Sockerfritt godis?
Hej!
Är det bra att köpa sockerfritt godis, eller lägger dem bara till sötningsmedel och kemikalier ist? Vilket är bäst?
Kram :)
Det bästa är givetvis om du kan avstå helt. Allt som underhåller sockersuget är dåligt om man vill gå ned i vikt. Dvs både sådant som smakar sött (påverkar delvis via hjärnan), och sådant som leder till högt/svängigt blodsocker (kolhydrater i allmänhet).
Det finns många olika sötningsmedel. Dels en rad olika sockeralkolholer som malitol, sorbitol, xylitol, som bara tas upp delivs av kroppen (upp till ca 60% för vissa), men som kan orsaka gaser i magen om man äter för mycket. Annars ganska harmlösa. Dels finns det aspartam och acesulfam-K som är ca 200 gånger sötare än socker och därför inte ger så mycket kaloribidrag. En del varnar för att de eventuellt är farliga (men jag vet inte). Dessutom finns det en rad andra som jag inte vet så mycket om, men som kanske inte är så vanliga.
Om du ändå vill fortsätta äta godis, så föreslår jag att sträva mot att äta vanligt godis varannan lördag och vara sparsam med kolhydrater i allmänhet däremellan. Lycka till!