Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2471 ggr
wintermynta
0

Dagens lyxproblem

Detta är ett lyxproblem men inte destå mindre jobbigt. När jag börja för 4 mån att påbörja min viktminskning gick allt som det skulle. Jag ändra kosten och börja träna olika aktiviteter 1-3 ggr i veckan.
Nu börjar kroppens fett omfördelas och det som är över midjan krymper vilket är bra. Men det under midjan ökar. Pga att jag bygger på mig muskler så ökar alla mått under naveln vilket har lett till att alla underdelar är för små. Har helt plötsligt fått häck. lår och kraftiga vader. Känns inte alls kul att inte kunna ha mina stövlar , byxor, kjolar som jag brukar. Så vad göra? Kommer allt falla på plats när omfördelning av muskler & fett är klart eller kommer omfånget öka ännu mer?.
Som om det inte räckte står vågen still nu sen ett par veckor tillbaka. Så vad göra? Ge upp? Acceptera att mjukisbyxor är räddning dom närmsta veckorna/månaderna? Byta träning?
Tacksam för alla svar.

Bergspuman
0

Jag undrar hur du är byggd, hur din kropp är skapt?

• Är du kort/lång? Är du gängligt/senigt/spensligt byggd, atletiskt byggd eller kraftig och satt? Var samlas ditt överskottsfett någonstans - på magen eller lår-rumpa-höfter?
  • Var i kroppen är du starkast? Överkroppen eller underkroppen?
wintermynta
0

#1 Jag är väldigt kort & förnärvarande kraftig (30kg övervikt) men har tidigare varit väldigt smal (jag har dubblat min vikt på en 9årsperiod).
Mitt fett samlas i huvudsak runt byst & mage.
Jag är mycket starkare på underkroppen då all övervikt sitter på den över delen.
Som jag skrev har jag varken haft häck, stora höfter eller kraftig ben snarare tvärtom därför kom det lite som en chock när allt kom på en gång.

Bergspuman
0

Jag vet inte heller exakt vad du tränar, men för att bygga muskler och få upp konditionen och bränna fett är det A och O att kominera styrkeövningar med konditionsträning.

Står man stilla i vikt brukar det betyda att kroppen antingen tror att den inte kommer att få tillräckligt med näring och istället sätter i svältläge, dvs. vägrar släppa ifrån sig mer fett. Eller så har kroppen "vant" sig vid en viss sorts mat, en viss sorts måltidsordning och det verkar också hindrande på förbränningen.

Människor är så olika - en del behöver mer protein, en del måste se till att få i sig rätt mycket kolhydrater för att fungera.

Eftersom du säger att du lagrar fett främst runt mage och byst, tror jag därför inte att du plötsligt fått en helt annan typ av fettinlagring. Man brukar vara antingen äpple- eller pärontypen. Jag tror att det kan ha att göra med att du nu jämför dina nedre kroppsdelar med de minskade övre, och då kan de nedre delarna kanske verka STÖRRE, eftersom de tidigare såg mindre ut jämfört med överdelen!

Sedan säger du att du är starkast i underkroppen och det måste väl betyda att du har lättast att bygga muskler där. Vilket nog kan förklara t ex kraftigare lår, mer muskler i rumpan, osv.

Är du insvängd eller rak i figuren?

Vad gäller viktminskningen, skulle jag tipsa dig om att chocka kroppen lite, äta helt andra saker under ett tag. För att se om det kan hjälpa. Kanske ska du äta MER mat?