Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 3058 ggr
liljegren
0

Bra kost och nattjobb?

Jag jobbar mycket nätter och har hört att man inte ska äta under nätterna då det inte ska vara bra (?) Men om jag inte äter under nätterna går jag utan mat i flera timmar = fasta och det är ju inte heller önskvärt om man ska gå ner i vikt. Jag har inget sug att äta nattetid, men vad gäller egentligen?

PatrikHagglund
0

Så länge du inte är hungrig ska du inte äta.

Att fasta skulle vara dåligt har jag aldrig sett i något vetenskaplig undersökning gällande viktminskning (snarare tvärtom), så det får nog räknas som en myt.

[ingvarisbjorn]
0

Skälet till att man "inte ska" äta under natten är väl att man oftast har en så låg aktivitetsnivå att det man äter inte förbränns.

Jobbar du och är aktiv under natten borde du också kunna äta då utan att lägga på dig.

#1 Det som gör att man säger att fasta är skadligt kan nog vara det faktum att många som gått hungriga länge tenderar att proppa i sig alldeles för mycket när de väl äter.

Ylva-Li
0

Jag har hört att man kanske inte bör äta stora mål under natten. Men mer lätta mål. Fil/flingor/müsli etc.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[ErikSvensson]
0

Som #2 säger, anledningen till att man ska äta mindre på kvällen/natten är just för att man är mindre aktiv då (speciellt innan sänggående..). Jobbar man natt så kan man äta precis som vanligt, kroppen kan inte klockan så det är bara att äta på.

Erik