Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 1955 ggr
Rynkel
0

Viktnedgång nu?

Nu är det så att jag ska ta tag i att röra på mig igen. Jag var duktig ett tag tidigare i somras då jag powerwalkade och joggade med hästen runt en slinga varje dag och åt nyttigt men sedan kom vi av oss när jag började rida och hade helt enkelt inte tid till mer.

Jag är inte av naturligt smalt kaliber, utan är väl normal sådär, mot kurvig och jag tycker själv att jag har rätt mycket att ta av. Jag är dessutom 17 år, 165/8 lång och väger ca 65 kan jag tro.

Jag är för nuvarande på sommarstället, och började ikväll med att pappa släppte mig 3 km hemifrån så jag fick gå hem resten av vägen.

Tänkte göra detta morgon och kväll efter att ha varit i stallet för att försöka komma i en ialf lite bättre form tills det att jag skall på dressyrläger den 5 augusti.

Tror ni jag har en chans att bli slankare och förhoppningsvis gå ned ngt i vikt om jag powerwalkar/joggar dessa totalt 6 km per dag samt rider och äter nyttigt?

Calmare
0

+ Ja, det borde bli bättre, förutsättningarna för en viktnedgång ökar om du är lite mer aktiv.

- Men och den andra sidan så triggar motion din aptit/hunger mer.

Sen är frågan vad du menar med äter nyttigt? (Vad nyttig mat för viktnedgång är råder det stora delade meningar om) Ett bra tips är att be om vetenskapliga källor till alla nyttiga-mat-tips du kommer att få i denna tråd. Glad

Själv gick jag ner cirka 17 kg med endast kostomläggning, ingen träning, det är snart 2 år sedan och vikten håller sig konstant(BMI<25).(Utmärkta värden vid senaste VC kontrollen)

Rynkel
0

Jag har inte märkt av tidigare att jag blivit hungrigare då jag motionerat mer, brukar kunna hålla mig på lite mindre än vanligt. Vet inte varför, men jag blir inte hungrig så ofta.

Hm.. ja jag äter väl inte onyttigt hoppas jag, om man säger så! Äter inte godis och sådant då jag inte känner suget, och äter annars 2-3 ggr/dag då jag känner att det är dags att äta och då blir det rätt må portioner hemlagat mat med ibland lite sallad till (vilket jag hoppas räknas som någorlunda nyttigt?)

PatrikHagglund
0

#2 Jag tänkte just börja med noll-kolhydratskost (endast kött/fisk/skaldjur, ägg, smörolja, kokosfett), och då räknas sallad definitivt som onyttigt. Flört Håller med Calmare att vad som är nyttig mat råder det delade meningar om.

Även hur ofta man ska äta är omstritt. Själv kommer jag försöka äta mig ordentligt mätt men högst en gång per dag (vilket jag provat tidigare med bra resultat).

(Har tidigare minskat över 10 cm i midjan med lågkolhydratskost och nu tangerat min vikt som jag hade i gymnasiet.)

Rynkel
0

#3 oj, kanske får sumpa salladen nu då!

Ja, jag är inget direkt stort fan av mat så det blir oftast så att mina föräldrar gör maten och då äter man om man är hemma. Får läsa på lite om den där noll-kolhydratskosten och se om det kan vara något :)

PatrikHagglund
0

#4 Du behöver inte hoppa på så lättvindligt. Glad Noll-kolhydratskost är inte så vanligt. Kostdoktorn har en bra introduktion för nybörjare om lågkolhydratskost. Annars borde boken GI-noll funka om du är intresserad av noll-kolhydratskost. (Har tyvärr inte läst någon av Sten Sture Skaldemans böcker själv.) Sedan finns ju Kolhydrater.iFokus.

Rynkel
0

#5 hahah nej men man kan alltid kolla in det! Har inte hittat något hittills och dessutom inte kunnat gå igår och idag då min fot inte vill med sig.. men imoron bitti får jag börja gå igen! :)