Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 4889 ggr
ooja
0

Funderar på Viktväktarna

Jag har hört mycket negativt om dom, men jag tror inte det finns något som skulle kunna hålla min motivation uppe så bra som att gå och väga sig inför någon annan.

Det jag undrar är:

Är det svårt att lära sig räkna propoints?
Är det vanlig mat eller kör dom på lågt GI eller något sånt?
Har dom några regler för att man måste vara överviktig eller liknande för att bli medlem?
På mötena, är det folk av alla åldrar (även unga? är själv 19) och storlekar?
Tappar man sockersug?
Det att dom räknar points är det kaloriräkning i grunden?
Något annat positivt/negativt med dom? Nåt jag bör veta?

Jag tycker jag har sett några viktväktare här på sidan så hoppas någon kan svara på mina frågor! :)

Ylva-Li
0

Jag tycker det var enkelt att lära sig räkna propoints. Man får bra hjälp med kalkylatorer också.
Tycker det är relativt vanlig mat. Vi har flera kokböcker från dem som vi älskar! Enkel och billig mat, men god! De kör på mindre fett istället oftast. Men aldrig konstig mat eller så.
Överviktig måste man nog vara tyvärr. Kolla på deras hemsida om du är osäker vad som klassas som övervikt. Men man måste ha några kilon att gå ner iaf.
Där jag går på mötena tycker jag det är blandade åldrar. Allt från 20-70år och likaså i storlekarna eftersom alla är på olika nivåer i sin viktminskning.
Sockersug vet jag inte. Det blir ju vad man gör det till antar jag. Du får ju fortfarande äta vad du vill, sålänge du håller dig inom dina points.
Tror inte det är kaloriräkning i grunden som de räknar points efter. De värdena de tar in i beräkningen är protein, fett, fibrer och kolhydrater.

Hm. Ja jag gillar viktväktarna. Det är en livsstil som passar mig. Enda negativa är väl att det kostar en bra slant. ;) Men för mig har det varit värt varenda krona.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Bergspuman
0

Jag vill hålla med om allt som Ylva-Li skriver och även tillägga att det går att få bukt med sockersuget. Nu är inte jag det värsta sötsaksmonstret som finns så för mig är sockersug inte ett problem annars heller. Visst gillar jag choklad, godis, kakor, bullar och glass men jag känner inte det som ett problem att dra ner på det.

Den största fördelen med Viktväktarnas nuvarande propointsprogram tycker jag att det är så pass flexibelt! Jag gillar det mycket bättre än förra pointsprogrammet. Jag gillar att man har en veckobonus som man kan utnyttja eller låta bli. Jag gillar att man får extra pp för träning. Jag gillar Duovalet som gör att jag kan äta mig mätt och slipper vara hungrig.

Jag har gått ner 9,2 kg på 13 veckor (snittar 0,7 kg per vecka) vilket jag tycker är helt OK.

Priset har jag inte brytt mig om så mycket eftersom jag har en god ekonomi, men jag förstår att det kan verka avskräckande för den som inte har så fett.

Men det går att vara Onlinemedlem också och väga sig hemma och sköta viktminskningen på distans. Om man klarar det alltså. Jag har inte lyckats hitta några mötestider som passar mig alls, då jag pendlar 5 mil till arbetet och lägger 3 timmar om dagen på arbetsresor. Alla möten har hunnit börja långt innan jag kommer hem.

Sedan gillar jag inte riktigt möteskulturen, det är nog det enda jag ogillar. Stå där som ett fån och få dumma frågor, visa upp sig och få applåder när man nått mål. Känns som amerikanska säljarmöten liksom. Onlinemetoden passar just mig mycket bättre.

Ylva-Li
0

#2 Fast så har inte vi alls på våra möten. Det var det första vår konsult sa. Man gjorde så förr i tiden. Att man vägde sig inför alla osv.. Idag är det väldigt personligt. Det är bara du och konsulten som ser vikten, ingen annan. Hon är också (iaf vår) väldigt diskret. 
Sen står hon framför alla oss, berättar något av det som är på programmet. (Är samma hela sverige över.) Ibland delas vi in 2 och 2 och får diskutera lite snabbt. Ibland frågar hon öppet. Men det känns aldrig som i skolan att man var tvungen att svara och känna sig utstirrad inför övriga. Tycker det sköts mycket snyggt.

Apråpå godis och sånt, så har de ju ett rätt brett utbud själva också. Endel kan man köpa på matvarubutiken och endel bara på mötena. Men man kan bara gå dit för att handla också, om man vill. :) Det godiset är sockerfritt, fast med sötningsmedel då. Det mesta av det smakar riktigt gott faktiskt, och då är jag extremt känslig och kräsen för sötningsmedel.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ooja
0

Okej, tack för svaren! :)

Ang. vikten så är jag inte orolig att väga för lite, jag har lite övervikt. Ang. godiset så triggar sötningsmedlet mig något fruktansvärt så det går nog inte riktigt men skulle nog helst av allt vilja vara helt utan, vilket jag varit en gång i tiden och det var skönt.

Skönt att höra att det är så mycket olika folk också som går där.

En fråga till, för att bli medlem där lär man hitta på närmaste stället där man bor och gå in där och prata med dom va? Inget man gör från internet? Tyckte det inte stod någonstans om det.

Ylva-Li
0

Hm, lite osäker. Jag gick ju dit för invägning och sånt. Är väl kanske smidigast, så får man alla papper och broshyrer etc som man får första gången.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||