Hur dämpa aptiten?
Hej! Har ni några tips för att dämpa aptiten när man är hungrig (tex mellan måltider)? Jag är inte mycket för skumma tabletter med massa biverkningar som utlovar minskad hunger. Tänker på saker som man kan äta, dricka, eller någon annan "aktivitet" som dämpar hungerskänslorna.
Själv så tycker jag att lightläsk dämpar hungern.
Mamma har precis köpt en kaffemaskin med en behållare där man gör mjölken riktigt skummig och varm. Lite lösare en hårt vispad äggvita i konsistensen.
Gillar inte kaffe, men tog lite skum mjölk med sötningsmedel och kanel på och gisses vad mätt jag blev.
Dricka något. ta en morot, lite kesälla, keso ett knäcke bröd men något på castellos vitlöks ost i glasburk är gudomlig, lite kyckling, en bit ost, en frukt om du inte blir mer sötsugen.

Dricka ett glas vatten fungerar för en del. Har hört om dom som tycker att vatten med citron eller lime fungerar ännu bättre.
Annars sitraktion på något vis som att ta en promenad. Men om du verklgien ÄR hungrig så ät något litet, du blir ju baa på dåligt humör och grinig av att traska runt och vara hungrig. Är det däremot bara ett sug efter tex sötsaker så är det ju lite annorlunda.
Vatten - alternativt te eller kaffe. Minst kalorier per mättnadskänsla och ger inget sötsug (i alla fall för vatten). Men förvänta dig inga underverk; mättnaskänslan är mest kortvarig.
Det bästa är väl att se till att äta så pass regebundet att man inte blir jättehungrig eller sugen på att äta fast man inte är hungrig.
Äta sig mätt under måltiderna, av nyttig mat då, och nyttigt mellanmål däremellan som inte höjer blodsockret snabbt så det far ned snabbt igen.

Vatten! Drick ett glas vatten eller två så ska du se att du inte är hungrig sedan. Dricker det ibland själv på kvällen innan jag ska sova och inte ska äta mer :)

Tack för alla tips!
Jag tycker att det är lite av en vanesak hur pass mycket mat kroppen är van vid. När jag begränsar mitt kaloriintag så brukar jag vänja mig efter någon vecka, så att jag inte är lika hungrig. Min kropp behöver ju egentligen inte mer mat, så jag brukar dricka vatten eller lightläsk för att dämpa hungerskänslorna som kommer ibland.
Ibland händer det att jag blir tjurig eller börjar skaka, men då har jag ju ätit för lite, eller väntat för länge mellan måltiderna. Så då får jag ta och äta något riktigt istället.

Riskakor med lite salt på eller något annat grovt kalorisnålt kex, alt grovt knäcke utan smör på. Ev med lite skivad tomat och salt på mättar suget och ger en något att tugga på.
Lite körsbärstomater tycker jag funkar bra. Eller vatten men oftast vill jag liksom tugga på något och då är tomater bättre.
Med vänliga hälsningar
Chess
Ett tips som jag har läst mig till i boken Hjärnkoll på vikten av hjärnforskaren Martin Ingvar är att inleda en måltid med något fett (nötter, ost, etc), bara lite, och vara försiktig med att dricka i början av måltiden. Fett gör att magsäcken släpper igenom maten till tarmen långsammare medan vätska rinner rakt igenom, i princip. Kan kanske vara ett knep att hålla sig mätt längre mellan måltiderna.
Jag har börjat med mattider för jag är också en sån som äter mellan måltiderna.