Sextonde veckan, ny nedgång
Trodde inte mina ögon när jag ställde mig på vågen och den visade -0,9 kg! För i måndags fick jag värsta Svullo-anfallet och trattade i mig en hel pepparkaksdeg. En sådan är 53 pp så jag trodde inte alls att jag skulle kunna gå ner något den hör veckan.
Men jag har tränat på bra, 5 timmar totalt den här veckan, och det har varit hård och intensiv träning. Troligen har min förbränning varit hög totalt sett.
Kanske kan kylan spela in också, jag märker att när jag står och väntar på bussen (jag pendlar 5 mil till arbetet) står jag aldrig STILLA, jag går fram och tillbaks hela tiden för att hålla värmen. Det blir många extrasteg på det viset…
I siffror: Gått ner totalt 11,1 kg vilket är 60% av min önskade viktminskning. Bara 2/5 kvar nu, hurra!
Jag ligger bara drygt 3 kg från den vikt där jag enligt BMI inte anses ha någon övervikt längre, dvs. under 25.
Har 7,3 kg kvar till målvikt.
Det här har gått ofattbart bra så här långt!
Måste säga att Propoints-programmet verkligen passar mig bra!
HUR gör Du, Bergspuma?
Vad för slags träning är det Du gör?
RÄCKER 5 timmars träning i veckan? Jag menar - jag har den uppfattningen att man måste vara en stolltokig träningsidiot varje dag, 2-4 timmar per dag!
Och Du - det är ett KANONFINT jobb Du gör! *Hurra för Dig!*
Tack! 
Jag går och tränar på ett gym. Ett SATS gym. Jag har anlitat en personlig tränare. Vi kör två pass i veckan á 1 timme. Innan passet har jag värmt upp i roddmaskin 10 minuter.
De övningar vi kör är dels rena styrketräningsövningar, oftast i maskin. Men jag gör också ett par uppbyggnadsövningar av bastyp, alltså inte bodybuilderövningar utan sådana idrottsövningar som kommer från Bosön och som t ex både simmare och friidrottare använder sig av. Jag är i uppbyggnadsfasen kan man säga, sysslar med ren grundträning.
En av de övningarna är nog den allra värsta jobbigaste jag någonsin gjort. Djupa utfallssteg med ena knät nästan i golvet och med en 10 kg vikt i händerna, som jag medan jag står i "steget", ska föra framåt från bröstet, åt sidan och sedan in mot kroppen igen. Pröva att gå upp och ner på det sättet och med den belastningen, 30 meter á 4 rundor. Det är fruktansvärt energikrävande och sätter flåset på stort prov. För att inte tala om mjölksyra man får i benmusklerna!
Jag tränar i högt och intensivt tempo, dvs med hög puls och vi byter mellan övningarna snabbt. Och jag blir både andfådd såpass att jag inte kan prata, och dryper av svett.
Efter den här timmen, brukar jag köra 1 - 1,5 timmes konditionsträning, snabb gång på löpbandet, ca 6.0 - 6,5 km / timme. Passen blir alltså 2,5 timme långa ungefär. Det har att göra med att jag pendlar 5 mil till arbetet dagligen och helt enkelt inte har tid eller lust att lägga mer än 2 vardagskvällar på träning.
Efter ett sådant pass är, gissar jag, min energiförbrukning mycket högre än vanligt upp till ett dygn efteråt. Därav att jag måste äta mer. Ibland överskrider jag min veckobonus och äter upp mer än alla ap, men jag går ner ändå, så den där träningen slukar enormt mycket energi troligen.
Vid träningsdagarna brukar jag äta ett litet mål lagad mat med både protein, fett och kolhydrater ca 2,5 timme innan det är dags. Jag brukar halvera min lunch och ta andra halvan som mellanmål. Har märkt att det funkar bäst med träningen då. Då är mina depåer så fyllda att jag orkar ta i max under gympasset och orkar köra slut på dem i konditionsträningen sedan.
Förmodligen har jag nu drivit upp min förbränning så att den fungerar optimalt!
Och jag har ju fått upp lite mer muskelmassa, muskler kräver mer energi.
Obs - det här sättet att träna passar nog inte alla! Men det råkar passa mig.