frukost?
har brist på idér till frukosten, vill helst inte äta mackor..
men gröt har jag tjatat ut lite, eller kan iaf inte äta det varje dag o inte heller fil o flingor..
har någon tips på nyttig (typ fettsnålt och såndant, mättande typ nyttigt med vv-syn) frukost, så DELA MED DIG! :D
Varför fettsnålt? 3% fil mättar väldigt bra tycker jag mot lightvarianten.
Jag är en sådan som har svårt att äta på morgnarna (morgontrött), har därför hittat på en smoothie jag är förtjust i.
Obs den kräver att man inte är socker- eller kolhydratkänslig. Den består av lättvaniljyoghurt, 2 mosade mogna bananer och frysta blåbär.
Sedan finns ju äggfrukost, antingen kokta ägg eller äggröra, kan det vara något? Ingenting för mig men det finns ju andra…
Mackor behöver dessutom inte vara illa, om du kör grovt fullkornsbröd med pålägg som kokt skinka, eller makrill i tomatsås plus en driva med grönsaker. Jag brukar köra Euroshoppers grova fullkornsbröd, 2 skivor gör en såååå mätt.
superbra tips! speciellt den goda och enligt mig nyttiga smoothien :P ett kokt ägg är ju inte heller fel enligt mig :) mercí!

En lätt omelätt! Omeletter/äggröra kan man göra olika efter vad man är sugen på :)
Jag brukar röra ner två ägg (eller steka) och blanda i små fetaost bitar, soltorkade tomater…örtkryddor eller chili… ibland persilia :) Beroende på vad jag är sugen på eller vad som finns tillgängligt i kylskåpet :P
Men det är alltid gott och man är mätt ända till lunch och har energi så det räcker :)

Vilken sorts gröt äter du? Fins ju massor att väla på för variationen. Råggröt, havregryn både fiber och vanliga, bovetegröt, hirsgröt, mannagrynsgröt, risgrynsgröt… sen kan man ha olika saker på också=) Kanel, sylt av olika slag, äppelmos, färsk frukt, torkad frukt. Man kan också ha torkad frukt som te.x. aprikoser i gröten när man kokar den.
#5 ätit havregrynsgröt, fiberhavregrynsgröt, mannagrynsgröt, majsgröt till frukost men min mage tar upp det för fort, jag blir hungrig :P det är väl bara att lägga till en frukt till mellanmål innan lunchen :)

#6 Ja det är ju olika förståss beroede på vem man är, jag håller mig länge på gröt. Men om du vill ha mer mättnat så kan du röra i ett halvt(eller helt beroende på portionsstorlek) uppvispat ägg i gröten efter att du tagit den från plattan.
okej ja det låter ju iaf mättande :) får testa!

Ananas på morgonen tycker jag är kanon! Det är fiberrikt och gott, i fil eller yoghurt, kanske i en smoothie med.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Om jag t ex äter gröt så äter jag ett kokt ägg också för att då vet jag att jag håller mig mätt till lunch. Bara gröt funkar inte för mig heller.
Protein och fett brukar generellt sett ge en längre mättnad. Förr när jag käkade fettsnål smörgås och mussli så var man alltid hungrig efter ett par timmar även om man åt uppåt 1000 kalorier till frukost. Numera står jag mig minst 7 timmar på frukosten som oftast består av skivat ägg, lowcarb-bröd, 3% eko fil och bregott 75%.
En bra balans mellan de tre olika näringsämnena är att föredra och inte bara äta en kolhydratrik/fett/proteinsnål smörgås/grötfrukost.