Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 5579 ggr
LinaN
0

Grundbehov av kcal?

hur mycket behöver en kropp (generellt) för att fungera i kcal?

elelr rättare sagt hurmycket går åt till att andas, hjärtat som slår och de vanliga kroppsfunktionerna såsom matsmältning osv. Vad är grundförbrukningen? visst varierar detta från person till person men något medelvärde borde väl ändå finnas? eller?

hur mkt energi gör man av på att sitta och skriva vid datorn i en timme? skriva/surfa/kolla forum osv?

hurmkt energi gör man av med när man sover?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

[vaargen]
0

Klart att det finns generella uträkningsmetoder för det, antingen så googlar du på basal ämnesomsättning eller så klickar du här :)

Mimsivimsi
0

en kvinnas basala ämnesomsättning ligger mellan ca 1300-2200kcal beroende på hur mycket man rör på sig, gener, längd, vikt etc.
Som vaargen redan sagt, googla så hittar du massor av olika verktyg som kalkylerar just din ämnesomsättning..

LinaN
0

okej, men om vi säger såhär då

jag behöver få i mig 2310 kcal per dygn för att leva, men väljer att bara äta för 1500-1700kcal samtidigt som jag tränar för 1000kcal per dag.

Får jag en önskad viktnedgång då?

Spongebob
0

2310 kcal är antagligen det du behöver för att behålla din nuvarande vikt, ligger du på runt 500 kcal under detta tappar du runt 0.5 kilo per vecka vilket brukar anses vara "normalt".

Jag googlade "basala energibehov" och hittade denna kalkylator http://www.viktvakten.se/rakna_ut_energibehov.htm om du vill räkna lite.

LinaN
0

#4 tack, men då är det alltså baserat på att bara minska i kcal maten och inte träna något eller?

Det här med att räkna kalorier är helt nytt för mig och jag försöker förstå vad det är man gör ^^ och framförallt hur det hänger ihop!

[ErikSvensson]
0

Om du tränar mer så kan/bör du äta mer, för om du tränar mycket utan att äta mera så kommer du få ett större underskott = tappa mer vikt. Det handlar dock inte om några enorma summor med hjälp av träning, t.ex. ett styrkepass på en timma bränner på sin höjd 150-250 kcal mer än om du bara gått en promenad/suttit stilla.

Givetvis kan man gå ner i vikt utan träning men för att inte minska en massa i muskler så bör man styrketräna vid viktnedgång.

Lorita
0

#4 ligger du på 500 så stänger man av förbränningen, visserligen svälter du dig ner men din muskelprocent minskar mer än ditt fett

1800 kcal brukar vara det som rekommenderas om man vill gå ner sunt.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

LinaN
0

jag tränar kampsport, 1-2 gånger i veckan samt har egen häst och rider allt från lugna turer i skogen till stenhårda pass både på ridbanan och på galoppbanan.

så trots jag haft kcal in på ca 2200-2500 och hållt detta har jag knappt minskat med 1 hekto på två månader.

*skakar litet uppgivet på huvudet* får inte ihopa det….

[ErikSvensson]
0

Han/hon menade 2310 - 500 = 1810 kcal. Förvisso stänger man inte av fettförbränningen på 500 kcal men du kommer dra ner den samt att kroppen kommer att bränna en hel del muskler och annat för att överleva. Det är inte att rekommendera!

LinaN
0

men hur ska man bära sig åt då? Ju mer jag läser på och försöker förstå dess värre blir det.

Idag har jag tränat kampsport i 3 timmar normalhögt tempo och det skulle då enligt de uträkningar jag vänt mig till brännt 1798 kcal, och då har jag inte räknat med mockningen och pysslet i stallet idag.

såhär står det nu på min matdagbok;
Dagens kalorikoll Energibehov 2390 Kcal Mat- 1955 Kcal Träning+ 1798 Kcal Kvar att äta 2233 Kcal

jag har ätit frukost, ett mellanmål, och en stadig middag. så om jag förstått det rätt på ovan så bör jag då äta 2233kcal minus 500kcal för att få en viktnedgång med 0,5kg/veccka (förutsatt att jag drar av 500kcal per dag i intag?) till idag. dvs på något magiskt vis få i mig ytterligare 1733 kcal ?

Det är ju omöjligt o få i sig så mkt…. :S äter jag kvällsmat med tex oboy till mackorna så får jag i mig ca 550kcal till… men lär inte palla äta nått föränn om tidigast en par tre timmar.

Lorita
0

det enklaste är att lägga sig på 1800-2000 om dagen och hålla sig där vad man än tränar.

LinaN
0

#11 så även om jag tränar bort 1798 kcal en dag så ska jag ändå äta så pass "litet" i förhållande till mitt grundbehov? alltså mellan 1800-2000 kcal per dag…. då har jag bara ett överskott av kcal på dryga 200, hade jag dessutom ridit idag så hade jag fått minus på det hela vilket du sa inte var bra det heller.

det är är rena grekiskan…. jag försöker verkigen förstå men det är inte det lättaste.

[ErikSvensson]
0

du måste ha gjort något galet i din beräkning nu. Du verkar ha räknat träningen +basmetabolismen två gånger. För att du ska kunna kolla ungefär vad du behöver så kör med denna istället.

Fyll i ditt kön, ålder och vikt samt hur många timmar av varje sak i listan som du gör (timantalet ska totalt bli 24) så får du en någolunda uträkning av ditt energibehov. För att gå upp är det du får fram +500 en bra riktlinje, och för att gå ner så blir det -500 istället.

LinaN
0

#13 skulle inte förvåna mig det minsta, har dyskalkuli och en kognitiv inlärningsstörning så det är nog inte omöjligt att det blivit fel.

ska se vad din uträkning säger…. men när jag fyllde i på matdagboken så fick jag reda på att mitt grundbehov är ca 2200kcal om dagen.

LinaN
0

#13 med din uträkningsmojäng blir det 2794kcal per dygn, och det ligger ju 400kcal över det som matdagboken säger. (säger inte att något av det är mer rätt än nått annat, förösker bara förstå)

Lorita
0

har du dyskalkyli, skulle jag inte ge mig på att räkna kalorier (det är svårt nog ändå) VV kan vara något för dig.

Sen är det så att om du arbetar hårt en två dagar så är det ändå snittet som räknas, du behöver inte äta som en skogshuggare en dag och som en stillasittande pappersvändare en dag utan du äter jämt över veckan.

Vill gå ner måste du ära mindre än vad uträkningsmojängerna säger men inte under 1600 kcal för då sätter kroppen sig på sparlåga.

LinaN
0

#16 de jag pratat med tidigare har sagt att mellan 1500 och 1700 kcal/dag för att få en hyfsad viktnedgång. Då är den ena dietist och den andre kroppsbyggare.

VV kostar pengar, och det är något jag inte har gott om… även om de har grejor som är gratis. räkna points är också räkning…

Men har iaf sedan tidigare lärt mig att om jag villsätta mig ini nått även om det rör sig om matematik så KAN jag om intresset finns,och det gör det nu. :)

Lorita
0

#17 lägg dig på det övre och ha det intaget varje dag oavsett aktivitet under dagen, det är tufft för en stor kropp att gå ner på en så låg nivå på en gång och risken är att du inte orkar.

Kalori räkning är väldigt bra sätt att hålla igång matten Skrattande

Bullisxxx
0

Hi, hi - jag gillar den sista raden i dina inlägg ;-)!