Springa
Springer 4-5 dagar i veckan nu, men känner inte att det ger så mycket resultat annat än på konditionen.
Vet inte hur mycket jag ska springa heller.. Eller hur jag ska springa för att få bästa resultatet på vikten.
Just nu springer jag så långt jag orkar, brukar bli 20-30 minuter beroende på terrängen. Sedan går jag en bit, får ned pulsen till nästan vilopuls och då springer jag så länge jag orkar igen, går tills jag få ned pulsen och springer igen.
Brukar vara ute 45 minuter ungefär och brukar bli 2-3 gångsträckor och resten springa.
Men för att gå ned i vikt, är intervallträning, högintensiv eller lågintensiv träning fast under längre tid bäst?
Ska skaffa pulsklocka till hästen för hans konditionstränings skull. Men kan ju vara klart värt att låna den av honom och använda den jag med.
Vad ska man ligga på för puls för att få bäst resultat? Under lågintensiv träning, vart ska man ligga då? Intervall?
Hjälp mig lite. :)
Har förresten gått ned nästan 30 kg nu sedan i februari, så inte så långt kvar!
Fast jag har dessutom fått mer muskler under tiden. :)
För att skryta lite. ;)
Har förresten gått ned nästan 30 kg nu sedan i februari, så inte så långt kvar! Fast jag har dessutom fått mer muskler under tiden. :)
Grattis!
Om du ska ha mest återbetalning per investerad löptid så tror jag på högintensiv intervallträning (men styrketräning + diet kanske är ännu effektivare). Dock klarar man nog inte det mer än några gånger per vecka, så då får man varva med mer lågintensiv träning om man vill springa oftare.
Vad ska man ligga på för puls för att få bäst resultat?
Det bästa resultatet får du nog om du håller en träningsnivå som du känner håller i längden. Dvs känn efter hur det känns varje träningspass och anpassa successivt pulsen efter det, snarare än tvärtom.
Styrketräna vill jag inte, inte alls min grej med styrketräning. Joxar på hemma med magträning, armträning och bentränig, men utan vikter. Använda vikter är inte min grej, alltså kan det väl bara bli lågintensiv styrketräning? Fler repetitioner med mindre motstånd..
Diet går jag på, eller inte diet längre, utan har hittat ett sätt att äta som blivit normalt och som jag går ner i vikt av. Inget jag tänker på längre.
Jo, såklart man ska hålla en träningsnivå som håller i längden. Men om vilopulsen är på en viss nivå, på vilken nivå är förbränningen som mest effektiv?
Men om vilopulsen är på en viss nivå, på vilken nivå är förbränningen som mest effektiv?
Förbränningen är högre ju högre puls du har. Men att hålla maxpuls orkar man inte så länge. Mitt råd var ju intervallträning, vilket är en bra kompromiss. (Eller förstår jag inte din fråga?)
Ah, läste nog inte ordentligt. :)
Så planen blir intervallträning 2-3 dagar i veckan och lågintensiv 2-3 dagar. Får se hur det fungerar..
Kanske ska ta och fara bort till sandtaget och intervallträna upp för. Hade varit roligt. :)
Förut red jag nästan varje dag och det ger träning, men nu kör jag mycket häst istället, ger inte nån träning alls nästan.. Så måste ju hitta nåt annat. :)