Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettoperationer
Läst 7917 ggr
BlomsterTitti
0

gastric bypass op i höst?

Hej!

Jag ska göra en Gastric Bypass operation i Augusti detta året. Den 18.

Jag undrar om det är fler som ska göra en operation snart så kanske vi kan prata, diskutera och jämnföra lite. Det vore väldigt kul att ha någon att prata med som går igenom samma sak ungefär samtidigt.

Jag började min resa på 149kg och har sen förra sommaren gått ner till ca 130kg på egen hand. Eller ja, nästan iallafall. Jag har fått olika tabletter från min läkare. Det senaste är Zenical, som ska ta bort en del av fettet som man äter. (köpte alli innan) Men jag har även fått reductil, innan det togs bort från marknaden.

Jag är ny här, men känner att jag kommer bli väldigt aktiv på det här forumet.

Ha en bra dag i solen! =)
MVH Titti

[ErikSvensson]
0

Eftersom du redan bokat en tid så antar jag att du inte är öppen för kostförslag samt en avbokning av denna op? Jag skulle rekommenderat att du provade LCHF (det är svårt att råda någon att äta enligt den modellen utan att vara fanatisk..) men jag har själv tappat 26 kg på ett halvår genom att helt sluta med kolhydraterna. Det skadar ju inte att prova om du vill/kan/orkar? :)

Rekommenderar hellre att man tar itu med sina 'mentala' matproblem framför kniven, för det kommer ändå krävas en kostförändring om det skall hända något efter op. Har bekanta som inte alls gått ner trots GB så.. det fungerar tyvärr inte för alla.

Erik

BlomsterTitti
0

Hej.

Jag har redan lagt om min kost en hel del och kommer fortsätta med det efter operationen.

Och jag har också gått ner 20-25kg på egen hand under det senaste året, men känner att jag behöver en operation.
All heder till alla som klarar av att gå ner utan att "ta till kniven", men jag kommer göra en operation och därför också få en stor knuff i rätt riktning.

Om det inte blir några komplikationer med operationen så kommer man gå ner. Man kan i stort sätt inte misslyckas. OM man inte trycker i sig endast socker, så klart.

Jag är väldigt bestämd över att lyckas med detta och jag har ca 70kg övervikt. Är 1.60 lång.

Men tack ändå för tipset och jag kommer självklart gå in och läsa om LCHF. All information och alla tips är bra.

Titti

[ErikSvensson]
0

Tjena igen!

Det är sjukt bra jobbat redan nu! Fortsätter du i samma stil så kommer du vara normalviktig inom 1-1½ år och det är ju riktigt bra. Jag är väldigt skeptisk till operationer men jag förstår att det ibland kan hjälpa även om vi inte riktigt vet långtidseffekterna av det än.

Jag önskar dig all lycka med vikten och allt framöver hur du än väljer att göra! Och återigen, mycket bra jobbat! Skrattande

Erik

Ylva-Li
0

Verkligen helt otrolig minskning!
samtidigt kan jag förstå att du vill ha hjälp, för du har mycket kvar. Dessutom är det ju ett krav för att få operation, att gå ner själv ett visst antal. För det blir ju omlägg i kosten efter operationen också. :) Det är ju inte bara att trolla och göra en operation, så är allt bra sen. Det är nog mycket kamp efter med. Man kan ju inte forstätta äta som tidigare och tro att det ska fungera. ;)  (Inte till BlomsterTitti menat nu, för det vet du ju.)

Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går. :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Maggan71
0

Min gastric bypass är det bästa jag gjort!

Men precis som påpekats här i tråden handlar det om en kostförändring också.

Med stöd av operationen går man garanterat ner i vikt första året eller så. Tanken är, anser jag, att man ska utnyttja det året till att göra en långsiktig livsstilsförändring.

Jag har börjat träna, jag tänker på vad jag äter (lchf) osv.

LCHF funkar även för opade, i alla fall har det funkat för mig. Det finns de som tydligen dumpar på fett, men jag har inte gjort det. Mår toppen på LCHF!

Nu tror jag inte att jag kommer kallas på fler efterkontroller (opades i nov -08), men OM jag skulle göra det så skulle jag nog inte prata LCHF inför dietisten i alla fall… *skrattar* Tyvärr är det fortfarande lightprodukter à la viktväktarna som rekommenderas…

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

fluffis
0

Nu är inte meningen att jag vill förstöra tråden men jag har hört talas om folk som misslyckats med en magsäcksoperation. Poängen är att magsäcken blir väldigt väldigt liten, och under första tiden måste man äta väldigt lite. Därefter kan man öka mängden mat och till slut töja ut magsäcken så att man går upp i vikt igen. Har jag fått helt fel för mig eller kan det vara så?

Maggan71
0

Visst är magsäcken töjbar, men inte SÅ töjbar! Den blir större, men kan aldrig återgå till ursprunglig storlek.

Jag har två vänner som gjort op, gått ner en jäkla massa kilon och sedan sakta men säkert gått upp i vikt igen. Jag vill dock inte säga att operationen misslyckats - även om de är mina vänner så måste jag erkänna att de inte till fullo tagit vara på chansen. En av dem vet jag säkert lever nästan uteslutande på pizza, kebab, hamburgare och dylikt… Med den kosten går man självklart upp i vikt - även om man bara får i sig små mängder åt gången…

Operation är ingen mirakelkur! Som jag skrev ovan så handlar det om en långsiktig livsstilsförändring.

Ylva-Li
0

#7 Precis min mening. :)
Man ska nog se operationen som en putt i rätt riktning. Men jag tror allt för många tar det som en mirakelkur, där man sen bara kan äta som vanligt.. Och blir förvånade när de sakta men säkert går upp igen.
Då  har man nog inte riktigt förstått allvaret i det hela tyvärr.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

BlomsterTitti
0

Självklart är de så att man kan förstöra för sig själv.

Magsäcken är ca 1½ dl stor efter operationen. Men fyller man den uteslutande med godis eller annan dålig mat (som pizza och liknanade) så går man självklart inte ner så mycket i vikt och tillslut så går man upp igen.
Men det känns som om man nästan måste anstränga sig för att misslckas. Och då är de inte opertionen utan en själv som misslyckas.

Jag ser operationen som en jävla möjlighet för mig att kunna gå ner i vikt. Och jag kommer ta vara på den möjligheten.
Man är dum om man inte gör de, så kul är de inte att opereras.

runas
0

Jag genomgick min GBP op 15/4 nu i år och har tappat över 27kg, den dagliga smärtan i knäna är total borta, likaså halsbrännan, har fått ny ork att börja röra mer på mig.

#9 Du har varit jätteduktig som gått ner så mkt redan på egen hand! Stor eloge till dig!

Ang olika metoder/dieter så hade jag innan jag bestämde mig för op testat det mesta med urusla resultat varför en op var min sista chans/hjälp att få bukt med det hela. Kirurgen sa att jag var genetiskt belastad med fetma…

En op är ingen mirakel kur utan det hela hänger på patientens förmåga och lust att verkligen vilja förändra sitt liv, op är en knuff i rätt riktning, ett hjälpmedel…

Jag tror inte att någon VILL operera sig, så kul är det inte och det är tufft första tiden, tro inget annat men för en del är det sista utvägen och jag tycker inte att man  ska hacka eller försöka ändra på folks beslut. Alla måste få göra som de tycker är bäst för sig själv oavsett om det är med op eller olika dieter.

Stort lycka till med din op!! Har du frågor får du gärna höra av dig…

// Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden.//

Meghan
0

Magsäcken är INTE 1½ dl stor efter open, den är som halva din tumme knappt. Den lilla del som lämnas kvar kan INTE tänjas ut igen, det är helt fel som många tror. Den delen avmagsäcken är inte så elastisk iaf.

Tarmen är omkopplad så maten passerar INTE magsäcken utan går direkt ner i tunntarmen. Det är därför man kan få en dumping om man överäter, äter för fett eller sött. Om man äter utan att tugga ordentligt eller för snabbt.

Man kan dock "lära" sig att pressa ner mer mat än vad man bör göra i tunntarmen, och på så sätt gå upp i vikt. Men det är mycket ovanligt att man går upp om man är en "normalätare". Har man ett stört ätberoende så bör man ta kontakt med en psykolog före open. 

Jag opererade mig i Maj -09 efter flera års bantande. Hade ont i leder, ischias och hälsporrar i båda hälarna. hade så ont ibland så jag kunde knappt stödja på foten. Vid invägningen samma dag som open bägde jag 109 kg, min maxvikt var 114 kg och ALDRIG mer säger jag.

Jag hade jojobantat i 15 år och kommer aldrig mer att tillåta mig bli tjock igen, blir svårt ifs också med den mängd mat jag numera äter.

Idag 14 månader senare har jag gått ner 49 kg och har nu st 36-38 och mår så oförskämt bra, och är så tacksam att jag fick denna operation. Jag har förlängt mitt liv anser jag och slipper föjldsjukdommar på fetma.

Jag har hela tiden mått förträffligt bra och maten är en baggis, jag kan inte ens tänka tanken att stoppa i mig för fet och söt mat.

Man får ett helt annat "tänk" och det går inte att äta helt fel, för då reagerar kroppen vilket är bra. En signal för mig att tänka till nästa gång jag äter "fel" mat för min del.

Jag har turen att kunna äta precis vad jag vill, men också turen att inte vilja stoppa i mig onyttigt. Kan ta en kanelbulle till fikat, kan äta en ½ bakelse men det lockar inte så mycket längre, och inget jag saknar alls.

Känner du att open är rätt för dig så önskar jag dig lycka till, och hoppas att du får må bra genom din resa. Bra forum med högt i taket och vettiga människor är:

www.regndroppar.com/forum

Lycka till önskar Ann

BlomsterTitti
0

Hej, idag har jag haft min första dag utan mat. De som alla kallar flytet. 
Dagen är verkligen inte slut för mig, jag jobbar nätter och har fortfarande ganska mycket likadan sömnrytm. Så jag kommer förmodligen vara vaken hela natten också.
Men änsålänge går det ganska bra. Men jag känner mig nog lite hungrig, eller så är de bara att jag borde vara hungrig vid den här tiden. Har tagit och blandat till 3 naturdiet och kommer nog blanda till ett par till innan det är dax att sova.

Den här perioden kommer bli svår känner jag. Om 2 veckor är det operations dax och jag har redan gått ner de kilona de ville att jag skulle gå ner.

Det känns bra.

Någon som har några tips att ge mig? Mot hunger kanske, eller annat. Allt är välkommet..

=)

Maggan71
0

Gratulerar till första dagen! Skrattande

Glöm inte att dricka vatten, minst 2-3 l per dag. Det fyller magen och hjälper mot hunger.

Du behöver bara "stå ut" första dagarna, sedan blir det liksom lättare av sig självt att flyta.

Lycka till!!

BlomsterTitti
0

Hej, ville bara säga att i morgon är det operationsdax för mig.

Jag tror att de kommer bli jättebra.

=)

Kattflicka
0

för de som är intresserade av överviktoperationer så vill jag rekommendera sidan www.viktop.se

Meghan
0

Jag rekomenderar en MYCKET bra sida för GBP operationer

www.regndroppar.com/forum

Hoppas allt har gått bra med din operation :)

Kattflicka
0

#16 ska ta mig en titt på den sidan! tack för tipset.

fet-vagabond
0

Hej!

Jag ska göra en gastric sleeve-operation den 21/9! Lycka till alla ni som har op framför er och grattis till er som redan har genomgått det!

Här finns min blogg där jag skriver om min operation.

www.systerlyster.wordpress.com

Här på min ifokus-sida kan man även läsa om mitt LCHF-försök, som tyvärr inte ledde till någon varaktig förändring (förutom att jag aldrig mer tänker äta lightprodukter….)

Ha det gott allihopp!