Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: off-topic
Läst 2222 ggr
shintaida
0

En lätt, men svår ekvation

Den här ekvationen - kalorier in och fler kalorier ut för att gå ner i vikt, den LÅTER lätt, eller hur?

Men visst är den svår att omvandla i praktiken?

Den är ju så LÄTT, den ekvationen.

Men jag tror att många - liksom jag - "låser" kroppen när man eftertraktar en (speciellt) snabb viktnedgång.

Jag gjorde det innan.

Men nu har jag lugnat ner mig och går ner något hg per vecka.

Till NÄSTA sommar, bör jag vara i mål. Det är en mycket långsiktig planering, just för att inte stressa kroppen och slå knut på den.

Ville skriva av mig, för jag låg och funderade igår innan jag somnade, på hur svårt det lätta är egentligen.

PatrikHagglund
0

Tja, färre kalorier in och fler kalorier ut är ju självklart, men just för att det är så självklart är det heller inte så användbart i praktiken.

Om någon frågar hur man ska göra en lokal full med folk mindre packad, så är det inte så användbart att svara  "Vi måste få fler att gå ut än som går in. Lätt, eller hur?". Det leder ju bara till följdfrågan hur man på ett enkelt sätt ska få det att hända i praktiken.

Likadant är det med viktnedgång. Det som i praktiken styr din viktnedgång är ju din hunger; om du kan "styra" din hunger på ett bra sätt eller inte. Devisen kalorier in - kalorier ut säger bara en väldigt liten del av sanningen. Tyvärr är vi mänskliga varelser som måste ta hänsyn till många andra aspekter som styr våra kroppar för att lyckas.

Det är därför det "lätta" egentligen är mycket svårare.

shintaida
0

Hammaren på spiken, eller vad man säger!

Det var så jag menade, men jag visste inte hur jag skulle uttrycka det.

Tack för hjälpen!