Om man inte äter kött mer?
Jag har börjat att få arvesion mot kött. Vet inte varför. Kan inte ta i det utan handskar. Det äcklar mig.
Vad finns det för andra proteinkällor som jag kan äta istället för kött?
Har inte så stor kunskap i ämnet själv. Men min sambos syster är vegan och har varit under längre tid efter att hon var vegitarian. Jag vet att hon har läst en del på http://www.vegan.se/ för att få kunskap i ämnet, vet dock inte om den kan vara givande för dig, men alltid något :)
Tråkigt dock att du inte gillar kött mer! Det som är så gott :)
Baljväxter och linser har jag hör men rätta mig om jag har fel.
Tack för tipsen.
#1 Helajna
Jag kan äta kött om någon annan tillagat det och jag sluppit se det.
Men att tillaga och ta i det - ja, det klarar jag inte mer nu.

Quorn kanske? Ägg. Det finns ju "färdiglagat" protein som makrill i tomatsås, tonfisk på burk osv.
Kassler och falukorv m.m. som inte är "blodigt" och redan mer eller mindre tillagat.
#4 Tisdag
Jaaa, det har jag inte alls tänkt på! Tack! 
Fisk, ägg, kyckling??
det finns massor med alternativ istället för kött, mycket är tillagat på sojabönorna och smakar ofta väldigt likt kött.
Hälsanskök är ett bra märke på vegetariska produkter
http://vegania.net/ <-- Detta är en SUPERBRA hemsida, det är recept för veganer, men om du är vegeterian kan du ju bara byta ut t.ex sojamjölken mot komjölk.
jag skickar lite fler länkar med recept, och jag råder dig att läsa på mycket inom vårt behov av olika näringsämnen och hur man gör som vegeterian.
www.djurrattsalliansen.se har en del fakta och länkar om vegeterism (stavning?) och veganism
Sedan har jag en länk som visar fakta och hur grisar behandlas på svenska djurfarmer, jag tycker det är viktigt att man vet om hur djuren man äter har levt sina liv. Detta är dock inte för känsliga ögon, men jag tycker att det är bättre att man äcklas än att man blundar för verkligheten:
http://ettlivsomgris.se/var-film-ett-liv-som-gris :hela filmen
Vill du bara se trailern så finns den på
hoppas du fått lite tips! du kan ju PM:a mig om det är något du undrar över, är själv vegeterian kan jag ju säga :)
Baljväxter, soja, qourn, ägg, ost, proteinpulver o.s.v. Det är protein jag upplever som mest komplicerat som vegetarian, man måste tänka varje mål på att få i sig tillräckligt. För man behöver äta ganska mycket av de vegetariaka proteinkällorna, spciellt baljväxter, för att komma upp i samma proteinmängd som kött.
Men det är inte bara protein man måste kommaihåg att få i sig, utan även andra ämnen som finns i kött, till exempel järn och b12. Järn kan du ju få i dig genom gröna grönsaker, spenat, broccoli och sånt, medan b12 är bara möjligt genom tillskott.
Jag har varit vegetarian i drygt tio år nu, i början var det rätt jobbigt och mycket att tänka på, men numera är det inga större problem.
Alla böner, linser och tofu är bra proteinkällor men det bästa är naturligtvis kött. Klarar du av ägg och fisk så är det jättebra. Hur kommer det sig att du plötsligt inte klarar av kött? Det finns en jättebra bok av Lierre Keith som heter "Vegomyten". Alla som tror att en vegetarisk diet är hälsosam och miljövänlig bör läsa den boken.
Det bara kom! Jag stod och skar upp kyckling i bitar och plötsligt höll jag på att kräkas av det!
Det har hänt förr. Så jag kommer säkert att kunna hantera/äta kött igen. Men just nu får sambon göra det görat.
Vet du, när jag väntade vårt första barn, hände det samma mig! Jag kunde inte ens öppna frysen, för att fryst kött(!) luktade så illa… Helt galet! ;-) Men det gick över efter de första månaderna (takc och lov, för jag älskar kött och i den här familjen är det bar jag som lagar mat). Du är inte gravid, eller? ;-)
Kram, kram!
Neej, jag är inte gravid.
Jag kan inte få fler barn, för jag har haft cancer på livmodertappen och blev i den vevan steriliserad. Och nu är jag ÄNDÅ för gammal (46 år). Nu får jag vänta på barnbarnen…*fniss*
Men det KAN ha att göra med den menscykel jag skulle haft.
Alltså att man kan bli "knasig" när man ska ha mens. Det är bara det att jag inte får mens. Men jag får symptomerna på mens. Dock ej PMS mer. *pust*. Skönt att slippa det!
VAD är en sommar utan grillat, bränt kött?! Ohållbar! Jag VILL äta grillat kött på sommaren! 
Men man kan köpa t.ex quorn burgare, det blir som hamburgare. och med grill och kryddor blir det säkert bra =)
Ojdå, tråkigt att höra att du haft cancer… :(
Men du är frisk nu? :)
Hälsokökets vegetariska produkter är extremt goda i min åsikt, äter det oftare än kött nu för tiden trots att jag är köttälskare
Ja, jag är frisk nu. Men jag var aldrig rädd, konstigt nog.
Ska kolla Hälsokökets produkter. Men är det för dyrt, har jag inte råd att köpa det.
Jo, ikväll ska jag äta kassler! Som jag själv ska tillaga! 
- en passage ur Den Hemlige Kocken ang just quorn:
Quorn:
Det är svår att tänka sig ett livsmedel som är mer konstlat än quorn, som för vegetarianer ska ersätta kött. Det framställs av mögelsvampen PTA-2684 som under produktionsprocessen växer i syresatt vatten i sterila jäsningstankar. Under denna fas tillsätts sockerarten glykos samt olika mineraler och vitaminer. Resultatet är så kallat mycoprotein som nu extraheras och värmebehandlas. Därefter torkas substansen, och äggviteämnet albumin tillsätts som bindemedel. Detta ämne kommer från ägg, vilket gör att quorn inte är något som lämpar sig för veganer. Sist av allt ges quornmassan sin slutliga struktur och konsistens beroende på vilket kött det ska imitera, exempelvis köttfärs eller tärningar av kycklingfilé.
Varumärket quorn kontrolleras av Marlow foods, den brittiska tillverkare som uppfann livsmedlet. Deras frysta quornburgare som säljs på Willys innehåller förutom svampprotein (veteprotein, vetestärkelse), hydrerat texturerat vegetabiliskt proten (vetegluten, vatten, ärtprotein, potatisstärkelse, maltmjöl, palmolja, maltodextrin, mjölkprotein), aromämne och tapiokastärkelse.
Nä, jag äter inte konstgjord mat…
#16: Hellre konstgjord mat än döda djur.
Tråkigt att höra om din sjukdom, Shintaida! :-( Jag menade inget illa med min fråga, det både hoppas och tror jag att du förstår!
Mens, även när den inte kommer, kan absolut ge sig tillkänna på allehanda vis. Hormoner är starka typer! ;-)
#17 jag äter hellre döda djur än levande… 
jag förstår att Du inte menade något illa! Jag vill gärna att man pratar om sådana "tabubelagda" ämnen.
Många kan bli chockerade över att jag pratar så fritt och till och med kan skoja om det.
TILL ANDRA/ALLA:
Jag uppskattar om det INTE blir något "köttbråk" i denna tråden! Det var inte därför som jag skapade den!
Tack på förhand.

Räcker upp ett litet varningens finger med att äta soja och sojabaserade produkter som inte är fermenterade (jästa = tempeh och miso t.ex.) Ojäst soja ger bl.a. skador på sköldkörteln om man intar 30g eller mer per dag…
#21 kan bara instämma, det är svårt med bra proteinkällor om man inte kan äta kött.
Ja, mina vänner!
Nu har "anfallet" gått över. Men jag har fortfarande svårt att TA i kött, men äter det och tilllagar det, gör jag själv.
Case is closed. 

Vad skönt för dig! :D
Vad synd, vore ju bra med en färre köttätare. ;)
Nä, skönt att du kan återgå till det normala, är ju trots allt enklast så.