Alkohol!
På lördag är det stor fest för ett gäng tjejer som fyller år. Detta betyder ganska mycket alkohol om vi säger så. Jag är ingen stordrickare, men det blir nog någon red bull drink, cider och kanske en shot.
Hur mycket kan en utekväll förstöra min viktnedgång? Pratar vi om ett par hekto eller uppehåll i viktnedgången ett tag framåt? Egna erfarenheter?
Några allmäna tips? Är det okej att äta godis, för man ändå i sig ganska mycket kalorier via alkoholen? (Kommer lätt hamna över min 1400 kcal gräns). Är det lönt att jag tar ett träningspass innan festen? På ett pass bränner jag runt 400 kcal. Eller det är inte ens lönt? Finns det en större risk för extrem bakfylla med att jag hållt mig så begränsat på kcal?
Hjälp mig. Har aldrig festat samtidigt som jag försöker gå ner i vikt.
jag brukar hålla igen lite även på maten, dricker då inte lika mkt eftersom man känner av det tidigare, och slipper då kalorier från båda håll :P Gäller ju dock att man har koll och inte dricker för mkt då, för dricker man som man är van kan det gå riktigt fort!!
Så VARNING!! :P
Sen är man ju olika, men jag blir ohungrig när jag dricker, sen nästa dag blir jag ju hungrig, men det brukar jag bli även om jag ätit på kvällen… så man får väl prova sig fram :)
Och undvika godis och sånt, blir lätt för mkt när man är påverkad.

delar med mig av mina tankar och erfarenheter av festande och viktnedgång.
alkohol innehåller ju en del kalorier, samt att det är lätt hänt att det slinker ner lite annan mat när man dricker. dels pga att man blir fyllehungrig och sugen, dels för att omdömet sjunker när man dricker. sedan så hämmas ju fettförbränningen av alkhol, pga att kroppen är upptagen med att berarbeta alkoholen och då inte har tid med fettförbränning. men detta tillstånd är ju övergående.
vitt torrt vin och absolut vodka med lightläsk hör de kalorisnålare alternativen. många spritsorter innehåller socker, men absolut gör det inte. man kan se på systembolagets hemsida hur mycket socker alla produkter innehåller.
hur gör jag då? jag festar ungefär en gång i månaden, lite oftare nu på sommaren. jag äter mer dagarna som jag festar, jag mår inte bra av kombinationen alkhol och lite mat. jag undviker även dricka som innehåller socker (detta pga att jag är sockerberoende). jag ser till att ha bra mat hemma att äta dagen efter när jag är bakis, så att det inte blir pizzabeställning.
jag gör helt enkelt ett undantag för festdagarna. jag tycker om att festa, och man måste få leva lite också. det är bra att ha andra intressen än viktnedgång. jag äter hälsosamt 29 dagar i månaden och röjer loss ordentligt en dag i månaden. jag tror inte att den lilla dagen påverkar vikten nämnvärt. och även om det skulle påverka litegranna, så tycker jag ändå att det är värt det. att festa är ju så kul och man träffar så mcyket trevligt folk. hälsosam kan jag vara resten av månaden.
Elipowe: Det verkar ju dumt att välja red bull, shots och cider eftersom de innehåller mycket socker, men de är ju godast :) Om du gillar det så kan du hellre hålla dig till rött vin vilket är något av det minst onyttiga, eller vitt vin som inte är så illa det heller. Om du inte gillar vin så rekommenderar jag vodka och lightläsk. Öl är inte alls bra så det ska du definitivt hålla dig ifrån.
Det är ALDRIG en nackdel att träna (såvida man inte är sjuk eller dylikt) så hoppa inte över träningen bara för att du ändå kommer att överskrida dina antal kalorier för dagen. Träning ger så många andra effekter än att bara bränna kalorier, t.ex. bättre kondition, bättre förbränning, bättre motivation mm.
Jag har också hört/läst att alkohol gör att övrig förbränning i kroppen stannar så det gäller att se till att inte bakfylleäta som en gris dagen efter :) Beroende på hur mycket du dricker så håller alkoholen i sig ca ett halvt dygn eller lite mer.
Försök att undvika godiset men det är ju lättare att bli sugen om ens omdöme är grumligt pga alkohol. Trots allt är det ju bättre att äta 1 000 000 kalorier än 1 000 001 kalorier på en dag :)
Njo, blev ganska mycket alkohol. Hade planen lightläsk och vodka ett tag, men det gick inte så bra! Blev bjuden på cider och bayles liknade shots mm, blev svårt att låta bli. Dock undvek jag godiset och tårtan (tårtan smakade icke gott så, hmmm)!
Dagen efter hoppade jag på mina vanliga rutiner. Inom min kcal ram. Kunde dock inte väga mig förens på eftermiddagen, och den vissade 1 kg mer än morgon vikten, vilket är som det ska!
Dock offrade jag på mig lite mer kolhydrater, kroppen hade ett extremt sug efter det så, men begränsat som sagt. Sojakorv och spagetti med lite ketchup. + sallad. ÅHH mums! Dock är sockersuget lite efter mig efter denna helgen, men den kommer ändå inte få ta mig! :D
Idag morse stod vikten på två hekto mer än i lördags. Vilket jag tycker är helt okej. Nu är det vanliga rutiner som gäller. :)
Det låter som om du har klarat dig ganska okej.
Jag är ny här på sajten och undrar hur du brukar äta? Någon särskild diet eller så?
#5 Jag håller mig till en begränsad kcaldiet tillsammans med preparatet Meizitang. :) Har håller till i en tråd som heter "Botanical Slimming Soft Gel / Meizitang". Äter runt 1400 kcal (+-), räknar inte frukt ikcal, dock äter jag det få tillfällen om dagen. Avocado och liknade räknar jag dock in! :)