Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1994 ggr
SamanthaJones
0

Samantha´s viktminskning

Hej alla minskare! :)

Jag tänkte oxå skaffa mig en sån här tråd där man skriver in sina resultat för att kunna få lite feedback men framför allt för att själv kunna se det svart på vitt.

Jag gick upp cirka 35 kg när jag flyttade hemifrån för 3 år sedan och det tog knäcken på min kropp… och själ. Jag har provat de flesta metoder (allt från naturdiet till LCFH) för att gå ner men inget har fungerat i långa loppet utan det har mest blivit pannkaka av det hela. 
Anledningen att jag tar tag i det hela nu är för att när jag ställde mig på vågen för två veckor sedan så stod den på 100.6 kg och jag fick en chock och ett rejält uppvaknande, inte så konstigt att mina knän värker!

Min strategi denna gången är att i en månad utesluta socker och bli av med det beroendet och inte äta någon skräpmat (pizza och Mc Donalds). Efter 1 månad utan socker även ta bort vitt mjöl och dra ner mer på kolhydraterna.

Träningen kommer nu i början bestå av promenader, långa o många vilket jag måste eftersom jag har hund! :) Senare kommer jag även lägga in gymmet men som det ser ut nu känner jag mig för osäker och missnöjd för att visa mig där.

Nu kör vi! :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

SamanthaJones
0

De två första veckorna har gått bra för mig, har inte alls varit så svårt att motstå godis och läsk som jag trodde det skulle vara! Har klarat en begravning med fika efter utan snedsteg och även en tjejkväll som man skulle kunna tro var synonym med socker! :) Dock blev det lite alkohol den kvällen.

När jag vägde mig i morse så stod vågen på 96,1 kg så det ser jag som en stor framgång!

Start: 100,6 1/11: 96,1 ger: - 4,5 kg

Tyvärr har jag inte mätt mig men ska fixa detta imorgon då jag ska inhandla ett måttband!

Jag har även satt upp ett delmål för mig själv och det är att väga 90 kg till nyår (jag vet att det är lågt men kommer göra allt väldigt försiktigt för att inte falla tillbaka som jag gjort tidigare)

jag har även satt upp ett långsiktigt mål för träningen och det är att till min födelsedag i augusti orka springa 2.5 km. Detta är oxå lågt men jag har det hellre så och klarar det tidigare än tvärt om! :) 
Eller tycker ni jag ska sätta snabbare mål?

Vänligen

Sofia

AlbaStiffler
0

Lite väl lågt mål kanske för en så lång tid tycker jag. Iaf om du redan nu börjar gå flera ggr i veckan. Du kan ju börja promenader o springa små korta snuttar under promenaden. Sen utökar du ruscherna allteftersom. Då gissar jag att du spriger dina 2.5 km i påsk, tror du inte. Sätter du ett för långsiktigt mål kanske det känns för avlägset o därmed inte motiverande. Det ska ju ändp vara realistiskt o nåbart men ändå en liten utmaning. Kondisen byggs ju rätt fort när man väl startat.

Bra jobbat med din start iaf. Jag tror nog däremot att det blir ännu lättare med suget om du direkt slutar med snabba kollisar. Släng pastan. Köp långsamma kollisar, grova grödor o fyll skafferiet med sånt du inte kan fuska med. Bönor, linser, grov coscos/bulgur, quinoa, råris. Om du gillar sånt, annars kan man ju ta ett steg till o skita i sånt helt o bara köra grönsaker o kött o skippa spannmål.

SamanthaJones
0

Tack för synpunkterna :)

Konditionsmålet kommer nog få vara kvar då jag i nuläget inte kan lägga in kondidtionsträning för att knäna värker så vansinnigt då, gör ont bara av att gå. Däremot inte sagt att jag kanske ändrar det längre fram! ;)

När det gäller maten däremot så kommer jag nog redan nu snabba på lite med att ta bort kollisar och sluta med potatis, pasta, ris osv och köra på kött/fisk/skaldjur och sen sallad till.

Hur är det med havregrynsgröt? Det säger ju många är bra men det är ju spannmål? eller vad ska jag annars äta till frukost, jag är ingen jätte fantast av filmjöl o liknande produkter. :)

Iaf, vägde mig idag och stod stilla men det känns ändå okej för jag trodde det skulle komma en liten viktuppgång idag eftersom jag drack lite alkholhaltiga drycker i lördags. :)

Vänligen

Sofia

AlbaStiffler
0

Finns många fullkornsalternativ för gröt med. Fiberhavregryn, råggröt, dinkelgröt, hirsgröt osv. Finns många goda o roliga alt på hälsokosthyllan. Söta kan man göra med några frysta blåbär tex.

nyborjare08
0

Äggfrukost i olika varianter är både mättande, gott och nyttigt! Man står sig länge på en sån frukost. Omelett, äggröra, kokt, stekt Glad Gott som det är eller med rökt lax, makrill eller kanske bacon till.