lchf-bråken
Nu får ni faktiskt ta och ge er. Och då menar jag alla sidor!
ALLA dieter är välkomna här, men allas åsikter ska också bemötas med respekt.
Det har jag sagt förut och det gäller än.
Olika dieter är bra för olika människor. Ha det i åtanke. Och det gäller även icke-lchf-folk.
Skriver någon något som man inte håller med om, besvara det lugnt och sansat. Att börja bråka hjälper ingen och gör inte stämningen bättre.
Så tänk på det här i framtiden. Ingen diet här, är den andra förmer. Vi måste kunna få ge varandra förslag och råd. Sen om det inte godtas är en annan sak. Det är ingen anledning till att börja bråka. Förklara istället lugnt, att "tack, men det är inget för mig". Det räcker så. Och för den andra sidan gäller det att förstå och respektera det.
//Ylva-Li - sajtvärd
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Har läst och tar ställning till det sen när det dyker upp.
Men hallå YlvaP, vad är det för attityd???

bra skrivet ylva-li

Bra skrivet Ylva-Li. Tycker det tyvärr är en del här inne som ser rött så fort de ser en, för dem fel diet, nämnas. Även fast det inte är riktat mot dem ens!!
Men jösses! håller folk fortfarande på?
*suck*
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Nu är jag varken lchf-are eller viktväktare, men får jag komma med ett litet inlägg… Jag håller helt med TS; alla skall visa respekt för varandras val.
LCHF och liknande förespråkare hamnar ofta i situationer där det låter som om deras väg är den enda rätta och att alla borde vakna upp och förstå det. Vilket naturligtvis kan uppfattas som både påstridigt och respektlöst.
Men, och det ser kanske inte alla lika tydligt, även de som anser att kalorireducering och/eller träning på ett eller annat sätt är det enda rätta sättet är precis lika fanatiska, vilket därmed är lika störande för den som inte håller med om det synsättet.
Vad jag vill belysa är att alla behöver tänka över sina formuleringar när de ger råd åt andra eller ger uttryck för sina åsikter.
Skriv gärna "jag tycker att …" eller "enligt min egen erfarenhet …" eller "personligen mår jag bra av …".
Skriv inte "Det ÄR så." "Alla vet ju att … "
För i en tid som är så turbulent av olika (vetenskapliga/
ovetenskapliga/traditionella/nytänkande) strömmar att följa, får man låta folk välja själva och önska dem lycka till, även om man anser att just den egna vägen är den enda sanningen och att de andra begår ett misstag. Det finns andra, lämpligare platser att försöka övertyga varandra om att byta spår. :-)
/Linda
#6 Precis!
Det är super med ett forum som här, där vi har så många olika erfarenheter att dela med oss av. Men det är så otroligt viktigt att visa respekt, för just vikten är extremt känsligt att diskutera.
Ett exempel på bra formulering är t.ex: "För mig fungerade xx-dieten/Den xx-dieten fungerade såhär för mig."
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Så ett bra exempel på denna respekt och känslighet som man ska använda sig här hade varit att inte namnge denna tråd till "lchf-bråken"?
Håller med helt och hållet. ävnen om jag TYVÄRR varit lite inaktiv här på slutet pga av så många saker. men sitter nu och läser ikapp allt.
ALLA ska respekteras och det måste gå att prata om dessa olika saker på ett öppet forum utan att det ska bli bråk och oklarheter!
linda-pinda: mycket bra skrivet!
/Anna, nöjd gastric bypassopererad 20 april 2010
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Medarbetare på kvinna.ifokus.se
"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"