Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 5380 ggr
Ooanna
0

Testat någon bantningsmetod?

Hej!

Jag och en klasskompis håller på med en redovisning och sammanställning i skolan om bantning. Vi har skrivit om olika bantningsmetoder och nu undrar vi om det finns någon här som har testat någon/några och vill dela med sig av sina erfarenheter. Vilka funkar och vilka funkar inte egentligen?

Tack på förhand!

[Liinda]
0

Jag har testat Nutribar tror jag dom hette. Bytte ut 1 måltid mot en sån och ja det funkade jag gick ner några kilo, men jag var ständigt hungrig och dom smakade skit.

[Liinda]
0

Eller första dagarna smakade dom ju egentligen bra men efter en vecka så mådde jag illa av att bara se dom haha

[ErikSvensson]
0

I princip allt funkar, det handlar bara om mängden mat du sätter i dig.

Däremot är det svårt att säga vad man går ner i, om det är vätska, fett eller muskler. En proteinsnål diet bryter säkert ner mer muskler än en proteinhög diet. En VLCD diet gör en säkert trött, frusen och annat om man ligger för lågt i kalorier för länge.

Den enda diet som veterligen är bra är den du kan leva med livet ut, inte bara för stunden oavsett om det är GI, LCHF, VV, nutrilett, viktklubb m.m.

Grodan
0

#0 Åh, vad intressant. Skulle vara skoj att läsa om alla olika bantningsmetoder som finns.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Inkanyezi
0

#4 Bantning borde egentligen bara finnas en enda metod. William Banting råddes av sin läkare som han sökte för hörseln, att äta fet mat och undvika kolhydrater. Den ursprungliga bantningen är LCHF, och den funkar.

Sedan har väldigt många provat metoder som går ut på att svälta sig, och man kan faktiskt gå ner i vikt så också, men det är knappast hälsosamt. När man äter LCHF får man i sig alla vitaminer och andra näringsämnen man behöver, och man slipper gå hungrig.

Exemplen Banting och Skaldeman är ganska tydliga. Man kan alltså med LCHF gå ner i vikt om man är fet, och behöver vanligen inte begränsa matintaget. Hunger och mättnad är för många tillräcklig styrning av intaget av föda när man undviker att äta för mycket kolhydrater. För att det ska funka måste man dock se till att få i sig tillräckligt med fett, eftersom huvuddelen av energin i maten ska komma från fett. Många som har strypt intaget av fett misslyckas också att gå ner i vikt. Vi ser också ofta klagomål på utebliven nedgång från personer som inte är överviktiga, och då har man så klart missat någonting väsentligt. Alla överviktiga går däremot inte ner helt av av sig självt vid övergång till LCHF; några tycks behöva begränsa sitt intag av föda för att minska i vikt.

En annan missuppfattning får många att misströsta och sluta med LCHF innan de har nått det önskade (eller möjliga) resultatet. Många tycks tro att det är ett sätt att tappa vikt fort, och eftersom en del i regel smällfeta personer också går ner väldigt fort med LCHF, så hoppas mindre överviktiga att de också ska kunna tappa alla överflödskilon lagom till sommaren, så att de kommer i bikinin. Det funkar inte så. Har man lagt på sig något tiotal kilo under kanske ännu fler år, så kan det ta ett par år eller mer att komma ner igen. Har man för bråttom är det mycket stor risk att man misslyckas oavsett vilken metod man använder för att minska i vikt. Slaskpressen eldar på med "ett kilo i veckan" eller "tio kilo på en månad", men de flesta såna historier är lögn, och i de fall någon verkligen går ner så mycket, så handlar det om en mycket stor övervikt. Om du har tio kilo mer än du borde, så går det troligen inte bort på mindre än ungefär ett år. Men det kan gå bort på ett år, utan att du behöver hungra, och utan att du riskerar någon brist.

Jag har själv erfarenhet av att gå ner drygt tio kilo med minskat matintag, så jag vet att det går att minska vikten med begränsning. Däremot tror jag inte att det är hälsosamt; jag fick en allvarlig hjärthändelse när jag hade minskat från 73 till 62 kg (163 cm), och jag misstänker att kosten var en starkt bidragande orsak till åderförfettningen. Jag har gått över till LCHF för att förbättra blodfetterna, och det funkar för det. Jag har inte gått ner alls på LCHF, och inte upp heller, på ungefär två och ett halvt år.

Jag tror att alla ätstörda som vill minska i vikt trots att de är normalviktiga, och som ser LCHF som en viktnedgångsmetod, missuppfattar det grovt. LCHF är att minska kolhydraterna och öka fettet jämfört med "normalkost". Det betyder inte att man äter väldigt mycket fett, och inte heller att man tar bort alla kolhydrater, utan det är en ändring av proportionerna mellan fett och kolhydrater, och att man äter mer hälsosamma fetter. Fetterna som undviks är de som har högt innehåll av Omega-6 och de som är manipulerade kemiskt. Allt margarin går alltså bort, och många oljor. Man äter inte kolhydrater för att de ska fylla upp energibehovet, utan man äter dem för att de är oundvikliga i många födoämnen. De mest kolhydratrika väljer man bort eller tar väldigt lite av. Eftersom alla frön, alla sädesslag, innehåller skadliga komponenter och har hög halt av kolhydrater, undviker man också spannmålsprodukter.

Det LCHF har givit mig är inte viktnedgång, utan bättre hälsa.

Anna-Helga
0

Jag har börjat med LCHF och har gått ner 6 kg på två veckor! Cool

Bergspuman
0

Jag har kört Viktväktarnas metod i flera omgångar och alltid mått bra av den och alltid lyckats bra med den.

[ErikSvensson]
0

När du säger "i flera omgångar" då kan man fråga sig om det är så himla bra för just dig? Blir det inte lite mycket "on/off" av det hela? Meningen med en diet just för dig är ju att den fungerar "för evigt", inte bara i omgångar (typ jojobantning)?

Bergspuman
0

#8 Sluta är du snäll.

[ErikSvensson]
0

Ok? Det var en fråga i all välmening.. men den kanske kan feltolkas, vad vet jag.

Om du nu trodde att jag skulle föreslå en LCHF-diet så hade jag inte tänkt att göra det (även om jag hänger på KiF) utan jag kör själv nån högproteins/mediumfat/lowcarb nu (försöker hitta vad jag kan leva med livet ut…) och min poäng var att du inte ska gå från "diet till diet" utan hitta det som du kan leva med.

Gillar du godis ät det ibland, gillar du VV kör det, gillar du VV med fusk kör det men hoppa inte mellan VV, GI, LCHF, atkins, viktklubb etc, det blir bara jobbigt. Först ska du räkna poäng, sen ska du räkna kalorier, sen ska man enbart äta grönsaker, för att sedan äta massa protein. Man får sällan en bra balans i livet av detta och gillar du VV's poängsystem så är det ju bara att köra på med det, jag klandrar dig inte för det. Det viktigaste med en livsstil (diet) är att du inte behöver ställa om hjärnan för varje "radikal" diet man kör…

Ska jag vara ärlig så har jag aldrig gillat ordet "diet" speciellt mycket, det ger bara problem (som ovan, jag känner inte dig och kan inte på något sätt säga om du gör rätt eller fel, det är helt upp till dig att avgöra..)

Jag ber om ursäkt om du tog illa vid dig även om det inte var menat så.

Inkanyezi
0

#7 Du kanske kan förklara varför du behövde använda VV mer än en gång, och vad du menar med att det har lyckats bra? Jag har lite svårt att förstå att en viktnedgång "lyckas" om man måste upprepa den. Varför slutade du om det gick bra? Gick du upp i vikt igen då? Hur mycket jämfört med tidigare? Hur många gånger har du gått ner i vikt, och nådde du varje gång din målvikt?

Om du inte lyckades hålla vikten sen, har du någon idé om varför?

PatrikHagglund
0

Det finns många metoder för olika ändamål och smaker. Jag har tidigare provat olika metoder för långsam/normal viktnedgång, främst LCHF och periodisk fasta.

Nu tänkte jag testa en hård kombination för att kolla hur snabbt jag kan gå ned i vikt under en månad. Kolla progress på denna tråd.

Grodan
0

Jag kan inte banta med LCHF längre och har aldrig kunnat det till 100% eftersom det är så mkt från kostcirkeln jag inte äter som tex rött kött, fågel, de mesta fisk och skaldjuren mm…

MEN jag är fullt medveten om metoden och har ätit efter den i många år…

Bantningsmetoder finns det väl lika många som det finns olika människor, men det vore som sagt skoj att få ta del av det där skolarbetet. Skrattande

Calmare
0

#7 Bergspuman, hur kan din metod vara bra när du hela tiden måste upprepa den? Är det inte detta som kallas för jojobantning och som man bör undvika?

Obestämd hmmm…

sturee
0

Body for life metoden är jättebra! Jag gick ner 7 kilo på 10 veckor och då blev de en del fusk och jag tränade inte lika hårt som man egentligen ska..

I korta drag går den ut på följande:

-Sex mål om dagen (en potion kolhydrater, en potion protien och en potion grönsaker = Ett mål. Och då är en potion = din knytnäve)

- Tränar sex ggr i veckan (varannan dag styrka och varannan dag motion) Styrka kör du ca 45 min och motion ca 20.

- Du har en ledig dag i veckan då du inte tränar och får äta PRECIS vad du vill! (om de så är tre chokladkakor och en fet pizza)

Denna metod pågår i 12 veckor.

Sök på internet då det går att köpa en bok om just denna metoden som är sjukt inspirerande med bilder, sanna historier och hur dieten fungerar osv.

Ett mkt hett tips som verkligen fungerar, dessutom mår du som en prins/prinsessa! :)

Ylva-Li
0

Jag har testat många saker i mitt liv. Jag har försökt sluta med diverse saker helt. Testat LCHF, ta bort godis/läsk etc enbart. Har inte lyckats utan mått skit istället.
Började på Viktväktarna i våras och har hittills gått ner 14,5kg. Det är mer än vad jag någonsin gått ner när jag försökt. Så ja, för mig fungerar VV alldeles utmärkt. Jag äter mig mätt, äter det jag vill (med måtta!) jag får en bra tumstock för vad jag kan äta, vilket jag behöver, för jag fixar det inte på egen hand.
Jag planerar att inte gå upp igen. ;) Jag ska ner och stanna där. Vilket givetvis betyder att det här inte är en bantning i mina ögon, det är en livsomställning. Något jag får fortsätta med i hela mitt liv troligen. Vilket är helt ok, för jag trivs.

Så nej, jag bantar egentligen inte. ;) Jag ändrade min livsstil och går ner i vikt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Grodan
0

#15 Den låter kanon, fast icke för latmaskar då. Cool

[Malin]
0

Jag har provat GI, Atkins och LCHF men ingen av de var något för mig. Nu kör jag på kalorisnålt i kombination med träning och det funkar kanon för mig!

niloss
0

#16 Läste just att du haft bra framgång med vv, jag står i valet o kvalet om jag ska testa det. Har vart igång med LCHF i 9 mån o jag var strikt enligt konstens alla regler, men jag gick upp i vikt trots övervikt på ca 10 kg, efter att jag slutade med LCHF så är jag känsligare än nånsin o lägger på mej hela tiden , jag vet inte vad som hänt men som sagt jag funderar på o vv  kanske kan hjälpa mej på traven……rekommenderar du det??

Ylva-Li
0

#19 Jag rekomenderar att man läser på och känner sig för om det passar ens livsstil eller inte. :)
Mig passar det utmärkt, då jag har otroligt svårt att ta bort produkter. Att istället veta att en produkt är värd xantal points, gör det lättare för att känna efter om det är värt det. Har jag "råd"? osv. Det gör att jag kan omvärdera vissa saker.
T.ex kan jag berätta att jag inte tycker om godis längre!! DET trodde jag aldrig. Från att ha varit en enorm godisråtta till att tycka att det inte smakar gott. På tok för sött! Enormt stort för mig. :D Det har inte varit värt att äta godis då det väger så mycket så 100g godis är inte mycket alls. Då har jag hellre tagit 100g popcorn eller nåt, där man får en mycket större volym. ;) Fusk kanske, men volymen betyder tydligen mycket för mig. Så pga det har jag väl inte ätit så mycket godis på rätt länge. 
Istället har jag svårt att sluta med ostbågar och chips och räknar in det i min veckobonus, som man får utöver de dagliga pointsen. De får man göra som vill med. Jag äter min VB's, för att jag vill unna mig, och jag fortfarande går ner i vikt. Det är liksom uträknat så, att man ska kunna äta den och fortfarande gå ner i vikt. :)
(Sen kan man ju skippa den också och gå ner mer förstås.)

Men ja. Läs på viktvaktarna.se och se om du tycker det låter vettigt för dig. För det handlar ju om att hitta den vägen som passar en själv och ens livssituation. :)
Har du några frågor så får du mer än gärna pm:a mig!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||