Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 16194 ggr
Musiken
0

Hur stor ar en normal portion?

Jag har problem med att veta hur mycket jag borde ata.. Jag vet att jag ater for mycket for min storlek - for jag ater samma portioner som pappa och exet! Pappa ar aktiv med sin bodybuilding och promenader, och exet jobbar stenhart for att ga upp i vikt….
Sjalv ar jag bara 156 och borde vaga mindre an vad jag gor sa att saga.

Problemet ar ju bara att jag vant mig vid stora portioner. Och de ger mig stora portioner, for det ar ju sa jag alltid atit. Och jag far sa fruktansvart daligt samvete om jag inte ater allt som jag blir serverad, och mamma blir nojjig over att jag ska ga och fa anorexia for att jag ater lite mindre an vad jag normalt gor Obestämd

Sa hur stor ar egentligen en normal portion? Hur manga potatisar? Hur manga kottbullar osv?

[vaargen]
10

Oj, det är ju typ den svåraste frågan som finns(väldigt mycket beroende på vad du äter) men här har du ett exempel.

Zaphix
0

Det bästa sättet enligt mig att ta reda på hur mycket man bör äta, mängdmässigt då, är att lära känna sig mättnadskänsla. Alltså sitta rakt upp och ned och äta en tallrik mat, inte sitta vid datorn, TV'n eller sitta och prata med någon, utan fokusera på sig själv.

Att känna efter och vara ärlig mot sig själv, att nu känner jag mig inte hungrig längre, utan nu känner jag mig lagomt mätt. Att känna skillnad på suget efter mat för att kroppen behöver maten, och känna suget efter maten för att man är sugen, för att det är gott.

Lära sig lyssna på sig kropp, och faktiskt göra som kroppen säger, det tror jag man kommer långt med.

Så gör jag iaf och äter lagomt stora portioner för mig, jag blir alltid lagomt mätt, okynnesäter inte längre och har lärt mig hur mätt jag behöver känna mig efter en måltid för att klara mig till nästa utan att bli jättehungrig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

AlbaStiffler
0

Tror jag läst nån gång att man ska äta lika mycket som får plats i dina kupade händer.

Tycker åxå det är jättesvårt att inte dela lika på maten med min sambo. Blir så att jag äter över min storlek. Men man får börja med att fylla på grönsaker på tallriken och fylla över halva tallriken, sen resten (som knappt får plats) och sist lite sås (eller om man har något annat onyttigare).

[ErikSvensson]
0

Fast det där fungerar ju sådär bra.

Äter du broccoli eller jordnötter så kommer energi-skillnaden vara enorm. Man räknar väl med att hungersdämpningen kickar in ca 20-30 min in i måltiden. Därför är det viktigt att äta långsamt och lyssna på kroppen. Sen bör man alltid sträva efter att äta tillräckligt mycket energi så att man är mätt i en 5-6 timmar efter måltiden iallafall.

Erik

Hoppfull
0

Det är nog ändå ganska sällsynt att man sitter och äter så långsamt så att det tar 30 minuter, vilket ju är tiden det tar innan man känner mättnad. Så det nog ganska bra att veta i förväg vad som är en lagom portion för den egna kroppen.

För min del tror jag att det är ganska ovanligt att man kan äta en normalstor portion och sedan hålla sig mätt på den i 5-6 timmar. Den normala förbränningen innebär att man vanligtvis är tom i sin magsäck max 4 timmar efter intagen måltid (om man inte äter LCHF förstås).

Jag skulle föreslå att du, Musiken, laddar hem ett kaloriprogram så att du kan räkna ut hur mycket energi maten innehåller. Då är det lättare att veta hur stora mängder man kan äta. OM du inte äter LCHF för då gäller ju lite andra premisser (även om de oxå räknar kalorier).

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Musiken
0

Oj, en porttion i kupade hander… Det ligger jag bra langt over Tyst

Och visst ar det sa, Hoppfull! Speciellt pa korta raster pa jobbet osv nar man ar stressad. Kaloriprogram ska jag prova, dock ar jag pinsamt dalig pa att gora saker till en vana Obestämd Har dock alldeles nyss upptackt att min favoritkedja har tagit in maltider som ar markerade med alla naringsamnen, kalorier osv tydligt. Grona ringar for bra varden, gula for mattliga och roda for "sant man kanske inte borde ata for mycket av" :P Haller mig matt, samtidigt som jag vet precis hur mycket jag ater av vad! Och da jag vet att de ar en fullgod portion sa forsoker jag halla mig till dem pa mina luncher och sen forsoka ta lite mindre at gangen vid middagen sa magen inte protesterar hogljutt at en drastisk portionsminskning :)

Hoppfull
0

Ja och så kan man fylla på med grönsaker så att man blir extra mätt när man drar ner på mängden mat.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

TjockaBerta
0

"Hur många potatisar"?

Ja, själv har jag sällan ätit mer än en halv potatis. Det brukar vara lagom för mig utom om det är sill förståss. Glad

>>>Malum domesticum<<<

Mimsivimsi
0

jag har ett jättebra tips!
Ät alla dina måltider på en assiett (liten tallrik), då får du bara plats med hälften!

Norahamster
1

En normalportion (som jag har fått veta(av en knäpp dietist!!)) är ca

100g kött/fisk etc

+ 2-2.5 potatisar i "äggstorleken" eller 2dl ris/pasta

+grönsaker.

Men som man vill minska i vikt så är mitt bästa tips att äta på fasta tider, absolut inte småäta och träna tex ta en löprunda spela fotboll…

Mimsivimsi
0

#10 det där är alldeles för mycket kolhydrater för en normalt arbetande person som tränar ett par gånger i veckan. I alla fall om det gäller varje måltid. Ok frukost och möjligtvis lunch men sen bör man nog inte äta sådär mycket potatis/pasta/ris.
Skulle snarare säga ca 100g kött/fisk etc + 1-2msk kokt ris/1 liten potatis eller motsvarande mängd i pasta/bulgur/couscos. Sedan halva tallriken kokta grönsaker. Broccoli, morötter, blomkål, vitkål, zuccini, paprika eller annat.
Annars håller jag med om fasta tider och någorlunda regelbundet. Är inte så stor förespråkare av frukt dock då det är mest socker, men en havrepannkaka som mellis? Eller liknande.
Och träna en halvtimme 3-5 ggr/vecka..

Norahamster
0

#11 så har jag fått lära. Men om man försöker minska vikten håller jag med dej :)