Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 6842 ggr
LitenPyssling
0

Matsmältning

Jag lägger denna tråd här av den anledning att ni som viktminsknings grupp borde vara insatt i detta med matsmältning också. Min känsla iaf så jag chansar!
Målet är inte att gå ner i vikt, bara att få bättre matsmältning.

Jag upplever att jag har dålig matsmältning av den anledning att min mage blåser upp sig väldigt fort när jag äter - oavsett vad jag äter!
Jag, i jämförelse med mina kompisar och syskon, går inte på toaletten och gör nr:2 så ofta - max 2ggr vecka om ens det. Jag ser det inte som normalt då mina syskon samt kompisar går bra mycket mer - 3-4ggr vecka minst medans jag knappt gör 2ggr.

Jag äter sällan godis, brukar gå minst 3 veckor mellan godis intagen och då äter jag heller inte alls mycket utan 10 godisar som max.
Äter grovt bröd när jag kan välja det vilket är alltid.
Äter kött, potatis, ris, fisk, korv osv.
Så har en varierad och nyttig kost.

Rör på mig gör jag varje dag i rask takt, går.
Rider 2-4ggr/vecka, går till och från till skolan vilket är 10-30min gång beroende vilken väg jag tar och vilken dagd et är om det är så att jag stannar i stan eller inte.
Jag och min pojkvän har även börjat med att gå 30-45min i bra takt de två kvällar jag är i stan - sen går jag ju en del hemma också.

Äter inga kosttillskott!
Målet är inte att gå ner i vikt!

Mitt mål är att få bättre matsmältning så min mage slipper blåsas upp så mycket varje gång jag äter.
Kan tillägga att jag tuggar maten väldigt mycket för att hjälpa magen att smält det ujst pga detta med att den blåser upp sig, hjälper inte!

Vad ska jag göra?

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

PatrikHagglund
0

Min fru har haft IBS (irritabel tarm), men är nu symptomfri sedan ett par år tillbaka. (När hon gick till läkare sa han att hon fick lära sig att leva med problemen.)

Problem med tarmen beror ofta på att fel slags bakterier och svampar växer för mycket i tarmen. Dessa bakterier och svampar växer vid tillgång på socker. Notera att alla kolhydrater omvandlas till enkla sockerarter i tunntarmen. Därför är det ofta bra att dra ned på intaget av alla kolhydrater, dvs spannmål, ris, potatis/andra rotfrukter, mjölk och frukt.

Min fru är som sagt symptomfri till vardags, men känner av magen direkt när hon äter för mycket kolhydrater igen.

Det finns Dida-tabletter som innehåller kanelolja, vilket kan hämma tillväxten av besvärliga bakterier. (Det var på baksidan av det paketet vi först läste att man skulle dra ned på kolhydraterna.)

Det finns också tester från Scandlab man kan beställa (men det har vi aldrig gjort).

Bergspuman
0

Jag leker med tanken att du kanske sväljer mycket luft när du tuggar maten?

Hoppfull
0

Du kunde även prova att dra ner på mjölkprodukterna. Jag har haft samma problem som du och är i stort sett helt symptomfri sedan jag plockade bort all mjölk och all säd ur min kost. Idag äter jag glutenfritt om jag vill ha bröd eller pasta (dock helt fritt från allt vete) och använder havreers. i matlagning.

Jag har även plockat bort all mat med e-medlen E621-626 som kan ha oerhört skadlig inverkan på magen. Liksom jästextrakt som de gärna kallar det för istället.

Testa med att plocka bort ett tag (en månad kanske) och om magen blir bättre kan du testa att plocka på en sak i taget och se hur du reagerar.

Sedan har #1 bra poänger med eftersom hela matsmältningen styrs av miljoner bakterier som bör vara i balans för att fungera bra!

Lycka till!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

LitenPyssling
0

#1 Okej, tack för ditt svar!
Har ingen aning om det kan vara problem med tarmarna, men ska kolla upp detta.

#2 Sväler luft har jag märkt att jag gör när jag dricker ur flaskor oavsett innehåll, men aldrig när jag dricker ur glas och äter.
Blir heller inte gasig på något vis och den svalda luften måste ju komma ut på något vis.

#3 Okej, kan vara värt att testa!

Jag har gått till både apotek och läkare om detta men båda ger mig samma svar:
_"Det är inte så att du försöker gå ner i vikt och banta?
Det är ju vanligt i er ålder att man ska banta och bli snyggare"
_Så att gå till läkare/apotek och rådfråga har jag absolut lagt åt sidan då alla jag träffat gett samma svar.
Men men, jag är ju tonåring visst måste jag banta för att jag är tonåring! Eller inte, blev otroligt frustrerad över denna bemötning.
Bara för att jag är tonåring betyder det inte att jag vill banta…

TjockaBerta
0

Det låter jobbigt. Dumt att apotekspersonalen bemöter dig så.

Att gå sällan på toa behöver inte innebära uppblåsthet. Allas magar går olika. Själv går jag som du ungefär och har inga problem och det är normalt för mig.

Prova uteslut gluten och mjölk som #3 föreslår. En i taget.

Det finns droppar på apoteket som heter Minifom. De ska hjälpa när man har gaser och är uppblåst. De gör liksom så att gasen finfördelas i magen och inte blir till bubblor.

Det är receptfritt. Kanske värt att prova för dig.

Lycka till.

>>>Malum domesticum<<<

LitenPyssling
0

#5 Kanske värt att testa det där du nämnde.
Kan påpeka att jag testat att vara utan mjölk och det blev ingen skillnad.
Gluten reagerar inte något på att vara utan/med.

AlbaStiffler
0

Testa en msk linfrö om dagen. Strö på maten alt blötlägg i ett glas vatten o drick (blir geleigt) sätter fart på magen.

LitenPyssling
0

#7 Linfrö? Varför ska jag blötlägga det?
På vilket sätt sätter de fart på magen?
Har enbart hört "sätta fart" då de menar att man får diarré =S

Bergspuman
0

Linfrö innehåller ett slags "slem" som fungerar bra både på lösa och hårda magar. Det gör att tarminnehållet lättare färdas, om man får uttrycka det så. Om du blötlägger dem kommer du att förstå vad som menas, det syns tydligt vid blötläggningen att det där sliriga ämnet kommer fram. Även kiwi innehåller ett liknande ämne.

LitenPyssling
0

#9 Okej, så de har en effekt att få färdas lättare?
Hur blir det med själva matsmältningen?

Bergspuman
0

#10 Har själv ätit en del linfrö under en period när jag var vegetarian. Jag upplevde det som att magen var lugn men skötte sig. Dvs. inget bubbel, uppkördhetskänslor, gaser, knip, osv. Men självklart kan jag ju inte garantera att alla får det så…

LitenPyssling
0

#10 Okej, det är ju ändå värt att prova!

AlbaStiffler
0

Precis, det gör magen glad o harmonisk. Även psylliumfrön funkar likadant.

LitenPyssling
0

#13 Okej =)