Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 4371 ggr
mal56kg
0

vv eller gi eller lchf

Ska satsa på att gå ner 5-10 kg under hösten men känner mig väldigt vilsen och vet inte hur,

Har testat LCHF, gillar kostupplägget och det känns sunt MEN har gått upp i vikt av det.  VV känns som ett säkert kort MEN gillar inte lightprodukter. GI kanske är mest rätt för mig.

Tänker LCHF med mindre fett, då blir det väl typ gi?

Eller ska jag vv tills jag gått ner och då smyga in LCHF.

Vad har ni för erfarenheter och tips?

Inkanyezi
0

Om du har en övervikt mindre än 10 kg, tror jag att det är oklokt att sikta på att gå ner så mycket på väldigt kort tid. Mer rimligt är att tänka sig en tid på kanske tio månader eller till och med mer. Visst finns det de som svälter sig ner i vikt på ett par månader, men kroppen tar stryk. Det är inte hälsosamt.

Om ditt mål är 56 kg, som nicken antyder, så väger du ju nu inte mer än omkring 65 kg, och för att det skulle vara en övervikt måste du vara omkring en och en halv meter lång. Om din längd är omkring en och sextio, så är du ju redan normalviktig, och en önskad snabb nedgång ser för mig närmast ut som ätstörning.

Om du är normalviktig kommer du troligen inte att gå ner i vikt med LCHF. Det funkar för att minska vikten om man är överviktig, allra bäst för kraftigt överviktiga. Men om man har en låg vikt kan det funka precis tvärtom. Det finns exempel på underviktiga som har ökat i vikt med LCHF.

nyborjare08
0

Om du har gått upp i vikt av den variant av LCHF som du har testat så har du inte hittat "din" variant än. Det kan krävas en hel del testande innan man hittar rätt eftersom vi är olika individer med olika behov. Tips om det får du nog bäst på kolhydrater i fokus.

GI funkar säkerligen bra på friska tränade personer, så det kan nog funka för dig om du tillhör den kategorin.

Det viktiga är att äta så naturlig mat som möjligt, inte vara rädd för naturligt fett och om du vill äta kolhydrater, att välja de med lågt GI.

Lycka till, vad du än väljer!

Bullisxxx
0

Usch vad svårt detta är… men jag har läst boken "Stenkoll på vikten" och där fick man sig verkligen en tankeställare. Lägg ner sockret - alltså gå in för GI-produktre kände jag efteråt. Man blev alldeles socker-förskräckt! Har ätit LCHF för jättelängesedan, vet inte ens om det begreppet fanns på den tiden, åtminstone hade jag inte hört talas om det men visst fungerade det jättebra men gick inte i längden. Blev helt knäpp av att få så oerhört lite kolhydrater i mig så sen började man nästan hetsäta istället. Bara det där att en frukt väl i stort sett var hela dagsbehovet av kolhydrater - då kan du tänka dig. Allt som var nyttigt typ grönsaker och frukt var ju eländigt mycket kolhydrater i och sen undrade man ju vart allt fett egentligen tog vägen. Satte det sig i mina ådror så jag blev "fet" där inne istället? Usch, är nog ingen höjdare i längden men GI tror jag faktiskt mycket på. Just det där att hålla blodsockret på så jämn nivå som möjligt. Äter minst något var tredje timma nu och blir aldrig så där hysteriskt hungrig så när maten väl står framme går det att faktiskt sansa sig - för man vet att man får något att äta igen om senast 3 timmar senare. Tror man går ner mer om man sprider ut samma mängd mat med jämna mellanrum under dagen än äter allt på en gång. Man håller ju förbränningen igång om man äter ofta och det är ju inte fel! Lycka till!

nyborjare08
0

Martin Ingvar i Hjärnkoll på vikten skriver mycket bra att ta vara på men han har inte riktigt rätt i allt. Mättat fett är inte farligt, det är snarare neutralt för kroppen. Fettet i LCHF används som energi i kroppen istället för energi från kolhydrater. Om man äter LCHF höjs det goda kolesterolet medan det dåliga sänks. Kolesterolvärden är dessutom ungefär som feber i kroppen (lite förenklat), om de är felaktiga så är det en markör för att något annat är fel. Att sänka febern genom att använda alvedon tar ju inte bort bakterien som orsakade febern, så att säga. Om du vill vara rädd om dina blodådror gör du bäst att undvika konstgjorda margariner och omega 6-rika livsmedel (vi behöver omega 6, men inte för mycket av det, då blir det inflammationsdrivande).

GI är absolut bra om man är frisk och tränar och inte har problem med sötsug.

Spongebob
0

Bärja räkna kalorier. Ligger du på 500 kcal under din "energibalans" varje dag (dvs, behöver du 2000 kcal per dag, vilket är vanligt för en kvinna, lägger du dig på 1500 kcal per dag). Detta innebär 3500 kcal per vecka vilket är ungefär 1 kg viktnedgång per vecka.

Om du tränar kan du äta lite mera, till exempel en halvtimmes jogging gör att du kan äta runt 250 kcal "extra" den dagen.

Skaffa en liten digital våg och bärja väg det du lagar till, infom näringsinnehåll (kcal) finner du på baksidan av paketen av mat eller på till exempel livsmedelsverkets hemsida. Det låter jobbigt  och är lite meckigt i början men du blir snabbt van och kan räkna ut måltidens kcal i huvudet redan efter några veckor.

Lycka till!

nyborjare08
0

eller använd nån kalkylator på nätet. www.minmat.net är en. Där kan man välja varor från Livsmedelsverkets databas.

Catrin78
0

Jag följer VV:s nya ProPoints-program och jmf med tidigare VV-program tycker jag att det är både smidigt och effektivt! Jag har gått ner 1 kg i veckan och fortsätter stadigt nedåt. Anledningar till att programmet är bra:

- ProPointsvärdet räknas ut på ett annat sätt än pointsvärdet tidigare. Förr grundade sig pointsvärdet på fett- och kaloriinnehåll, numera tar man även hänsyn till protein-, kolhydrat- och fibermängden. VV har numera gått över till GI-tänk och det nya programmet bygger på insikten att kroppen inte på påverkas på samma sätt av en kycklingfilé som av en tårtbit;

-förutom sin dagliga PP-kvot får man en generös veckobonus på mellan 35 och 49 PP (beroende på nuvarande vikt) som man kan äta när man vill under veckan (har man inte förbrukat den på sin vägningsdag försvinner föregåendes veckas VB och man får en ny). Denna VB gör det lättare att "synda" ibland, t.ex. dricka lite vin till helgen, öka portionsmängderna om man är extra hungrig någon dag, gå ut på restaurang eller få plats med något oväntat. Man går ner bra i vikt även om man äter sin VB - det är dock inte obligatoriskt att äta upp den, till skillnad från PP som måste ätas upp varje dag för hållbar viktminskning (man kan inte längre spara points till helgen vilket är bra eftersom kroppen tenderar att sänka ämnesomsättningen när energiintaget minskar)

- eftersom PP-värdet beräknas utifrån andra - och fler - kriterier än points har vissa livsmedel (proteinrika) blivit "billigare", fettet har åtminstone inte blivit "dyrare" men det har däremot vissa kolhydratrika livsmedel. Därför är det här programmet utmärkt för personer som jag, som behöver hålla nere kolhydratintaget (dock vill jag kunna äta frukt, grönsaker, bär och nötter och en del mejeriprodukter) och äta mer fett och protein. Numera får jag t o m plats med grekisk yoghurt med 10% fett inom ramen för mina dagliga PP. I stället för sötsliskig müsli, som ger mellan 3-7 PP beroende på märke, tar jag i stället en dl osockrade bär = 0 P! Med tiden och viss planering lär man sig äta på ett sätt så att man blir mätt, håller sig mätt och får i sig alla näringsämnen man behöver, samtidigt som man går ner i vikt (jag orkar även träna).

- utöver PP och VB får man också AP (aktivitetspoäng) när man motionerar.

- numera har Viktväktarna något som heter DuoVal Protein och DuoVal kolhydrater, vilket innebär att man äta tills man blir mätt av vissa livsmedel (fläskfilé/oxfilé/kycklingfilé/tonfisk i vatten/vitfisk/skaldjur samt pasta/potatis/havregryn och några till) för ett givet antal PP. Man behöver således inte räkna och väga utan äter så mycket man vill (inom rimliga gränser förstås). Jag använder aldrig Duoval Kolhydrater då jag är kolhydratkänslig men däremot ofta DuoVal Protein. Protein mättar bra, ökar förbränningen något och förhindrar muskelnedbrytning i samband med viktnedgång. Men har man inga problem med kolhydrater kan man naturligtvis även välja Duoval på dem och äta lite större portioner. Ffa är Duoval smart när man äter ute och inte har exakt koll på portionsmängderna.

- VV markerar alla fiberrika livsmedel med grönt i programmet. "Mat med mättnadsfaktor" kallas de och mättar mycket bra i förhållande till sitt energiinnehåll. Vill man hålla sig mätt länge för få kalorier bör man välja dem, och programmet hjälper en att hålla reda på dem.

LCHF passar inte alla, tvärtemot vad som ibland hävdas i vissa forum. Jag har själv prövat det och mådde fruktansvärt dåligt, och jag vet många som har samma erfarenheter. Personligen tror jag inte alls att stenåldersmänniskan (som LCHF-anhängare ofta hänvisar till) åt blodiga biffar varje dag, och att hon inte åt bacon eller bearnaisesås är väl en självklarhet. Visst jagade stenåldersmänniskan och åt en del kött, men knappast varje dag…mellan bytesdjuren åt hon vad hon kunde komma över i naturen i form av bär, frukt, nötter och annat ätligt. Därför tror jag att vi är skapta för att äta lite av varje, och jag märker själv att jag mår bättre när jag äter kolhydrater i form av bär, frukt, grönsaker och nötter. Vidare stämmer inte antagandet att kaloriräkning är ointressant på mig, och många i min närhet har upptäckt att enda sättet att gå ner i vikt är att minska på energiintaget. Jag vet att vissa rasar i vikt när de äter kött och smör, även om de äter 8000 kcal om dagen, men det har aldrig funkat för mig och dessutom mår jag inte bra av uteslutande animalisk kost. Om jag skall kunna göra permanenta kost- och livsstilsförändringar måste jag hitta ett sätt att äta som jag kan tänka mig att leva med resten av livet, och det kan jag med VV:s nya ProPointsprogram.

Jag hoppas att du kommer att hitta en metod som fungerar för dig, inte på på kort utan även lång sikt. Lycka till!

Hoppfull
0

Så bra att de ändrat på det där med vad kosten innehåller med! När jag var medlem i VV på 90-talet var jag rasande över att man kunde äta 6 skivor vitt rostat bröd för samma mängd points som en skiva osötat surdegsbröd eller liknande. Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

mal56kg
0

Jätteglad för alla kommentarer, läser och funderara  Tack!

mal56kg
0

#7 Har varit in och tittat på vv och kommer nog att använda mig av deras metod men med lite kolhydrater, duoval protein som du skriver om.  Jag ska även ta ett sköldkörtelprov och kolla så att jag inte gått upp pga den.

Tack för att du skrev så utförligt om vv och vill du berätta mer om vv och hur du äter så tycker jag att det är jätteintressant

Catrin78
0

Hel mal56kg,

Jag äter som sagt enligt VV:s ProPointssystem och har valt att vara tämligen restriktiv med kolhydraterna (även om många LCHF:are skulle få hjärtslag om de såg min dagsmeny Foten i munnen) Jag äter fritt av ovanjordsgrönsaker och minst en rotfrukt (oftast morot) per dag samt en fruktsallad bestående av valfria frukter (3 st), en dl bär och lite hackade nötter. Varken frukten, bären eller grönsakerna ger points, så det blir bara några PP för nötterna (som jag äter dels för de nyttiga fetternas skull, dels eftersom fett- och proteininnehållet i nötterna i viss mån fördröjer kolhydratupptaget i kroppen).

Utöver detta äter jag mycket ägg (omfattas numera av Duoval protein vilket innebär att man kan äta tre eller fler ägg, t.ex. i en omelett, för 5 PP), magert protein som parmaskinka, kyckling, tonfisk och skaldjur samt en hel del nyttiga fetter - förutom nötter i fruktsalladen också lax, avokado och olivolja. Eftersom jag valt bort bröd, pasta och ris blir det en hel del PP över som jag i nuläget väljer att lägga på fett och protein. Ev kommer jag att lägga till lite mer kolhydrater senare, beroende på hur jag mår och hur pass mycket jag orkar träna. Dock känns det i nuläget som om jag får precis lagom mycket kolhydrater för min kropps behov, så det kan också hända att det är den här kolhydratnivån jag kommer att ligga kvar på (även om jag vill kunna äta pasta någon gång då och då…bröd har jag lättare att avstå från då jag aldrig varit någon "mackoman"…).

Jag har valt att begränsa intaget av mejeriprodukter, mest med tanke på kolhydratinnehållet. Det jag äter ur denna kategori är grekisk eller turkisk yoghurt (Lindahls) med färska bär och ev lite kanel. Ibland gör jag en sås till fisk på ett par matskeder Crème Fraîche (34%), senap och riven pepparrot. Jag undviker alla lättprodukter, dels pga deras relativt höga socker-/stärkelseinnehåll (=snabba kolhydrater), dels alla tillsatser.

Jag tror att det viktigaste är att hitta ett sätt att äta som passar en själv i det långa loppet. Jag har gått ner förr med VV:s tidigare program men alltid gått upp igen då jag inte såg det som något annat än en tillfällig bantningsmetod. Men det handlar verkligen om att lägga om livsstil, inser jag nu, och då måste man hitta ett sätt som gör det möjligt att äta det man tycker mest om. Om man måste försaka sina favoriträtter lär det inte funka i längden…för mig t.ex. är det inget problem att avstå från bröd, och jag kommer alltid att äta ytterst lite bröd eftersom det inte är något jag är särskilt förtjust i ändå. Men någon som älskar bröd bör förmodligen hitta ett sätt att få plats med mackorna i den dagliga pointskvoten (och kom ihåg att VV inte på något sätt förbjuder bröd, tvärtom, allt är tillåtet inom ramen för pointsen…) för att orka fortsätta och även behålla sin nya livsstil efter viktnedgången. Idag inser jag att den svåraste utmaningen trots allt inte är att GÅ NER i vikt, utan att BEHÅLLA den nya vikten. Och som jag ser det måste man då kunna äta på ett sätt som känns hållbart, och det inkluderar att äta alla livsmedel man har svårt att avstå från. Det är därför jag inte vill avstå helt från pasta på sikt, utan jag har valt att välja bort det tillfälligt för att få igång viktnedgången. Men sedan har jag tänkt inkludera det igen, i måttliga mängder och vid vissa tillfällen. Gudskelov märker jag att jag går ner i vikt när jag följer VV, så för mig verkar det vara mängden och inte livsmedlet som sådant som är avgörande.

Lycka till!

mal56kg
0

Tack Catrin för att du berättar så utförligt, jag blir jätteglad för äggen, att jag kan fortsätta med dom utan att det "kostar" alltför mycket.

Hur mycket väger du och hur lång är du?  Ett kg/vecka låter jättebra, hoppas att det funkar för mig också.

Spongebob
0

#12 Ja så länge du äter färre kcal är du gör av med så går du ju ner i vikt, oavsett om det du äter är ägg eller bär eller vad som helst egentligen.

Catrin78
0

Hej Mal56kg,

Ledsen att jag inte svarat men jag har inte varit här inne på ett par veckor:-)

Jag är 1,73 cm och vägde 103 kg när jag började viktväkta i januari. Idag vägde jag 83 kg, dvs -20 kg på åtta månader. Jag skulle ha kunnat gå ner ännu mer om jag varit verkligt disciplinerad, men jag har syndat en hel nu i sommar med drinkar, grillning och vin plus mer snabb/-skräpmat än vanligt . Så ibland har jag gått upp något kg eller två. Men nu är jag tillbaka på banan igen. Målvikten ligger någonstans mellan 70 och 75 kg. Enligt VV:s tabeller ska jag väga mellan 63 och 75 kg, men under 70 känns inte realistiskt eftersom jag skall kunna leva tämligen normalt sedan. Om jag måste gå hungrig för jämnan för att hålla mig under en viss vikt tycker jag inte att det är värt det.