kickstart och hjälpmedel?
Det kanske finns trådar om detta redan tidigare (förmodligen) fast jag har inte riktigt tid att sitta och försöka hitta dem… (länka gärna om någon annan vet var de finns!)
Jag behöver verkligen gå ner i vikt (BMI >30), fast har inte de bästa förutsättningarna för varken strikta dieter eller mycket motionerande.
Jag är småbarnsförälder och hemma med dem. Har gård med får och hästar. Min reumatiska sjukdom gör att några långa promenader inte är aktuella, då rygg, knän och fotleder tar för mycket stryk av det. jag brukar gå på bassängträning (sjukgymnastik) i en tuff grupp och det ger mig bra motion, men jag har haft uppehåll sen senaste barnet föddes i april. SKA igång igen. Kan tyvärr inte gå på vanlig vattengympa i simhallen, då det vattnet är för kallt för mina leder.
Att följa dieter skulle göra att jag måste laga specialmat till mig, vilket tar för mycket tid när man har småbarn. Jag äter huvudsakligen vegetariskt sedan 24 år, så LCHF är inte rätt kost för mig (Så behöver ingen föreslå det!), det är för komplicerat utan kött.
Jag äter hyfsat bra normalt och vet egentligen vad det är som just nu gör att jag inte går ner i vikt - främst mitt behov av koffein i energidrycker (dricker inte kaffe). Jag har nu hittat en osötad koffeindryck (Kickup) så det problemet känns som förbi.
Min plan är att ta en vecka på VLCD, med enbart måltidsersättningar från Nutrilett o Naturdiet (har insett att flera av de drickfärdiga faktiskt är riktigt goda) för att få en kickstart och sen eventuellt fortsätta med att låta såna ersätta en eller två måltider/dag.
Det jag sen funderar på är om det finns några hjälpmedel som funkar vettigt, som gör att man kanske blir mindre hungrig eller liknande, som man kan ta tillsammans med sin vanliga kost? Någon som vet?
Jag ska tillägga att jag egentligen inte har något jättestort sötsug, mer än ett behov av att frossa i choklad var fjärde vecka…
Någon som har några bra tips att ge mig?

Planering är alltid bra. Sätt dig och fundera på hur du ska göra under veckan som kommer.
Mat: bättre att äta på morgon/förmiddag - då hinner du tillgodogöra dig kalorierna och äta soppa/buljong eller lättare mat på kvällen.
Motion: du kanske rör dig ändå om du har gård? Kan du göra nåt extra? Ett par övningar första veckan?
Mental träning: jag tycker att varva ner, skriva dagbok, matdagbok har hjälpt mig. Köp en bok och börja planera vad du kan göra. Planera bara en vecka i taget och försök att göra små ändringar. Vegetarisk mat borde vara bra mat. Men du kanske kan dra ner på de snabba kolhydraterna (ris, pasta, mjöl) och äta mer bönor, linser, grönsaker osv.
Kul att höra hur det går för dig!
Det blir ju alltid en del vardagsmotion när man mockar, fodrar och släpper in och ut hästar. Så helt försoffad är jag ju inte… Jag ska också försöka ta tag i så jag kan komma igång med min bassängträning igen, för den har varit jättebra tidigare.
OM jag tolkar dig rätt borde det alltså vara rätt bra att byta ut just kvällsmålet mot en Nutrilett-dricka eller liknande, eller? Det ger ju bara knappt 200 kcal.
Lägger det övriga på minnet.

Jag tror att det ger bäst effekt att byta ut kvällsmålet… Eller åtminstone minska på det - dra ner på kolhydraterna och dricka lite mer vatten och te på kvällen…
Prova en vecka! Och så får du utvärdera vad som funkade och inte….
#3 - första veckan kör jag med enbart måltidsersättningar, funkar det bra för mig kanske jag tar en vecka till. Utan det är ju främst sen jag behöver några bra alternativ.

Är energidrycken helt osötad eller är den sötat fast inte med socker?
Uteslut söta saker, även sånt som är sötat med sötnuingemedel. Allt sött triggar insulinproduktionen och det är insulinet som stoppar fettförbränningen.
Eftersom du inte kan påverka ditt energiuttag så mycket (dvs med träning) så måste du ta kontroll över ditt energiintag istället. Ät bara EN portion och den bör inte vara större än att du skulle kunna få plats med den i dina kupade händer. Ät mat med lågt GI/GL (det funkar ypperligt även för barn så du behöver inte laga special till dig själv) och ät ALDRIG lightprodukter (hit räknas även 36 % grädde).
Ät frukost, lunch och middag (EN portion, se ovan) och två mellanmål, t.ex. lite yoghurt, en bit grovt bröd med smör och god ost, en näve nötter etc. Undvik frukt och juice - det är mest socker, och ät inte mellan målen. Drick mycket vatten, men inte mjölk eller annan dryck mellan målen. Möjligen té i så fall…
Rör på dig så gott du kan och försök äta på bestämda tider.
LYCKA TILL! 
#5 - den jag dricker nu är helt osötad, det är kolsyrat vatten med vitaminer, mineraler, koffein och guarana, inga kalorier alls. Sötningsmedel kommer inte innanför dörren i vårt hem!
Jag väljer gärna GI-metoden i den mån det funkar. Nu har jag ju väldigt kräsna barn
så det är inte så enkelt att bara införa lågt GI-produkter i den vanliga maten. Och nej, lightprodukter undvikes i största möjliga mån. Och jag väljer lättsockrat när jag köper t.ex saft och sylt (som det mest är barnen som gör slut på).
Min lilla "teori" och erfarenhet hos GI-metoder och metoder överhuvudtaget som tar bort enligt mig viktiga delar av kosten (så som pasta, potatis, bröd) så leder det ofta till att man tyvärr går upp alla kilon och lite till då man börjar äta dessa livsmedel igen.
Det absolut bästa tips jag kan ge dig är att fundera ut och istället äta det mesta men göra bättre val. Som att ta bort vissa livsmedels om du kan leva utan. Jag äter tex aldrig bacon, fet ost eller friterat längre och ta det i små steg.
Sedan som en del andra säger PLANERING! Jätte viktigt. Dels för att du ska få rutiner som magen vänjer sig med, den måste veta att den får mat vissa tider på dagen så att den vet att den kommer att klara sig, oregelbundna matvanor gör att den är "orolig"
Jag förstår svårigheten med att äta annan kost då man har småbarn men det behöver inte alltid vara så komplecerat. Jag klarade det genom att tänka ut "imorgon har vi köttfärssås, då tar jag ut min köttfärs och tar tomatsås itäller för creme frech som de andra tar" (jag hade visserkligen inte småbarn under min viktnedgång men en kräsen karl som är pinnsmal :p)
Sedan genom att istället ta bort pastan drar du ned på portionen och då är det inget större problem. det bler inte mer jobb för dig mer än 10 sekunder och tro mig det är det värt, så fort man får in det på rutin så är det löst :) Istället för de andras feta ost på maten kan du ta den mindre feta. Byta ut din mjölk till lättmjölk.. och äta mellanmål regelbundet så målen blir mindre och oftare då vet magen att det kommer mat :)
Vad gäller motionen, du kan inte börja med övningar? så som enkla arm rörelser, benrörelser på golvet?
Jag håller med dig om att "dieter" och "metoder" ger den effekten. Det jag gör är inte att försöka leva strikt efter t,ex GI, utan att ha det som ett litet riktmärke. Och då snarare för att försöka behålla de vanorna.
Sen brukar jag lyckas hålla min vikt ganska stabil där den ligger nu, på den kosthållning jag har. Jag pendlar några kg upp och ner månadsvis, bl.a beroende på hormoncykler och att jag ibland samlar på mig vatten. Dessutom går jag periodvis på kortison, som också gör att man svullnar. Dessa svängningar har jag lärt mig att ignorera. Jag väger idag ca 4 kg mer än när jag blev gravid första gången, för snart 9 år sedan och jag var faktiskt nere på den startvikten i höstas - jag har rört mindre på mig sen dess, så jag ser ju varför jag lagt på mig lite till sen dess. Dock var det inte så mycket som jag trodde att det var, när jag väl släpade fram vågen…
Det jag tänkte komma till är att jag tror/hoppas om jag går ner lite ordentligt så borde jag dels ha lagt mig till med lite bättre matvanor och dels tänker jag att det borde gå lika bra att behålla vikten där som här, för SÅ dåliga är inte mina matvanor…
Mjölk dricker jag nästan inte alls (mindre än ett glas om dagen) melllanmjölk. Creme fraiche används i princip aldrig i matlagningen. Grädde använder jag till potatisgratäng och i svampsås - inget av det äts särskilt ofta - och när vi nån gång lyxar till det med t.ex våfflor.
Jag har sakta men säkert tuggat mig till mina extrakilon, lagt på mig i snitt ett kilo extra om året till den vikt jag hade då jag blev gravid. Det faktum att jag har hållit kvar den här vikten ganska länge gör att jag tror att matvanorna har förbättrats,jag har framförallt plockat bort en stor del av det socker jag tidigare tryckt i mig på olika sätt. För ja, jag har absolut varit sockerberoende tidigare i livet och jag har fått i mig alldeles för mycket socker via diverse drycker. Men det har jag, som sagt, minimerat nu.
Vad gäller motion så rör jag på mig en hel del till vardags, som man inte tänker på. Det jag behöver är helt enkelt "mer" och jag behöver bättre kondis. Bassängträningen är KANON för mig, ger både styrka, rörlighet och kondis. Sen är det meningen att jag ska komma igång att rida, vilket jag inte haft varken tid eller häst till de senaste åren (trots många hästar på gården…). Nu finns hästen för det så nu ska jag bara trolla fram tiden också. 
Jag försöker helt enkelt med "många bäckar små", lite bättre mat och lite mer motion. Man vill ju helst gå ner 10 kg i månaden så att det går snabbt, fast förnuftsmässigt vet jag att det är bättre med 1 kg i månaden och att behålla den vikten. Jag har inte bråttom nånstans… Och även om jag skulle nå min målvikt (som är väldigt realisktiskt satt, jag räknas nog fortfarande eg. som överviktig då) så blir jag inte särskilt "snygg" eftersom jag redan nu har enorma hudpåsar på magen pga att huden inte drar ihop sig efter graviditeterna. Och de som har sett min mage som gravid förstår att det måste vara massor av överskottshud som hänger och dallrar…
(bifogar en profilbild från min tredje graviditet). Utan jag är mer ute efter att helt enkelt bli lite lättare och de hälsovinster det medför.
Det som jag lärde mig under min viktminskning var att det absolut viktigaste är att skapa ett "nytt liv" över hur du vill leva.
Regel nummer ett låt det inte gå snabbt!
Jag saktade ned min viktminskning med flit på slutet för att jag tyckte det gick för fort, jag ville känna efter hur det skulle fungera med min kropp att leva som jag vill leva sen. mina nya vanor, mina nya kunspaker om mig, kost och vikt skapade nya förhållningssätt som jag nu lever efter.
Låt det ta tid! Du gick inte upp 10 kilo på en månad, varför skulle du då gå ned 10 kilo på en månad? Kroppen mår bra av att hitta ett långvarit sätt det gör att du både fysiskt och psykiskt lättare kan följa det i livet längre fram.
Jätte bra att du redan börjat ändra matvanor och bryta ditt sockerberoende! Där ligger nyckeln och jag vet hur svårt detta är. Se det som en stor vinst. Bra jobbat!
Dock så undrar jag varför du inte dricker mjölk? Det bör du göra, åtminstonde 2 dl om dagen, den ger dig mycket och är en viktig del i en kost. I alla fall för mig.
bra att du ökat din motion! och så kul att rida :)
Regel nummer 1 gällande morion- ha KUL! Det gäller att gilla att röra på sig och gillar man inte spinningcykeln (som jag älskar) så kan man alltid hitta sitt eget sätt, som att rida! All motion är bra! den enda dåliga är den som inte blir av ;)
Jag tror att du absolut kommer att nå dina mål, ta det bara i små steg och fundera och utverdera under tiden. Hur mår jag av att äta den här kosten? Hur mår jag av att öka motionen? hur påverkas familjen? hitta ett sett som fungerar för er alla :)
Mjölken undviker jag för att jag blir så slemmig o hostig av det. Verkar vara nån överkändlighet av nåt slag. Jag äter däremot kalktabletter(receptbelagda), eftersom jag går på kortison.
Och jag vet att det är bra om det tar lång tid, det är ju bara det att man blir mer motiverad om det går undan i början… Risken är väl att man ledsnar och ger upp.
jaha okej, men då förstår jag :)
jo, visst får man mer motivation då det går fort i början, men det gör det ofta i alla fall :)
men att man tillåter det att ta tid med, framförallt om man inte lyckas få igång det ordentligt i början´.

Nog för att jag vägde in mig lite senare på förmiddagen när jag startade förra måndagen. Och min mekaniska våg är inte superexakt. Och jag varierar en del beroende på hur mycket vatten jag samlar på mig.
Men aldrig ens i min vildaste fantasi att jag kunde tänka mig att det skulle kunna skilja 5 kg från måndag till måndag!!
Dagens vikt är vad jag vägde när jag BLEV gravid första gången, för snart 9 år sedan….
(har inte hittat mitt måttband för mätning av midjemåttet än, har väl fått hjälp av barnen att städa bort det…)

Grattis! Skönt att få en kick-start! :-)
invägning efter vecka 2: -2 kg
jag har tagit ca 1 cm runt midjan/v så där finns fprtfarande lite att ta av 
Då kan jag ju erkänna att jag har fuskat lite under vecka 2 
Kör en vecka tikk och försöker undvika fusk, sen kommer jag äta någorlunda vanligt i 2 veckor - byter kanske ut kvällsmålet mot en drickfärdig Naturdiet.
stort grattis!:D
Bra jobbat!
kom ihåg att "fusk" är nyttigt för att du ska orka fortsätta :)
Kämpa på och lycka till :D
Hej! Härliga resultat efter de första två veckorna! Hur har det gått nu? Hör av dig!
Lycka till!
när jag ställde mig på vågen i måndags pekade den på 1 kg mer än när jag började
, fast eftersom det är mitt i lingonveckan så vet jag ju att jag brukar vara svullen då + att jag redan tidigare påpekat att jag inte litar på min mekaniska våg… SÅ jag hoppar över denna veckans vägning och mätning.¨
Men det känns i alla fall som att valken på magen blivit tunnare.
Nu kör jag två veckor på hyfsat normal kost, så fortsätter jag med pulverdiet sen igen.
invägningen igår visade att förra veckans vikt var ett undantag - gissningsvis en massa vatten i kroppen. Jag har fortsatt lite neråt och står just nu precis på BMI 30 - nästa gång jag väger in hoppas jag att jag har lämnat fetmagränsen på BMI!
Det enda jag saknar är att midjemåttet inte alls minskar i samma takt, men jag har en känsla av att det beror på att mina magmuskler fortfarande är väldigt långa efter sista graviditeten. (bifogar bild på hur jag har sett ut som höggravid, alla 4 gångerna…) Men från och med den här veckan blir det träning i bassäng 2 ggr/vecka (sjukgymnastik, typ vattengympa) också. Plus att jag går/springer med ett av barnen på ridskolan på helgerna.
Så det vore väl attan om man skulle misslyckas den här gången! Men faktum är att jag aldrig tidigare ens varit i närheten av att lyckas så bra som jag gjort hittills. Jag är supermotiverad och det blir ju inte sämre av att man känner att det går bra!
#18 BRA!:)
Grattis till din framgång och din motivation, jag vet att du kan och nu när du vet det själv kommer resten komma som ett brev på posten :) Grattis :)
Midjemåttet, entligt min erfarenhet kommer att minska som småning om, lite kilon först sedan rasar de båda i takt, mät sig inte heller för ofta ;) då ser du bättre resultat och "platåerna" påverkar dig inte mentalt, vilket är viktigt!
jätte bra att du kommer igång med träning med, då kommer allt att flyta på sen :)
Jätte bra jobbat :D
En liten uppdatering…
Jag tar det lite lugnt. äter vanligt två veckor, går på pulver med en del fusk
två veckor. Min våg har fått fullständigt gnatt så den har jag slutat lita på. Dessutom är den gömd någonstans i byggröran - vi renoverar… Ska nog köpa en ny matchande badrumsvåg till vårt nyrenoverade badrum!
Midjemåttet är fortfarande bara marginellt mindre, men faktum är att byxorna börjar ramla av mig…
Jag insåg häromdagen att de jeans jag köpte i höstas numera går att dra ner över höfterna utan att knäppas upp!! Och sen har jag också insett att de numera väldigt rymliga trosorna nog inte enbart beror på att de är utöjda av tvätt och ålder, utan att det faktiskt är mindre fläsk att fylla ut dem med!

Härligt jobbat!

Grattis att det ger resultat.:)
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
en liten uppdatering…
Jag har fortsatt med att byta ut ca 1-3 måltider/dag mot NaturDiet-pulver-dryck och utöver det äter jag ganska som vanligt. Ett mål lagad mat om dagen, en bulle eller kaka till fika nån gång då och då, lite godis när andan faller på etc. Dvs jag håller igen lite lagom utan att ha några förbud, försöker leva och äta så som jag vill leva och äta även när målvikten är nådd.
En period fick jag inte alls tag på mina osötade energidrycker så jag drack sockrade igen (under tyst protest) och då stod vågen ganska stilla.
Hela våren har jag gått på bassängträning 1-2 gånger i veckan och njutit av det + att det verkligen har gett resultat i form av bättre kondis. Ridningen har jag inte lyckats komma igång med än, men det är på väg…
Vår (opålitliga) våg har stått gömd men är nu funnen och jag ställde mig på den härom dagen, på eftermiddagen - vilket ju brukar kunna påverka vikten "åt fel håll". Och ÄNDå visade det sig att vågen stannade på lägstanotering på mer än 10 år och NU har jag äntligen kommit under 30 i BMI!!
Väldigt frustrerande är det dock att mitt midjemått inte alls följer viktnedgången som man hade hoppats.
Hade jag gjort så som många rekommenderar - gå efter midjemått i stället för vad vågen visar, så hade jag gett upp för länge sedan. De ca 13 kg jag har minskat under våren har gett mindre än 5 cm skillnad i midjemåttet! Jag har minskat över rumpan och låren, späcklagret på ryggen är mindre etc, men fettbulorna framtill på magen envisas med att sitta kvar.
Och det är inte ens så att bukmusklerna är väldigt långa, för de är rätt vältrimmade där under späcket (tack vare effektiv träning i bassängen!) utan det är ett tjockt lager mellan huden och musklerna som envisas med att sitta kvar där. Men förr eller senare måste det ju börja ta lite fett även där, så jag fortsätter envist med min långsamma viktminskning, på mitt eget lilla vis!