Kostråd och övervikt...
Fredrik Nyström, professor i internmedicin och överläkare vid Linköpings universitet kommenterar livsmedelsverkets kostråd.
// Livsmedelsverkets - "Problemet med övervikt har inget med våra kostråd att göra" //
Hmmm… intressant… 
Men så har det alltid varit och så kommer det att förbli. Det kommer inte ändras speciellt mycket så länge som dom äldre sitter i dessa forskningsgrupper och vad det nu kan vara. När dom som är unga idag kommer upp i åldrar så försvinner dom äldre som finns nu och på så sätt ändra något som alltid har funnits.
Hmm… undrar om någon hajade vad jag menade?
Fast i vilken utsträckning påverkar livsmedelsverket (och socialstyrelsen?) människor egentligen. Jag och de i min omgivning har knappt ens någon aning om vad de har för råd och ger för vägledning.
Kanske därför jag är tjock iofs? :)

#2 hört talas om något som heter tallriksmodellen? ;) matpyramiden har vi ju också!!
Man blir ju matad lmed ivsmedelsverkets rekommendationer utan att tänka på det redan från barnsben.
Det är väl iofs sant, men ingenting jag tänker på eller följer direkt. Men det kan ju vara omedvetet iofs också. Så du har nog rätt. :)
Men det känns ändå lite konspiratinstänkande över mycket kritik emot läkemedelsverket.
Deras kostråd har stor verkan på hur kommuner hanterar skolmatfrågor, maten vid äldreboenden osv…
Konspirationstänkandet är helt befogat - För något år sedan avslöjades det att flera av Livsmedelsverkets "vetenskapsexperter" fanns på stora livsmedelsbolags lönelistor. Detta kallas för jäv och rimmar mycket illa om man vill ha en opartisk granskning.

#5 Som t.ex. Rössner ;)
Har ni läst "Pengarna och ideologin bakom kostråden"? En mycket intressant bok som öppnar för en ny syn på det hela!