Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 4197 ggr
Mimsivimsi
0

Så äter jag och mår bra!

Ja så startar jag nu en ny tråd då den förra blev låst pga att diskussionen gick ur styr.
Den förra tråden hette "bästa viktminskningsmetoden". Jag vet inte hur man länkar, men någon kanske kan hjälpa mig?

Jag tänkte att man kunde skriva här hur man äter och tränar för att må bra och även berätta hur mycket man gått ner på hur lång tid! Låt oss peppa varandra och kanske öppna ögonen för någon som inte hittat sitt sätt att äta ännu.

Ingen kommenterar negativt på varandra i denna tråd. Det är en glad tråd! :)
Och ang LCHF, för att undvika diskussioner för/emot denna kost finns det ett forum enbart för detta och de som vill veta mer kan läsa på kolhydrater.ifokus.se
Med denna tråd vill jag gärna veta andra kostvarianter! (har ätit LCHF i 3 år men nu gått ifrån det)

nyborjare08
0

Här är den gamla tråden. (Du länkar genom att kopiera webadressen till den sida du vill länka till, skriv i den tråden du vill skriva i, markera det ord du vill länka, klicka på länkfiguren här ovanför, klistra in webadressen i rutan länkadress, klicka på infoga länk. Klart!)

Bergspuman
0

Jag har just idag gjort en nystart med Viktväktarnas program.

Det är ett program jag följt förut med framgång. Och jag har alltid mått väldigt bra under tiden jag ätit enligt den metoden. Den tycks passa min metabolism och min kropp.

Jag fungerar inte så bra med tung och stabbig mat, mår lätt illa då och känner mig uppsvälld och så. Ett typexempel är om jag ätit någon typ av nötfärsbiff, stekt potatis och sås via cateringen på jobbet. Det undviker jag numera, får nästintill sura uppstötningar och känner mig däst i många timmar efteråt. Julmaten med korvar, syltor och sådana där saker är också ett typexempel på mat som inte fungerar för mig. Liksom smörgåstårta, gräddtårta.

Tycker bäst om att äta fisk, ägg, kyckling, bönor / linser, kanske köttfärs eller rent nötkött, någon gång fläskkotlett, och kombinera med grönsaker och ris/pasta/potatis. Jag behöver både protein och kolhydrater för att känna riktig mättnadskänsla.

Sysslar med gymträning, gjorde en nysatsning även där vid midsommar, och kombinerar med konditionsträning. Det blir 2-3 pass i veckan, vilket är ungefär vad jag har tid/ork med.

nyborjare08
0

Jag är så glad att jag hittade LCHF för drygt två år sen. Äntligen känner jag att jag tack vare kosten kan ha kontroll på mitt sockersug och jag har brutit min ständiga viktuppgående trend. Det ären så enorm vinst för mig! Glad Maten är god och näringsrik och lätt att variera och jag känner mig piggare, gladare och är friskare.

Maggan71
0

Äter enligt lchf… *ler*

När det gäller träning så kan jag rekommendera Blossoms 4-veckors kom-i-form-program som fanns i Blossom magazine nr 2. Det fick i alla fall mig att komma igång med träningen på allvar! Inte alltför tufft för en nybörjare, även om jag fick träningsvärk… Roligt dessutom!

Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid... Flört

Mojjan73
0

Som jag skrev i förra tråden så äter jag naturdiets påsar 3 ggr/dag och så äter jag en lättare middag. Halva tallriken grönsaker är ett måste för mig. Har funkat riktigt riktigt bra och vikten ramlar av mig. Träning kör jag situps på min pilatesboll plus några andra övningar på den, cykeltur på ca 1 mil och så varvar jag med powerwalk. Funkar finfint nu när vädret är lite svalare men fortfarande stabilt. Glad

Chestnut
0

Fettsnålt med mycket frukt och grönt är vad som funkar för mig. Fräscha sallader, kyckling, vit fisk (sej är mums!) och lätta mejeriprodukter (har dock börjat köpa fullfeta och späda med vatten vid tillagningen istället).

Med vänliga hälsningar
Chess

Norahamster
0

Mitt bästa tips är att helt enkelt (kanske inte) äta mindre än vad man förbrukar. Andra tips är att äta regelbundet (ej småäta) "skippa" den feta såsen, äta fullkornsprodukter, ej vitt bröd snacks osv. Jag har aldrig haft någon diet utan i stället ätit lite och rört mej mycket. Funkar super!!

Mimsivimsi
0

#2 känner igen mig i det där med "tung stabbig mat". Blir likadan. Hade inga problem med fet mat när jag helt uteslöt kolhydrater men nu när jag äter "vanligt" så passar lagom bäst. Lite kolhydrater och lite fett, men absolut inga lågfett produkter. Mycket grönsaker. Jag mår så himla bra just nu! :)

#3+4 jag var också så himla glad att jag hittade LCHF för lite mer än 3 år sedan! Tack vare LCHF har jag fått en bättre syn på äkta mat. Innan det var det mest färdigmat eller halvfabrikat. Hade knappt någon koll, jojobantade som sjutton. Dock har jag kommit till större insikt nu och insett att kolhydraterna inte är boven i dramat utan det handlar om att äta med måtta och rätt saker! Men det hade aldrig gått om jag inte helt uteslöt det jag var beroende mot. Nu har jag byggt upp en så pass bra självinsikt och det har gått så oerhört lång tid så jag faktiskt står emot suget! (jobbigt ibland, kan erkänna)
Men jag mår MYCKET bättre nu än på LCHF, mest psykiskt för jag klarade aldrig att hålla mig kolhydratfri varje dag så fick ångest om jag gjorde "avsteg". Nu gör det inget för det är inte förbjudet längre! Men som sagt, äter med måtta!

#5 Åh berätta mer! Naturdiet, vad är det i deras "påsar"? Blir man inte hungrig/sugen? Hur länge har du kört så här?

#6 jag är lite inne på samma grej nu efter ett så strikt liv på LCHF. Men tror aldrig jag kommer gå tillbaka till lowfat/diet produkter. Riktig mat ska det vara för min del. Kan du rekommendera några fiskar som inte är så dyra? Och gärna nåt recept med det? ;)

#7 Håller helt med! Jag brukar försöka äta min mat på en liten tallrik så man inte kan överäta. Ett annat tips är att när man lagat "för mycket" mat så lägg in i lunchlådor direkt, innan du äter. Då är det svårare att ta en till portion när man är klar. Och så räcker det ju till dagen efter!

Chestnut
0

#8 Pangasius och sej är lätta att få tag på och goda. Alaskan pollock är också gott. Vill minnas att jag för länge sedan publicerat recept på fiskgratäng mm i någon tråd…

Med vänliga hälsningar
Chess

Zaphix
0

Försöker äta så mycket råkost som möjligt och så mycket naturlig mat som möjligt, men fuskar ett par dagar i veckan med qourn/soja.
Försöker även att äta så lite animaliska produkter som möjligt.

Kött äter jag dock inte utan är vegetarian sedan snart tio år tillbaka (kött innefattar alltså både fisk och kyckling, vilket endel inte verkar tro).

Det mår jag bra av.

I övrigt motionerar jag, har äntligen börjat springa nu i veckan, sprungit i intervaller 30-45 minuter fem dagar denna vecka. Ska försöka springa fyra dagar i veckan nu framöver.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Ylva-Li
0

Jag äter enligt viktväktarna. :) Det fungerar bra för mig. Hittills har jag gått ner 12 kg, men mer ska till förstås. (Har 40kg kvar ungefär.)
För mig passar deras synsätt bra då jag inte klarar av att utesluta saker alls. Blir tokig! Så för mig funkar det bättre att dra ner på det, men fortfarande få om jag vill och har "råd". Att räkna points är super för mig. På det sättet ser jag klart och tydligt vad jag kan äta och hur mycket.  Det ger mig en bra uppskattning om vad mat är. T.ex så är en pizza ca 43 points. Jag får äta 41 points per dag. Alltså betyder att jag visst kan äta en pizza, men då kan jag inte äta nåt mer den dagen, plus att jag måste norpa några bonuspoints på den veckan. ;) Det har resulterat i att vi äter pizza väldigt väldigt sällan numera.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Norrbysa]
0

Mitt bästa tips är att fokusera mindre på maten och mer på motion och träning.

Mat-mässigt så passar GI min livsstil.

Mojjan73
0

Mimsivimsi: Naturdiets påsar innehåller 110 kcal/påse. Jag äter en kl 10, en kl 12, en kl 14 & sen kvällsmat runt kl 17. Har inga problem med sug eller hunger utan klarar mig finfint. Men jag måste hålla tiderna för annars blir jag vrålhungrig så det är väl enda nackdelen. Vid akut hungar innan middagen så kan ett äpple eller annan frukt slinka ner.

[GunillaR]
0

Jag bestämde mig att måndagen den 2 augusti skulle jag börja med att gå ner i vikt. Pga en utmattningsdepression och panikångest började jag äta. Det jag åt förutom normalkost var då choklad, kakor, glass, ost och vindruvor i kombination, stekt ägg på kvällen plus en dl turkisk youghurt med flytande honung. Till slut var jag konstant hungrig men av någon anledning smakade maten inte.

Eftersom jag gick ner 23 kg under ett år från maj 2004-maj 2005, så har jag menyer som jag gjorde då. Gick ner 8 kg med lågkolhydrat och resten med kalorimetoden.

Så den 2:e började jag med att köra med lågkolhydratmetod - högst omkring 30 kolh om dagen. Första dagen var ett helsicke. Jag mådde tjyvtjockt. Andra dagen något bättre men inte bra alls, sötsuget hade försvunnit dock. Jag kände som om min kropp inte ville ha denna diet. Tredje, fjärde och femte dagen fick jag näsblod.

Då bestämde jag mig för att byta till att räkna kalorier istället. Jag ligger på runt 1200 om dagen.

63 år gammal är jag och har morbus dercum, så jag kommer aldrig att bli smal igen men mindre överviktig är ett mycket bättre alternativ till överviktig. Jag vägde 92 kg vid invägningsdagen och idag väger jag 90 kg, alltså minus 2 kilo på 18 dagar.

Min kropp är glad igen, inget näsblod, inget illamående, inget sug även om jag kan känna mig hungrig då jag har "gått över tiden" och glömt att äta, det händer. Jag mår bra nu, är inte trött, magen mår bra.

Jag har som delmål minus 10 kilo på 25 veckor, det är ett halvår. Snabbare vill jag inte, men det verkar som att det fungerar nu.

Jag ska återkomma med rapport den 2 september, för då har jag hållt på en månad.

fluffis
0

De senaste tre veckorna (två veckor på heltid) har jag renoverat ett hus som jag och min sambo nyss köpt. Jag äter som en häst men jag jobbar som en häst också Glad. Har gått ner ca 1½ kg på de här tre veckorna. Det bästa är att det är roligt. Huset kommer att bli skitsnyggt! Glad

Hoppfull
0

Nu ska vi sätta igång med! Glad

Mitt problem har ju varit att ingen diet funkat överhuvudtaget för mig. VV är det som funkat bäst (lchf sämst) men jag går bara ner några kilo och sen står det still. Ja förutom att sluta äta helt då… då går jag ju ner men blir sjuk.

Så nu är planen att äta den vanliga maten vi äter (rena produkter och vällagat, gärna viltkött och hemkokta buljonger osv. jag äter heller inga mjölkprodukter och ingen säd) men pyttesmå portioner och så massor av grönsaker. Svält eller gränsen till svält är det enda som funkar för mig, så jag ska fokusera på grönsakerna och försöka äta ytterst lite mat. Vi får se hur det går och om jag får något resultat denna gång.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Mimsivimsi
0

weeeheeee nu har jag gått ner 1kg till! Så nu har jag bara 1kg kvar till mål!

Jag kör på som vanligt nu. Idag fixade jag äntligen cykeln efter mycket krånglande fram och tillbaka till cykelverkstan släpande på cykeldelar på t-banan (man får ju inte ta med hela cykeln o hos mamma där cykeln stod fanns ingen verkstad)..

Så nu blir det till att cykla till o från jobb! Ca 1 mil enkel väg.. :)

Hur äter jag?
Tränar på morgonen. Lagar havrepannkakor till frukost och eftermiddagsmellis. Tar med en lunchlåda från frysen med någon kycklingfilé, grönsaker o ris eller liknande.
Till middag blir det ungefär som lunchen minus riset.
Grönt te i massor på kvällen!
Japp det funkar för mig!

Hoppfull
0

Så duktig du är! Stort Grattis! Glad

TjockaBerta
0

Bra jobbat Mimsan. visst är det skönt att komma till sitt mål. Jag önskar dig många härliga cykelturer i höst.

>>>Malum domesticum<<<

Mimsivimsi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte dela med mig av resultat o visa att det GÅR! Första bilden är från mars i år, 4 mån efter graviditet. andra bilden tog jag igår! jag har nu nått min pre-grav vikt, fast så här tonad har jag aldrig varit!

Hoppfull
0

Grattis!! Glad Ser kanonbra ut!