Tips..
Tipsar om en dokumentär som visas på Kunskapskanalen kl. 23.00 ikväll "10 saker du bör veta om bantning".
Nu är det dags för att se efter vad vetenskapen egentligen säger om vad som fungerar. Här kommer dokumentären för alla som verkligen vill veta vad som gäller angående att gå ner i vikt.
Vet inte vad den tar upp, men ska bli spännande att se.
Kommer säkert ut på svtplay också för den som vill se den där.
Missade tyvärr detta - var det bra?
Intressant inlägg Zaphix! Det finns på svt.play. 
Inte så mycket nyheter i sig men lite matnyttigt(om förbränning i vila) finns det och gamla slagdängor som kaloritänket.
Handlar om bland annat om Debbie som har provat "ALLA" dieter och tror hon har låg ämnesomsättning och därför inte går ner i vikt. Efter att ha undersökt hennes kostvanor noga, kom dom fram till att hon överäter… Hennes kost bestod till stor del av Frukt, fruktsallad, frukt och bröd.
Eller dom tre målarna, där man jämförde vem som höll sig mättast längst med en frukost bestående av i huvudsak mer av kolhydrater(musli), protein(skinka) och fett. För alla som är uppdaterad på modern forskning vet att protein gör att man håller sig mätt längre.
"Soppa" mättar bättre… mm 
Men som sagt detta är inga vetenskapligt utförda undersökningar, med randomiserade studier på flera testobjekt. Men det kanske kan ge en indikation.
OK! Attans att man är så glad i mackor då - inte lätt detta…
#2: Kändes väldigt populärvetenskapligt, men det var väl att vänta iofs. :)
Men endel saker var nya för mig och lite intressanta tycker jag, speciellt det där med proteinrik frukost. Måste jag testa.
Och det där med soppa, om det nu är så att man håller sig mättare längre på det, varför ska alla envisas med att äta bröd till soppan för att bli mätt? Känns mest som att det sitter i huvudet alltså att man måste ha något att just tugga på.
Jag tyckte det var spännande med det där "dubbla vattnet" (minns inte vad det kallades) som visade kaloriintag. Mycket häftigt, skulle vara kul att testa. :)