Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 4228 ggr
wanna-be-thin
0

Biggest Looser-tävling här?

ser på biggest looser just nu och funderade på om vi kanske kan ha en sådan tävling här?

att man varje vecka mäter hur många procent av sin vikt man gått ner, och den som gått ner minst åker ut kanske? (viktigt att mäta med samma våg varje gång och vid samma tidpunkt) om fler är på så tycker jag ni kan säga det så startar jag en tråd där tävlingen börjar :) behöver även förslag på vad vinsten kan vara? eller om det bara ska vara äran? så..

Vilka är på? :D

[linda-pinda]
0

Att tävla kan ibland vara ett bra sätt att tagga sig själv och nå resultat. :-) Speciellt för tävlingsmänniskor (vilket jag inte är; jag är mer "alla som försöker får bulle och medalj ;-) ) 

Men det låter så trist att åka ut… :-( Kan man inte istället bara kora veckans vinnare (äran och de egna hälsovinsterna räcker nog!) och sedan börja på ny kula veckan efter? Om nu någon/några nappar på tävlingsförslaget. :-)

Från nästa vecka kan jag tänka mig att vara med. Tror jag… Fegar lite, för jag har hittills misslyckats med allt jag företagit mig inom viktminskning. Men men, med rätt incitament så kanske det funkar ;-)

Kram kram!

Cawolina
0

Jag är på! :D Det är precis sån motivation jag behöver!

Ja! Man kan ha "Veckans loser" (Vinnaren :P) ^^

TjockaBerta
0

Jag har inte så mycket att gå ner så det blir inte mätbart per vecka. Därför avstår jag.

>>>Malum domesticum<<<

PatrikHagglund
0

Idén är kul, så jag kanske hänger på (om inte annat kan man tjäna som dåligt exempel Skrikandes).

Men för att man bra ska kunna mäta sin viktnedgång så föreslår jag att man tar per månad (eller i alla fall varannan vecka) istället för vecka (och som #1 så förslår jag att man får en ny chans varje månad).

Cawolina
0

#4 varannan vecka tycker jag blir lagom i så fall :)

PatrikHagglund
0

#5 OK. Varannan vecka är nog bäst.

Jag brukar ta tag i min viktnedgång lite sporadiskt (räknade ut att jag har gått ned 0,2kg per vecka det senaste halvåret - men har inte så många kilon kvar nu). Men detta kan vara ett kul sätt att få fart igen.

Jag väger in mig på måndag morgon. Glad

candycandye
0

Jag kan inte låta bli att känna mig deppig bara utav själva grejen..har själv medverkat i sånna här tävligar då utgångenblev riktigt illa--landande på 49 kilo och började på 98..men om ni som deltar bara ser det som en bonus att gå ner, och det peppar er att lyckas så önskar jag er lycka till. väljer att hålla mig borta från sidan även om jag inte behöver läsa tråden så är jag fruktansvärt tävlings inriktad..kan nu berätta att jag gått upp igen från mina 49 kilo till ungefär samma vikt som jag var vid då jag började tävla..försöker att inte göra samma igen utan nu gå ner på ett vettigt långsiktigt sätt som min läkare kallar det:p

Ylva-Li
0

Motivation är bra, men ta det varligt. :)
Att rasa allt för mycket i vikt för fort är inte bra!
Jag kikade lite på biggest loser och måste säga att jag blir lite.. ledsen. Det är jätteskoj att de går ner i vikt. Men till vilket pris? Kan de hålla vikten sen också? Och att bli så ledsen för att man bara går ner 3kg på en vecka! Det är ju mycket!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

PatrikHagglund
0

#5-6 Ja det vanliga konsekvensen av att gå ned snabbt är att snart gå upp igen.

Just därför är det viktigt att hålla sig till en metod som man tycker håller i längden. Jag är lite lat och lever samtidigt ett hektiskt liv som småbarnsförälder, så för mig måste en viktminskningsmetod uppfylla följande:

• ingen extra tid i anspråk
  • minimalt med extra mental ansträngning

Jag har långsamt gått ned i vikt i knappt ett år, och eftersom det för mig snarare känns lättare nu än när jag började, så tror jag att jag kan hålla min nya vikt framöver. Jag känner mig lyckligt lottat eftersom det för mig känns som om jag har hittat en metod som gör att jag aldrig kommer att gå upp särskilt mycket igen.

Ja, 3kg är mycket. Om man har gått ned det på vecka så har man mycket övervikt och samtidigt ätit väldigt lite.

Cawolina
0

Ylva-li jag vet inte hur det är i sverige just nu men här fick man se ett avsnitt med de som varit med i biggest loser, en av dem har gått upp i vikt igen… Och det är ju klart, ingen är perfekt!

Denna säsongen (jag är 2 säsonger före er) är det en man med som väger 550 pounds vilket är 250 kilo. Det är inte konstigt att han går ner 5-8 kilo i veckan. 
De har läkarteam och allt med, jag tror de gör det helt rätt. I förra avsnittet pratade de länge om att det är viktigt att få i sig allt man behöver och att man inte ska sluta äta för att gå ner i vikt och sådär.

Men självklart är det synd när man tar för givet att man ska gå ner 3 kilo på en vecka. Det är synd för vad för syn får man på sig själv då? Det knäcker mig när jag inte går ner det jag vill på en vecka, tänk då att sätta ribban högt! :O

---

Jag känner det bara som motviation, jag vet vad min målvikt är och jag kommer stanna där. Hade det varit för 4 årsen hade jag nog också tolkat "tävlingen" fel.. Nu ser jag det som en tävling mot mig själv, inte någon annan, kommer bli kul att se hur många procent det är man går ner i veckan, har aldrig räknat ut det förut :D

--

Ylva-Li
0

#10 Ah. Jag kikade bara som hastigast några minuter för nån vecka sen. Just då var det nån som "bara" gick ner 2kg och blev jättebesviken.. vilket jag tyckte kändes så fel.
Fast kul att höra att bara en av dem gått upp igen iaf! :D Det är ju jättebra!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

TjockaBerta
0

Vad som vore intressant är att få veta hur många av dem som deltagit som håller vikten 4-5 år efteråt. Men det lär de väl knappast visa. En av den här omgångens deltagare var ju GBP opererad sedan tidigare och hade ändå lyckats gå upp så mycket i vikt igen!

Här hemma har vi "Du är vad du äter". Är det någon av dem som hållit vikten när programmet är slut? Vet någon? Själv har jag sett tre av dem som deltagit och alla de har samma övervikt nu som innan. Om inte lite mera till och med.

>>>Malum domesticum<<<

Liiniz
0

Jag är på iaf, låter som något kul och väldigt motiverande =)

The good days are what counts!

Sajtvärd på Galopp ifokus

Mvh LinaGlad

Cawolina
0

#11 Ja det blir ju lite tråkigt ibland när det blir att de bara går ner 2 kilo, alltså det är ju jättebra men det är så synd eftersom att de åker ut om de går ner så "lite"… I slutet på säsongerna blir det ju att de som nästan har nått sin målvikt inte går ner något och åker ut…

PatrikHagglund
0

Nu har jag vägt in mig: 70,7 kg (midjemått 79 cm). Eftersom min vikt kan variera med upp till ett kilo från en dag till en annan så ska jag nog väga mig på tisdag och onsdag också och räkna ut ett medelvärde.

Min målvikt är knappt 65 kg.

Som mest har jag vägt runt 83 kg (när jag vägde 79kg hade jag ett midjemått på 90cm).

SaJo123
0

Jag testar. Inget att förlora. Jag väger in mig på 84,3 kg… Hmm… Kan detta hjälpa mig att hålla motivationen så är det bra!

Så inget smågodis längre, och inga mackor. Mer rent kött och grönsaker för min del! Och så promenader och jogging för mig!

PatrikHagglund
0

Mätning måndag, tisdag och onsdag: 70,7 69,9 70,2. Medel 70,3.

Vi får se vad det blir om två veckor. Min plan just nu (jag brukar vara ombytlig) är att äta mig mätt varannan dag och äta endast ett litet mål dagen innan. Ingen kaloriräkning och i princip ingen träning (hinner inte).

SaJo123
0

Har inte kommit iväg och joggat. Själv varit på kurs och ikväll är mannen borta osv… Trött och seg pga mens men jag har inte ätit godis och mackorna har jag "nästan" klarat mig från. Igår på kursen var det det enda att välja på. Och godis… hmmm… idag fikade jag med dottern och åt en chockladboll… Valet var mellan macka för 55:- eller chockladboll för 18:-… Kanske ett dumt val… *hmmm*

[YlvaP]
0

Klart man väljer den billigaste. Tungan ute

PatrikHagglund
0

Mätning måndag, tisdag och onsdag den här veckan: 69,4, 70,0, 69,7. Medel 69,7, dvs -0,6kg.

Trots två födelsedagsfester med mycket mat har jag i alla fall lyckats gå ned någonting (vi får se om det går bättre eller sämre nästa vecka).

PatrikHagglund
0

Mätning måndag-onsdag: 70,6, 69,7, 69,2. Medel 69,8, +0,1 denna veckan. Under två veckor: -0,5kg.

Inget lysanade result. För mycket stress den här veckan.

Men jag kör vidare. Jag har i alla fall mig själv att kämpa mot. Flört

TjockaBerta
0

Du är ju veckans vinnare varje vecka. Stort grattis!

1-2 kg per månad är vad du och jag siktar på om jag förstått dig rätt och det håller du ju perfekt med 0,5 på två veckor.

Själv kommer jag inte under 66. Det har pendlat mellan 66.0 och 66,7 i två veckor nu. Retsamt när man är så nära sitt första delmål.

>>>Malum domesticum<<<

SaJo123
0

83,8 imorse… Hoppas på att komma ner till under 83 snart…

PatrikHagglund
0

#22 Tack!

Ja, viktminskning kan vara ett retsamt projekt.

PatrikHagglund
0

Jag fortsätter att gå ned långsamt. Mån-ons: 68,8, 67,7, 67,8, medel 68,1. -1,8 kg sedan starten ovan.

TjockaBerta
0

Bra jobbat Patrik. Snart är du framme vid målet, 65 kg.

Själv upptäckte jag, när jag läste mitt gamla inlägg att jag gått ner 3 kg på 5 veckor. Det stod still några veckor och jag blev gnällig och missnöjd, men sedan skuttade vågen till.

Nu väger jag 63 och har bara 1 kg kvar till målet. Det känns nästan lite sorgligt. Vi får se om jag stannar på 62. Någonstans i bakhuvudet ligger 60 kg och blinkar. Nu känns det faktiskt möjligt.

Tisdag 63,0

Onsdag 62,9

Torsdag 63,0

Skrattande

>>>Malum domesticum<<<

hjartelyckanskaniner
0

Jag är med:)

Vägde mig idag och det stod 72,8kg. Har gått ner 2kg på ca 1månad. Bättre med lite än ingenting;) äter inte godis men har druckit lite O'Boy de 3 senaste dagarna.

Mitt mål är att gå ner 18 kg på 1 år. Så att man ser bra ut till balen och slipper skämmas när man ska välja bikini inför resan till Grekland nästa år.

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/