Hjälp! Går bara uppåt...
Jag är 48 år och har liksom alltid hållit på att banta, tycks mig
Men nu på senaste 3-4 månaderna har jag ökat i vikt supersnabbt! 5-6 kg har bara kommit så där och jag har inte ändrat min livstil nämnvärt..
Jag har det senaste åren legat stadigt runt 80 kg, 2 kg har vandrat fram och tillbaka..
Men nu blir jag riktigt orolig! Det som ändrat sig sedan jag började att öka så fort i vikt är att jag inte haft mens. Har kommit in i klimakteriet..förmodligen..
Någon som känner igen detta fenomen?
Jag har ju fibromyalgi och rör på mig det jag kan, har hästar och hund, så dom måste ju ha sitt..
Jag blir så frustrerad och får sådan ångest över detta
Carpe Diem….Fånga dagen

Låter som något hormenellt… Kroppen består av 70% vatten, så det kan ju vara vätska? Fast har det hållt i sig i flera veckor/månader så kanske inte… Hm… Börjar ju själv närma mig den åldern (är 43 i år), så är också nyfiken på hur det är för andra som gått igenom klimakteriet?

Hej SaJo123!
Ja, det finns ju mycket funderingar kring det och inte så värst många svar, just de svaren en annan söker är ju som vanligt svåra att finna
Det bästa är ju att som här, prata med medmänniskor som ev har upplevt samma fenomen och få höra med dem!
Jag är så glad att jag hittade det här forumet och har haft mkt hjälp härifrån
Och tusen tack för ditt svar! Nu har jag provat att äta mindre och inte äta ngt direkt på kvällen, jag rör på mig ganska mkt, fast det har jag ju gjort förut oxå, men jag ska prova att undvika onödig mat, så får vi se!
Har lovat mig själv iaf att jag SKA ha gått ner 0,5 kg till måndag ifrån i fredags..så om det går bra, då blir jag glad..
Men man blir ju orolig när det bara tickar uppåt, det är ju verkligen inget man vill..(ångest)
Tänkte på det du skrev om hormonellt..klimakteriet är väl ändringar i hormonerna? Så det kanske stämmer..
Håll tummarna för mig..och tack!
Kram Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen
Hej vännen,
känner så väl igen ditt problem och din oro för viktökningen…jag hade likadant som du innan femtio.Mensen kom och gick utan ordning för att till sist försvinna helt.Det var faktiskt skönt att slippa!Men kroppen svarade oxå med att lägga på sej fem-sex kilo,det var inte lika kul.Den andra puberteten kan vara lika jobbig som den första!Humörsvängningarna var värst,har jag hört från säker källa i min omgivning hihi.
Eftersom jag oxå har fibro kan man ju inte flänga omkring i gym och springa överhuvudtaget,inte jag iaf.Jo,jag kan men priset jag får betala med värk..nej tack.Tycker du verkar jätteduktig som både har hästar och hund,dom sköter sej ju inte själv..så du får säkert din dagliga motion där.Om du inte börjat med någon ny medicin som har viktökning som bieffekt..
Då återstår ju kosten.Jag gick med i viktväktarna on-line och det har hjälpt mej otroligt bra.Klimakteriekilona är borta nu hihi.Sen har jag oxå lärt mej hur viktig frukosten är och rutiner med mat över huvud taget.Och portionsstorlekar!Min motion har bestått i promenader mestadels,men inga överdrifter.Jag vill lära mej en livsstil som jag kan hålla fast vid,inga quickfix!Har kommit en bra bit på väg nu.Startade med 10kilos övervikt i mitten på februari och har bara 3,9kg kvar till mål nu.(jo,9:an är vikt-ig hihi).
Mår mycket bättre och känner mej piggare.Godissuget som jag konstant kämpade med är oxå borta.Men det var den väg jag valde som passade mej.Dom nattliga vallningarna har oxå lugnat ner sej,humöret är oxå stabilare.
Hoppas verkligen du hittar DIN väg att tackla situationen.Håller med dej,den här sidan är toppen!Man är aldrig själv i sin kamp även om det kan kännas så ibland.Har du kikat in på fibrosidan här oxå?Även den ger många bra tips.Stor lycka till kram!
Det är väl så, tyvärr, att när vi blir äldre, kommer in i klimateriet osv, så får vi svårare att hålla vikten. Det är vanligt att vi lägger på oss några extra kilon. Kroppens ämnesomsättning fungerar väl också lite annorlunda när vi blir äldre, så samma kost och levnadsvanor kanske helt plötsligt inte fungerar.
Det är min tanke. :)
En dietist kanske skulle kunna hjälpa dig att omvärdera din kost?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

#3 Guuud så skönt att höra att någon annan oxå har haft samma sak som mig själv.. Jag tänkte nästan att det måste höra ihop med klimakteriet på något sätt, eftersom jag inte ändrat mitt liv och leverne på något sätt..
Jag har ju nyligen börjat med Oxycontin för fibrosmärtorna, börja för ca 3-4 månader sen, men det står inget i fass om viktökning som biverkning, men vem vet. Jag blir ju ganska trött av dom, men det blir jag ju av fibron oxå..så det är svårt att veta vad som är vad!
Jag har varit med viktväktarna 6 ggr tror jag i mitt liv, men orkar aldrig hålla mig kvar till slutet! Och just nu mår jag så dåligt både psykiskt och kroppsligt (fibrosmärtor) så jag orkar inte ens tänka på att börja med något sådant
Men jag ska försöka att ta mig i kragen och äta lite mindre som jag skrev förut..
Men tack iallafall för ditt svar och tack även till Ylva-Li
Kram på er! Lilli
Carpe Diem….Fånga dagen

lilli-l -Har du prova LCHF? Vissa med fibro har blivit hjälpta och då det är en hormonreglerande kost kanske det skulle kunna funka? Titta in på kolhydrater i fokus. Där i vänstermarginalen finns en flik som är inriktad på fibro.

#6 jag har provat det ett par gånger. Första gången gick det jättebra, mådde super och höll på ett par månader..men sen föll det
Andra gången så mådde min galla inte bra överhuvudtaget och jag fick magkatarr som bara den!
Det är ju så jobbigt att veta vad man ska äta när man inte mår bra psykiskt och ägg är ju så lätt att ta till när fantasin tryter..men jag skulle nog må bra om jag bara kom igång!
Jag var iaf inne på kolhydrater/fibro och jag ska försöka! Iaf börja med att undvika så mkt kolhydrater som möjligt..så får vi se hur det går!
Carpe Diem….Fånga dagen