behöver er feedback på mina förändringar
Hej! hoppas på kloka kommentarer till mina försök till förändring.
Jag behöver göra något åt min vikt. Väger nu 77 kg, trivselvikt är 60 kg, då är jag ändå inte "smal". För min hälsas skulle tänker jag göra något åt detta. Jag har genom åren provat olika dieter som viktväktarna, LCHF m.m Jag känner nu att jag vill hitta ett sätt som passar mig, några få enkla regler som ger mig en långvarig effekt. Om jag listar några av mina felaktiga vanor:
- Dålig frukost = tar oftast en mugg yogurt på jobbet till förmiddagsfikat 9.30
- Lunch på restaurang, ofta för stabbig mat, det finns dock en nyckelhålsrätt som jag tar ibland.
- Mycket hämtmat, allt från pizza, kebab, sallder, hamburgare och Thaimat. Där Thaimaten egentligen är favoriten.
- Det blir i stort sett något snask på kvällen varje kväll…. Lösgodis, choklad, läsk. Dålig vana helt enkelt att vilja stoppa i sig något.
- Äter ganska stora portioner
- Blir alltid tokhungrig på kvällen när jag åker hem från jobbet, vissa människor står sig mycket längre än jag, fast vi äter samma lunch. Det slinker ner något onyttigt eller jag lagar/köper onyttig mat bara för att jag är så hungrig.
- Rör mig otroligt dåligt. Åker bil till dagis-jobbet-dagis-affären-hem.
- Stillasittande jobb.
Jag har möjlighet att träna på gym på lunchen, har varit med en tjej några gånger. Gör lite övningar och det tar ca 30 min. Sen har jag en crosstrainer hemma som jag kan använda. Använde den jättebra i början men blev sjuk och har sen inte kommit igång. Det är svårt att komma igång för jag minns hur jobbigt det var i början…
Min analys är att jag får i mig alldeles för mycket kalorier på kvällen och skulle behöva en bättre frukost för att må bra på dagen. Jag skulle med några enkla regler vilja ändra mina vanor till det bättre. Det ska inte få "kosta" för mycket i form av planering, svett eller uppoffringar på en normal kost. Här kommer mina första steg:
- Byta all socker-läsk mot light eller vatten. (strikt, inga undantag)
- Öka frukosten, hur?? Borde kanske ta något litet hemma innan jag åker (ca 07:30) och sen äta naturell fil med lite nötter eller bär till frukosten på jobbet?
- Välja nyckelhålsrätten på lunchen om jag äter ute, alternativt lunchsallad med minimalt med dressing eller thaimat utan friterat eller kokosmjölk. Även välja mindre kolhydrater, 1 potatis istället för 3 osv.
- Lunchpromenad, 20 minuter, de dagar jag inte är på gymet.
- Gymmet 2-3 dagar i veckan. Före lunchen.
- Kvällen: kolhydratfri kvällsmat vilket även innebär att jag inte kan äta godis men lite nötter om jag måste. Eventuellt att jag får äta grönsaker med kolhydrater i, typ morot?
- Crosstrainer 3 gånger per vecka med försiktig start, 15 miuter.
Ja det var så långt jag kommit hittills. Totalt räknar jag med att tappa 10 kg på 4 månader med dessa förändringar. Vad tror ni??? Alla tips och råd är välkommna. Som ni förstår tänker jag inte vara stenhård utan hela tiden tänka mig för och välja det bästa alternativet. Vet att jag inte har motivation eller klarar att hålla en typ viktväktardiet längre än 5 veckor. Jag vill hellre ändra några vanor och ändå känna att livet är ungefär som vanligt. Angående kolhydrat fri kväll, är det något som ger resultat tror ni eller är det bortkastat??
Hej! Lycka till med dina förändringar, jag tycker att det låter bra.
Men jag skulle vilja säga SKIPPA light-produkter! Aspartam och andra kemiska varianter är onödigt onyttiga… Kör riktiga grejor; bregott, smör, vispgrädde, standardmjölk…
Var och en mår bäst på sitt eget, men det är mitt tips i alla fall.
Det är nog bra med kolhydratfattiga kvällar. jag läste någonstans att man bör få i sig dagens kolhydrater till frukost och lunch.
När det gäller frukost… hm… Man MÅSTE inte äta frukost! Men om du blir tokhungrig och sätter i dig något onyttigt, så är ju förstås en bra frukost viktig. Ett kokt ägg? Lätt att förbereda och tar bara en halv minut att äta! :p
Fortsätt att haka på kollegan som också går till gymmet. Det är svårare att låta bli om man lovat någon annan. ,-)
Ingenting är omöjligt. Det "omöjliga" tar bara lite längre tid...