Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 11865 ggr
[Buppie]
0

Havregrynsgröt.

Vad är det för skillnad på vanlig havregrynsgröt och havregrynsgröt gjord på fullkornshavregryn?

Det enda jag kan se som skiljer är att en portion fullkornshavregrynsgröt innehåller 140 kcal medan vanlig bara innehåller 130 kcal.

De innehåller lika mycket kolhydrater. Är det olika sorters kolhydrater?

Vilken är bäst att äta?

Smakar dom olika?

Ylva-Li
0

Hur det smakar vet jag inte, för jag har inte testat fullkorn.
Däremot så håller fullkorn i regel längre än vanligt korn. Det för att det tar längre tid för kroppen att spjälka ner fullkornet, så man håller sig mättare längre.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Calmare
0

Som Ylva-Li skriver, skillnaden är att människokroppen inte är speciellt bra på att bryta ner fullkorn.

Resultatet blir ungefär detsamma efter omvandling i kroppen - glukos, högre blodsocker samt mer frigjort insulin.

Ylva-Li
0

#2 Måste vara trött, för nu hänger jag inte alls med hur du menar?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Calmare
0

Jag svarar på ursprungsfråga ett.

Zaphix
0

Fullkorndhavregrynen är så mycket godare! :)

Brukar vara vetekli i, så det blir mer tuggmotstånd, inte geggigt på samma sätt. Jag äter iofs inte så mycket havgregrynsgröt, men korngrynsgröt. Och jag har alltid i lite vetekli i gröten för att det ska bli godare. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

vinteralvan
0

Fullkorn innehåller väl mer fibrer och därför förmodligen lägre GI. Men för mig är det för mycket kolhydrater i båda sorterna. Jag äter ägg i olika varianter till frukost, det är nyttigt.

Calmare
1

Kostfibrer har människokroppen ännu svårare att bryta ner i jämförelse med fullkorn, den kan inte ens göra det.

Vill man ha någonting som bara ska "åka" igenom matsmältningssytemet utan att kunna brytas ner så kanske sand/grus/små stenar också är bra alternativ till fibrer… Flört eller… hehe…

Ylva-Li
0

#7 Fullkorn är bra dock. :) Det får magen att arbeta lite mer, vilket är nyttigt. (Dock inte om man har IBS.. då kan för mycket fiber få motsatt effekt..)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Liiniz
0

Detta är lite OT men vad tycker ni om bovetegröt?? Har aldrig testat det men vet att anna skipper är en hajare för det Flört

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Zaphix
0

#9: Gott i alla fall. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AlbaStiffler
0

Vill ni ha en nyttig gröt man står sig på många timmar, testa mitt mix-recept. Blanda iordning en stor burk så är det klart att bara tillsätta vatten på morgonen. För 1-2 liter torrvaror:

• Havregryn/grova eller vanliga, gärna ekologiska från en liten kvarn då dessa innehåller bättre näringsämnen och mineraler. Eller ännu bättre dinkelgryn.
  • torkad frukt hakad i tärningar. Tex äppelringar, russin, plommon och aprikoser efter tycke och smak.
  • Nyponpulver (osötat, finns på häloskostaffär bla), rikt på c-vitamin. Kanske 1/2 dl till 1-2l torrvaror.
  • Psylliumfrön - gör magen go och gla. några matskedar.
  • hirsgryn. Nyttiga och ger en god mjuk krämig gröt. En påse (kanke är 0,5l?).
  • Kärnor, tex pumpakärnor eller solroskärnor. Bra nyttiga fetter och mineraler. Ger gott tuggmotstånd. kanske 1dl?
  • Ev lite salt om man vill, men skippa gärna.

Blanda väl då och då, eftersom de små frönen lätt sjunker till bottnen. kanske inte världens kalorifattigaste, men heller absolut inte onyttig. Mycket god och välgörande för magen.

HannaM
1

Jag älskar bovetegrön, gärna kryddad med lite kardemumma.