Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2985 ggr
[LucyInTheSky]
0

Dags för nya tag..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ett lite skriva av mig inlägg.. =)

Gav liksom upp min viktminsknings-resa när jag inte kom längre ner än 80 kg.. Har gått ner 9kg.. Vägde som mest 89kg men när jag kom till 80 som sagt så hände inget alls och jag gav upp.. Har hela sommaren gjort inget alls.. Ätit allt jag vill, inte tränat osv.. Men inte ens det rubbar vikten.. Kanske är det min våg som fastnat på 80 ;)

Men nu vill jag ta tag i det igen.. Var på fotografering och fick en sån ego-boost av den helt underbara fotografen att nu jäklar måste jag se till att komma i favorit jeansen igen.

Men kondisen som jag hade i början av maj är ju som bortblåst nu.. =/ Vet inte riktigt hur jag ska börja.. Promenader är väl bäst.Hade velat gå på friskis och svettis men är pank så det funkar inte..

Men nu jäklar! Eller vad säger ni? =)

Målet är att väga 70kg till nyårsafton.. Är det realistiskt?

Hughs!

Ylva-Li
0

Det tycker jag absolut är realistiskt! Alla är vi förstås olika, men jag tror det är mycket möjligt. :) Jag har själv satt som mål att gå ner 10kg till, till jul. Sen om jag når det, det får vi se. Men jag tänker banne mig försöka!
Vet precis hur det är när vågen stannar på en vikt. Kanske är det en vikt som kroppen förut varit van vid? Jag hade en rejäl platå på 120kg.. en vikt jag stannat vid många gånger för att sen gå upp 10kg till igen. Så när jag väl kom till 120 igen, så åkte jag upp och ner där ett par månader. Det var upp nåt kilo, ner ett halvt osv. Men aldrig under 120. Sen plötsligt vände det och jag rasade över 3kg på två veckor (mycket för att vara jag), och nu har det bara fortsatt och jag är nu nere på 116kg, en vikt jag inte haft på många många år!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

voranna
0

Då får du ändå glädjas åt att vågen stått still över sommaren!Visst är -10kg till jul rimligt,det är ju 17-18 veckor dit ungefär.Lycka till med viktresan och skriv gärna av dej här.

Grattis Ylva-li,vad duktig du är!Fortsatt lycka tillkramSkrattande

Ylva-Li
0

#2 Du har ju så rätt! under sommaren är det många som går upp i vikt. Det syntes på första veckans Viktväktarna efter sommaren. Många bistra miner. (bara jag som log brett tror jag. Skäms Dricker inte alkohol etc så sommar var precis som vanliga dagar.)
Så att stå still under sommaren är faktiskt jättebra!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bergspuman
0

Jag tror absolut du klarar 10 kg till jul.

Det har jag själv tänkt göra hihi.

Hoppfull
0

Lycka till och det går säkert bra! Promenader ska man inte underskatta, de går att göra ganska jobbiga om man pinnar på lite!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

[LucyInTheSky]
0

Idag, måndag var det vägning igen =)

Väger mig på måndagar då det är lättast för mig att komma ihåg. Vågen gjorde mig glad och visade: 78,6kg! Härligt härligt..

Hoppfull
0

Bravo och Hejja!!

Bergspuman
0

Pepp pepp!

Hoppfull
0

#8 Hahaha, vilken rolig underskrift du har… hahaha, förstår dig fullt ut även om det verkligen hjälpt många, men attityden hos många lämnar mycket att önska! Glad

Bergspuman
0

#9 Jag är motståndare till LCHF främst för egen del eftersom jag inte har en kropp / matsmältning som lämpar sig för den kosten. Men också rent generellt. Och så är det lite för många som tjoar om den och tycker det är frälsardiet, vilket jag ledsnat på.

Men det är klart att det är många som mår bra på den kosten, så därav mitt andra ordspråk Var och en blir salig på sin fason, och det sista ordet kan bytas ut mot "mat". Flört

Så, åter till trådämnet Glad

[LucyInTheSky]
0

Står fast på 78 kg.. Men jag tränar regelbundet på friskis och svettis nu så det är kanske bara att vänta.. Maten har jag inte ändrat så mycket på.. Äter som vanligt. Mer frukt och grönt bara.

Jag har testat saker på friskis jag aldrig trodde jag skulle klara så jag är jätte glad och pepp på mer träning.

Skivstångspassen och kick boxningen är mina favoriter. Även om kick boxen är grymt jobbig!! =)

Spongebob
0

Gillar du box på F&S kan jag rekommendera att efter ett tag börja på "riktig" kickboxning. Det är ganska mycket jobbigare men kommer att ge dig så mycket mer samt att det är sjukt kul. =)

Det brukar vara många tjejer som kör detta så gå gärna till en klubb nära dig och kolla eller prova på ett pass, kanske efter jul när du nått dina mål?

Angående din mat, tänk på att byta ut sådant du normalt skulle äta mot frukt och grönt, istället för att bara "lägga på" frukt och grönt till din normala måltid. Antar att du gör detta redan men då det var lite otydligt i ditt inlägg ville jag kommentera detaljen. =D

[LucyInTheSky]
0

#12 ja, jag var lite otydlig.. =) Kör med ett äpple i stället för en kaka framför tv:n och istället för att köpa chokladbiten på rasten har jag med mig frukt till skolan och sådana saker.

[LucyInTheSky]
0

Och jag ska kolla upp om vi har någon kick boxnings klubb här nere =)

ManU77
0

Ett tips du förmodligen hört många gånger är att begränsa sockerintaget om du vill gå ner i vikt. Eftersom frukt innehåller bisarra mängder socker (i förhållande till hur otroligt lite nyttigheter frukt faktiskt innehåller… i princip är det bara socker och vatten) skulle jag råda dig att inte äta så mycket frukt alls.

Socker, bland annat det som finns i frukt, höjer blodsockret, vilket får kroppen att utsöndra insulin (för att sänka blodsockret igen). Insulin är ett kraftfullt hormon som signalerar till kroppen att lagra fett och att sätta förbränningen på ett minimum. Ingen hårdträning i världen kan slå insulinet, däremot ger hård träning den fördelen att det finns mindre överblivet socker att lagra som fett, eftersom träning i första hand förbrukar musklernas sockerförråd.

En annan fara med insulinet är att när blodsockret dippar blir man oftast sugen på något. En viss hunger gör sig påmind trots att det kanske inte var så länge sedan man åt. Det gör att man oftast äter mer än man egentligen behöver för att man ständigt (nästan) är hungrig.

Vill du ändå äta frukt istället för godis och bakelser, så begränsa mängden rejält och ät det endast om det verkligen behövs.

Visste du förresten att potatis höjer blodsockret mer än vad vanligt strösocker gör?

Nåväl… Lycka till!

Spongebob
0

Låter fint. Ät frukt och grönt och bekymra dig inte så mycket för vad sådana som #15 säger, effekterna av det han påstår är som mest marginella och att äta frukt istället för godis / kakor är ett finfint sätt att dra ner på kcal.

Lycka till med klubben, det brukar finnas klubbguider på nätet men det bästa sättet att veta om något passar just dig är naturligtvis att åka runt till olika klubbar och titta / prova. =)

ManU77
0

Nej, för fanken. Bry dig absolut inte om vad jag säger. Jag vet ingenting om hur det hela fungerar. Jag chansar bara. Det bästa jag vet är att skriva en massa osanningar för att lura en massa människor.

Spongebob känner säkerligen till att sumobrottare i teorin går upp ca ett kilo om dagen i vikt med tanke på kaloriintaget. Och att fångarna i koncentrationslägren i teorin borde svultit ihjäl rätt snabbt, men överlevde på nästan ingen mat i flera månader. I teorin fungerar kaloriräknande riktigt bra, men i praktiken ser det annorlunda ut.

Men återigen, jag luras nog bara.

Hoppfull
0

#17 Skrattande Hahahaha, ja visst är det så, kaloritänket är allenarådande!

[LucyInTheSky]
0

Idag är invägnings dag =)

Och det gick fin fint. 77kg stannade vågen på. Det händer något! Och då måste jag också erkänna att den här helgen har varit en syndens helg. Skördefest här nere och då slinker det ju ner en och annan godsak. Men men, min taktik är att inte förbjuda något alls. Får äta vad jag vill men i måttliga mängder.

I dag blir det städning här hemma.. Suck, tråkigaste som finns. Sen har jag ett arbete till skolan som ska bli klart och på kvällen blir det ett friskis pass. =) Skivstång.

Hoppfull
0

Grattis! Duktig du är! Glad

[LucyInTheSky]
0

ManU77 äter du enligt LCHF? Jag är nyfiken på detta. Bra sidor att rekommendera? eller böcker för den delen? =)

ManU77
0

#21 Jo, det gör jag. Jag har hur mycket tips som helst, men när jag inte vet vad du vill lära dig är det svårt att ge några specifika tips.

Här är i alla fall de internetsidor jag besöker mest
www.kostdoktorn.se
www.kolhydrater.ifokus.se

Jag har läst ganska många böcker, men en av de bästa är
Istället för doping av Frank Nilsson

Den brukar finnas att låna på biblioteken.

Det finns fler böcker att rekommendera, men då behöver jag veta mer om vad du vill lära dig.

[LucyInTheSky]
0

Jag vet egentligen inte så mycket om LCHF alls.. Men något jag avskyr med kalori räknandet är att jag inte alltid blir mätt.

Och vad jag har hört om LCHF blir man mätt, får äta när man är hungrig och går endå ner i vikt.

Ska man enligt LCHF inte äta något med kolhydrater alls? Jag är väldigt förtjust i frukt. Hur hårt måste man följa dieten för att få resultat?

Jag har även hört att folk med psykiska problem kan må bättre av kosten, att magkatarr också kan bli bättre.

Jag vill må bättre, gå ner i vikt och få äta så jag blir mätt.

ManU77
0

#23 När det gäller kolhydrater, så är vitsen med LCHF just att låta bli dem i ganska hög utsträckning.

Hur hårt man måste följa dieten för att få resultat är otroligt individuellt. En frukt om dagen kan för många vara tillräckligt för att bromsa viktminskningen helt, men det kan man prova sig fram till.

Man får definitivt äta sig mätt på LCHF. Principen är enkel. Ät när du är hungrig, ät i lugn takt, och sluta äta när du inte är hungrig längre.

Att kombinera en högfettkost med för mycket kolhydrater är ingen bra kombination. Kan man inte avvara dessa kolhydrater i tillräcklig grad (vilket som sagt är individuellt hur mycket man klarar av), så kan man gå upp i vikt istället för ner.

Vill du veta mer är det bara att fråga… jag svarar gärna efter bästa förmåga på dina funderingar.