Så det bästa vore
Det bästa vore att inte äta mat överhuvudtaget.
Grönsaker är nyttiga men bekämpas oftast med något medel för att inte insekter skall äta upp grödorna. Även ekologiska bönder har någon form av bekämpning.
Kött har proteiner och är bra för kroppen men dom släpper ut för mycket metangas som påverkar jordens ozon. Växthuseffekten alltså.
Spannmål är bra utfyllnad i magen och ger snabb energi men det är samma där. Bekämpning mot insekter och sen får vi inte glömma att traktorn släpper ut avgaser.
Fisk innehåller mycket omega 3 och 6 som är bra för hjärnan men innehåller kvicksilver som industrier och båtar släpper ut. Haven idag är smutsiga och förorenade.
Vatten är utan kalorier och är en bra törstsläckare men det krävs rening efter rening med tex klor för att vattnet skall smaka som den smakar idag bara för att vi människor vant oss vid det.
Socker behöver hjärna men inte för mycket av det för att den skall fungera. Men den som äter socker eller kakor, bullar och liknande får oftast en avhyvling för att det är så farligt och att man blir fet av det. Så på dagis och skolor så är det sockerförbud. Inte ens ketchup får barnen till sina korvar eller köttbullar för det är en sån hysteri kring detta. Samma sak var det med fetthysterin för 15-20 år sedan.
Så för att slippa alla dessa motstridiga "fakta" så är det bäst att inte äta nånting alls så slipper man tänka på det ena eller det andra och man slipper välja sida för annars finns risken att någon kritiserar en och det gillas inte av den andra personen.
Jo han har jag hört talas om.
Jag betvivlar att det finns någon mat som inte någongång utsatts för larmrapporter…
men oftast har jag en känsla om att det handlar om att man inte ska äta enorma mängder att livsmedlet… Lite av varje helt enkelt så blir man inte sjuk varken av akrylamiden i knäckebröd eller sockret i ketchupen :P
Ja maten har ju blivit "sämre" på senare tid. För hundra år sedan fanns ju inga e-nummer och liknande. Det var enkelt på den tiden men kanske inte så inspirerande och färgglatt som det kan vara nu. Mycket av maten inspirerar ju från andra världsdelar och det kanske inte har samma möjlighet att odlas här som där så det blir något som liknar den maten.
Svammel svammel men ni kanske hajar?
Det där med renat vatten är ju väldigt intressant.
I stallet där jag har min häst dricker man inte gärna vattnet även om det är jättenyttigt, enda anledningen är att det smakar så starkt av järn för deras egna brunn är så järnhaltig. Hästarna dricker gladeligen vattnet, medna vi människor fryner på näsan. Dock så försöker jag dricka något glas i månaden därifrån. ^^
Men hemma hos svärmor! OJ OJ OJ! Djupborrad bergsbrunn! Det vattnet är godare än något kranvatten i någon stad med kommunalt vatten! det är så gott så man kan slå knut på sig :D
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Ja, att sluta äta vore ju det enklaste, men å andra sidan inte så bra i längden (om nu inte svältdöden är det man strävar efter). :-/
Så vad göra? Jag anser helt enkelt att det bästa man kan göra är att sätta sig in i hur livsmedel framställs och hur de påverkar kroppen (alltså läsa betydligt djupare än dags- och kvällstidningarnas löpsedlar och artiklar) och därefter fatta sina egna beslut, grundade på den kunskap man skaffat sig. När man dagligen läser om larmrapporter hit och livsfarligt dit, måste man själv skaffa sig mer fakta och inse att avvdet som står i tidningen är inte allt sant och att inte heller allt är falskt. Däremot kan man utgå ifrån att allt man läser är vinklat på ena eller andra sättet. Jobbigt, men så är det. Antingen gör man det jobbet eller så struntar man i det och äter/dricker vad man vill.
Att köpa så rena, oprocessade och närframställda råvaror som möjligt i så stor utsträckning som möjligt är min andra regel. Fatta kloka beslut i 90% av fallen - det räcker långt!
Och för det tredje: inte glömma att leva och njuta av det. För det är många som tycks leva bara för att man liksom måste. Som inte njuter på vägen från vaggan till graven. Min pappa gnällde häromsistens över att det är trist att åldras och han vill inte påminnas om födelsedagar för det är inte roligt att bli ett år äldre. Då frågade jag om alternativet vore bättre? Vilket alternativ, undrade han. Ja, att vara död, svarade jag. Då slutade han gnälla, för död ville han ju inte vara! :-)
Tja, jag vet inte vad du ville höra, men, ja, det är jobbigt med all halv-information som når oss via media. Ja, det vore enklast att bara ge upp och antingen äta allt eller också inte äta någonting. Men ingen av de vägarna är ju bra, eller hur? Så man tar reda på mer och gör det som känns bäst för en själv och familjen!
Kram!