bästa viktminskningsmetoden!
Ja jag tyckte att vi skulle peppa varandra genom att berätta om viktminskningsknep som faktiskt lyckas!
Så kom igen, hur lyckades just DU gå ner i vikt? Detaljer please… 

Jag har minskat 14cm i midjan och 7 runt höften sedan april. Kan berätta lite hur jag gjort.. (födde barn i nov)
Jag äter kolhydrater i liten mängd till frukost, lunch och mellis. Små portioner. Men äter rätt så lite fett (mellanmjölk, inget smör eller grädde, ej ost osv, men avokado, oliver etc) DOCK skall understrykas att jag ej äter margariner eller lågfett/light-produkter. Dricker vatten, äter inget socker osv.
Efter kl 15 äter jag inga kolhydrater men lite mer fett. Fortfarande inga feta såser. Steker i smör och äter skinnet på kycklingen/fettranden på kotletten. Endast 1 portion. ca 200g kött med grönsaker/sallad.
Äter min sista måltid senast kl 19. Sedan dricker jag grönt te hela kvällen.
Tränar 4-5ggr/v en halvtimme. Då styrketräning 2-3ggr och kondition 2ggr/v.
Hur gör ni andra?
LCHF kombinerat med periodisk fasta (enbart LCHF gick jag upp igen på efter ett tag). Har minskat mer än 10 cm i midjan och har nu inte mycket kvar att gå ned.
Just nu provar jag att skippa alla kolhydrater. Äter endast kött/fisk/ägg, koncentrerat smör och kokosfett. Det är delvis för att jag är intresserad av att kolla hur mina "normala" blodsockervariationer ser ut. Men det verkar även fungera för viktminskning. Verkar som jag helt inte kan äta lika mycket som tidigare.
Gick över till nästan enbart råkost i två månader. Det gjorde rätt mycket, tränade dessutom så jag blev svettig varje dag plus en långpromenad. Utöver hundpromenaderna och ridningen då.
Det gjorde otroligt mycket för mig viktminskning, att jag kom igång.
Mådde dessutom så mycket bättre både fysiskt och mentalt på den kosten än jag gjort på väldigt länge.
Numera äter jag vanlig mat, tänker inte så mycket på att gå ned i vikt längre utan gör det ändå automatiskt. Mycket praktiskt.
Sedan hör det väl till att jag för typ tre månader sedan ökade dosen på en av mina mediciner, "tyvärr" ger det bieffekten viktminskning och minskad aptit. Är aldrig hungrig längre, på gott och ont.
Just nu rider jag eller tränar hästen fysiskt på annat sätt varje dag och går hundpromenader. Hoppas på att snart kunna bli tillräckligt bra i knän och fotleder för att börja jogga.
Sedan i februari har jag gått ned 25 kilo, 10-12 byxstorlekar.
Mitt bästa knep var att jag bestämde mig. :)
Jag håller med Mimsivimsi i princip helt och hållet. Jag är varken fetträdd eller kolhydraträdd utan jag tror på att äta rätt sorts fett och rätt sorts kolhydrater.
För mig handlar det om att så långt som möjligt välja vegetabiliskt och oprossecat fett istället för animaliskt och processat fett/transfetter. Det senare kan sätta sig i kärlen och i värsta fall orsaka hjärtinfarkt/propp.
Vad gäller kolhydrater så gäller det att hålla ett så lågt GI-värde som möjligt då GI är måttet på hur högt blodsockervärde man får efter att ha ätit en viss mängd mat. Äter man mat med högt GI-värde innebär det att insulinproduktionen ökar vilket i sin tur är direkt relaterat till fettinlagring i kroppen (källa: GI i praktiken, Ola Lauritzson). Med andra ord byter jag ut vanligt ris mot fullkornsris, havregryn mot fiberberikade havregryn, värmer upp potatis och äter dagen efter (eftersom de har lägre GI-värde än nykokta potatis) osv. Förutom detta så har jag märkt att jag går ner i vikt om jag begränsar intaget av kolhydrater, t.ex. om jag äter ett kokt ägg och en macka istället för två mackor. Att utesluta dessa kolhydrater helt gör jag helst inte då jag vill ha energi till hjärnan så att jag kan tänka och jag vill även träna fysiskt vilket jag inte orkar om jag hoppar över kolhydraterna.
Nu är det ca två år sen jag var duktig och följde detta men då gick jag ner 13 kilo på 15 veckor. Jag kan tillägga att jag självklart försökte låta bli socker och åt ett mörkt choklad (marabou premium, 100g) i veckan.
Nuförtiden är jag inte lika nyttig och har tyvärr gått upp sen dess men i höst blir det nya tag.
Sen får man inte glömma, att vi behöver kolhydrater. Kolhydrater är det näringsämne som levererar energi till kropp och hjärna. Hjärnan förbrukar mer energi än resten av kroppen och fetter kan inte leverera energi tillräckligt snabbt för att hjärnan ska fungera som den ska. Jag läste ditt inlägg på kolhydrater i fokus och kan bara konstatera att de sprider felaktiva informationer och har ingen kunskap om ämnet utan bara tror på det som dom vill tro på. Jag antar att deras intellektuella förmågor är nedsatt på grund av energibrist i hjärnan och att det har lett till obalans i neurotransmitter systemet som gör att de reagerar så ilsket.
Att äta rätt sorts fett och rätt sorts kolhydrater är bara bra, men också viktigt att man äter i rätt mängd. Vad de skriver om kolhydrater i lchf-forumet är alltså bara bullshit.
#6 Haha. Tack för att det inte bara var jag som tyckte att de blev lite väl ilskna i den tråden. Jag kan inte diskutera på det sättet, lite hänsyn och ödmjukhet får man ha. Jag struntar i dem nu. De hade inga källhänvisningar vilket gör att jag har svårt för att ta till mig vad de säger även om det säkert finns lite poäng här och där (vilket det brukar göra med det mesta). Nåväl, jag vet vad som fungerar för mig och nu håller jag på att förbereda mig mentalt inför en förändring om en eller två månader.
Varför lagras då överskottsenergi som mättat fett och inte glukos om vi nu använder det som primärbränsle? (om man bortser från den lilla mängd vi lagrar i musklerna..)
Visst kan man äta en viss mängd kolhydrater om man vill men att det skulle vara vårat primära bränsle håller jag inte med om. Förr i tiden så kunde man knappast gå och äta var 3:e timma för att hålla sitt blodsocker jämnt.. men var och en får väl tro vad man vill, jag klandrar inte någon för att denne vill äta kolhydrater även om jag vet hur mycket bättre man mår utan.
Jag kör enligt LCHF och jag har då rakt inte blivit dummare av att utesluta kolhydraterna, tvärtom. Äter i regel en gång på morgonen och en gång på kvällen, blodsockret ligger stabilt runt 4,6 när jag mätt runt 30-60 min efter en måltid. Magen krånglar inte och jag har totalt tappat 26 kg på detta, så det är min bästa viktminskningsmetod iallafall. 
Erik
Vi behöver ett stabilt blodsocker (blodglukos), men glukos kan kroppen tillverka själv (sk glukoneogenes, främst i levern). Faktum är att kroppens blodsocker (efter ett tag) blir stabilast när man minimerar påverkan via kosten, dvs äter minimalt med kolhydrater.
Du kan köpa en blodsockermätare själv och kolla (150 kr för mätare + 350 kr för 50 teststickor på apotek). Mitt blodsocker varierar just nu - efter en vecka med minimalt med kolhydrater - mellan 4,5-5.5. (Se även #3.) Slå det om du kan. 
Har du koll på hur ditt blodsocker varierar över dagen (dvs inte bara efter måltid)? (När du bara nämner en siffra på 4,6 så låter det nästan för bra.)
Stopp och belägg! Denna tråd ska inte bli en för/emot LCHF-tråd igen.
Ni MÅSTE komma ihåg att alla vägar är ok! Sålänge personen ifråga mår bra i sin viktminskning och trivs. Samma väg är inte alltid den rätta för alla. Bara för att Viktväktarna fungerar för mig, så betyder inte det att den fungerar på samma sätt för någon annan.
För att gå tillbaka till ämnet ifråga, så som jag skrev ovan så går jag på viktväktarna och har hittills gått ner 11kg. Mycket för att vara jag. :)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Har inte mätt så jättemånga gånger men jag har aldrig legat över 5 mmol när jag ätit mindre än 20 gram kolhydrater på en dag. Runt 4,4 är mitt fasteblodsocker (har inte diabets f.ö.)
Ursäkta, men var verkligen tvungen att svara #6 när personen i fråga dumförklarar oss som inte äter kolhydrater.
LCHF är verkligen inte det enda sättet att gå ner på, det finns såå många sätt där ute och sålänge man går ner i rätt mått (t.ex. fettmängd/midjemått och inte muskler..) så är det bara att köra på.
Det viktigaste oavsett diet är att man kan leva livet ut med denna och inte bara en viss tid (därför är jag alltid skeptisk till dieter som bygger på 'speciella produkter' t.ex. nutrilett/itrim m.m.)
Erik
ErikSvensson: Kul att du hittat en metod som fungerar för dig och trevligt att du är ödmjuk och öppen även för andra metoder (för andra).
Jag håller med om att man hellre ska hitta en metod som funkar för livet och inte nån speciell produkt som funkar en viss tid.
Jag äter LCHF och det är det bästa jag någonsin har gjort! Genom mitt liv har jag provat det mesta för att gå ner i vikt - vv ett otal gånger, pulver, vegetariskt, fasta, GI med mera men mitt sockerberoende och beteende har alltid satt krokben för mig och resultatet har bara blivit ökad vikt (efter att ha gått ner lite tillfälligt). LCHF däremot hjälper mig att få kontroll på suget och för mig personligen är det precis vad jag behöver! Därmed inte sagt att andra metoder inte funkar för andra! 
Jag har just börjat läsa Martin Ingvars bok Hjärnkoll på vikten och den ger mig många aha-upplevelser! Rekommenderas! 
#6 Om du har synpunkter på den tråden på Kolhydrater i Fokus så kan du väl skriva inlägg där, där det hör hemma istället för här? 
#7 Källhänvisningar finns i överflöd! Bara att läsa mer på den sajten om du är intresserad
Eller be om tips. Här är en bra sida att söka kunskap på.
Måste säga att den bästa metoden är den man kan stå ut med. ^^ Skämt å sido.. just nu kör jag en variant där jag äter Naturdiet alla mål utom middagen. Middagen består av en lätt måltid med halva tallriken grönsaker. Går ner i vikt, mår bra och är nöjd. När jag ska börja jogga om några veckor så ökar jag matdelen bara så jag orkar med och kroppen inte bryter ner sig.
#15: Gut att det funkar för dig. Är/var du inte hungrig med den där ersättningen? Åtminstone i början? Jag åt 4 bars naturdiet om dagen i fyra veckan för några år sen. Jag höll på att bli tokig av hunger, i alla fall de första dagarna.
#16 Näe jag är inte hungrig faktiskt, inte ens i början. Äter påse kl 10, 12 & 14, sedan middag runt 16:30-17 och det står jag mig på tills nästa dag. Blir jag superhungrig tar jag en kopp kaffe, det dämpar hungern.
Överskottsenergi i form av kolhydrater lagras som glykogen i kroppen. Bara om du äter mer än vad du förbrukar och dina glykogendepoer är uppfyllda, omvandlas kolhydraterna till fett och lagras som kroppsfett. Men det händer med alla kalorier, oberoende på om du äter fett eller om du äter kolhydrater som sedan omvandlas till fett.
Vad menar du med "förr i tiden"? För 20 år, 100 år, eller stenåldern och varför skulle folk inte ha kunnat äta var tredje timma? Varför skulle det över huvud taget behövas att äta var tredje timma?
Glukoneogenes är processen där kroppen producerar glukos av glykogen. Glykogen bildas för övrigt av kolhydrater. Kroppen sparar ungefär 100 g glykogen i levern och 400 g i musklerna som energireserver. En vuxen människas glukosbehov är ungefär 160 g om dagen. Hjärnan behöver 120 g om dagen. Kroppen kan bara bilda ungefär 180 - 200 g glukos om dagen. Eftersom 3/4 sparas i musklerna som energi och eftersom erytrocyterna enbart kan ta energi från glykogen, blir det bara över 40-50 g till hjärnan om man inte äter kolhydrater. Resten av energibehovet måste hjärnan tillgodogöra sig av ketonkroppar, men det är ingen snabb energikälla och därför blir det energibrist i hjärnan. Avstår man från kolhydrater, har kroppen problem att fylla upp sina glykogendepots igen. Därför måste kroppen bilda glukos av andra ämnen än glykogen, t.ex. av aminosyror. Det krävs 2 g protein för att framställa 1 g glukos och själva processen är mycket energikrävande. Tomma glykogendepoer leder till brist på snabb energi och dålig återhämtning efter träningen.
Jag vet inte varför jag ska behöva slå ditt låga blodsocker. Jag läste en gång att de som äter LCHF räknade ut hur många kalorier de äter och konstaterade att jag äter nästan dubbelt så många kalorier. Ändå gick jag ner 15 kg på 6 månader och håller min idealvikt sedan 3 år. Jag äter så mycket jag vill och jag tränar 2-3 ggr i veckan styrketräning. Jag behöver inte bry mig om mitt blodsocker och jag behöver inte räkna kalorier. Jag äter de riktiga kolhydraterna och de riktiga fetterna och det mår jag bra av och alla mina blodvärden är OK. Det räcker med att skippa de skadliga kolhydraterna, som godis, tårta, bullar osv. och om jag någon gång äter snabba kolhydrater i form av frukt, som tex. bananer, är det inget problem för att jag förbränner sockret snabbt. Om man äter kolhydrater och tar upp alla viktiga ämnen som finns i frukt, har man tillräckligt energi för att träna och för att vara mycket aktiv.
Det som är poängen är att man ska äta kolhydrater tidigt på dagen och minska på eftermiddagen och kvällen. Förr i tiden åt jag ingen frukost och resten av dagen åt jag kött, fisk och godis, men jag åt inte mycket för att jag ville gå ner i vikt, men ändå gick jag upp och var jämt hungrig. När jag träffade min man, lärde han mig hur man äter riktigt. Han sa att en kolhydratrik frukost leder till att energifabrikerna i cellerna (mitokondrierna), som förbränner energi startas. Jag skippade godis, kött och fisk, men åt massor av vegetarisk mat och åt mig mätt redan på morgonen med sunda kolhydrater och protein. Jag åt och åt och var aldrig mer hungrig. Ändå gick jag ner i vikt och stannade att gå ner just när jag hade min idealvikt.
Säger till en gång till. Shakti du behöver inte ge svar på tal. Då kommer diskussionen snart vara igång igen och det vill jag inte! Det har visat sig tidigare att det inte fungerar att ha en vettig diskussion om det här ämnet, tyvärr.
Sen är det skillnad på att förklara att det fungerar för mig, men fortfarande vara ödmjuk för andras erfarenheter.
//Ylva-Li - satjvärd
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag vet inte vad du har för källor, men information gällande vissa påståenden du ger går det att hitta på många ställen (tex Wikipedia om du inte har något lärobok i biokemi eller humanfysiologi). Om du inte visar mer nyfikenhet så tycker jag i så fall att ämnet är färdigdiskuterat.
Glukoneogenes är processen där kroppen producerar glukos av glykogen.
Du tänker på glykogenolys, vilket är något annat än glukoneogenes.
Därför måste kroppen bilda glukos av andra ämnen än glykogen, t.ex. av aminosyror.
Dvs glukoneogenes.
Avstår man från kolhydrater, har kroppen problem att fylla upp sina glykogendepots igen.
Inte om man har normalt blodsocker.
Jag vet inte varför jag ska behöva slå ditt låga blodsocker.
Ett normalt blodsocker ligger runt 5. Du hävdade att kolhydrater behövs för hjärnan. Mitt svar var att hjärnan behöver en normal blodsockernivå.
Som jag ser det gällde inte ämnet vad som fungerar för viktminskning eller inte (som sagt, jag har själv gått upp i vikt på LCHF), snarare hur kosten påverkar oss gällande andra aspekter (dvs grundläggande humanfysiologi i allmänhet).
Visst, om man inte har kunskap, måste man titta i böcker och då kan det inte hända att man förväxlar ett begrepp med ett annat. Men har man det mesta i huvudet, tittar man inte så mycket i böcker och då kan det hända att man förväxlar ett begrepp. Sådana här misstag utnyttjas naturligtvist av somliga för att dumförklara sin motdebattör, för då anser han slippa att bemöta hans argument. Men det ändrar ingenting på att innehållet, slutsatsen och siffrorna, dvs. alla mina argument stämmer. Om du har en lärobok hittar du säkert siffrorna jag skrev om och om inte, kan jag tippsa dig att kolla på wikipedia ( http://de.wikipedia.org/wiki/Gluconeogenese ). Sen är det bara att räkna efter om jag har räknat rätt och antingen skriva varför jag har räknat fel eller erkänna att jag har räknat rätt.
Tyvärr är ditt argument, att så länge blodsockret är "normalt" kroppen inte har problem att fylla sina glykogendepoer, inte relevant, för att det som du kallar "normalt" är blodsockerns nivå när man mäter den på morgonen, före måltiderna (fasteblodsockret). Men det är inte normalt att ha så lågt blodsocker (fasteblodsockernivå) hela dagen, för att man ju behöver mat/kolhydrater för att leva och att fylla sina glykogendepoer. Har du räknat ut hur mycket protein kroppen behöver för att framställa det dagliga behovet av 160 g glukos av aminosyror? Kroppen skulle förbruka 320 g protein om dagen. Det är proteinet som befinner sig i ungefär 1,5 kg steak.
Om blodsockret befinner sig på 5, innebär det att 100 ml blod innehåller 90 mg glukos. Det skulle betyda (räkna gärna efter) att 1 l blod innehåller 900 mg glukos och 5 liter blod innehåller 4500 mg glukos. Det är alltså bara 4,5 g, som är ganska lite med tanke på att kroppen behöver 160 g om dagen. Förklara gärna hur du får det att gå ihop.
Men det är inte normalt att ha så lågt blodsocker (fasteblodsockernivå) hela dagen.
Ett normalt, dvs för kroppen eftersträvansvärt (homeostatiskt), blodsocker ligger ungefär i spannet 4-6, fastande eller inte. Högre blodsocker vill kroppen normalisera genom att frisätta insulin. Om blodsockret blir förhöjt under en längre tid väntar till slut micro- och makro-vaskulära komplikationer (på samma sätt som hos en typ 2-diabetiker). Dock är det vanligt att man ibland har högre blodsocker om man äter kolhydrater (och inte tränar så hårt så att insulinkänsligheten är väldigt bra).
Om kroppen inte skulle kunna fylla sina glykogendepåer skulle ju dessutom alla som inte åt kolhydrater har svårt att ägna sig åt fysisk aktivitet, vilket jag aldrig stött på. (Det kan förekomma omställningsbesvär, men det är något annat.) Själv har jag inte några speciella problem när jag genomför min dagliga joggingrunda, eller mina styrketräningspass (numera sällan pga tidsbrist). Michel Blomgren, och Charles L Washington (jag tror han heter så) är andra exempel.
Har du räknat ut hur mycket protein kroppen behöver för att framställa det dagliga behovet av 160 g glukos av aminosyror?
Även fett kan användas.
Om blodsockret befinner sig på 5, innebär det att 100 ml blod innehåller 90 mg glukos. Det skulle betyda (räkna gärna efter) att 1 l blod innehåller 900 mg glukos och 5 liter blod innehåller 4500 mg glukos. Det är alltså bara 4,5 g, som är ganska lite med tanke på att kroppen behöver 160 g om dagen. Förklara gärna hur du får det att gå ihop.
Som sagt, förhoppningsvis har man inte så mycket högre blodsocker (större mängd glukos) även om man äter kolhydrater. Att blodsockret i varje ögonblick bara består av ca 5 g glukos, säger ju inget om hur snabbt det kan omsättas. Om kroppen förbrukar 160g på ett dygn så behöver 5g omsättas på 45 minuter. Det låter väl inte som en orimlig siffra? Du skrev ju själv i #18 att kroppen kan bilda 180-200g om dagen. (Den siffran skulle jag vilja ha en närmare referens till, men jag såg tyvärr ingen på din Wikipedia-sida. För att få en bra siffra så tycker jag att studien borde vara gjord på personer som äter lite kolhydrater och tränar hårt, men de studierna brukar tyvärr lysa med sin frånvaro.).
Sedan så är 160g inte någon undre gräns. Som du själv antydde i #18 så kan kroppen vid behov förbränna betydligt mindre, främst genom att använda ketonkroppar till hjärnan (eftersom fria fettsyror inte passerar blod-hjärnbarriären). Jag har sett siffran 40-50g, och artikeln Famine response på Wikipedia nämner siffran 30g för hjärnan.
(Ditt påstående i #18 om ketonkroppar: "det är ingen snabb energikälla och därför blir det energibrist" låter skumt. På vilket sätt är de långsammare? Och i så fall varför skulle omsättningtakten ha något att göra med om det blir brist eller inte?)

Shakti, jag tycker att det är tråkigt att du inte kan låta bli att klanka ner på lågkolhydratkost. Du strösslar tveksamma fakta omkring dig och drar märkliga slutsatser av dem.
Jag har ätit väldigt lite kolhydrater under 3,5 år vid det här laget. Jag har inga hälsoproblem, tvärtom; jag mår toppen och är i bättre form både psykiskt och fysiskt än någonsin. Det verkar säkert märkligt för dig som är övertygad om att varken muskler eller hjärna får den energi de behöver om man inte äter rejält med kolhydrater.
Jag skulle vilja be dig att tänka över hur det kommer sig att många mår så bra utan en massa kolhydrater, trots att du vet att det är både omöjligt och farligt…
Shakti: Läser du vad jag skriver? Jag VILL inte ha någon diskussion om det här ämnet. Det har visat sig förut inte fungera, och att fördumma andra medlemmar är absolut inte ok! Man får tycka olika. Att ha olika åsikter är bara sunt. Men det gäller också att acceptera varandras åsikter. För vi har alla olika erfarenheter. Det går inte alltid att omvandla alla efter sin egen åsikt, tyvärr.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det är ju inte utan orsak som folk lägger om sin kost och påbörjar den ena dieten efter den andra. För det mesta är det för att folk vill bli smala och börja må bättre, för att deras gamla livstil och matvanor gjorde dem sjuka och tjocka. Någon som däremot lever ett hälosamt liv, äter sunt och är smal har ingen anledning att ändra om sin kost och brukar sällan göra det heller. Och dessa människor äter varken mängder med fett eller utesluter kolhydrater från sin kost och inte har de heller samma osunda matvanor som människor som blivit tjocka och sjuka på grund av sin kost. Mig veterligen är det inte dessa som får diabetes 2, blir feta och får hjärt och kärlsjukdomar med mera utan snarare de först nämda.
Ändå läser man i var och varannat svenskt forum, i svenska tidningar och på bloggar som kostdoktorns och fröken Dahlqvists om hur skadliga kolhydrater skulle vara och att det är dessa som skulle göra en sjuk och att det som man verkligen bör äta är en massa fett. Men det här stämmer INTE för i så fall skulle ju även dom som varken äter mängder med fett eller utesluter kolhydrater från sin kost bli tjocka och sjuka. Inte skulle jag heller ha kunnat gå ner i vikt och fått min hälsa tillbaka om dessa påståenden skulle stämma. Felet kan alltså inte ligga på lågt fett intag och kolhydrater utan måste ligga på det vad tjocka och sjuka människor verkligen äter. Dvs mycket fet mat och mängder med dåliga kolhydrater (och annat skräp) som godis, bullar, chips, tårtor, en massa pastarätter, såser, färdig mat, konserver osv. Det är ingen mat som jag eller någon annan hälsomedveten rekommenderar.
Min far t.ex. äter väldigt LCHF nära, dvs mängder med fett och kött. Pasta och frukt har han aldrig gillat och han har både diabetes 2 och är hjärtsjuk (har t.o.m pacemaker). Min mor är fet, har högt blodtryck och ligger i riskzonen för diabetes 2 och hon älskar fet mat. Min mans far åt också mängder med kött och fett och åt aldrig frukt. Han dog med 60 av tjocktarmscancer. Om någon säger att han mår bättre av lchf- dieten beror det på att han lämnar bort godis, bullar och sånt. Dom har alltså bytt ut deras mycket skadliga kost, till en inte helt så skadlig kost, men det är långt i från en sund kost.
En sund kost kan mycket väl bestå av kolhydrater och lite fett, men man måste äta de rätta fetterna och skilja mellan dåliga och bra kolhydrater och äta dessa i rätta mängder och där är alla människor som äter en sådan kost ett utmärkt bevis på hur bra dom mår av det. För det är ju inte dom som drabbas av fetma och andra matrelaterade sjukdomar och det är något som lchf-förespråkarna verkar ha missat.
Jag läste någonstans på kostdoktorns blogg, där han jämförde frukt med godis och menade att eftersom frukt också innehåller socker och att fem frukter om dagen i så fall utgör 18 kg socker om året i tillägg till de 40 kg renframställda socker som vi i genomsnitt får i oss med godis och läsk, att man därför bör undvika frukt. Men det absurda i det hela är ju att man varken ska äta godis eller dricka läsk och gör man inte det kan man med gott samvete äta frukt utan att vara rädd för det lilla sockret som finns i frukten och det är jag, min man och många andra som jag känner ett utmärkt bevis på att man kan leva och må utmärkt på. Dessutom är sockret i godiset raffinerat socker medan sockret i frukten är råsocker, till stor del bestående av fruktsoker som inte leder till att blodsockret stiger snabbt. Och vill jag ha snabb energi till exempel när jag tränar äter jag gärna en banan eller något annat kolhydratrikt och det gör mig inte det minsta om mitt blodsocker stiger lite grann. Det är ju helt normalt och inte går jag upp i vikt eller blir sjuk av det heller.
Poängen med det här långa inlägget som antagligen (med respekt till sajtvärden) blir mitt sista är att för en sista gång försöka få er att förstå att man verkligen inte behöver undvika kolhydrater för att må bra och att man tvärtom, behöver kolhydrater (vilket jag berättat om i tidigare inlägg). Det gör mig ledsen att läsa i forum och på bloggar där man påstår att kolhydrater gör en tjock och sjuk och att man bör undvika frukt när det finns så många som mår bra av det. Det skrivs ju knappt om något annat på diverse forum och bloggar som lhcf´are har. Var är respekten för oss som mår bra av kolhydrater och frukt och varför sprida ut lögner om att det gör en sjuk? Det är ju bland annat detta beteende som får mig att undra över om inte kolhydratbristen lett till energibrist i hjärnan eller varför beteer man sig då där?
För övrigt tycker jag att det är tråkigt att man får propagera lchf i forumet, men kritik och diskussioner om det är inte önskat.
Shakti: Jag tror du har missförstått mig. Det är skillnad på att propagera och att informera. Det är helt ok att tala om att man går på en diet etc, och hur det fungerar för en själv, än att hävda att ens diet är den enda rätta och att alla andra är dumma i huvudet.
Det senare är INTE ok. Det spelar ingen roll vilket diet man går på.
Att jag valt bort diskussion om just LCHF är för att det tidigare har försökts ha trådar om huruvida det fungerar eller inte, och de spårar alltid ur.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
För mig funkade det att slänga bort alla matregler och fokusera på träning. :-)

LCHF funkar bra för mig. Genom att minska kolhydraterna (jag äter max 20g/dag) håller jag nere blodsockret och blir inte sugen på sötsaker som tidigare.
Vad man än äter för fördelning (fett, kolhydrater, protein, alkohol), så tror jag att det viktigaste är att äta så "ren" mat som möjligt.
Lågkolhydratkost funkar bäst för mig
Åter till trådstartarens ämne - innan även denna tråd blir låst pga smutskastning! 
Jag har bantat mig till min övervikt och det började jag med i lägre tonåren… Har testat i stort sett ALLT!
I november 2008 gjorde jag en gastric bypass och det har hjälpt mig jättemycket! Jag mår toppen och har gått ner drygt 50 kg. Har ca 6 kg kvar till normalt BMI.
Efter open så har jag gjort om mitt liv helt och hållet. Jag tränar regelbundet, flera gånger i veckan; mest styrketräning, men också kondition. När jag blivit lättare har det blivit ROLIGT att motionera!
Äter enligt LCHF också…
Mitt råd till människor som vill ner i vikt är mental träning (var förberedd och framför allt MOTIVERAD), en bra kost (det som din kropp mår bra av) samt motion efter förmåga!
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... 
Det glöms lite i debatten. Överviktiga har ofta provat allt. De äter lite men går endå upp i vikt. För dessa kan LCHF vara räddningen. Har man något/ några kilo över så går man ner med vilken metod som helst. Så det går inte att säga att den ena eller andra vägen är rätt.
Många har ätit LCHF många år och att säga att de är mindre smarta än andra är i sig inte ett smart uttryck. Alla här inne har samma mål.
Att gå ner i vikt. Så kämpa på alla! Som TS skriver så är det kul att läsa om alla som lyckat och på vilket sätt. Det inspererar mer än att höra om hur dåligt men ska må för att man valt pulver , LCHF eller vv.
Själv -8 kg minus efter graviditet av amning och mindre mat
-5 kilo herbalife
-5 kilo LCHF.
Äter åt LCHF hållet nu men inte strikt

Själv har jag gått ner 12 kg genom att minska mängden mat. Jag äter allt, även sånt jag inte ätit tidigare så som ex hamburgare, men bara lite. Inga pommes.
Däremot har jag inget sockerberoende över huvud taget och äter därför inga sötsaker, kakor, bullar eller liknande.
>>>Malum domesticum<<<

SNÄLLA SNÄLLA NI!!! Jag startade inte den här tråden för att ni ska tjafsa med för/motargument mot LCHF! (eller andra kostvarianter heller för den delen)
Shakti - starta en blogg om du vill debattera så mycket inom ämnet! Jag har sett dig förstöra fler trådar genom att kliva in och stampa ner alla som skrivit i dem. Mycket av det du skriver är intressant, men starta en egen tråd då! Allt jag ville veta var hur folk nått resultat med hjälp av deras kost. Jag vill inte ha en debatt om huruvida någon diet fungerar bättre än en annan!
Ok så låt oss nu fortsätta berätta om våra framgångar med respektive kost! UTAN DEBATT! Går det? 

(en liten parentes) Shakti. Jag menar inte att sparka ut dig ur tråden, men istället för att argumentera så hårt och aggressivt. Kan du inte berätta istället hur du äter och tränar samt vad för resultat du fått, både hälso men även viktmässigt? Intresserad. För hur du än äter så måste det vara bra eftersom du argumenterar så hårt mot LCHF. (och egentligen, varför bli så aggressiv? Kan inte folk få äta hur de vill?)
(en parentes till)
Grattis till alla er som lyckats på eran respektive kost! Jag har upptäckt att sättet jag äter på fungerar mycket bra! Även om det inte är LCHF längre så har jag kvar tänket, och har bara dragit ner på överskottsfett (som bacon, bea, grädde, ost), och äter mer kolhydrater under dagen, men mindre under kvällen. Och det funkar verkligen!!
OT, men hoppas det är okej jag skriver detta. Känner att jag bara vill få ur mig detta.
A: Aggressivitet
Jag tycker inte att någon har varit aggressiv i denna tråd. Hade jag dock velat få det som en aggressiv debatt hade jag fått/läst det. Men det är väl det som är det svåra med skrift, man har inget tonläge, kroppsspråk och sarkast går ej fram m.m.. Vill man kan man få allt att bli aggressivt.
Tips: byt ut "men" mot "och", och skriv jag (/du) (inte vi, ni m.m, hoppa inte heller över jag/du).
Kan vara istället för är, kan också ibland vara passande att skriva.
B) Grupperingar:
Det finns viktväktare, LCHF, folk som tränar mycket OSV. I alla de här grupperna finns de folk som blivit aggressiva, och "extrema" (i dålig bemärkelse). Problemet är dock att en del drar alla över en kam som t ex äter en diet. Det finns dem som tycker att LCHF är aggressiva, att överviktiga är lata och saknar självdisciplin. Och ja, det finns säkert någon som stämmer in på de kriterierna, men absolut inte alla.
Dra inte folk över en kam, och låt inte fördomarna styra.
C) Ylva-Li. Kanske skulle du kunna starta en tråd här på viktminskning i fokus där endast LCHF diskuteras. T ex här finns det ju folk av båda läger, medans på kolhydrater i fokus (dit jag har för mig att du brukar hälsa oss att diskutera LCHF om?) mest finns folk som är för. Här kanske man kunde ha en debatt med närmare 33% för, 33% mot, 33% neutrala men med liten åsikt. Istället för på KIF där jag skulle uppskata att en LCHF för/mot tråd skulle bli 1 % mot, 10% neutrala, 89% för.
#38 Det är svårt. Diskussioner för och emot kommer alltid upp lite nu och då, dessvärre brukar de alltid spåra ur. Annars skulle jag inte ha något emot att låta er diskutera detta. För diskussion är bra och nyttigt, olika åsikter är nyttigt. Men smutskastning är allt annat än ok.
Att kalla folk som äter en diet för mindre intelligenta är inte ok, och anser jag vara rätt aggressivt. Det är inget jag tollererar här. Egentligen spelar det ingen roll vilken diet det skulle vara, om du förstår hur jag menar. Orsaken är den otrevliga stämmningen som blir i dessa diskussioner.
Med det inte sagt att jag föralltid förbjuder all diskussion om ämnet. Görs det på rätt sätt och sköts snyggt, man respekterar varandras åsikter, då kommer jag inte lägga mig i. Dock kommer jag inte själva öppna upp någon sådan diskussion.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||

Hej ttss! Jag förstår inte var du menar att jag dragit alla över en kam? Och jo jag tyckte att en viss person uttryckt sig i aggressiv ton både i denna tråd och i andra trådar.
Jag tycker även att mina inlägg var riktade och inte att någon ska känna att jag dragit alla över en kam. Jag tycker även att det framgick att det var mina åsikter. Skrev inte vi/ni heller.. Så ja hoppas detta tjafs kan vara över nu för det var inte vad tråden var ämnad för.. (och ja jag anser det vara tjafs..)
39# Jo, jag förstår, det har väl kanske inte har varit världens mysigaste vänligaste tråd.
Det som är synd nu är att diskussionerna hålls för sig själva så att säga, De som gillar LCHF diskuterar med de som gillar LCHF och vice värrse.
Nej att säga att folk är mindre intelligenta pga en viss diet tycker jag också är "fel", och jag tycker att det är BRA att du inte tolererar det. Jag måste ha missat just det.
Ämnet är kanske fortfarande för känsligt, för att ha en "debatt om".
Vill ge dig en aplåd, tycker att du gör ett väldigt bra jobb som Sajtvärd! Kan inte vara lätt alla gånger!
mimsivimsi: Jag pratade inte om dig, eller någon annan. Jag har inte skrivit att du/någon specifik person har gjort något.
Dock finns det allt för många som drar alla över en kam när de skriver. Inte sagt att du har gjort det! Bara att när man läser online eller pratar med folk så kommer en del med påhopp om en hel grupp, från en del människor.
Alla har rätt till en åsikt. Inget i texten var riktad just till dig, jag skrev inte att du skrev vi/ni, eller att dina åsikter inte var riktade.
Mitt förra inlägg var lite mer allmänt och OT, men kände ändå att jag ville få ut en del av min åsikt av ämnet.

#41 oj förlåt, hehe missade att du pratade i allmänhet och inte till mig. ;) hehe när du skrev OT tänkte jag att du skrev TS (alltså till mig, trådstartaren) suck alla dessa förkortningar.. ;)
Håller med dig dock….
Tror att denna tråd håller på att självdö. Vem blir peppad av varandras dieter nu? ;)
Jag tycker det är intressant att läsa om andras dieter just för att man själv kanske får upp ögonen för något som passar en bättre än det man kör själv. 
Mimsivimsi,
, det är så lätt att missuppfatta någon! Förkortningar är oftast bara jobbiga att läsa, men de går snabba att skriva 
Jag är ledsen om det är så som ni uppfattar mina inlägg, som agressiva och ilskna. För mig handlar dock viktminskning inte enbart om att gå ner i vikt och att klappa alla på axlarna som gör det, liksom jag heller inte klappar barn som äter godis på axlarna och låtsas att tillsatsämnena som finns där endast är av godo bara för att de inte ska bli ledsna och oroliga för sin hälsa, utan för mig handlar viktminskning om att ta hand om sin kropp att ge den det som den behöver och i rätt mängd, vilket automatiskt resulterar i viktminskning och förbättrad hälsa. Att tillsatsämnen gör mer skada än nytta är inget som jag håller tyst om bara för någon som sitter brevid mig äter dessa och att kolhydrater är det bästa näringsämne att leverera energi till kropp och hjärna är heller inget som jag anser att jag behöver hålla tyst om bara för att somliga inte äter dessa.
Det är inte meningen att förolämpa någon med att skriva att LCHF kosten leder till energibrist i hjärnan utan det skriver jag så som om jag skulle skriva att en viss kost inte är bra för matsmältningen. Det betyder inte att en som äter LCHF automatiskt är dum utan bara att han inte kan uppnå sin fulla potential med den här kosten. Om sen folk uppfattar det som agressivt och ilsket kan jag tyvärr inte göra något åt.
Mimsivimsi frågade mig hur jag äter och tränar och vilka reslutat som jag fått. Ok. För att göra en lång historia kort. För några år sedan var jag väldigt sjuk och dessutom överviktig. Jag hade en massa diagnoser, som adhd, panikångest, depression, generellt ångestsyndrom osv… Jag mådde väldigt dåligt och hade ingen koll på kropp och hälsa. Jag åt ohälsosamt, mest färdig mat, ute på mc-donalds, godis, bullar, en massa kött och mjölkprodukter, en massa snabba kolhydrater i stället för långsamma, frukost åt jag sällan och inte tränade jag heller.
Jag prövade den ena dieten efter den andra och visst gick jag ner i vikt på dessa dieter, men inte förbättrade sig min hälsa och förstås dröjde det inte länge förren jag hade gått upp dessa kilon igen. Sen träffade jag en väldigt hälso och kostmedveten man som själv varit väldigt sjuk en gång i tiden och som healade sig själv. I 20 års tid har har studerat kropp, psyke och hälsa. Han förklarade för mig hur jag bör äta och vilka ämnen som kroppen behöver och vilka ämnen som är ohälsosamma och vad det är som gör en sjuk.
Jag började med att äta frukost på mornarna, bröd gjort av dinkel (naturligtvis fullkorn av ekologisk odling) eller amaranth, i stället för råg och vetebröd, med lite fettreducerad ost och tomat på. Hur nyttigt och hälsosamt dinkel är kan ni läsa om här: http://www.green-n-lean.se/dinkel.html och om amaranth här: http://www.nyfikenvital.org/?q=node/2056 Och pastan som jag numera äter är också gjord av dinkel (fullkorn och av ekologisk odlig, precis som nästan allt jag äter).
Färdig mat och konserver är ett minne blott, liksom kött och mjölk. Sötsaker som godis, bullar och annat skräp äter jag väldigt sällan. Ett par gånger om året kan det bli en bulle eller två på sin höjd. Som mellanmål kan det hända att jag äter en skiva knäckebröd (dinkel förstås) eller en dinkelsemla och frukt naturligtvis, ett äpple och en banan eller två om dagen minst. Annars äter jag frukt och bär som säsongen erbjuder, jordgubbar, vattenmelon, vindruvor, blåbär, persikor, aprikoser med mera. En middag kan bestå av några potatisar, ett ägg stekt i kokosfett och spenat t.ex, eller så lagar vi en god grönsaksoppa med endast naturliga ämnen.
Läsk dricker jag heller aldrig mer, men ett glas apelsinsaft kan jag beställa mig i bland om vi är på kaffe eller så, helst färdigpressad om det finns att få förstås. Sötningsmedel och lightprodukter är också ett minne blott. Lightläsk är ju ännu skadligare än vanlig läsk, för att det ofta innehåller sötningsmedlet aspartam. Om jag blir sugen på något smått eller kanske lite småhungrig kan det hända att jag äter ett par nöttter eller några "majstångar", ekologiskt odlat. Eftersom jag tränar (styrketräning några gånger i veckan) tar jag två proteindrinkar om dagen som extra proteintillskott och då ett märke som inte innehåller skadliga ämnen som aspartam och som heller inte innehåller en massa socker. Två till tre liter vatten dricker jag också om dagen.
Nu har jag varken depressioner, ångest, adhd eller annat mer och behöver inga mediciner längre. Men naturligtvis var det inte endast kosten som gjorde mig frisk, utan vi arbetade även psykologiskt med mig och så började jag ju också att träna. Inom sex månader gick jag ner 15 kg och är nu på min idealvikt som jag inte har några problem med att hålla längre.

"Det är inte meningen att förolämpa någon med att skriva att LCHF kosten leder till energibrist i hjärnan utan det skriver jag så som om jag skulle skriva att en viss kost inte är bra för matsmältningen. Det betyder inte att en som äter LCHF automatiskt är dum utan bara att han inte kan uppnå sin fulla potential med den här kosten. Om sen folk uppfattar det som agressivt och ilsket kan jag tyvärr inte göra något åt."
Jaa du, Shakti…Nu gör du det igen. Du har fortfarande inte förstått hur kroppen och hjärnan fungerar, utan du fortsätter att sprida dynga.
Jag kan garantera att min hjärna fungerar minst lika bra, om inte bättre, som när jag åt en "nyttig" kost med massor av bönor och fullkorn. Mitt jobb är intellektuellt krävande och min arbetsgivare skulle inte tolerera att kvaliteten på mitt arbete sjunker.
Jag tycker synd om dig eftersom du tydligen inte vill eller saknar förmåga att förstå hur kroppens biokemi fungerar. Det är tråkigt att du uttrycker dig nedsättande om andra personer och deras tankeförmågor på grund av din okunskap.
Jag gick ner i vikt genom att börja träna, men åt och äter fortfarande det jag vill när jag vill det, dvs husmanskost, godis, skräpmat, grönsaker, chips och frukt, med mera, med mera, bara i mindre mängder än innan.
Så nyttig kost kan du ju inte ha ätit, för i så fall skulle du ju inte ha behövt ändra på den. Du bara ändrade en skadlig kost till en en annan skadlig kost. Bara för att du åt fullkorn och bönor betyder det inte att hela din kost var nyttig. Det beror på vilken sorts spannmål som man äter och inte bara om det är fullkorn eller inte. Bönor är heller inte den nyttigaste sorten grönsaker och sen beror det på vad man annars äter, men många vet inte vad som är sunt.
Det är din åsikt att jag inte förstår hur kropp och hjärna fungerar och att jag sprider ut dynga, men jag har samma åsikt om dig. Men eftersom jag inte vill låta nedlåtande, anmärker jag det inte i varje inlägg som du gör, så du får ta itu med det som du projicerar på mig och bekämpa dina negativa sidor på dig själv i stället för på andra.
Dyngan som sprids ut kan man läsa på LCHF sidor. Läser man där framställs kolhydrater som något farligt och en frukt innehåller så mycket socker som jag vet inte hur mycket läsk. Att mjölk innehåller hälften så mycket socker som läsk säger man inte och kostdoktorn menar att frukt innehåller samma socker som läsk. Men han tar inte hänsyn till att blandningen är lite annorlunda och att frukt för det mesta innehåller mer fruktos och mindre snabba sockerarter som läsk. Han glömmer också bort (eller vet det kanske inte ens) att raffinerat socker i läsk är något helt annat än råsocker även om det är samma sockerarter. Som höjdpunkt har han ett diagram som ska visa hur lite vitaminer och mineraler det är i frukt i jämförelse med lever och ägg utan att ta hänsyn till att frukt består 70-90 % av vatten och att man för en objektiv jämförelse skulle ha jämfört enbart med fruktköttet. Sen undrar jag om det är meningen att färgerna i diagramet är varandra så lika att det inte går att se vilka mineraler och vitaminer det är. Det är det som jag kallar att sprida ut dynga som folk läser på sidan och sen sprider ut på forum och lurar andra utan att vara medvetna om det.

"Så nyttig kost kan du ju inte ha ätit, för i så fall skulle du ju inte ha behövt ändra på den. Du bara ändrade en skadlig kost till en en annan skadlig kost. Bara för att du åt fullkorn och bönor betyder det inte att hela din kost var nyttig. Det beror på vilken sorts spannmål som man äter och inte bara om det är fullkorn eller inte. Bönor är heller inte den nyttigaste sorten grönsaker och sen beror det på vad man annars äter, men många vet inte vad som är sunt."
Du bara spekulerar hej vilt. OK, då ska jag berätta ungefär vad jag åt tidigare.
Massor av både färska och tillagade grönsaker som olika gröna blad, tomater, broccoli, sparris, paprika, lök, vitlök, purjolök, sockerärtor, fänkål, vitkål osv. Rotfrukter som morötter och potatis. Frukt och bär varje dag (inga jättemängder visserligen). Grovt surdegsbröd, röda linser, svarta bönor och fullkornsris, quinoa. Fisk, ägg, yoghurt, ost, lite kött. Olivolja och smör. Färsk citron och örter som piff, utöver kryddor. Jag lagade allt själv; varierad mat från rena, ekologiska råvaror. Kort sagt en kost som de flesta dietister eller GI-förespråkare skulle applådera.
Du säger att en sådan kost är skadlig, men jag håller inte med. En frisk person med en välfungerande ämnesomsättning kan mycket väl äta så och må jättebra! Har man däremot svajigt blodsocker med begynnande metabolt syndrom eller diabetes funkar det inte.
Shakti, det du skriver om hjärnan stämmer inte alls. Liksom det mesta övriga du skriver om. LCHF är inte farligt, punkt. Släpp det nu, i alla fall i denna tråd! Att man kan må bra av andra typer av kost är självklart. Vi är olika. Men det betyder inte att LCHF är farligt!
Skriv på Kostdoktorns sida om du vill utmåla honom som lögnare. Det är oerhört fegt och lågt att du gömmer dig här och skriver ner duktiga, kunniga, välutbildade personer. Konfrontera dem direkt istället och ta diskussionen. Dessutom kidnappar du denna tråd från trådskaparen som uttryckligen har bett dig låta bli. Jag har dessutom upprepade gånger bett dig ta diskussionen på kolhydrater i fokus, men jag inser ju att du inte vågar. Jag tycker bara synd om dig.
Eftersom diskussionerna går vidare så låser jag denna tråd. Trådskaparen är mer än välkommen att skapa en ny tråd, för nytt försök för att diskutera det ämnet som hon frågade om.
Angående själva diskussionen om LCHF så måste jag fundera hur jag ska göra. Jag återkommer med ett konkret förslag senare. För det här fungerar visst inte.
//Ylva-Li - sajtvärd
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||