvikt per dag.
Låt säga att man väger 80kg, då är den basal ämnesomsättnigen 1760-2160kcal/dag och är man igång och rör på sig så ökar den siffran till 2640-3280kcal/dag
Lättast att räkna ut hur mycket du äter per dag är ju att väga maten under en dag och sen kolla på livsmedelsverket ch räkna ut därifrån. Annars finns det även hemsidor som har matberäkning också (minmat.net, shapelink.com m.m.)
En riskaka t.ex. ligger på ca 30kcal, så äter du 6 riskakor om dagen så är det 180kcal. Har du 5g smör per riskaka så ger det ca 220kcal sammanlagt. En måltid brukar ligga på runt 350-450kcal. Så då har du under den dagen fått i dig ca. 850kcal… Det är ganska lite för kroppen…

Fast det är något missförstånd att jag äter 6 riskakor eller endast riskakor. Det var ett (tokigt) exempel.
Jag försökte beskriva en rytm över dagen med flera små mål istället för som jag äter nu.
Jag tänkte om jag ökar på med flera små mål oftare kanske förbränningen ökar. Nu äter jag inte så ofta.
Idag kl 11.00 två skivor knäcke med smör. Sen blir det i bästa fall något vid 15-tiden och så middagen kl.18.00.
Jag brukar försöka äta innan om jag ska iväg någonstans men är jag bara hemma så får det vara.
Det blev lite fel under mina 16 månader på strikt LCHF. Då uppmanades jag att bara äta om jag blev hungrig så då hände det att jag började fundera på om jag skulle äta frukost eller eventuellt lunch vid 14-tiden på eftermiddagen. Det blev liksom en vana att inte äta. Men middag kl. 18 med barnen har alltid varit en fast tid.
>>>Malum domesticum<<<

#14 tog med riskakorna i räkneexemplet eftersom du själv gett det som förslag på hur du äter på en dag. Sen är det ju inte heller alla som äter mer än en ordentlig måltid per dag heller. Kan nog hålla med om att riskakor kanske inte är det bästa exemplet. 
Tror nog att det skulle funka med flera mål om dagen också, så länge man äter sånt som kroppen behöver och mår bra av. Du kan ju försöka göra någon lättare sallad, eller nåt annat gott att ha istället för bröd (vet att det är lätt att göra och det finns alltid bröd i närheten.) Och att du inte glömmer bort/skjuter upp att äta igen
Har själv problem med att komma på vad man ska äta så det blir lätt samma sak varje dag vilket blir ganska tråkigt i längden. Det underlättar inte heller att man ska göra maten till sig själv, man skjuter gärna på det.
En smoothie är ju inte helt fel heller att dricka, speciellt inte när man sitter vid datorn och skriver, den smular inte så mycket heller
Bara ett litet tips istället för brödet, och det kan ju varieras i det oändliga
Riskakor är inte bra mat.

# 16
Du har säkert läst på flera ställen i tråden att det bara var ett exempel. Nu behöver ingen kommentera riskakorna något mera.
>>>Malum domesticum<<<

# 3
Tack för länken till Jacob Gudiols blogg. Jag har läst mycket som han skrivit på kostdoktorn.se. Det är intressant och väl underbyggt.
Det är mycket och läsa så jag får gå in då och då och tillgodogöra mig en bit i taget.
Vad jag förstått så kan man mycket väl missta sig både på kaloriintag och på förbränning. (Så kan det mycket väl vara. Som jag skrev ovan så vet jag inte hur jag ligger till)
För det andra skriver han att det inte finns några belägg för att man skulle hamna i någon slags svält tillstånd där förbränningen avtar. (Det känns trösterikt)
Mjölk är bra även för viktnedgång skriver han vidare och detta på många olika sätt. (Kanon! jag älskar mjölk och dricker ca 0,5 l per dag)
Längre än så har jag inte hunnit läsa än.
Jo det är ju så att jag bör ge det lite tid men det är så retsamt att det fattas några hekto till mitt 10% mål. Det är väl därför jag är lite otålig.
>>>Malum domesticum<<<

# 4
När jag skriver att jag inte kan äta så mycket menar jag att jag provat att äta frukost, lunch och middag med mellanmål, alltså 5-6 gånger per dag, med hjälp av en dietist och resultatet efter 6 månader blev tyvärr 2 kg+.
Jag funderar på att äta oftare än vad jag gör nu men bara lite varje gång. Exempel: Kl 7 två ägg, kl 12 en burk makrill, kl 15 två skivor knäckebröd, kl 18 middag.
Skulle det vara bättre för viktnedgången?
Vad jag försöker få fram är mängden mat, små mål, varje gång.
>>>Malum domesticum<<<
Något som jag anser är viktigt för att kunna gå ner är att slappna av, stress och förlite/dålig sömn utsöndrar massa hormoner som kan blockera viktnedgång.
Sen rent allmänt så struntar kroppen om den får i sig näring 1 gång per dag eller 20, i grunden så är en kalori en kalori.

# 20
Det är trösterikt att jag kan äta när jag vill. Det minskar min stress lite grann.
Nu ska jag inte tänka mera på vad klockan är.
För övrigt är det faktiskt så att jag är extremt stressad. Jag får fysiska symptom när det kör ihop sig. Adrenalinet sprutar och golvet gungar.
Kanske kroppen håller fast vid vad den har ifall jag måste fly långt och fort.
Jag ska fundera lite runt det du skriver. Jag mår bättre på landet och har oftast gått ner lite när jag varit där ett tag.
>>>Malum domesticum<<<
#19 Det viktigaste är att du äter en varierad kost, så att du får i dig alla vitaminer och mineraler kroppen behöver.
Om man äter ofta så måste det vara en bra sammansatt kost, eftersom man äter så pass mkt mindre portioner och risken är större att man tar något som är "för enkelt" och inte innehåller tillräckligt mkt näring.
Det jag menar är att försöka att sätta upp en kost som håller i det långa loppet, för att få en mer bestående viktminskning så gäller det att kunna hålla kosten under hela resan, även efter man har nått sitt viktmål.

#19 vad bestod dina måltider av när du åt enligt dietistens råd? 2kg på ett halvår är inte så fasligt mycket, kan jag gå upp och ner på en vecka 

# 22
Ja, ska man hålla vikten får man fortsätta att hålla dieten tiden ut. Förut höll jag vikten i ca 20 år men det var ju bantning i alla de åren. Annars hade det inte gått. Sen blev jag sjuk och gick upp av det och av medicinen; därav dagens övervikt. Men nu börjar det kännas som om jag kopplat greppet igen.
Det är hemskt tråkigt när man bantat och varit väldigt duktig och följt råden till punkt och pricka att man efter 6 månader inte gått ner ett gram utan istället gått upp 2 kg och ökat midjemåttet med 2 cm. Jag har inga stora förväntningar på viktnedgång utan hade varit nöjd med 1 kg i månaden dvs -6 på ett halvår. Istället blev det +2. Alltså en skillnad på 8 kg. Då hade jag verkligen kämpat och bytt ut allt som jag åt i vanliga fall och åt istället sånt jag inte tyckte om men som dietisten sa att jag skulle äta. Jag går verkligen in för saker och ting om jag börjar med dem eller som då ber någon om hjälp. Jag gick ner när jag började äta min vanliga mat igen
>>>Malum domesticum<<<

#24 Men finns det någon speciell diet som du skulle vilja följa då? Eller äter du bara det du känner för för dagen?
Du säger att du tränar det du klarar av, men vad är det du tränar för något? Ibland behöver kroppen få testa någon ny träning för att få en liten chock. Beskriv gärna vad du tränar på en vecka. Jag testade att gå till en PT, de kan också ge lite tips och råd om mat samt kanske ge lite tips och råd om vad man kan göra.
Gäller ju att hitta någon mathållning som just DIN kropp trivs med :)

Nu har jag lagt in en dags mat i MinMat. Jag äter ganska exakt samma mängd som mitt basala behov är.
När jag räknar på motion och förbränning gör jag av med mellan 400 och 600 kcal per dag.
Det är väldigt små marginaler tydligen. Bra att veta. Det gör det lättare att avstå från att äta för mycket eller fel saker.
>>>Malum domesticum<<<