Gary Taubes about why we get fat
Gary Taubes, den prisbelönta vetenskapsjournalisten bakom boken Good Calories Bad Calories intervjuas här av svenska läkaren Andreas Eenfeldt.
Det handlar om viktkontroll, socker, cancer och varför träning inte är bra som hjälpmedel för viktnedgång.
Orkade inte lyssna på hela.
Det vanliga "tugget", tyckte jag. *suck*
Haha! Nä nä, Shintaida, det vanliga "tugget" är fibrer, äta mindre och träna, träna och träna. 
Jag upplevde det som att dom pratade i LCHF-termer. Har jag fel? För det var inte helt enkelt att lyssna när det var en massa bakgrundsljud och ingen text.
Lite tråkigt med ljudet, jag håller med.
Dom vanliga viktnedgångsrelaterade kostråden är det vanliga "tugget" , typ - fibrer, motion och att äta mindre. 
Gary Taubes är mer av en nytänkare och hans bok Good Calories Bad Calories kom ut 2007.
Vad går den boken ut på?
Vill ju inte köpa en bok som jag känner motstånd mot.

Ingen motion?
Kalorier in och fler kalorier ut för att gå ner, är ju välkänt.
Så VAD är goda och dåliga kalorier?
Det är något jag aldrig fattat!
Shintaida, det enklaste du kan göra är att skriva in en fråga i en sökmotor som exempelvis - Altavista eller Google.
Till exempel "how to open a bottle of wine" …
…eller som i detta fall "Good Calories Bad Calories" 
Detta sätt ger svar på flera olika frågor…
(att sedan kunna tolka svaren, är en annan historia - källkritik och vetenskaplig metod.
)
Gary Taubes bok "Good calories, bad calories" är tyvärr oerhört träig och svårläst, ungefär som att läsa en doktorsavhandling. Men sammanfattningsvis kan man säga att Taubes är inne på LCHF-tänk, och menar att det är kolhydraterna som gjort oss sjuka och överviktiga. Ungefär som Atkins på sin tid. Boken är oerhört väl underbyggd med en massa hänvisningar till forskningsrapporter och vetenskapliga rön, och det är det som i mina ögon gör den svårläst. Men hans teorier är intressanta, och han gör ett oerhört kunnigt intryck.
Andreas Eenfeldt, mer känd som Kostdoktorn, förespråkar LCHF.
Jag läste precis i senaste numret av LCHF-magasinet en intervju med Staffan Lindeberg som skrivit böcker om och förespråkar stenålderskost.
Han besökte för ett antal år sedan en söderhavsö som heter Kitava. Befolkningen där drabbas inte av några västerländska vällevnadssjukdomar. De äter mycket frukt, cassava, jams, sötpotatis, ja, i stort sett allt som växer vilt, kokosnötter, kött och fisk. Men ingen industriellt framställd mat, inga transfetter. Däremot både naturliga fetter, protein OCH naturligt förekommande kolhydrater.
När Taubes höll på att skriva sin bok kontaktade han Lindeberg för att få veta mer om hans erfarenheter av Kitava. När han fick höra att befolkningen där åt mycket kokosnötter blev han eld och lågor - det stödde ju hans teorier om att man kan äta mycket mättat fett och ändå inte drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar. Men när Lindeberg påpekade att befolkningen på Kitava förutom kokosnötter också äter mycket stärkelse i form av sötpotatis, majs, yams m m - var Taubes inte intresserad, och han utelämnade också Kitava i sin bok. Lindebergs slutsats: det som inte stämde med Taubes egna slutsatser var inte intressant.
Från LCHF-magasinet nr 3.
Jag säger som jag gjort många gånger: utesluta kolhydrater nästan helt eller helt, fungerar säkert för ett antal personer, men långt ifrån för alla. Personligen gillar jag kolhydrater och mår bra av att äta dem och har inga problem med sockersug eller dito.