matdagboken?
jag blev medlem där för att enkelt kunna räkna ut hurmycket kcal mina måltider innehåller. men blir konfunderad…. sidan säger att jag ska äta 2574 kcal om dagen, är inte det väligt mycket om man vill gå ner i vikt?
alla andra insatta personer jag pratat med säger att mellan 1500-2000kcal om dagen är bra att ligga på om man vill få en bra nedgång utan att svälta sig själv.
Eller är dessa 2574 beräknade på att jag vill hålla den vikt jag har idag?
Sen är det någon mer som har matdagbok är?
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

2574/33=78 kg
#1 det där får du nog förklara för mig….. begrep inte mer av din uträkning.-…. :S

det krävs ca 33 kcal för att underhålla ett kg människa
det gör att 2574 kcal är vad man äter för 78 människa, när man går mer så minska man 10 % av under hålls intaget (man stoppar i sig mindre bränsle)
säg att du väger 78 kg då ska du äta 78 * 30 = 2340 kcal vid 10% mindre energi intag för att gå ner allt eftersom man går ner får man minska sitt intag.
man kan också göra så här:
Du vill väga 65 kg då tar du 33*65 = 2145 kcal äter du det under en tid så kommer du gå ner till 65 kg och när du väger 65 då ska du fortsätta äta 2145 kcal annars så går du upp igen.
Matdagbokens uträkning gäller för din nuvarande vikt, alltså om du vill gå ner ska du äta mindre* och upp mer*.
Det finns också ett ganska bra forum på matdagboken där du oftast får bra hjälp.
*=Om man utgår ifrån den generella uppfattningen om Kkal in- Kkal ut
#4 men det går ju stick i stäv med det Lorita säger….
om jag räknar på 70kg * 33 = 2310 kcal/dag och om då matdagboken utgår ifrån att jag behöver 2390kcal/dag för att hålla min vikt är det ju något i kalkylen som inte stämmer….
det skiljer alltså 80kcal om dagen för hurvida jag håller min vikt eller går ner, tycker det känns väldigt orimligt…

#5 du kan ju röra på dig mer eller mindre.
okej, men om vi säger såhär då
jag behöver få i mig 2310 kcal per dygn för att leva, men väljer att bara äta för 1500-1700kcal samtidigt som jag tränar för 1000kcal per dag.
Får jag en önskad viktnedgång då?
Alla formler är generella beräkningar och nej, de stämmer inte till 100% och inte ens till 95% för två personer som är lika långa och väger lika mycket kan ha helt olika energibehov beroende på många olika anledningar.
Vad är din önskade viktnedgång då? Att ligga på -200 kcal om dagen är inte helt nyttigt(och svårt att balansera om du även vill se bra ut samtidigt).
Jag vill ner till 70kg från dagens vikt. Men jag förstår inte hur jag ska lägga träning och mat för att på så sätt få ner vikten.
För hitendags har jag "bara" gått ner 4½ kg sen förra året på att inte göra något alls (förutom att rida 2-4 dar i veckan o rå om hästen) och äta vanligt med helgens onyttigheter osv.
jag önskar mig iaf en viktnedgång på 10-15kg/år