Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 9512 ggr
freudiana
2010-10-10 16:46
0

Fasta!

Jag är inne på dag 3 av min fasta. Första dagen var jag trött och hängig, igår lite mindre energi än vanligt -men idag känner jag mig istället mer energisk! Ska fasta i 7 dagar totalt.

Jag kör en "riktig" fasta med linfröavkok, grönsaksavkok mm och INGET koffein/nikotin/alkohol. En riktig old-school detox Flört Inte bara för viktnedgång utan för kroppens välmående.

Jag har testat denna metod förut och det ger snabb viktnedgång. Kruxet är att börja äta igen långsamt samtidigt som man motionerar, annars går man upp i vikt igen.

Hör av er om ni vill ha tips eller recept!

Än så länge har jag gått ner 1 kg på 2 dagar, vi får se vad som händer på 7 dagar! Förra gången gick jag ned 4 kg, vilket var precis vad jag ville.  Att jag gick upp i vikt igen var pga en medicin jag tog, som jag nu har slutat med.

[ErikSvensson]
2010-10-10 19:34
0

Att du går upp igen är för att du mest tappar vattenvikt under din fasta, kroppen bränner tyvärr inga 3-5 kg i veckan om man inte är gravt överviktig. Det kanske inte var vad du ville höra men att fasta för att tappa vikt är inget som rekommenderas.

PatrikHagglund
2010-10-10 21:15
0

Varför skulle en veckas fasta vara dåligt? Jag har inte sett något som skulle peka på att netto-effekten (över lite längre tid), skulle vara negativ.

[ErikSvensson]
2010-10-10 21:38
0

Jag tror på regelbundenhet än att skippa mat emellanåt. Periodisk fasta fungerar säkert fint men att skippa mat en vecka här och där tror jag inte kroppen mår så bra av. Jag bara spekulerar givetvis, har inga belägg för att det stämmer.

freudiana
2010-10-10 23:33
0

Tack för era svar! :-)

Jag fastar dock inte enbart för att gå ner i vikt. Jag följer en strikt hälso-fasta som främst syftar till att rengöra kroppen och minska tex allergiska besvär.

wanna-be-thin
2010-10-11 01:34
0

jag har gjort detsamma som dig #0! :D visst är det härligt att få tillbaka energin+lika mycket till den tredje/fjärde dagen?? ;) o sedan känns det som att man skulle kunna fortsätta hur länge som helst! jag själv gick ner 3kg på mina sju dagar (utgångsvikt 67kg) så det var ju verkligen inte fel :)

berätta mer om hur det går sen!

freudiana
2010-10-13 13:38
0

Jag har gått ner ytterligare ett kilo, trots att jag fuskade lite igår. Jag kände mig så orkeslös att jag åt lite bröd och en liten chokladkaka…mer energi direkt.

Min allergi är borta dock! Har varit jätteallergisk i 1 månads tid och inte haft en aning om varför. Det är ju inte pollensäsong nu? Dag 2 av fastan var allergin borta! Dessutom är jag på bättre humör än på länge.

2 dagar kvar av fastan…men det känns lite som om jag redan avbrutit fastan eftersom jag "fuskade" igår.

freudiana
2010-10-13 13:56
1

Enligt vissa teorier så är vår kropp byggd för periodisk svält. Vi har inte förändrats sedan människan levde som jägare/samlare, och då förekom naturligen perioder av lågt näringsintag.

Teorin är att vårt matsmältningssystem behöver detta emellanåt för att kunna fungera ordentligt. Då menar jag inte "en veckas fasta här och där" utan max 2-3 ggr per år. Det behöver inte heller vara 7 dagar. 3-5 dagars fasta är det som rekommenderas. Så länge man inte är sjuk eller underviktig tar man ingen som helst skada av detta. Det är INTE tänkt att vara en bantningsmetod, även om man faktiskt går ner i vikt under fastan. Det finns många effektivare sätt att gå ned i vikt om det är det man är ute efter.

Fasta har hjälpt mig med magproblem och allergiska besvär och dessutom att uppskatta mat på ett helt annat sätt när man väl avbryter fastan :-) Fasta känns kanske lite gammaldags och 70tals-flummigt, men väl värt att pröva!

PatrikHagglund
2010-10-13 18:23
1

#7 Jo, jag håller med. (Men jag förstår inte riktigt hur det var ett svar på #2, som frågade varför fasta skulle vara negativt. Glad )

Jag har provat att fasta själv, dock längst i fem dagar. Att "fuska" lite tror jag inte påverkar så mycket (så att de positiva effekterna uteblir).

Allergiska besvär och magproblem verkar (främst enligt fallrapporter på nätforum, men gissningsvis borde det gå att leta upp några vetenskapliga artiklar - i alla fall för magproblem) mildras av både fasta och lågkolhydratskost. Jag rekommenderar nog alla att skaffa en blodsockermätare och endast undantagsvis låta blodsockret stiga över 6. Högt blodsocker har många negativa konsekvenser.

AlbaStiffler
2010-10-15 20:25
0

Varför skulle fasta hjälpa mot allergi? Dvs vad är det som gör att allergin mildras? Tycker det låter som en märklig konsekvens, iaf om vi snackar snuva-allergi. Nån som vet?

Musiken
2010-10-17 16:38
0

#0 Jag tar garna emot tips och recept! Har funderat pa fasta lange, men aldrig tagit tag i saken. Ar lite radd for att ga och bli super-grinig och sedan svulla som en gris :P

PatrikHagglund
2010-10-17 23:26
0

Ingen har nog något bra svar. Men allergi och magproblem är ofta kopplade till (kronisk) inflammation (dvs förhöjd immunaktivitet). Fasta och andra dieter har ofta en anti-inflammatorisk effekt.

Se tex bloggen Cooling Inflammation, för mer info.