Sluta ljug för er själva!!
Nej! Vi ser inte alls ''okej'' ut, Allt vi gör är att lura oss själva för något vi inte är. Överviktig eller inte, spelar ingen roll var och en av oss är inne på denna webbsite för en och samma anledning, vi är inte nöjda med hur vi ser ut, dvs hur våran kropp ser ut. Jag kan inte se mig själv i spegeln utan att få ångest och hörrni? Jag vet att inte en enda människa på denna jord verkligen kan se sig själv och påstå att man verkligen är perfekt. Man kan itne bara sitta där och frossa i sig innehållet i chipspåsen eller godiset man bara ska ''smaka'' på som slutar upp med att man ätit hela påsen med 4hg's godis om inte mer tom och tro att allting kommer ordna sig självt. Nejnej och nej! Du måste resa ditt feta arsle, och nu talar jag till oss med feta arslen och göra något åt saken!! Fethet kmr aldrig att accepteras så är det bara. Hur mycket man än försöker lura sig själv genom alla inlägg om att ''kurvor'' är inne igen, vaddå tror ni verkligen en ''kurvig'' modell får lika mkt uppmärksamhet som en slank och vältränad hälsosam modell? skulle inte tro det. Därför vill jag nu medge att min vattenfasta diet i 20 dagar börjar klockan 00.00 och jag kommer skriva här varje dag och berätta hur det går för att motivera er till att börja vara hårda mot er själva! Ni som är med mig är bara och joina.. Jag ska köra 20 dagar helt och hållet bara på kranvatten, efter det kommer jag sakta äta frukt och lätta saker, ioch med att min magsäck kommer krympa så lär jag bli mättare på mindre portioner och i framtiden lär jag kunna äta kött och fisk och sallader som lägger på högst 1-4 kg men går ner gör man cirka 10 om man verkligen är aktiv och itne bara sitter still 24 timmar om dygnet. Aktiv menas att promenera små promenader och i stort sätt röra på sig lite! kanske ett riktigt träningspass en gång i veckan, i mitt fall dansträningarna.. Hoppas ni motiveras av detta inlägg för nu är det slut på de dåliga vanorna, dag att gå ner och nå målet 59 kg.. ligga under 60 gränsen
Du e riktigt jäkla grymm och ärlig!! allt du sejer e så himmla sant bara det att man ljugr för sig själv och hela tiden är emot de som är ärliga! Diggar ditt mod, tror på dej och tänkte vara med. klockan 00.00 gällr det inget tugg på 20 dagar we can do it :D !!!
U KNOW WE CAN! Det gäller bara att tro på sig själv och inte återgå till de dåliga vanorna pga suget.. Håll fast vid ett beslut och fullfölj detta tills du är nöjd med din insats.. sen för att inte chocka kroppen och gå upp massa i vikt så börjar man med väldigt enkla måltider.. frukt och sallader kmr vara min start! hoppas det funkar för dig.. för jag vet att detta kmr funka för mig
Du pratar om att inte chocka kroppen, vad tror du händer med kroppen när den inte får någon näring i 20 dagar?
Lycka till, hoppas du hittar en livsstil som passar dig! För det är vad det handlar om. Att hitta en livsstil som gör att man håller sig frisk. Ät bra mat i lagom portioner, motionera, se till att få tillräckligt med sömn, skippa sockret, skippa tillsatser i maten så långt det går, hitta på lite roliga saker osv. :)
"En stund i taget - här & nu"
Precis! Det är just vad jag inte gör :vargen.. Genom att först gå ner i mängder av vikt och sen lyckas hålla detta genom att börja äta frukt och små sallader och sen långsamt utöka det till exempelvis kycklinsallader . Det gäller att finna sig själv och se vad som passar bäst .. I mitt fall ser jag aldrig nån skillnad vid "små portioner" elr andra metoder, utan man ser bästa resultat genom att faktiskt svälta ett antal dagar för att minska magsäcken så man blir mätt på färre kalorier;)
Så du tror inte att det är att chocka kroppen genom att inte äta?
Tror att vi redan ser följderna av att inte få i sig näring….
Japp! Kroppen kommerbryta ner fett, muskler och glykogen och vem vill det? Sedan kommer ämnesomsättningen sjunka samtidigt som kroppen kommer att lagra det mesta av energin när man väl slutar. Jag har aldrig förstått dessa extremlösningar för att tappa vikt, skynda långsamt och må bra samtidigt som man har kvar orken.
Genom att ta det lagom fort så besparar man mycket mer muskelmassa än vid svält/fasta och det är bara bra då muskler slukar energi = man kan äta mer efter avslutad diet.
Men visst, vill man ha en "trasig" metabolism, bryta ner muskler och annat för att ev. gå upp allt igen så kör hårt men jag råder dig att inte göra det.
alla dieter leder alltid till samma följd.. man tar den ''långsamma'' vägen men går fft upp i vikt lika snabbt som på denna process den enda skillnaden är att man går ner i vikt mkt snabbare och jo visst tar det på musklerna med de är bara att träna så har du din fysiska styrka igen ;)
#8 Fast för att orka träna så måste din kropp få energi. Förlåt om jag låter brysk, men vatten innehåller inte tillräckligt för att orka. Du måste också få energi i dig för att kroppen ska kunna bygga upp muskler. Det är inget hokus pokus som görs bara genom att ligga i gymmet varje dag och låta bli att äta.. Det är snarare tvärt om riktigt riktigt farligt!
Alla dieter måste inte leda till samma sak. :) Jag tar hellre den långsamma vägen måt ett mål jag vet att jag kan hålla, än att skynda mig, inte orka hela vägen ut osv. Men det är jag det.
Däremot håller jag med dig om första delen i ditt inlägg. ;) Det är bara vi och ingen annan som måste ta oss i kragen och göra något åt vår situation. Nu tror jag iofs merparten av oss här på forumet, redan har tagit det steget. Att inte acceptera hur det är.
Och visst är det så att smala accepteras lättare i samhället, gentemot oss runda. Vilket jag tycker är förfärligt! För vikten har inget med hur vi är innuti! Och det är något vi måste lära oss och lära folk omkring oss. Vi ska inte acceptera att vi väger för mycket, det är inte bra för vår hälsa. Men vi ska absolut se till att vi blir accepterade för den vi är och inte för hur vi ser ut!
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det har funkat för mig att tappa 20 kg.. har hållt det nu i ett och ett halvt år.. det lär funka igen om jag kör samma process.. grejen e att som ciggaretter när man ''trappar'' ner gör jag samma sak men genom att ''trappa'' upp om man kan kalla det så.. med maten jag sen börjar äta börjar jag med extremt små portioner och utökar den långsamt. och faktum är att det faktiskt funkaar för mig.. det gäller bara att kunna säga stopp när man känner en mättnadskännsla vilket man gör jätte snabbt efter att ha gått på en 20 dagars vattenfasta.. sen är det inte så att jag hänger på gymmet varje dag och sliter utan någon energi, utan jag vet att det lär bli farligt på det sättet..istället gör jag det när jag slutfört min vattenfasta och återfår mina muskler i kroppen, men man ska heller inte vara inaktiv, för på det viset lär man få en hängig fett area på kroppen vilket ingen vill ha.
Jag vill veta hur det går under tiden! :)
dag #1.
hittils har gått bra, enligt mina erfarenheter tar det cirka 3 dagar innan hungerkännslan släpper och man börjar vänja sig.. än så länge känner jag mig lite lättare men har inte hunnit väga mig än.. kmr ge resultat på vikt framövr och berätta mer specifierat hur det går
Ta det lugnt nu det första dagarna så att kroppen förstår vad du håller på med, dag 5 kan du börja med lätta promenader. Men detta vet du nog redan.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Min forsta (fruktjuice) 2-veckors fasta gjorde jag pa den tiden (borjan pa 70-talet) tidningen MaBra hade hurtkampanj och ville att alla skulle fasta var och host for att 'rensa' ur kroppen :0) Det var massor med annonser for reumatikerkurhem och dylikt. Har glomt namnen pa lakaren som gjorde detta sa populart.
Min sista, riktigt langa (4-veckors) vattenfasta gjorde jag i samband med att jag slutade roka … det ar nu nastan 10 ar sedan. Sista veckan lag jag mest pa en soffa och laste. Man blir tamligen sa spacey.
Vad jag ser fran det du skriver ar att du inte bryter din fasta riktigt … om du bryter med frukt sa ska det vara fruktjuice, inte hel frukt. Brytningstid = lika manga dagar som fastan … alltsa du gar inte direkt pa 'hel' mat som sallader.
Om du bor i Sverige sa har du chansen att anvanda filmjolk och kefir som brytning ocksa … det gor mindre illa at matsmaltningsapparaten. Fasta ar ingen bra metod att ga ner i vikt om du vill gora detta pa lang sikt. Kroppen tar snabbt tillbaka det den har forlorat om du inte lagger om hur du ater. Efter min vattenfasta var jag rawfooder ett bra tag och sedan vegan … det var valdigt latt eftersom jag da bodde i Florida och hade avocado och citrusfrukt hangande utanfor fonstret.

Tycker det låter rätt osunt för kroppen, inte bara för muskler som bryts ner. Kan inte vara bra för organen, hjärnan o hjärtat med denna påfrestning.
Jobbar du samtidigt o hur är det isf med orken på jobbet? Lycka till ändå…
Det svåraste med vattenfasta längre än ett par dagar, enligt min erfarenhet är att man blir slö och frusen och att jag får svårare att sova, men jag har inte provat mer än fem dagar. Enligt vad jag har läst ska det bli bättre igen efter ett tag.
Jag tror inte att 20 dagars fasta är är "farligt", mest jobbigt. Hur går det?
20 dagar med bara vatten?! Inget annat alls?
Låter som en otroligt dum metod som är dömd till att misslyckas. Tror inte du kommer tycka att det är värt det..
Känns rätt meningslöst att fara smal och snygg när man ändå inte orkar ta sig utanför dörren pga. självsvält. Men det är ju iofs bara vad jag skulle tycka..

Efter 65 dagars svält dör man. Ev tidigare av lunginflammation då imunförsvaret bryts ner.
Här finns en intressant forskningsredogörelse, hyfsad lättläst om hur kroppen påverkas:
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabolism.pdf

Vi maste skilja pa fasta och svalt. Det ar nastan oforskamt mot en stor del av varldens befolknng att kalla detta som onskas gora for svalt. Svalt gor man inte av for att forlora trivselkilon. Svalt valjer man inte sjalv; det far man tilldelat anda. Svalt ar svart, det framkallar inte euforia, det gor ont och leder till doden. Fasta nar man ar vasterlandskt valgodd gor inte ont … det kan vara obekvamt for vi ar vana vid overflod, man kan bli matt och yr i huvudet, men manga bryter da och det blir ett minne blott. For en svaltande finns det inget val om det inte kommer hjalp.
Håller med #20 att ordet svält ofta används tvivelaktigt, och ger fel associationer. Fasta är ett bättre uttryck. I länken som ges i #19 så står det:
En normalviktig person borde ha tillräckligt mycket energi upplagrat i kroppen för att kunna överleva ca 65 dygn under total svält.
Dvs efter att man har bantat ned sig med fasta eller annan diet till normalvikt - dvs utan synbar övervikt - så kan man därefter överleva 65 dagar på vattenfasta. Enligt boken Ät upp till bevis, så finns det ett fall där en överviktig person fastade i ett helt år.
#20: Hört om ordet "självsvält", känns som ett vedertaget ord, speciellt när det handlar om ätstörningar. Vilket det i mina ögon ser ut som texten är lite påverkad av..

#22 … kanske i en psykologs vokabular kan vi prata om sjalvsvalt, men svalt ar langt fran det reella tillstandet i vad som diskuteras har, eftersom personen som vill fasta har overflodsvikt …
Om det inte finns na'n fettvav kvar efter 20 dagar, da kanske det ar kan BLI ett problem … tillat mig att jag tvivla :0)
Hej mina kära vänner ! 13 kg gick jag ned på de20 dagarna.. Gick upp 1,5 kg men inte mer.. Idag äter jag nyttigt och små mängder ! Somsagt det gäller bara att kämpa och tro ! Just nu är jag väldigt nöjd med mitt utseende och stolt i det psykiska. Jag känner nu att jag kan klara av vad som helst i stort sett och det kan ni med. Så länge ni tror på er själva, tro inte på någon som säger " nej kära du, det är omöjligt, du kommer gå upp i vikt lika snabbt som du gick ned" neej du ! Jag kan jag vill och jag ska var mina enda svar! Ge dej inte förrän du själv testat . Om jag kan kan vem som helst.. Min vilja är stark det var det enda krävande … Vikt idag 55 kg, längd 170 cm jag är nöjd nått mitt mål stolt och lycklig .. Ni får gärna tycka det var dumt men ni är bara inte tillräckligt starka för att själva våga prova på ;)
Gratulerar :)
När jag kör långfasta så låter jag kroppen säga till när den vill ha mat, sist så ville den ha ägg efter dag 10 och det fick den.
Jag hoppas att min nästa fasta blir längre, för jag tror på reningen både fysiskt och psykiskt… dock så har jag hoppat av ifrån ett amerikanskt fasteforum… man såg att det fanns en del anorektiska människor där som blev påhejjade för att dom var så duktiga på fastan…
Ingen reflekterade över att dom faktiskt var sjuka… + att dom är liiite för … hmm… på för min smak.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Grattis! Borjade fundera hur det gick for dig :0) Hur ater du nu?
Vore kul att hora hur vikten ligger om tva veckor. Jag holl mig manga manader men det berodde pa att jag at raw foods.

# 24
Otroligt. Duktigt att klara av den och kul att se att du fick resultat. Hoppas du håller din nuvarande vikt framöver också.
Grattis
>>>Malum domesticum<<<
Har du kollat mått och sånt med? för om du tappade massa muskelmassa så spelar väl vågvikten ingen roll? Bästa hade givetvis varit en bodpod mätning eller dyl.. 

Du väger nu 55 kg och är 170 lång alltså har du ett BMI på 19 vilket är gränsen till undervikt enligt BMI tabellen. Vägde du 13 kg mer innan din vattenbantning så hade du ett BMI på 24.5 vilket är normalvikt. Så vart satt ditt fett kan man ju undra.
Du pratar om övervikt som om du led av 40-50 kg för mycket på kroppen. Kom igen när du verkligen har problem med vikten och försök dricka vatten i 20 dagar. Det måste vara det dummaste jag hört på länge att chocka kroppen på det sättet.
Varför inte lägga om sin diet och äta på ett vettigt sätt istället för att enbart dricka vatten.
Något i din text gör mig verkligen tveksam till sanninbgen i ditt första inlägg.
Verkar ju vara sjukligt att vid normalvikt gå ner 13kg.
Sedan ger jag inte mycket för den metoden, att inte ge kroppen någon näring överhuvudtaget.
Och vi som inte gillar denna metoden, gillar inte metoden av en anledning, inte för att vi inte "kan". Och det tror jag nog TS vet egentligen 
Startinlägget ger jag inte heller mycket för.
Skrika på det viset kan man göra då man själv sitter i träsket med en massa övervikt, och verkligen har ett problem. Är man normalviktig och hänger på ett viktminskningsforum, då bör man nog fundera på om det är rätt ställe man hamnat på. Problemet sitter ju inte i kroppen sas i det fallet.
Alla med övervikt har ett djupare problem än problem som löses genom att man "reser på sitt feta arsle". Det är där man måste starta, i sitt inre.
Och visst är fett accepterat, det beror på vem man frågar. Är man innom ramen för fetma ska man ju av hälsorisker gå ned, men att vara mullig är det inget fel på! Jag skulle vilja eliminera hysterin runt kurvor. Det är vackert.
Men med inlägg som det första, förstår man ju att det blir svårt. Där är det ju inte tillåtet att gilla sina kurvor, för det är inte sant. Och man får inte lika mycket uppmärksamhet som en slank modell. Är modell vårt mål? Ehm, nej, inte mitt i alla fall.
Säg ja till kurvor, nej till fetma.
#30 Bra rutet!
MEN: Jag tycker inte man ska ligga över ett hälsosamt BMI. Där sätter jag gränsen. Man kan ha vackra och sköna kurvor inom gränsen för hälsosamt BMI men att dras med extrakg är inte bra. Det sliter mer på knäna, t ex, än vad man ofta förstår.
Jag vill inte heller mista mina kurvor och är tacksam för att jag är kurvigt formad och för att formerna består även om jag tar mig ner till det BMI jag vill ha, vilket är 23.5.
Just jag råkar bli väldigt smal om halsen, armarna, händer, fötter, överkropp, revben och axlar när jag har BMI på den nivån så jag vill absolut inte bli smalare än så. För då ser fingrarna ut som benrangelsfingrar. Inte snyggt.
Det är som alltid, en balansgång…
#31 BMI är inte helt korrekt, så att stirra sig blind på det är fel enligt mig.
Men alla har vi våra egna mål, så länge dom är hälsosamma så är det bara bra :) Några kilos övervikt är ingenting för mig. Jag äslkar att se lite runda människor som har ett bra självförtroende, det är så snyggt!
#32 BMI är korrekt så länge man inte talar om extremt vältränade och muskulösa personer eller personer som har en för stor fettprocent på kroppen. Då kan det bli missvisande. Så där håller jag inte med.
Och jag tycker dessutom inte att man ska ha ens några kg övervikt just för att jag vet hur det sliter på knän och leder. Inget man tänker på i vardagslag oftast, de sitter ju jämnt fördelade för det mesta. Men sliter gör det ändå. Inte snällt mot kroppen.
Om man för övrigt har bra kondition, inte röker-snusar-dricker, har bra hjärta-lungor, bra blodtryck-kolesterol-blodsocker-blodvärden, inte lider av karies eller har andra typer av kroniska sjukdomar, så ska man inte behöva oroa sig nämnvärt för några extra kg, men för ledernas skull bör man vara normalviktig.
Några kilo extra gör inget för lederna så länge man är frisk, har normalt med muskler och rör på sig.
BMI är inte helt korrekt nej, eftersom allas kroppar ser olika ut. Därför kan man inte mäta alla efter ett mått. Krävs inga extrema fall för det.
#34 Jag håller inte med i alla fall. Men det gör inget. Man får ha olika åsikter. BMI är ju dessutom ganska flexibelt, normalvikts-BMI ligger inom 20-25 vilket betyder att man då tar hänsyn till olika kroppar och hur de är byggda. Jag vidhåller alltså att BMI är ett bra mått på vikten. Dessutom är olika människor känsliga i sina leder och knän, vissa personer kanske klarar av ett par extra kg om de är friska för övrigt medan andra får ont direkt av att ha för mycket vikt på kroppen.
Men vi behöver inte debattera vidare om det egentligen, har man olika åsikter kan man nöja sig med att konstatera det.
Precis