Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4520 ggr
neasj
0

Hungrig jämt!

Hejhej!

Jag är en tjej som skulle vilja gå ner ett par kilon. Som alla ni andra ;)

Nu är det så att träningen funkar verkligen kanon. Så kmr vi till det här med maten. Jag är så okontrollerat hungrig HELA tiden.

Jag äter en bra frukost med musli lr gröt, en macka o ett glas juice. Jag äter både middag och lunch o ett mellanmål med frukt. Men ändå är jag såååå hungrig hela tiden. När jag kmr hem från en träning kan jag vara så hungrig att jag äter tre knäckbröd med smör o en stor portion mat. Ibland blir det att man äter ngt onyttigt tyvärr, men jag försöker så gott jag kan att undvika det.

O då känns det inte som om att träningen ger så mkt. =/

Har på snart två månader inte gått ner utan gått upp två kilon. Men det kan ju vara att jag bygger lite muskler, men jag minskar inget i vikt.

Men finns det ngn med tips på hur jag ska göra för att kontrollera min hunger och sötsug?

[ErikSvensson]
0

Om du inte äter nämnvärt med protein/fett så förstår jag om du är hungrig. Fruktsocker generellt mättar dåligt (t.ex. juice) drick hellre mjölk isådanafall.

Vad är dina mått? längd/vikt/ålder? Låter också som att du äter väldigt lite mat men det är svårt och veta utan att räkna lite på kalorierna.

Bergspuman
0

Ät mer mat och mat av bra kvalitet!

Sedan nämner du inte HUR mycket du tränar, och hur lång tid, vilken typ av träning. Men är du så hungrig som du beskriver, låter det som om du äter för lite. Lätt att göra det när man tränar.

Vet du t ex hur mycket mat längdskidåkarna äter? De stoppar i sig upp till 8000 kcal om dagen.

När jag ökar på min träning måste jag genast se till att lägga på mer mat, annars orkar jag inte!

Du kanske behöver TVÅ mellanmål.

neasj
0

Tack för att ni svarde! :D

Jag är 16 år, är 168 cm och väger 70 kilo.

Min träning går ut på att jag joggar 1- 2 ggr i veckan en timme åt ggn. Utäver det kan det bli en långpromenad också.

Jag tränar även på friskis 3- 4 ggr i veckan på jympapass 1 timme åt ggn.

Till frukost äter jag som sagt en macka, en grötportion, o ett glas juice. Till måltiderna så äter jag mest av grönsakerna (för de är godast o fräschast!) sen mest protein och sen kolhydraterna. Men jag försöker såklart äta så lite som möjligt.

Jag tycker att jag tränar och äter balanserat, men trots allt är jag så  hungrig och sötsugen. =/

[ErikSvensson]
0

Grönsaker är bra men det mättar sällan en längre tid (ger mest bukfylla men man är snart hungrig igen). Verkar fortfarande som du äter mest kolhydrater, lite protein och inget fett? Var får du ditt protein/fett ifrån?

neasj
0

# 4 Jaaa….kött? :P

Vart ska jag annars få det ifrån?

[ErikSvensson]
0

Ser dock inget kött i det du skrev ovan? Kan du skriva en hel dag lite mer utförligt vad du äter? "mycket mat" "husmanskost" etc. är väldigt inte tillräckligt. Flört

För protein så fungerar ju kött/fisk/fågel/ost och för fett så är fisk alltid bra, sen råder det fortfarande oenighet om vilken typ av fett man ska äta men jag tror på mättat framför massa omättat/fleromättat (mejeri/köttfett framför vegetabilier och oljor..)

Med tanke på dina mått, aktivitetsnivå och ålder så skulle jag inte oroa mig för vikten dock, du växer fortfarande och då behöver du näring (sålänge som man inte är grovt överviktig vilket du inte är så behöver du inte dra ner radikalt på maten..)

Du vill ju trots allt kunna prestera både i skola och på träningen och då krävs det energi i form av mat.

Calmare
0

Precis som #6 skriver, dra ner på snabbmaten du äter (kolhydraterna) och ät mer kött/fisk/fågel/ost(protein och fett) så står du dig längre utan att bli hungrig.

Glad