Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3554 ggr
Zaphix
0

Få tillbaka engagemanget?

Har sedan i februari gått ned nästan 30 kilo, känns ruskigt skönt förståss.

Men jag hade tänkt gå ned 10-15 kilo till för att nå min målvikt, men har tappat engagemanget helt.

Visst går jag fortfarande ned i vikt, men tycker det går så långsamt och jag gillar när saker går fort så man blir klar nån gång. :)

Så har tappat engagemanget nu, äter dåligt igen och tränar alldeles för lite mot för vad jag skulle vilja göra.

Det jag är kass på är att äta regelbundet, jag glömmer bort att äta då jag inte känner hunger förrän jag är jättehungrig pga. en medicin. Det är inte så bra.

En dag kan se ut:

07-08.00: Kliver upp.

11-12.00: Frukost, fil och flingor eller mackor.

15-16.00: Nån frukt eller nåt snabbt som finns hemma, ibland riktig mat.

20-21.00: Fil eller mackor, ibland riktig mat.

Runt 23.00: Nån macka eller nåt sånt.

01.00: Går och lägger mig.

Det är inte sådär jättebra rutiner..
Jag är sjukskriven, går på praktik två förmiddagar i veckan dock, så jag gör inte så mycket vettigt på dagarna. Så mindre lätt att få in bra rutiner av den anledningen också.

Den motionen jag får är promenader med hunden och 4 km promenad till och från stallet varje dag. Promenerar endel med hästen också, men kör honom mycket och det ger inte mig så mycket motion direkt.. :)

Var duktig och har sprungit ett par dagar i veckan förut, men senaste tiden har det inte blivit av. Men har nu tagit upp hemmaträningen lite med två utmaningar, 100 armhävningar på raken om sex veckor och 200 knäböj om tre veckor. Så tränar lite sånt och situps och sånt ett par dagar i veckar.

Men jag har en känsla av att jag inte orkar springa längre för att jag är så värdelös på att äta vettigt..

Så hur lyckas man få in rutiner?

Hur får man orken att ta tag i maten och viktminskningen igen?

Hur får man engagemanget tillbaka när man inte har så många kilon att gå ned?

Hur får man orken att laga riktig mat?

Behöver lite hjälp just nu, kört fast..

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

PatrikHagglund
0

Det jag är kass på är att äta regelbundet, jag glömmer bort att äta då jag inte känner hunger förrän jag är jättehungrig pga. en medicin. Det är inte så bra.

Det är nog mest en myt att man ska äta ofta/regelbundet. Se bara till att du inte får för högt blodsocker efter en stor måltid.

Zaphix
0

#1: Är väl lite det, att när jag väl äter så blir det lite för mycket om jag inte ätit på ett tag.

Och om jag inte äter medicinen så blir jag normalt sett hungrig var fjärde-femte timma, och då blir det så att jag äter ofta med lite istället. Och känns som att min kropp fungerar bra med det, är så jag ätit senaste halvåret när jag gått ned i vikt. Och då mår min kropp bra.

Men beror nog mycket på vad man äter, går man på LCHF är det antagligen vettigt att göra så. Medan äter man mer kolhydrater så fungerar det nog inte lika bra.
Och LCHF kan jag inte äta då det skulle bli för svårt för mig att få i mig fettet och proteinet.

Min och Dackes blogg

SamanthaJones
0

Jag har lite samma problem som dig, det där med rutiner. Jag läser på distans och är hemma hela dagarna o pluggar och för att få in matrutiner i det hela så ha jag gjort så att jag äter när hunden ska äta + två mellanmål och det funkar för mig. Eftersom jag har en valp och han äter 3 gånger/dag så blir det faktiskt en ganska så bra uppdelning för mig då jag känner att jag inte blir trött o hängig och inte heller småsugen i mellan målen.

Såhär ser en dag ut för mig, typ iaf.

07.00 upp och ut med hunden cirka 30 min. 
08,00 hunden får mat och även jag

cirka kl 10.30 tar jag en frukt, tidigare kunde jag ta en macka med sen jag slutade med bröd så sket sig det ;) Sen går jag 2.5 km

13,00 Lunch till både mig och hunden. Då äter jag låååångsamt och känner efter när jag blir mätt, jag äter alltid tills jag blir mätt.

ca 17. en frukt igen.

19.00 (ibland 20.00) kvällsmat till både mig och hunden, ofta gröt eller fruktsallad.

23.00 kvällspromenad med hunden cirka 15 minuter.

Sen är det oxå en massa småspring med hunden när han bli nödig men dessa är mina fasta tider under dagen :)

Hoppas att det kanske ger dig lite inspiration! Har du gått ner så mycket som 30 kg (vilket är mitt mål=)) så kommer du klara de sista oxå och det är inte alls ovanligt att man tappar lite gnista i slutet :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Zaphix
0

Låter ju som en bra idé, min hund äter dock bara två gånger per dag. Frukost får han när jag vaknar, så det ger ju inte så mycket rutin. Men kvällsmaten kräver han alltid klockan 18, så att jag också ska äta kvällsmat då är ju en idé. :)

Han är en gammal hund, han har inget intresse av att gå i ett snabbt temp på promenader utan vill bara gå och nosa och kissa överallt. Så även om vi är ute i en timma blir det inte så mycket till motion för mig. :\

Min och Dackes blogg

PatrikHagglund
0

Och LCHF kan jag inte äta då det skulle bli för svårt för mig att få i mig fettet och proteinet.

Vill man inte så behöver man inte. Flört

Även om man äter mycket kolhydrater så skulle jag rekommendera att äta sällan, snarare än ofta. Förutsättning är att man äter så pass sällan så att blodsockret hinner normaliseras (sjunka ordentlig) tills nästa måltid. (Näst efter måttbandet är blodsockermätaren det bästa viktminskningsverktyg jag har införskaffat.)

Zaphix
0

Hade varit roligt med en blodsockermätare, gillar att få siffror på saker. :)

Vart har du fått tag på din?

Fast sjunker mitt blodsocker till väldigt lågt blir jag trött och orkeslös. Men framförallt så kommer min magkatarr tillbaka så fort jag inte äter hyfsat regelbundet. Vilket är mindre roligt.

Men vad rekommenderar du att ett måltid består av om man äter sällan? Vad för fördelning av kolhydrater, fett och protein? Ungefär hur mycket? (det är väl en omöjlighet att skriva iofs då det är individuellt, men ja..)

Äta så jag håller mig mätt länge, utan medicinen då jag alltså blir hungrig, är mindre lätt. Måste äta så mycket för att få i mig tillräckligt, äter inte kött och bönor och linser i all ära, men man behöver äta endel för att bli mer mätt än "icke hungrig"-mätt.
Drygar oftast ut proteinet med sallad ochpotatis.. Potatis är väl inte det nyttigaste direkt, men har ingen idé på vad jag annars ska äta..

Pallar inte att sitta länge och äta, så har du nåt tips på nåt att äta som man blir snabbt mätt på vore jag tacksam. Så tråkigt att sitta still och äta.

Min och Dackes blogg

PatrikHagglund
0

Jag beställde min på Apoteket. Min hette FreeStyle Lite. Som du ser i länken så är mätaren inte det som kostar, utan mätstickorna. Om man mäter en gång per dag så kostar det 200:-/mån, så det är inget billigt nöje. Periodvis vill man mäta oftare och annars kanske mer sällan.

Men vad rekommenderar du att ett måltid består av om man äter sällan? Vad för fördelning av kolhydrater, fett och protein? Ungefär hur mycket?

Eftersom jag själv äter lite kolhydrater så rekommenderar jag givetvis det samma. Om jag inte har ätit på en hel dag så kan jag stoppa i mig 1900 kcal innan jag är mätt om jag äter enbart kött (mest blandfärs/fläskkarré), fisk eller ägg. (Om jag lägger till kolhydrater kan jag nog få i mig ca 1000 kcal extra.)

äter inte kött

Tja … fisk, ägg, ost (eller andra mjölkprodukter)? Annars vet jag nog inte.

Pallar inte att sitta länge och äta, så har du nåt tips på nåt att äta som man blir snabbt mätt på vore jag tacksam.

Ja, då är det ju en nackdel att äta sällan. Dock så går det ju fortare totalt sett (per dag).

(Om man fort ska få i sig kalorier så är nog fett och socker effektivt. Fett har liten volym per kcal och socker/kolhydrater gör att det slinker ned lättare. Typ grädde med glass och bär/choklad. Flört)

Zaphix
0

Fisk är kött. ;)

Försöker äta så lite animaliska produkter ö.h.t. (just nu syndar jag iofs och lever på film..). Så får väl köpa lite sojagrädde och dricka istället för vatten.. Och äta lite margarin till det. :)

Nej, men tack för tipsen. Ska testa att äta sällan och se hur mycket kalorier jag får i mig.

Min och Dackes blogg

AlbaStiffler
0

Varför äta sällan? Stridet ju mot det mesta man läser om hälsa o viktnedgång. Äter du sällan är ju risken större att du frossar o äter bra mycket mer än nödvändigt.

Småäta onyttigt är såklart dåligt med. Men att äta något bra var 3-4 timme håller energin uppe o förbränningen jämn.

Vad som motiverar mig att äta sunt är våra grönsakslådor vi får hemlevererade varje vecka från arstiderna.com. Då måste man anstränga sig något att äta upp dem för man vill ju inte slänga toppkvalitativa grönsaker. De är godare o roligare än i affären. O i snitt handlar vi mer sällan o köper därmed mindre skräpmat vilket även blir billigare. Finns inga nackdelar faktiskt. Gott

PatrikHagglund
0

Varför äta sällan? Stridet ju mot det mesta man läser om hälsa o viktnedgång.

När man kommer ned under ytan vad gäller forskningen kring kost och hälsa så märker man att mycket av det som lärs ut som sanningar är väldigt dåligt underbyggt.

Men att äta något bra var 3-4 timme håller energin uppe o förbränningen jämn.

Beroende lite på om du går på kalorirestriktion eller inte så är de siffror jag sett snarare 12-72 timmar innan ämnesomsättningen sjunker. Om du har ätit dig mätt innan så ökar till och med ämnesomsättningen i början på fastan pga adrenalin och noradrenalin ökar (för att till slut minska totalt sett pga av att T3 går ned).

Det som däremot kan vara problem är att sötsuget ökar ju mer sällan man äter, och när man äter "sötsaker" (det behövs inte mycket sötma) så är det mycket lättare att få i sig mer kalorier vid en måltid.

Fasta/periodisk fasta är ett ganska potent verktyg, som tex kan användas till att reversera typ 2-diabetes, för bodybuilding och reducera risken att få cancer (en vetenskaplig review).

Om du vill läsa mer har jag för övrigt en egen pågående tråd, där min metod delvis bygger på periodisk fasta.

Ylva-Li
0

#10 Är väl precis därför man rekomenderar att äta små mängder men ofta, istället för sällan och mycket. Därför att det är så mycket lättare att bli sötsugen mellan måltiderna om man äter sällan. Dessutom tenderar man då att äta mycket mer när man väl äter. Glad

För att återgå till huvudfrågan så kanske du rent av får börja om? Inte börja om helt iom att du redan har gått ner enormt mycket. (Dubbelt så mycket som mig på samma tid. ;) )
Men starta om i tanken. Försök hitta motivationen till varför du från början ville gå ner i vikt. Vad vinner du på att gå ner dessa kilon till? Gör en lista för dig själva med för och nackdelar.

Finns det andra saker du kan göra motionsmässigt som är lite roligt kanske? Simma nån gång i veckan, vattengympa etc?

Men framför allt tycker jag att du ska vara stolt över hur långt du har kommit!
*stort pepp*

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zaphix
0

#11: Det var en bra idé.

Min förra motivation var ett foto taget på mig där jag såg hur fet jag var, det gav mig motivation. Tänkte på det varje gång jag lagade mat och varje gång jag inte hade orken att träna, gjorde så att jag tränade ändå.

Funderar på att skaffa en whiteboardpenna och skriva ned min vikt på kylskåpsdörren. Borde ge inspiration. :)

Jag gillar egentligen inte att motionera. Jag gillar att rida, men rider inte på det sättet numera att det ger motion.
Jag gillar kampsport, jättemycket, men kan av olika skäl inte träna det längre.

Men ska fundera ut nåt annat jag skulle tycka om.
Kan tänka mig att börja med nån lagsport, men finns nog inga lag man kan träna på skoj i när man är i min ålder.
Och är mycket tveksam till att mina fotleder skulle klara av fotboll, handboll eller nåt sånt.

Min och Dackes blogg

PatrikHagglund
0

#11 Är väl precis därför man rekomenderar att äta små mängder men ofta, istället för sällan och mycket.

Enligt min erfarenhet så är det mera vanligt att man snarare, som i #9, tänker på ämnesomsättningen. Men i så fall rör det ju på sig i alla fall i rätt riktning. Glad

Dessutom tenderar man då att äta mycket mer när man väl äter.

Självklart. Men ur viktminskningssunpunkt är ju det intressanta är ju vad man äter per dag, snarare än per måltid.

Ylva-Li
0

#13 Absolut, men jag kan känna (av erfarenhet) att hur det fungerade för förut, då jag åt kanske 1 gång per dag, så åt jag också väldigt dålig mat. Typ pizzza, hamburgare. Ja snabbmat helt enkelt. Och mycket! En pizza är mer än dagsbehovet på vilket sätt man än räknar tror jag. Och efter det var jag fortfarande sugen och lite hungrig och åt mer, men då godis/snacks och läsk..

Vet inte vad jag missat, men är det inte ganska vettigt att hålla blodsockret på en jämn nivå? Dvs äta mindre men oftare, så att man får en jämn fördelning under dagen och inga blodsockerdalar och berg. (Kanske missförstod helt hur du menade här.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zaphix
0

Fast det är ju skillnad på att äta snabbmat en gång om dagen jämfört med nyttig mat en gång om dagen.

Att äta snabba kolhydrater en gång om dagen är förståeligt att det inte fungerar så bra.

Eller ja.. Jag kan äta en chokladkaka en gång på en dag och sedan klara mig tills nästa dag. Och det är bara snabba kolhydrater typ.. Iofs går man ned i vikt av det, men magen mår kasst och näringsinnehållet är väl inte riktigt bra. ;)

Min och Dackes blogg

PatrikHagglund
0

Vet inte vad jag missat, men är det inte ganska vettigt att hålla blodsockret på en jämn nivå?

Absolut. (Det är därför jag rekommenderar att äta lite kolhydrater.)

Men jag tror att det är ännu viktigare att låta blodsockret och insulinnivårena normaliseras (bli låga), än att de alltid ska vara låga och jämna (om man istället har högt och jämnt blodsocker blir man sjuk på samma sätt som en diabetiker). Om man äter mer kolhydrater så är då alternativen att antingen träna hårt, kalorireducera eller äta (kolhydrater) sällan, för att det ska kunna ske. Se tex exemplet med typ-2 diabetikern i #10.

TjockaBerta
0

Zaphix,

Motivationen kan bestå i det goda resultat som du redan nått. Jag tänker själv så här:

"Nu har jag kämpat si och så länge och lyckats gå ner si och så mycket. Jag har varit så duktig och lagt ner så mycket jobb på detta resultat så det är bara dumt att förstöra för mig själv genom att ta en smörgås bara för att jag är småsugen".

Sen kan man väl göra en paus, platå, i viktminskningen för att orka med. Det gör ju ingenting. Sen en dag sätter man fart neråt igen när kroppen vilat sig lite.

Tålamod är också bra. Man går ju ner snabbare i början. Tänk på att ett kilo i månaden är 12 kg på ett år. Det kan vara en lagom takt med tanke på hur mycket du redan gått ner på så kort tid.

>>>Malum domesticum<<<

Ylva-Li
0

#15 Ja absolut. ;) Mitt exempel var bara på hur jag skötte maten förut. Att det för mig var jättesvårt att äta bra och nyttig mat om jag bara åt en gång om dagen. För då var jag ju skithungrig och orkade inte stå och laga mat.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zaphix
0

#17: Jag har inget tålamod alls, går inte saker på en gång så låter jag dom vara, snabbt ska det gå! :)

Fast jag inser ju att viktminskning inte ska gå så snabbt, så jag gör mitt bästa för att ha tålamod. Men ett år framåt är väldigt lång tid, tappar hoppet direkt om jag tänker så

Men det exemplet på tanke var ju smart, så ska jag testa med att börja tänka. :)

#18: Orka laga mat ja, där det brister för mig. Tar sån tid att laga mat, tappar engagemanget efter halva tiden. Då glömmer jag bort vad jag håller på med, kommer dock ihåg det när det börjar komma rök ur köket. ;)

Har endel problem med att hålla fokus på en sak.. :)

Min och Dackes blogg

Ylva-Li
0

#19 Förstår dig till fullo. Att tänka ett år frammåt ÄR för långt för att orka känna någon motivation. Då skjuter man det hellre bara framför dig.
Så korta ner i små etapper. Delmål så att säga. Slutmålet är kanske 15kg om ett år. Men delmålen kan vara betydligt kortare än så. x antal kg om x veckor. Vad som känns rimligt, och tillräckligt långt för att kunna slutföra det, och tillräckligt kort för att det ska kännas genomförbart.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||