Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 34198 ggr
[Liinda]
65

Istället för godis?

Jag behöver tips på vad man kan äta istället för godis på kvällen när sötsuget sätter igång? =)

botvid52
2

köp hem små burkar ananas,se till så det inte är socker tillsatt.

det ger inte så många kalorier.

Eller bestäm att du FÅR äta godis en dag var 14:de dag eller så,då blir tillvaron inte så grå=)

men det bästa är om du försöker stå ut,för efter ett tag försvinner godissuget,tar bara lite olika tid.

Om du underhåller sötsuget så försvinner den aldrig och då är du snart tillbaka på ruta ett.

man kan äta öljästtabletter och krom,det lär ta bort sötsug

[Liinda]
6

Jag har redan ett schema på att jag får äta lagom mycket godis på helgerna och det fungerar bra. Jag kan stå emot sötsuget men vill ändå ha tips på nåt man kan sitta och knappra på till teven =)

[YlvaP]
1

Morots- och gurkstavar med dipp

[Norrbysa]
2
  • En halv burk kesella med tinade bär är mums
  • En bit mörk choklad är nyttigt och gott.
  • Eller en brustablett med c-vitamin kan lura dig att du får i dig något sött.

Sen är man oftast hungrig eller törstig när man är sugen på godis så testa att äta mer mat och dricka mer vatten. (Eller så kan man ha brist på krom.)

vornanen
1

Jag brukar äta tinade bär om sötsuget sätter fart, annars har det till 90% hjälpt att dricka vatten. Brukar skiva upp ett äpple i småbitar/skivor och lura mig själv lite att det är godis, det fungerar för mig iallafall.

Calmare
1

Norrbysa, har i mina ögon det bästa alternativet! Glad

SaJo123
8

Borsta tänderna…? :-D

Ylva-Li
0

Jag har upptäckt att mitt sötsug faktiskt ofta är nåt så enkelt som törst! Testa att drick ett-två glas vatten när du blir sugen. Vänta 10 min och känn efter igen. För mig har det nog funkat 9 av 10 gånger ändå.
Annars brukar jag göra fruktsallad av frukter jag gillar. T.ex banan, äpple, ananas, apelsin. Passar mig perfekt och det mättar lite också.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Norrbysa]
0

För mig funkar det att dricka te. Utan socker men med lite mjölk i…

Om jag är riktigt sugen så tillåter jag lite honung men det behövs sällan.

Varma drycker är oxå mättande. :-)

Bemydream
0

Jag brukar oxå dricka te när jag blir kvällssugen. Lyxar till det med lite nya smaker ibland oxå Skrattande

"En tanke tänkt i trygghet, upprepade gånger, har en tendens att bli verklighet"

Cawolina
0

Jag älskar frukt, det gör så att jag lätt kan hålla mig borta från godis, jag gör antingen en bärsmoothie eller fruktsallad, ibland med lite fettfri glass och russi mums! :D

Mojjan73
1

Lite kesella som mixas med frysta hallon blir som en god glass. :)

[Liinda]
1

Tack för alla tips :D Fortsätt gärna skriva tips =)

Cawolina
0

Twining Voyage Indian Chai tea hjälper mig också på kvällen, det är så himla gott! Godaste te:t jag druckit <3

Om man går på LCHF är keso med bär gott :) helst mosa bären först så att det blir mer såsigt :P

När det kommer till frukt tycker jag att Red Delicious äpplen gör mig mest nöjd eftersom att de är väldigt söta :)

Clementiner t.ex är farligt, jag kan inte äta färre än 3 på samma gång xD

Erna
0

Jag kan bli sugen på choklad och äter då ett par rutor 70% mörk choklad.

Eftersom jag äter LCHF så gör jag hemlagad glass på grädde och bär.

Smaskens på kvällskvisten. Och inte går jag upp i vikt heller!

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Bergspuman
3

Mitt tips är lite radikalare: Sluta kolla på TV om kvällarna! Glad

Det är välkänt att de som sitter framför en TV äter mycket mer än den som t ex sitter framför en dator och skriver eller så.

Grodan
0
  • Nötter och fröer!
  • Ost
  • Frukt
  • Grekisk yoghurt.
  • Morot
  • 1 liter vatten.

#167 superbra tips! Eller helt enkelt införa regeln: inget ätande vid tv´n, samt/och/eller inget ätande mellan måltiderna och sedan ha ett strikt schema över måltiderna som skall vara enligt lite men ofta principen - då minskar suget mellan måltiderna

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

fluffis
0

Jag vill också tipsa om mörk choklad. Om man tycker det är för beskt så prova Marabou premium med hallonsmak eller mintsmak. Fruksallad är ju guld men tar så irriterande lång tid att skära upp. Om sötsuget blir för starkt tar jag till en proteinshake, http://www.svensktkosttillskott.se/produkter/pro_whey. Pulvret finns i jordgubb- eller chokladsmak och man blandar ut med vatten eller mjölk i en shaker och skakar. Det är det godaste proteinpulvret jag har druckit och samtidigt sparsamt med kolhydrater.

IaMiaMaria
1

Jag tycker att det är riktigt gott att strö lite kanel över äppelklyftor.

//Maria

Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

fluffis
0

Just det, äppelklyftor. En minut i mikron lite halvmjuka (eller ugnen om man vill det) med kanel på, det är gott.

En sak till som stillar sötsuget är att mixa halvfrusna bär med mixerstav eller liknande. Häll eventuellt i lite mjölk eller yoghurt om ni gillar det. Jag har i lite vaniljsocker om jag är riktigt sötsugen.

nyborjare08
0

Enda sättet att bli kvitt sötsug är att låta bli att underhålla det. Det gäller även med lightprodukter. Var ens gräns går får man kanske testa sig fram till. Vissa klarar att äta lite bär eller frukt, andra behöver nolltolerans. Mörk choklad kan vara lite förrädisk eftersom en del sorter faktiskt innehåller lika mycket socker som ljus! Ju mörkare desto bättre i så fall.

Bättre att försöka bryta vanan genom att göra något helt annat, t ex låta bli att titta på tv som nån föreslog Glad

ttss
0

Hittat en påse i affären med bara ekologiska torkade äpple bitar, alltså ingen socker, inget annat.

Är en 100g påse och innhåller någon stans mellan 300-400 kcal, påsen är dock ganska stor och innhållet är lätt.

Kommer inte ihåg namnet på märket, typ irene voltaire.

nyborjare08
0

#22 Även om det inte är tillsatt socker i torkad frukt så innehåller det socker. Dessutom mer per viktenhet än i färsk frukt. Det beror förstås på hur känslig man är men om man har problem med sockersug så tror jag inte att det är något bra alternativ, tyvärr. Det riskerar bara att underhålla suget.

fruktgumman
0

Kokt ägg med smör brukar jag ta när jag blir sugen. Eller makrill i tomatsås. Eller gnaga på kalla revbensspjäll. Eller lite stekt fläsk.

ttss
0

Självklart, men jag såg att ingen hade skrivit om det jag skrev om så jag ville bara flika in produkten, då den är väldigt god och innehåller samma sak som ett vanligt äpple. 

Många har redan skrivit om "LCHF" och mat/snacks innehållande lite kolhydrater, och TS behöver ju inte vara någon som drar ner på kolhydratern.

[Liinda]
0

Oj så många bra tips =)

fluffis
0

Jag tror det är olika det där med sockersug. Vissa måste underhålla det litegrann och vissa måste sluta helt. Jag har testat att sluta helt men det leder bara till att det en vacker dag slår runt i skallen på mig och jag hetsäter som en galning. Det har hänt. Det är inte skoj.

[Liinda]
0

#27 Jag är likadan. Så jag har så att jag äter lite ibland. Eller ska börja med det igen. Då jag råkade falla dit på det igen.

fruktgumman
0

Ja för den som klarar av att äta bara lite sötsaker går det väl bra. Men jag kan inte ta EN kaka t.ex, då tömmer jag hela kakfatet. För mig är det lättare att avstå sötsaker helt. Sötsuget höll i sig en vecka, men sen försvann det

fluffis
0

Jag har tänkt sååå många gånger att jag kan köpa en förpackning med kakor och äta en kaka ena dagen och en annan kaka nästa dag. Det fungerar inte utan jag kommer med säkerhet att äta upp alla på en dag/kväll. Utifrån detta har jag insett att jag måste börja handla sötsaker väldigt kortsiktigt. Svårt men ett måste för mig. Inget får finnas hemma för då är jag där och nallar direkt.

nyborjare08
0

#25 Du behöver inte försvara dig. Jag ville bara upplysa om att vi är olika sockerkänsliga, vi människor Glad Det är säkert en bra produkt om man inte är sockerkänslig men det är lätt att bli "lurad" att tro att eftersom det är så naturligt så triggar det inte sug. Men man får se upp helt enkelt.

ttss
0

31 Allt är så individuelt, har både ätit kolhydrats snålt och #vanligt" och försöker hitta det som passar mig bäst. 

Det allra viktigaste tror jag iallafall är att äta "ren" mat.

Grodan
0

Jag har ofta botat mitt sötsug med ett riktigt gott kvällste. Yogite eller egen hemblandning av örter. Kanel, ingefära, lakritsrot, nejlika och annat mumsigt har jag i för att få till en härlig sötma.

wanna-be-thin
0

ett väldigt effektivt tips är att börja STICKA eller VIRKA eller liknande, det är underhållande för händerna och så vill man(/jag) inte riktigt lägga ifrån mig det "bara en rad till.." så tänker man inte ens på gottiset :D

Grodan
3

En av mina nya mellanmål består av en halv liter apelsinjuice med fruktkött och utan socker. Det mättar bra, är sött och nyttigt.

nyborjare08
0

Söt är apelsinjuicen ja, men nyttig är den inte. Även om den inte innehåller tillsatt socker så innehåller juicen socker, faktiskt mer än i coca-cola! Fruktsockret i juicen består av hälften vanligt socker (sackaros) och hälften druvsocker (glukos). Här är en intressant artikel i Svenska dagbladet om att man har kommit fram till att fruktsocker gör oss feta.

Så det gäller nog att dricka det med måtta!

[Liinda]
0

Hehe jag kan verkligen inte sticka eller virka jag har ingen aning om hur man gör :P

Men jag har köpt hem sånhär lera man kan göra figurer av så det pysslar jag med ibland =)

Grodan
0

#36 Jag har aldrig lyssnat på snack om fruktsocker, för jag tänker att det i a f är nyttigare med frukt än med godis.

Bergspuman
0

#36 Tror inte på det där tugget om fruktsocker jag heller.

Däremot föredrar jag färsk frukt framför juice, för att man blir mättare av frukt och för att den innehåller viktiga vitaminer och mineraler jag behöver. Plus att juice tenderar att göra min mage sur.

nyborjare08
0

#38 och #39 Jaha, så forskningsresultat är alltså inte relevanta? Intressant ställningstagande. Visst ska man vara sunt skeptisk mot dåligt genomförda studier men i detta fall tycks det vara en välgjord studie. Fast min länk verkar inte funka i mitt förra inlägg. Testar att lägga in den igen: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fruktsocker-gor-oss-snabbt-feta_1759723.svd

Jag tror nog i så fall också att frukt är bättre än juice. Inte lika mycket socker i taget (svårt att äta 500 g frukt på en gång men lätt att dricka motsvarande mängd juice) och det slinker med lite fibrer som eventuellt mättar lite. Sen smakar det gott förstås! Inte att förglömma! Men vitamin- och mineralmängderna är större i grönsaker.

Är frukt bättre än godis? Hmm… se nedan jämförelsen med coca-cola…

Apelsin per 100g
Kolhydrater 8.9 gram (3.6 g sackaros, 2.7 g fruktos, 2.6g glukos)
Protein 0,6g
Fett 0,3g (ser att jag skrev fel i mitt förra inlägg - apelsin innehåller inte mer socker än cola)

äpple (8,2g kolhydrater), banan (18,3g kolhydrater!)

cola-läsk 10,9g kolhydrater/100g. Men det är väl en annan sorts socker? Nej egentligen inte: 4.0g sackaros, 3.4g fruktos, 3.5g glukos. Apelsin och äpple innehåller alltså nästan lika hög sockerkoncentration som i coladryck, banan ännu mer.

Bergspuman
0

#40 Det forskas ständigt om mat, och man har lärt sig så småningom att sikta och sålla. Jag tänker inte läsa länken till studien.

Inte heller tror jag på den. Om det är den jag tänker på, har jag redan läst den och avfärdat den, eftersom försökspersonerna (i USA) fick dricka stora mängder FLYTANDE fruktos. Alltså koncentrerad fruktos. De mängderna har man inte en chans att komma upp i vid normalt intag av frukt.

Du skriver att frukt har "lite fibrer" som eventuellt "mättar lite".

Och att "det är svårt att äta 500 g frukt på en gång".

Inget av det vill jag hålla med om. För egen del kan jag lugnt äta dryga halvkilot frukt i t ex en fruktsallad. Det gör mig väldigt mätt och min mage fungerar utmärkt. Kiwi t ex innehåller ämnen som sätter fart på magen.

Men jag äter ALLT, reducerar varken fett, kolhydrater eller protein, utom att jag dragit ner på portionerna för att tappa min övervikt.

Så de där råden om att dra ner på ditt, utesluta datt, det och det blir du fet av, bla bla bla - som florerar hit och dit, olika läror - olika teser - olika professorer - det betraktar jag mest som bullshit och väljer att inte lyssna på.

Jag äter mat som jag mår bäst av, och som passar mitt tränande.

Här lyssnar jag hellre på experter på träning som kan ge adekvata rekommendationer om vad man bör äta för att orka med sin träning, än på lösryckta studier på ett enda ämne i ett slags livsmedel.

Jag har också fått bekräftat från flera håll (näringsfysiologer, dietister, osv) att den Viktväktaranpassade kost jag äter just nu, är utmärkt för hälsan.

Det finns inget för övrigt som säger att man "måste" lyssna på forskningsresultat. Vi svenskar är så ängsliga av oss och det blir ett himla trumpetande om vem som äter "bäst".

Jag säger så här: VAR OCH EN BLIR SALIG PÅ SIN MAT.

Ät vad du vill så länge du håller dig frisk!

Och låt mig göra detsamma!

nyborjare08
0

Ok, jag valde fel mängder. Säg 1 kg frukt och motsvarande mängd juice? Poängen är att det är lättare att få i sig större mängder i flytande form än att tugga i sig motsvarande mängd. 

Råden i denna tråd riktar sig ju främst till trådskaparen som av vad jag förstår har problem med sötsug. Att ge råd om att dricka juice som innehåller socker tror inte jag är bra för just trådskaparen. Sött underhåller sötsug. Och är dessutom fettbildande enligt den studien (det är en länk till en artikel i svenska dagbladet om studien, inte en länk till själva studien). Och ja, jag tycker att studien är intressant och säger en del. Jag har inte sagt att någon "måste" lyssna till forskning, men jag anser att den kan vara relevant i vissa fall och att den också i vissa fall kan förklara samband. För dig personligen kanske du inte ser dem i detta fall men det betyder inte att de inte kan vara relevanta för andra.

"Ät vad du vill så länge du håller dig frisk!

Och låt mig göra detsamma!"

Ja? Jag har inte sagt något annat till dig i denna tråd. Denna tråd är främst till för trådskaparen.

Calmare
0

#42 Håller med dig till fullo. Tyvärr verkar många blunda för den moderna vetenskapen, man ser inte skogen för alla träden…

Grodan
1

#42 Jag har också problem med sötsug, men försöker att få i mig mer proteiner. Behöver även gå ner i vikt så jag tänkte att ett stort glas juice kunde vara bra som mellanmål… Jag älskar apelsiner, men tycker det är lättare att köpa god juice än goda apelsiner. Ofta kommer jag hem med apelsiner som inte alls är goda och som jag får slänga - de duger inte ens att göra juice på… Ibland på torg får man smaka och då är det mycket lättare att köpa apelsiner… Flört

Grodan
0

Angående fruktos, så har det GI 22 - det är väl inte såååååååå jäkla illa?

nyborjare08
0

#44 Om du har problem med sötsug så är inte lösningen att fortsätta äta/dricka sött. Tyvärr. Då gäller det nog att avstå söt smak för att bli av med suget.

#45 Fruktos kanske höjer blodsockret långsammare pga sitt lägre GI (är inte insatt i siffrorna så jag har ingen aning om vad 22 innebär). Men det höjer lik förbaskat blodsockret, och sen kommer svackan och suget när blodsockret sjunker igen. Apelsin innehåller ju för den delen mest sackaros och glukos, se inlägg #40 ovan.

Mojjan73
0

En bit mörk choklad, en kopp te eller så bara gnaga på en morot är det som funkar för mig i alla fall.