Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3431 ggr
vornanen
0

en spark i baken

Jag har nu sen en tid fått tummen ur och börjat tänka mer på hur jag lever, detta med vikt har bekymrat mig oerhört på sistone då jag gått upp tio kilo under tre år. Jag är 19 år gammal så det är kanske normalt, men det passar inte riktigt för min drömkarriär som börjar gå i uppfyllelse.

Jag har helt irrat bort mig i vikt- och träningsträsket och skulle behöva en spark i baken, eller något som peppar mig lite.

Så hur lever jag egentligen?

Jag är hästtjej som spelar World of Warcraft, alltså lever jag ett stundtals aktivt liv som kombineras med en hel del datorsittande, oftast kvällstid.

Mitt veckoschema när det gäller träning ser ut ungefär såhär:

Måndag - Stalljobb (40 min promenad), Ridning(dressyr/hoppning) 60 min, stalljobb e.m (40 min promenad igen), 60 min konditionsträning
Tisdag - Vilodag
Onsdag - Ridning (5 km uppvärmning och 3x800m intervallträning), gymma 60 min styrketräning
Torsdag - Vilodag
Fredag - Ridning (5 km uppvärmning och 3x800m intervall), gymma 60 min kondition
Lördag - Ridning (4 km uppvärmning, 5x500 meter intervallträning med 500 m avjogg mellan varje, 2200 meter uthållighet), 1 timmes styrketräning
Söndag - Vilodag
**
Hur ser egentligen träningupplägget ut? För mycket vila?** Ridträningen onsdag, fredag och lördag varierar, men jag rider åtminstone ett måndagspass och något utav passen i veckan. Det jag redovisar är en av mina "bra" träningveckor.
**
Jag är ingen expert på kost, så kostråd tas mer än gärna emot.** Jag är student och har inga stora pengar att röra mig med när det gäller mat, knappt 1000 kronor i månaden.
**
Vi kan ta en vanlig dag som exempel:**

Frukost: 2 mackor med smör och skinka, 1 glas vatten
Mellanmål: ½ fralla med smör och ost, 1 glas saft (skolans mellanmål)
Lunch: Varierande skollunch. Exempelvis fisk med potatis och sås, grönsaker. vatten till maten.
Middag (ca 18:00): Grönsakswok med ris, vatten

Helgerna, åtminstone söndagar är nog veckans sämsta dag då jag äter allra sämst. Exempelvis är väl idag då det ändå är söndag, så har jag ätit fyra mackor med smör och skinka runt lunchtid och ingenting sen dess.
**
Hur skulle ni försöka styra upp ett liv som mitt?**

Ber om ursäkt för en "wall of text" men jag börjar känna desperationen komma krypandes, och tänkte att det är lika bra att ta allt på samma gång.
Kram på er!

[Norrbysa]
0

Träningsmässigt så har jag inte koll på hur pass intensivt ridning är. Jag vet inte om det räknas som konditionsträning eller om det är lika lågintensivt som en promenad… Ingen koll..

Och på gymmet vet jag ingeting om hur du tränar heller.. Så det är svårt att kommentera kring din träning. Kanske skulle du kunna börja ta snabba långpromenader eller börja med löpning på morgonen innan frukost. Det är supereffektivt om man vill gå ner i vikt! :-)

Matmässigt så låter det lite som du borde öka på proteinmängden och minska lite på de snabba kolhydraterna för att kunna prestera mer på träningen.

Ät inte så mycket ljust bröd och välj något annat än till maten än ris och pasta. Testa exempelvis Quinoa istället för ris och se till att frukostmackorna är på ett grovt bröd utan tillsatt socker, mycket protein och med hela frön i.

Jag tycker även att din frukost är lite klen. Ät en större frukost! Kanske fibergröt eller lägg till ett ägg så du får i dig lite protein.

Mellanmålet på förmiddagen tycker jag du ska hoppa över helt eller ersätta med något annat. En näve nötter kanske? Saft och fralla ger bara ett onödigt insulinpåslag och risken är att du blir trött o hängig senare på dagen.

Ett mellanmål emellan lunch och middag kan vara bra oxå. Stek ett ägg när du kommer hem och strö över lite pumpakärnor och hackad rödlök och ät tillsammans med lite färsk spenat och keso tex. Eller något annat mumsigt. (Finns många bra recept på nätet.)

Tänk långsamma kolhydrater, mycket protein och omväxling. Lite GI-aktigt borde kanske passa dig. :-)

Kan rekomendera att läsa på om kost. Det är bra att ha lite koll när man vill ta hand om sin kropp och leva ett längt och hälsosamt liv.

Jag tränar en hel del och äter till störst del efter ett slags GI-tänk. Jag är inte så disiplinerad men jag försöker ha någorlunda koll. Jag är oxå stundent och gör av med runt 1000-1500 i månaden på mat.

Storkok på söndagar och undvika mat som inte mättar fungerar för mig.

Lycka till!

Calmare
0

Kosten du äter är helt fel för viktminskning! En total kostomläggning om det fungerar ekonomiskt är vad som gäller, träningen kommer alltid i andra hand och är inte så viktig. Glad

[Norrbysa]
0

#2 Fel fel fel… Träning är oerhört viktigt! Både för viktnedgång skadeförebyggning och allmän hälsa.

Några exempel på fördelar: Att träna höjer serotoninet i kroppen så man blir piggare och gladare och således går det lättare att bli peppad. Träning förbränner kalorier och bygger muskler som bränner ännu mer kalorier. Motion har i en hel del studier visat sig leda till en högre vilometabolism.

Här har du en bra artikel om ämnet.

Här är en tråd jag skrev om vikten av styrekträning vid lågt kalori-intag.

Men visst. Om man inte rör på sig så bränner ett kilo muskler endast ca 13 kcal/dag jämfört med ca 4 kcal/dag för fett. Inte så stor skillnad alltså, men det gör en skillnad i längden.

Det man inte får glömma är även att mer muskelmassa kommer att göra att man orkar förbränna mer kalorier när man väl rör på sig.

Plus att styrketräningen är väldigt viktigt när det gäller att bevara muskelmassa när man går ner i vikt. (Som jag skrev i min tråd jag länkade till)

Calmare
0

#3 Men Norrbysa, har du inte noterat att det funkar inte för denna tjej, hon tränar redan ganska mycket men äter helt fel. Glad

[Norrbysa]
0

#4 Bara för att hon inte går ner i vikt så betyder det inte att hon ska ge upp träningen. Att skriva att "träning alltid kommer i andra hand" och "inte är så viktig" är vilseledande. Träning och kost går hand i hand. :-)

[Norrbysa]
0

dubbelpost

Calmare
0

Norrbysa, så har inte jag skrivit, läs om läs rätt… Glad

Plus lite intressanta länkar angående träning, verkar vara lite olika åsikter om detta och viktnedgång….

Träning och vikt.

Enbart träning leder inte till viktnedgång.

Varför de flesta av oss tror att träning gör oss smalare - och varför vi har fel.

Motion och viktnedgång.

[

](http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang#motion)

vornanen
0

#1 Kan inte heller uttala mig direkt om hur intensivt ridning egentligen är, antar att du inte är ridmänniska så jag antar att ordet "jockeysits" inte säger dig så mycket. Jag sitter i vilket fall inte på hästen uten står upp i sadeln under träning, så det är väl mer som konditionsträning då jag kommer in dyngsvettig (kan väl bero på dålig kondis också..?)efter passen, till skillnad från vad jag skulle göra efter en promenad. Så långt kan jag iallafall förklara :)

På gymmet värmer jag alltid upp med 15 minuters rask promenad på löpbandet, allternativt 20 minuter på en crosstrainer. Kör jag kondition brukar jag köra på crosstrainern uppemot en timme i högre tempo, löper sällan på bandet då jag har lite problem med en fot som gör ont. Det är också anledningen till att jag sällan löper på morgonen även om det hade varit önskvärt, är ju dock ganska morgontrött men jag kan göra ett försök att iallafall komma ut på en promenad.

Jag levde efter LCHF förut och det fungerade visserligen bra ekonomiskt men jag tappade det efter två veckors semester, kanske kan fungera att ta upp det igen..

Det du skriver om mina mål låter vettigt, ska försöka ta tag i detta. Oftast äter jag ju aldrig mellanmål alls, men ska försöka klämma in något nyttigt istället för skolans kassa mellisar.

Jag tänkte på det med hunger, det sägs ju att man ska äta lite och ofta, men jag har snarare problemet med att jag sällan är hungrig. Ska man äta även om man inte är hungrig? Ibland blir jag inte hungrig förrän mot kvällen även om jag inte har ätit någonting alls under hela dagen…

#2 Träningen är dock ett måste för mig, jag behöver musklerna och konditionen för mitt jobb, så det har egentligen inte så mycket med min önskan om viktminskning. Träningen hör helt enkelt till min livsstil.

Calmare
0

#8 Det är det jag skriver, ditt enda problem är din kosthållning.Du får träna hur mycket eller lite du vill, det är inte problemet. Glad

vornanen
0

#9 Vilket vi å andra sidan redan hade konstaterat

Calmare
0

Vornanen du undrar om du ska äta när du är hungrig eller om du ska äta även när du inte är hungrig… …

Det är ganska så enkelt, du ska äta när du är hungrig… varför krångla till det? Jag menar, du sover väl när du är trött, eller? Flört

[Norrbysa]
0

#7 Hmm.. ja hänger med.. :-)

#8 Hinner inte läsa så noga just nu.. men … Nej jag har ingen som helst koll på ridning men det låter ganska krävande ändå.

Och på gymmet… Crosstrainer är toppen! Det är skonsamt för leder och bränner en hel del. Kanske kan du köra lite mer på den istället för löpning.

Om du inte har något problem med hungern tycker jag inte att du behöver äta mer. Du behöver nog bara se över VAD du äter. :) Om du är lite "lat" med maten kan du fundera på att köpa proteinpulver och dricka som mellanmål istället. (tips tips)

Har inte tid o skriva så mycket mer än så just nu. *todeloo* :-)

vornanen
0

#11 Det har bara känts så fel att gå en hel dag utan att äta när man utför ett sånt arbete som man gör, men visserligen så säger väl kroppen till när den är hungrig så..

#12 Jag rider i vilket fall inte som en vanlig ryttare utan mer som en jockey, sen kan det ju vara svårt för någon som inte är hästvan att sätta sig in i hur jobbigt det är, så vi får väl se det som ett konditionspass då :)

Crosstrainern älskar jag, den kan jag tänka mig att stå en hel dag på! Att träna mer på den ska inte vara något problem, det kan jag genast ta tag i :)

Jag har faktiskt proteinpulver liggandes och jag vet inte varför jag inte dricker det, jag gillar det ju faktiskt..  Så tack för tipsen :D

Liiniz
0

#13 Jag som rider (eller inte ridit på ett bra tag nu) vet att det är rätt tufft med ridning, rider sj galopp då oftast. Att stå upp i jockeysits är VÄLDIGT jobbigt men ju saktare hästen går desto jobbigare e det oftast, iaf i traven. Vet inte hur många gånger som jag har fått en hemsk träningsvärk efter att man varit ute på en travtur och stått upp så gott som hela tiden =P Träningen tycker jag att den ser bra ut för din del =) Crosstrainern e bra som de andra sagt men träna inte "ihjäl" dig nu =)

Kosten kan man ju ändra lite, tex:
istället för mackor så ät gröt på morgonen (alltid bra att äta frukost så att matsmältningen sätter igång). E ju inte så dyrt heller.
Är du inte så hungrig så istället för att tvinga i sig en portion mat så ta en frukt eller en morot exempelvis.
Knäckemackor tycker jag också kan vara ett bra alternativ till bullar och så kan man ta en frukt eller lite grönsaker till som mellan mål, eller frukt. Ägg kan vara rätt gott att ha som mellanmål och är även mättande =)

Detta var vad jag hade för nu iaf =P

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad